xjyden


xjyden
 Share

Recommended Posts

træning i Videbæk 8-3-2012

dødløft 1x5x70, 5x5x90

benpres 3x10x80

træk til brystet 2x10x40

lying triceps extensions 2x12x20

Jeg blev øm i højre skulder under træningen, og jeg valgte at stoppe.

Det bliver fyssen nok glad for

Link to comment
Share on other sites

træning i Videbæk 14-3-2012

dødløft 1x5x70, 5x5x100

benpres 1x10x80, 3x10x120

træk til brystet 3x10x40

lying triceps extensions 3x12x20

Sara var nede og træne, og det var dejligt. Hun lyser bare det hele op, når hun er der.

Fyssen forventer vist, at jeg helt dropper træning, men jeg nøjes med at droppe det meste af forsiden.

Jeg skulle til generalforsamling i ingeniørforeningen kl 18, og jeg kom sent afsted til træning, så jeg måtte begrænse mig, og det var egentlig ok.

Link to comment
Share on other sites

træning 19-3-2012 i Videbæk

front squat 6x5x20

barbell rowing 1x5x70, 5x5x90

træk til brystet 3x10x40

benpres 4x10x120

Jeg eksperimenterede lidt med almindelig squat imellem frontsquat, og det var helt a h til.

Jeg havde helt glemt, at min gamle stil var med omkring 45 graders hældning i bunden.

Det har ikke ændret sig.

Selv bare med stangen går jeg i 45 grader.

Desværre er mit frontsquat påvirket af min skulderskade, som er mere øm, efter at jeg er begyndt ved fys.

Jeg kan kun holde med armene krydset, og jeg tror ikke, jeg kan lægge meget vægt på.

Jeg kan desværre også mærke min skulderskade i de fleste andre øvelser. Faktisk er det kun i rowing og benpres, at jeg ikke mærker skaden. Selv i dødløft mærker jeg til skaden, hvilket er underligt, når jeg ikke mærker noget i rowing.

Til gengæld er det fedt, at jeg er begyndt at blive stærkere i benpres.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

træning i Videbæk 24-3-2012

dødløft 1x5x70, 1x1x100, 1x1x110, 1x1x120, 1x1x130, 1x1x140, 5x5x100

benpres 3x10x120

cable rowing 3x10x40

pec dec 3x10x10

Jeg havde en tanke om at teste max i dødløft, men undervejs i bilen følte jeg mig uoplagt, og i kælderen var der to som trænede i forvejen, som begge løfter over 200, så jeg var lidt demotiveret, men jeg valgte alligevel at teste lidt. Singlerne var med mixed greb.

Jeg havde alligevel ondt i skulderen efter arbejde i går, så jeg tænkte, at lidt leg i brystmaskinen nok ikke ville skade.

Jeg kom til at sige til den ene stærke, at han måske skulle træne sin evne til at holde ryggen oppe (lidt anderledes formuleret). Hab mente vist ikke, at han havde et problem. For mig at se, var han ved at gå på næsen, men jeg afholdt mig fra at sige det.

Jeg er ved at læse en coaching bog, hvor forfatteren skriver en del om synlighed, og jeg tror, at jeg føle mig for usynlig, og så skal jeg lige gøre opmærksom på mig selv ind imellem.

Undervejs hjem ville jeg have besøgt et solcelleanlæg.Jeg troede, at det var på Herningvej, men det var på Holstebrovej, og jeg kom for sent i dag. Så jeg må derover i morgen. Så kan jeg også se, om jeg kan finde ud af at skifte et rør. (Det er på den ene af mine annonceruter)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

træning 8-5-2012 i Videbæk

barbell rowing 5x8x70

benpres 3x10x80, 1x10x120, 1x10x80

pec dec 5x10x15

Jeg besluttede, at det var på tide at ignorere fyssens anbefalinger.

Jeg kunne mærke højre skulder lidt under 3 sæt bryst, men ellers mærkede jeg ikke noget.

Jeg vil starte blidt op og gradvist putte flere øvelser på.

Barbell rowing blev dog lige hårdt nok i første sæt, men resten var unden problemer, så jeg håber, det bliver en domsfri opstart.

I går var jeg ude og cykle lidt over 10 km for første gang i år.

Vægten viste til min store overraskelse 94.5 kg. Jeg føler mig fed, og måske skyldes den lave vægt reduceret muskelmasse.

