Omega-3 fedtsyrer - sundt og billigt


michael
 Share

Recommended Posts

En hurtig søgning på google gav følgende:

"Det vurderes samtidig, at giftige indholdsstoffer i madplanter, såsom glykoalkaloider i kartofler og tomater, lektiner i tørrede bønner, blåsyreglykosider i abrikoskerner, bambusskud og hørfrø samt phenylhydraziner i champignon udgør en større risiko end pesticidresterne."

Se http://www.mst.dk/udgiv....p07.htm

/Svend

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Udo nævner ikke blåsyre i sin bog (uden dog at antyde at han er alvidende). Inden vi stopper med at spise hørfrø, tomater, kartofler mm. kunne det være rart at vide hvor meget man skal op om dagen, før det giver problemer.

Alt tyder dog på at det er det her Thomas J's ven har læst om. Måske kan ordet "blåsyreglykosider" bringe kilden frem. Jeg ville også gerne vide om de findes i flax-oil eller om de er bundet til plantedelene.

Jeg bruger økologisk, koldpresset solsikkeolie fra Green Valley. Er der nogen der har andre bud på et kvalitetsprodukt?

Lidt om fedt og EFA (jeg fandt dette link tidligere i tråden):

http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/fedtopbygning.htm

Link to comment
Share on other sites

he,he - jeg kan også bruge google:

Her er i hvertfald noget at arbejde videre med ...

http://www.vegetaren.dk/nod.htm

Hørfrø:

Hørfrø kan anvendes i brød, grød og i müsliblandinger. Hele frø går næsten uforandrede gennem kroppen, mens knuste eller malede frø siges at have en god virkning ved forstoppelse. Frøene indeholder meget umættet fedtsyre, hvorfor de malede frø hurtigt bliver harske.

Spis ikke mere end 30-50 gram malede eller knuste hørfrø om dagen, da de indeholder et enzym, der kan nedbrydes til blåsyre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

For dem der interesserer sig for fedtsyresammensætningen af forskellige olier, de to EFA`s alphalinolensyre og linolsyre, de heraf afledte øvrige fedtsyrer i omega3/omega6 familien, diverse konverteringer samt en gennemgang af emnet iøvrigt, har jeg begået en lille epistel til Get Big som I kan finde i deres kartotek under titlen FEDT NOK.

Hessel:

De i artiklen indgående skemaer besvarer også dit spørgsmål!!

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Framragende og yderst velskreven artikel Jørgen Storm! :)

Et tillængsspørgsmål: Hvor meget bør man indtage af omega3, omega6 og omega9? og hvordan bør forholdet være? Jeg kan se du selv indtager Udo's Choice eller Balance og supplere med Extra Jomfru Olivenolie. Hørfrøolie er indeholder primært omega3 og mit spørgsmål er om man kan supplere med tidselolie for at få dækket behovet for omega6? Her tænker jeg specielt på om tidselolie fra supermarkederne er blevet ødelagt. Hvilken anden olie kunne man evt. supplere med for at få dækket behovet for omega6?

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg købt en omgang hørfrø. Kvickly 10 kr for 500g. Jeg puttede 4 spiseskefulde i kaffemøllen og kværnede dem indtil det lignede fine sandkorn og indtog dem i 2 dl vand, hvilket egentlig minder om (ikke at jeg har prøvet det) at drikke vand med sand i. Men det smagte da slet ikke så slemt, faktisk var det lige før at den smagte af mer´!

Så det kan kun anbefales!

Mvh

Torben F

Og forresten super artikel om fedt på getbig!

Link to comment
Share on other sites

Og lige en tilføjelse. Jeg var også i netto idag og købte en Möllers Tran. Og den er bare ækel!

Desuden så indeholder daglig anbefalet dosis (5ml) 125% rda A-vitamin. Nu er jeg godt klar over at disse rda-værdier er sat engang i 50´erne og har ændret sig meget indtil nu. Men hvis vi nu antager at man for hele sit a-vitamin behov dækket gennem en dosis M´ Tran og man samtidig tager en vitaminpille er man allerede oppe på 200% og det er kun ved supplementer. Kunne man ikke forestille sig at man hurtigt kunne løbe en i en mindre a-vitaminforgiftning hvis man samtidig spiser et par gulerødder+1 leverpostejsmad om dagen?

Er der forresten nogle der ved om hørfrø indeholder vitaminer i de ovennævnte store doser?

Torben F

Link to comment
Share on other sites

Selvom jeg ikke bryder mig om den måde Magnus skriver på og at hans indlæg for det meste aldrig kan bruges til noget som helst så har han ret i at der i dette tilfælde ikke kan være tale om forgiftning overhovedet. Jeg føler trang til at citere Jørgen Storm: "Vitaminforgiftning er lige så sjældent som trepattede køer" "Prøv at spørg din læge hvornår han sidst har hørt om et tilfælde af vitaminforgiftning?"

Link to comment
Share on other sites

Hvorimod Hessels indlæg er af fremragende kvalitet!

Man husker vel kommentaren fra BV-tråden:

"Jeg tror mere på Jørgen Storm end på dig!!"
(dette var efter jeg postede en række videnskabelige beviser)

fjendtligheden skulle vel aldrig grunde i en misundelse over, at jeg rent faktisk har sat mig ind i nogle ting, - og du fortsat fremstår som en ignorant ?

