Grebsbrede i bænkpres


Thomas B
 Share

Recommended Posts

Jeg ved at det er en meget individuelt spørgsmål, men hvor bredt holder jer styrkeløftsinteresserede i bænkpres? Jeg eksperimenterer selv med min brede, og synes at jeg mister meget eksplosivitet når jeg holder med maksbrede (pegefingerne på "stregerne"). Jeg synes dog tit jeg ser styrkeløftere der holder maksbredt i konkurrencer, så måske det er noget jeg skal til at træne mig op i, hvis der er større potentiale i at holde så bredt??

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder med pegefingrene på stregerne. Men jeg er også omkring 1.95 m høj, og har lange arme. Generelt har grebsbredde noget at gøre med hvor man er stærk. Jeg har tidligere holdt forholdsvist smalt, fordi jeg har temmelig stærke triceps. Jeg har dog med tiden flyttet grebet ud til maksimal bredde. Nu ved jeg ikke hvordan din kropsstruktur er, og hvor dine svagheder ligger. Derfor kan jeg ikke sige andet end, at du bliver nødt til at prøve dig frem.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Der er sådan set ikke nogen regler for hvor smalt du må holde. Det bredeste man må holde, er vistnok så der er 81 cm mellem indeksfingrene. Det svarer til at man ikke må holde uden for ringene (det vil sige at ringene ikke må være synlige. De skal dækkes af pegefingeren).

Vær dog lige opmærksom på at ringene sidder forskelligt på stænger. På en styrkeløftsstang passer det med ovenstående regel, men det er ikke tilfældet på nogen OL-stænger.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Fra DSF´s hjemmeside.

Afstanden mellem hænderne må ikke overskride 81 cm målt mellem pegefingrene (begge pegefingre skal være inden for 81 cm-afmærkningerne). Hvis løfteren p.g.a. en gammel skade eller et anatomisk problem ikke er i stand til at gribe fat i stangen på samme måde med begge hænder, skal han informere dommerne herom før hvert forsøg, og om nødvendigt skal stangen afmærkes i overensstemmelse hermed.  Omvendt greb er forbudt.

Så det var rigtigt det jeg oprindeligt havde skrevet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det med at lade sig falde ned på gulvet og lade hændernes stilling bestemme grebet i bænk, og hoppe ned fra et bord og lade benenes stilling bestemme bredden man står med i squat, er efter min mening noget vås. Man vil i begge tilfælde, stort set altid lande i en forholdsvis smal position, og det er ikke altid hensigsmæssigt. Tag f.eks WSB løfterne. De anbefaler altid at man anvender en meget bred fodstilling, da det giver en position hvor man ofte kan løfte meget tunge vægte. Du skal ikke bilde mig ind at nogen ville lande sådan hvis du hoppede ned fra et bord. Jeg mener derfor at man skal vurdere det udfra ens svagheder istedet for.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener derfor at man skal vurdere det udfra ens svagheder istedet for.

Den kunne jeg godt tænke mig at få uddybet lidt, da jeg selv er meget i tvivl om, hvor bredt et greb jeg skal bruge i bænkpres. Som udgangspunkt har jeg forstået det således, at brystmusklerne er større og stærkere end triceps, og at et bredt greb derfor er en fordel, da det lægger en større del af belastningen på brystmusklerne fremfor triceps. At det også gør transportafstanden af vægtstangen mindre taler også for et bredt greb, men det er en anden sag.

Men hvis nu man ikke har særligt stærke brystmuskler, så kan man måske opnå bedre resultater ved at pålægge triceps en større del af arbejdet. Jeg har selv altid trænet med langfingeren på ringen, men efter at jeg så begyndte at træne bænkpres med smalt greb som hjælpeøvelse, konstaterede jeg, at det faktisk føltes behageligt med armene ret tæt ind til kroppen og så meget belastning som muligt på triceps frem for brystmusklerne.

Som et eksperiment forsøgte jeg derfor at gøre mit almindelige bænkpresgreb smallere ved at sætte lillefingeren lige indenfor ringen. Dette ret smalle greb føles rigtigt for mig, men det giver mig følgende bekymringer:

Hvis brystmusklerne er (eller kan blive) stærkere end triceps, er det så at snyde sig selv at bruge et greb, som lægger vægten på triceps? Det føles godt idag, men hvis det sænker mit potentielle maximum, så er det jo ikke særlig smart.

Jeg vil umiddelbart fortolke det indledende citat, som at man skal bruge det greb, som passer til ens personlige fysik, men hvordan hænger det sammen med, at brystmusklerne er stærkere (og dermed giver større potentiale) end triceps? Hvis dette altså er rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Er man ekstrem stærk i triceps og ryg, så er det muligt at man får mest ud af et relativt smalt greb (vi snakker selvfølgelig ikke close grip bænkpres), da man kan få armene mere ind til siden. Min close grip bænkpres og alm. bænkpres lå en overgang kun 7,5 kg fra hinanden. Det indikerer klart at jeg er meget triceps stærk. Jeg har dog flyttet mit greb ud til maksimalt bredde, da jeg har meget lange arme, og jeg er sikker på at det ville gavne mig bedst på sigt. Der er dog stadigvæk nogen som har mest gavn af at holde lidt smallere end hvad man traditionelt ville gøre. Jeg kan kunne sige at man skal prøve sig frem. Har man et bedre drive fra brystet med et lidt smallere greb, så anvend dette.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

vis man træner for sjov er det jo lige meget hvor bredt man holde. jo breddere jo mere bryst og smaller jo mere triceps.

konkurrence bredden er som thomas skriver 81 cm. storet set alle der løfter til stævner holde på max bredden uanset højde og drøjde. jo breddere jo mindre vandring.

bænkpres trøjen for man også mere ud af med max bredde.

Link to comment
Share on other sites

Det var selvfølgelig et aspekt jeg ikke bragte ind i det. Bruger man bænktrøje, så vil et bredt greb optimere trøjens muligheder.

Desuden er der også aspektet træning kontra konkurrence greb. I WSB træner de stort set alt deres træning med smalt til medium greb, da de anvender meget high-tech bænkpres trøjer. Det betyder at triceps styrke er YDERST relevant. I konkurrencer anvender de maksimal lovlig bredde for at få mest ud af trøjen. Så der er mange aspekter i det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har snakket med en del styrkeløftere i mit center, og de anbefaler næsten alle sammen, at man holder så bredt så muligt, da det giver den kortest mulige vandring fra bryst til lockout. Jeg holder selv med pegefingrene på 81 cm afmærkningerne, altså maksimal tilladt bredde.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man træner for muskelvækst, så er det vel bedst at træne med så lang vandring som muligt, hvis man da ikke træner både bredt og smalt fat i bænkpres?

Det med kortest mulig vandring er vel mere teknik til at vinde bænkpres konkurrencer?

Link to comment
Share on other sites

Black> husk lige at sikre dig at det er styrkeløftsstænger i har. Jeg kunne forestille mig at i har OL-vægtstænger, og der sidder afmærkningerne vist ikke helt samme sted. For at være sikker, så tag et målebånd med, og se om der er 81 cm imellem afmærkningerne.

xjyden> træner man for muskelmasse, så er det nok bedst at variere det. Hypertrofi er afhængig af primært 2 ting. Tid under spænding, og spænding på musklen. Den lange vandring giver længere tid under spænding, mens den korte vandring giver mere spænding på musklen (pga. tungere vægte). Så der er nok en fordel i at variere det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share