Jeg var ved at glemme, at Sara var dernede, da jeg ankom, en jeg genkendte hende ikke. Jeg tror på, at hun havde tabt sig, og at det var derfor. Jeg fik hilst lidt klodset på hende, da hun gik (jeg havde jo ikke opdaget, at det var hende før da)

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

træning i Videbæk 10-5-2012

dødløft 5x5x70

benpres 5x10x80

pec dec 5x10x20

Jeg tænkte godt nok, at pec dec føltes hårdere end sidst, men ignorerede det, og senere fik jeg øje på, at jeg havde sat 20 kg på i stedet for 15.

Link to comment
Share on other sites

træning i Videbæk 19-5-2012

dødløft 5x5x70

benpres 5x10x80

pec dec 5x10x20

cable rowing 2x10x30

Det ene sæt i pec dec kom jeg til at starte med 35 kg. Det var nok til, at jeg har været øm i skulderen siden.

Jeg overvejer at skifte strategi og køre 10x10x15 i pec dec, men nu må jeg se, hvad jeg ender med at finde på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

træning 4-6-2012 i Videbæk

barbell rowing 5x10x70

benpres 5x10x80

pec dec 5x10x15

triceps push down 1x10x20

barbell curl 1x30x15

Min skulder har været rimeligt øm et stykke tid.

Efter besøg ved fyssen i går besluttede jeg at fortsætte træningen.

Jeg forsøgte med push down, men det mærkes for tydeligt i skulderen, synes jeg, så jeg pjattede bare lidt med biceps, og så gik jeg hjem.

Jeg havde ingen bog med, så jeg trænede rowing, benpres og bryst i en sekvens.

Vægten var ikke kommet længere op end 94.7, selvom jeg har holdt ferie i Polen i en uge

Link to comment
Share on other sites

træning 9-6-2012 i Videbæk

barbell rowing 5x70, 5x75, 5x80, 5x85, 5x90, 5x95, 3x100

benpres 1x10x80, 4x10x120

pec dec 5x10x15

cabel rowing 5x15x30

lying triceps extensions 3x10x20

barbell curl 3x20x20

nedre ryg 3x5

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøger at træne 3 gange om ugen indtil Roskilde.

Jeg træner først en let dag med rowing, så en medium dag , med dødløft og sidst en tung dag med rowing.

Jeg kan ikke træne bryst med nævneværdig vægt, så jeg prøver at koncentrere mig om resten af kroppen.

I dag var det faktisk tæt på at være et problem under triceps træning. Jeg skal holde overarmene meget i ro for ikke at få problemer med skulderen.

Link to comment
Share on other sites

træning i Videbæk 14-6-2012

dødløft 5x70, 5x80, 5x90, 5x100, 5x110, 5x120

benpres 3x10x80, 2x15x80

pec dec 6x10x15

lying triceps extensions 3x10x20

barbell curl 3x15x25

cable rowing 10x30, 10x35, 10x40, 10x45

nedre ryg 2x5

Dødløft var med pause på gulvet mellem hver rep i sidste sæt.

I cable rowing kunne jeg mærke det lidt for tydeligt i sidste sæt, jeg havde ellers planlagt 10x50 også, men jeg tænkte, at jeg skulle være klar til tung rowing igen i weekenden.

Benpres var lige let nok, men jeg tænkte, at benene jo havde lavet lidt under dødløft, så det ville være bedre at vente med en tung gang til weekenden.

Brystøvelsen var mærkbart tungere end sidst, men helt uden problemer med skulderen.

Triceps øvelsen giver ømhed i albuerne, men jeg kan ikke finde andre tricepsøvelser, der ikke går for meget i skuldrene.

Jeg kom forøvrigt til at sige til Lars, at jeg synes han skulle lære at begrænse knæenes vandring til siden frem for at forsøge at øge hastigheden. (Der var en fyr dernede, som heppede på Lars, og det generede mig, når formen nu var a h til)(Knæene vandrede mindst 5 cm indad hver i bunden)(squat)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejede 93.2 kg i torsdags, hvilket er imponerende eftersom jeg tydeligvis vokser.

Det går igen op for mig, at det er dumt at prøve at vejlede andre.

Mine brystmuskler vokser, selvom jeg træner dem meget lidt, og jeg spekulerer over hvorfor, de vokser.

Måske kan enhver form for progression bruges, så længe man er under sit tidligere niveau?

Måske er effekten af "store" øvelser meget større end videnskaben siger?