Link to comment
Share on other sites

Magnus der tager du helt fejl. Fjentligheden skyldes at du ALDRIG forklare dig særligt godt når du optræder på MOL. Der er INGEN argumentation og INGEN videre forklaring i dine indlæg. At det du så skriver i mange tråde ofte er sandt er der INGEN som kan bruge til noget med mindre du forklare det. Desuden så tog du jo fejl omkring BV værdi. Har du ikke læst MS's længere redegørelse for BV-værdi?

Jeg synes det er ærgeligt at du ikke vil forklare dig nærmere når du nu har sat dig så grundigt ind i tingene. Vi andre ønsker blot mere information og det er mildt sagt irriterende når nogen med stor viden blot skriver ja eller nej uden at forklare. That's all!!! :teachingfinger:

Og så bryder jeg mig ikke om din hoverende attitude:

og du fortsat fremstår som en ignorant ?
Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Og lige en tilføjelse. Jeg var også i netto idag og købte en Möllers Tran. Og den er bare ækel!

Uden at vide hvad de gør for at rense torskelevertran, vil jeg mene du skulle overveje det endnu mere end bare på grund af den dårlige smag. Tungmetallerne som fisken indtager ophobes i leveren, da den ikke kan nedbryde dem.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg var nede og se på sådan en kaffemølle og der var forskellige slags, men hvilken slags kan anbefales til at lave Flax olie? De havde desværre ikke en Braun til 120 kr. Hvad bør man kigge efter inden man investere i sådan en? <_< Hvor vil i anbefale at man køber sådan en kaffemølle?

Link to comment
Share on other sites

 Jeg var nede og se på sådan en kaffemølle og der var forskellige slags, men hvilken slags kan anbefales til at lave Flax olie? De havde desværre ikke en Braun til 120 kr. Hvad bør man kigge efter inden man investere i sådan en?  Hvor vil i anbefale at man køber sådan en kaffemølle?  

Hessel --> Jeg har selv en Linea fra Kvickly til ca. 100 kr og den virker helt fint til formålet. Og så lige en detalje, når man kværner frøene bliver det til en sand-agtig konsistens (og ikke en olie). Det er også bestemt en fordel når man skal rengøre møllen, en pensel er fortrinelig til dette. ;)

Torben F

Link to comment
Share on other sites

Så nu har jeg fået det til at virke! Det smager jo ganske udmærket - uden at det selvfølgelig smager godt. ;) Det er et virkeligt smart koncept! Det skal lige tilføjes at der er 28 gram fibre pr. 100 gram i hørfrø. Nogen der ved hvad de indeholder af vitaminer og mineraler?

Link to comment
Share on other sites

Seeds, flaxseed (1)

Scientific Name: Linum usitatissimum

NDB No: 12220 Nutrient Units Value per

100 grams of

edible portion Sample

Count Std.

Error

Proximates

Water g 8.75 2

Energy kcal 492 0

Energy kj 2059 0

Protein g 19.50 2

Total lipid (fat) g 34.00 2

Ash g 3.50 2

Carbohydrate, by difference g 34.25 0

Fiber, total dietary g 27.9 2

Minerals

Calcium, Ca mg 199 5

Iron, Fe mg 6.22 5

Magnesium, Mg mg 362 5

Phosphorus, P mg 498 5

Potassium, K mg 681 5

Sodium, Na mg 34 5

Zinc, Zn mg 4.17 5

Copper, Cu mg 1.041 5

Manganese, Mn mg 3.281 5

Selenium, Se mcg 5.5 0

Vitamins

Vitamin C, total ascorbic acid mg 1.3 0

Thiamin mg 0.170 0

Riboflavin mg 0.160 0

Niacin mg 1.400 0

Pantothenic acid mg 1.530 0

Vitamin B-6 mg 0.927 0

Folate, total mcg 278 0

Folic acid mcg 0 0

Folate, food mcg 278 0

Folate, DFE mcg_DFE 278 0

Vitamin B-12 mcg 0.00 0

Vitamin A, IU IU 0 0

Retinol mcg 0 0

Vitamin A, RAE mcg_RAE 0 0

Vitamin E mg_ATE 5.000 0

Lipids

Fatty acids, total saturated g 3.196 0

4:0 g 0.000 0

6:0 g 0.000 0

8:0 g 0.000 0

10:0 g 0.000 0

12:0 g 0.000 0

14:0 g 0.000 0

16:0 g 1.802 0

18:0 g 1.394 0

Fatty acids, total monounsaturated g 6.868 0

16:1 undifferentiated g 0.000 0

18:1 undifferentiated g 6.868 0

20:1 g 0.000 0

22:1 undifferentiated g 0.000 0

Fatty acids, total polyunsaturated g 22.440 0

18:2 undifferentiated g 4.318 0

18:3 undifferentiated g 18.122 0

18:4 g 0.000 0

20:4 undifferentiated g 0.000 0

20:5 n-3 g 0.000 0

22:5 n-3 g 0.000 0

22:6 n-3 g 0.000 0

Cholesterol mg 0 0

Other

Caffeine mg 0 0

Theobromine mg 0 0

Footnotes:

1 Up to 12 percent flax seed can safely be used as an ingredient in food.

USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 15 (August 2002)

New Search

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share