Hvorfor basisøvelser førend isolerede øvelser


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Jeg har her på MOL erfaret, at man anbefaler at udføre øvelser med store muskler (som jo oftest er basisøvelser, hvilket medfører at små muskler også påvirkes) førend øvelser med små muskler. Men det undre mig lidt. :0

I øjeblikket er jeg på diæt :sad:, hvorfor jeg naturligvis ikke kan gaine og jeg har således valgt at ”nøjes” med basisøvelser. Så jeg er endnu ikke løbet ind ovenstående problematik. Men efter diæten har jeg tænkt mig mere seriøst at gå til styrketræningen (mål: Mest muskelvækst men også rimeligt med styrke). Så jeg vil gerne gøre det ordentligt.

Som jeg ser det – men sikkert tager fejl – så vil en udførelse af en basisøvelse jo trætte de små muskler, som man eventuelt er interesseret i at give en ekstra skalle.

Et eksempel: Jeg selv træner f.eks. såvel chin-ups som en arms bend-over rowing for rygmusklernes skyld. Men i disse øvelser kan det ikke undgås – hvilket heller ikke er meningen – at man bruger biceps en hel del. Hvis jeg så bagefter træner biceps specifikt, så er min tankegang, at disse allerede må være lidt udkørte, eftersom de allerede har været presset i ”de større øvelser”. Følger man min tankegang, så undgås dette problem ved at udføre øvelserne omvendt. Altså: Først trænes de små muskler i isolerede øvelser, så de er maksimalt udkørte. Herefter gå man over til de større muskler i basisøvelserne. I disse basisøvelser kan man træne de store muskler mest muligt, idet de små muskler er blevet så ”slappe”, at de ikke kan hjælpe til med øvelsen og dermed aflaste de store muskler.

Men altså, der er sikkert et eller andet galt med min tankegang – er der nogen der kan forklare den logiske og rigtige sammenhæng. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er meget logisk. Lad os tage udgangspunkt i ryg/biceps træning. Lad os så efterfølgende sige at du træner biceps først som er en en lille muskel i forhold til de muskelgrupper der sidder på ryggen. Når du så er færdig med din biceps træning og skal igang med din ryg træning, vil du opdage at det ikke er rygmuskulaturen, som bliver begrænsende for en øvelse som fx. bent over rows. Det bliver istedet biceps. Det er uheldigt da biceps, i denne øvelse har en hjælpende funktion. Sagt med andre ord. Hvis du træner biceps først vil det hæmme din ryg træning da dennes muskulatur ikke vil blive presset fordi biceps er tappet.

Desuden vil jeg påstå, at en god gang ryg træning med bent over rows, chining osv. giver bedre vækst i biceps end en omgang curls.

- Herkules

Link to comment
Share on other sites

Herkules skriver:

Desuden vil jeg påstå, at en god gang ryg træning med bent over rows, chining osv. giver bedre vækst i biceps end en omgang curls.

Er i andre enige i dette?

Jeg træner selv både bend over og chins, og det kan man sagtens mærke i biceps, meeeen engang dumbell curls, eller barbell går nu noget mere i armen.

Link to comment
Share on other sites

det kommer jo an på, hvor stærke ens rygmuskler er i forhold til ens biceps.

Hvis ryggen er meget stærk, presser man biceps til det yderste for at træne ryggen og så er isolerede bicepsøvelser ikke nødvendige.

Når jeg træner ryg, kan jeg fktisk ikke mærke det i mine biceps, så enten bliver de ikke trænet eller også må jeg til isolerede øvelser - det er det samme med triceps og bryst.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... det begynder at ligne en diskussion vi har haft mange gange. Selvfølgelig kan man udelade curls, men hvis man ønsker at træne for maksimal masse og hypertrofi i overarmene, så synes jeg absolut det er dumt at undlade decideret bicepstræning. Den der med at man ikke behøver at træne curls hvis man laver rev. pullups eller lignende er forkert en tilgang. Ønsker man maksimal hypertrofi, så skal man ikke på forhånd udelukke bicepstræning. Det gælder om at træne så meget som kroppen kan overkomme, uden at komme i overtræning (hvis man træner for hypertrofi).