(Altså, hvis jeg udtrætter ben og ryg og laver meget begrænsede brystøvelser, så vokser brystmusklerne alligevel?)

Måske kan man faktisk få muskelvækst af statisk træning?

(Brystmuskler vokser p.g.a. deres statiske rolle i dødløft og barbell rowing?)

Måske vokser musklerne bare p.g.a. udstrækning?

(Brystmuskler vokser p.g.a. cable rowing?)

Alt i alt, så vokser jeg nu meget mere og meget hurtigere ved at lave næsten ingenting, i forhold til da jeg var ung og gladeligt trænede mere end 20 sæt hård brysttræning 3 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

træning i Videbæk 20-6-2012

dødløft 5x70, 5x80, 5x90, 3x5x100

benpres 6x5x120, 2x10x120

pec dec 8x10x15

lying triceps extensions 3x10x20

barbell curl 3x15x25

cable rowing 5x10x40

nedre ryg 3x10

For en gangs skyld var der ikke noget, jeg gjorde mindre af, end jeg havde planlagt. Jeg var dernede ved 13 tiden, og der var kun få andre dernede undervejs. Lasse og Lars var der dog, da jeg gik.

Jeg tror, jeg vil over i Lasses log og se, om jeg kan gennemskue hans træning en gang efter Roskilde.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

En af mine antagelser er, at man nok har lettere ved at vokse, hvis man har været større før, og desværre har jeg jo været mere eller mindre skadet de sidste mange år.

Jeg synes selv, at det mest imponerende er, at næsten en hvilken som helst form for progression virker samtidig med, at antallet af gentagelser pr. sæt kan være mellem 3 og 100.

Min erfaring er ikke, at statisk træning giver større muskler, og jeg kører som regel ikke færre end 3 gentagelser.

Jeg har ment, at dødløft styrke og måske styrke generelt skal opnås med få gentagelser, men jeg er ved at konkludere, at jeg nok har fået skader, fordi jeg har presset mig selv for hårdt.

Da jeg var stærkest for omkring 8 år siden trænede jeg med meget lange pauser og kun 2 gange om ugen. Så vidt jeg husker trænede jeg nogle gange med over 10 minutters pause mellem singler i dødløft.

Jeg tror, at jeg skal holde workload højere, end jeg gjorde dengang.

Link to comment
Share on other sites

træning 23-6-2012 i Videbæk

barbell rowing 1x5x70, 1x5x80, 1x5x90, 1x3x100, 1x5x90, 1x10x80

benpres 1x5x80, 1x5x120, 1x5x140, 1x5x160, 1x5x180, 1x5x160

pec dec 6x15x15

cabel rowing 2x10x40

lying triceps extensions 2x15x20

barbell curl 2x15x25

nedre ryg 2x10

Jeg kom lidt sent til træning, og jeg skulle i bad bagefter, så sidste runde blev kun 2 sæt.

Det er træls, at jeg bare ikke kan løfte mere end 3 reps ved 100 kg. Jeg tror, at jeg skal øge træningen med lavere vægt, men jeg kunne jo alternativt f.eks. køre doubler med 100 kg. Det ville være min metode før i tiden. Nu tænker jeg, at volumen er bedre (til en hvis grænse)

Lasse sagde, at hans program er lavet af landstræneren, så det kan jeg nok godt opgive at gennemskue (det sidste var min konklusion)

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ment, at dødløft styrke og måske styrke generelt skal opnås med få gentagelser, men jeg er ved at konkludere, at jeg nok har fået skader, fordi jeg har presset mig selv for hårdt.

Der er to former for styrke. Grundstyrken, som groft sagt afhænger af mængden af muskelmasse, og konkurrencestyrken, som afhænger af, hvor gode musklerne er til at udløse deres energi hurtigt. Altså den eksplosive styrke, som kun kan udløses ganske få gange, men som er afgørende for optimeringen af ens 1 RM.

Den eksplosive styrke afhænger af forholdet mellem eksplosive og udholdende muskelfibre, og det kan godt ændres til en vis grad gennem træning, men grundlæggende er det er et forhold, vi er født med. Ligesom nogen er født som 100 meter sprintere og andre som marathonløbere.

Min erfaring siger mig, at jeg godt kan træne mig stærkere gennem en forøgelse af den eksplosive styrke, men der er bare nogle ulemper ved det. Dels har den opnåede styrke ikke været langtidsholdbar, men er forsvundet som dug for solen, hvis jeg har holdt en pause. Og dels har den form for træning været en sikker vej til skader.

Så har den mere volumenprægede træning været langt bedre. Bænkpres med 5 x 5 (og i perioder helt op til 8 x 8) har for mig vist sig at være et rigtig godt værktøj til en øget styrke uden at øge risikoen for skader dramatisk.

Hvis du gerne vil køre doubler, men alligevel vil have en høj volumen uden skadesrisikoen ved at træne med høj intensitet, så er det måske Boris Sheikos træningsmetoder med 10-12 sæt med 2-3 gentagelser indenfor intensitetsintervallet 50-85 %, du skal have fat i. Jeg har aldrig selv brugt hans model, men det ved jeg, at flere af de stærke løftere i min klub har.

Link to comment
Share on other sites

Min seneste skade skyldtes jo nok lige så meget, at jeg bare brugte for hård progression. Det var næsten lige så hårdt som at køre TJ's Hatfields.

Da jeg trænede TJ's Hatfields brugte jeg lange pauser, og selvom jeg læser 2 sider i en bog i hver pause nu, så var det nok i underkanten. Samtidig tog jeg flere øvelser ind undervejs uden at sikre mig, at jeg trænede dem "rigtigt".

Da jeg var yngre, kunne jeg lave alle mulige bryst og skulderøvelser samme dag, men det kan jeg nok ikke længere. (Den gang kørte jeg typisk bl.a. lateral raises med 3 forskellige håndstillinger)

Jeg kan huske, at da jeg kørte Simmons cycle, da tænkte jeg egentlig, at jeg skulle træne 3 dage, hvor den ene var bb-dag, men det blev ikke til noget. Måske fordi styrken steg, og så blev jeg fokuseret på det, og jeg tænkte, at en bb-dag ville reducere fremgangen.

Nu tænker jeg, at det nok netop er godt at have noget træning, som kan begrænse min evne til at yde maksimalt. Samtidig skal jeg have pauserne sat ned.

Henning sagde, at pauserne skal være helvandet minut, og det er nok en god strategi til stærkmandstræning, har jeg tænkt, men nu er det gået op for mig, at det også indbygger en begrænsning i, hvor hårdt man belaster sig selv, fordi det netop ikke er nok til at restituere fra den hårde træning.

Jeg har også tænkt på, at der måske er en ide i at træne bænkpres med pause, da det jo også begrænser, hvor tungt, man kan træne.

Min plan lige nu er dog at prioritere barbell rowing og først træne tung bænk igen, når jeg når 150 kg i barbell rowing. Samtidig har jeg jo valgt at droppe squat og træne benpres i stedet. Det var min yndlingsøvelse, da jeg startede med at træne for mange år siden. Den gang var det med op til 10 sæt med 10 reps og 10-20 kg mere på for hvert sæt, og jeg vil gerne op på det niveau igen.

Beklageligvis har jeg lige i dag fået øje på, at jeg faktisk har strækmærker på balderne.

Det gør mig totalt deprimeret at se, at jeg faktisk er en gammel halvfed mand. (Vægten var lige nede og runde 93.2 kg, efter turen til Polen, men nu er den oppe på 94.7 kg igen, og det ærgrer mig faktisk, hvor det indtil nu egentlig har frydet mig at ligge tæt på 100 kg.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kiggede lidt i Consciences log, og det er imponerende, så stærk han er blevet.

Det minder mig samtidig om, at vi i hvert fald skulle op og bruge stangen og de gule skiver og helst stangen og de blå skiver, når vi trænede biceps curl i jyden i gamle dage (mig og min studie-kammerat).

Han havde forøvrigt oplevet at sprænge triceps på skift, før han lærte at holde lidt igen med forced reps.

Så vidt jeg husker, var det meget lidt jeg kunne med de blå skiver uden at det var forced, og det brød jeg mig ikke meget om, men det gjorde min makker.

Selvom jeg vel lå i starten af 80'erne dengang, var jeg tynd som en pind men uden synlige mavemuskler og med næsten ingen vinger eller brystmuskler, selvom jeg tog det meste af stakken, når jeg trænede træk til bryst og nakke i Form og Figur (Omkring 10 sæt foran og 10 sæt bag nakken med øget vægt mellem hvert sæt). (i jyden var træk tårnet lavet anderledes, og der kunne jeg ikke tage så meget, men jeg husker ikke, hvor meget)

Det er imponerende, hvad man kan lære af at læse motion online (eller kunne lære, da TJ var her)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share