Emneskift: måske xax og sil kan oplyse mig om det er muligt at låne styrkeløfter bælter når man træner i Fyns Helsecenter? Jeg skal på ferie til Fyn i næste uge, så det gælder om at finde et sted jeg kan træne, hvor jeg ikke selv behøver at medbringe mit bælte :)

Link to comment
Share on other sites

He he, jep så kører den igen... :hehe:

3 sæt curls ville virke rimeligt nok, men på den anden side så tror jeg nok at kroppen på sin vis sørger for at resten af kroppen følger med, når der man øger i styrke og masse på de store øvelser, deraf den gamle historien om squat, som indirekte øger ens bænkpres.

Jeg har blot de erfaringer, at når jeg først har banket div. rygøvelser med rev. grip igennem, specielt closegrip chinup, så har jeg ikke ret meget tilbage til decideret bicepstræning.

Altså altså, curls er ok! End of discussion, ikk? :)

FHS har 1-2 bælter liggende til fri afbenyttelse, af en rimelig kvalitet(ikke velcro bælter), så det er ikke noget problem.

Dog skal du nok regne med hård kamp om bæltet med div. bårdbildere, som skal bruge det til deres curls og flyers :biggrin:

Hmmm, BLACKICE kommer også til Fyn her i næste uge, og vi har planlagt at træne sammen. Det kunne da være meget fedt, hvis du også kunne joine os :)

Link to comment
Share on other sites

ja det tænkte jeg jo også lige på.

Det kunne være griner. Tror bare ikke jeg får min bil med over, men så låner jeg bare de gamles.

Jeg fortsætter bare med mine curls tror jeg.

Kan nu godt lide at køre tunge curls.

Jeg kører to gange 3 sæt curls om ugen. 2 sæt dumbell, og 3 sæt barbell.

Link to comment
Share on other sites

Black> det synes jeg lyder som et godt bicepsprogram. Jeg har selv haft stor succes med 3 sæt bb og 3 sæt db curls. For det ikke skal være løgn, så supplerede jeg ofte de 6 sæt med 2 sæt cabel curls (håber ikke xax får et hjerteanfald når han ser kombinationen af 8 sæt biceps og ordet "cabel curls" :D )

Link to comment
Share on other sites

hehe Thommas, jeg så nogle gutter i centeret i Mandags, de træner biceps hver gang jeg er der, århh de kan nok mange forskellige cabel curls, jeg tror jeg så ham køre de første 3 eller 4 forskellige biceps øvelser i Mandag. Ok han har da også store arme, men han er ikke engang imponerende stærk.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, kender det godt blackice, har selv været en af dem, jeg kan huske da jeg startede med at træne, der havde jeg 5 BICEPS ØVELSER, og hvad skete der INTET, nu har jeg to øvelser: Barbell Curls, Alternate Dumbbell Curls, og det er sku først nu det har givet mig resultater både i styrke og masse. Uhhh så dum man har været engang...

Link to comment
Share on other sites

Øh, mig ikke forstå..??

Gælder visten, at det hedder cable curls, eller hva?

Jeg træner kun selv dumbbell curls, men jeg træner jo også noget underligt, og jeg tror lidt på, at biceps nok skal blive stærk nok af diverse trækøvelser. (Det tror jeg også om maven) Men derfor kan man jo godt ønske større muskler end man får af basis øvelserne.

Link to comment
Share on other sites

hehe xax. Ja... den gang jeg trænede sådan, var det primært med fitness for øje. Det skal dog siges, at hvert træningspas altid startede med tung squat, dødløft eller bænkpres. Nu er formålet med min træning at bliver stærkere i de tre basisløft, og det betyder selvfølgelig at min træning ser meget anderledes ud. P.t består min bicepstræning af 3 sæt barbell curls og 2 sæt hammercurls. Ikke at jeg tror 5 sæt curls hjælper mig sønderligt i forhold til "de tre store", men jeg kan nu godt lide at træne curls, og så synes jeg også at hele kroppen skal trænes med specifikke øvelser :)

Link to comment
Share on other sites

Må selv krybe til korset og indrømme at jeg også træner biceps, 3 sæt om ugen og kun fordi det er en fordel at have  stærke biceps når der dødløftes med mixed grip, altså curls er primært beregnet til skadesforbyggelse for mit vedkommende.

Jeg træner hellere ikke chinups lige for tiden, så endnu en grund til at træne curls. :)

Må dog indrømme at jeg lever og træner for de store løft :inlove:, keder mig altså en del når jeg træner biceps, triceps og lign.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share