Omega-3 fedtsyrer - sundt og billigt


michael
 Share

Recommended Posts

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg overvejer også ret kraftigt at anskaffe mig sådan en fætter (og måske også en blender, men det er jo nok en mere bekostelig affære) - den kan jo også bruges til at "blende"/pulverisere havregryn i. :)

En måde at indtage sine hørfrø på:

- ca. 300 g kvark eller fromage frais (jeg kan anbefale Exquisa eller den billige fra Netto, Nico-et-eller-andet)

- en (moden) banan

- et æble

- citronsaft

- lidt hørfrø og evt. også lidt hørfrøolie

- havregryn - evt. andre slags korn, de skal bare kunne "pulveriseres" i en kaffekværn

Mos bananen og riv æblet. Kværn korn og frø til pulver. Bland det hele sammen med fromage frais. Smag til med citronsaft og evt. lidt sukker. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Her er opskriften på 5 g n-3 fedtsyre for under 1 kr.

...

3 spiseskefulde hørfrø = 30 g = 9 g fedt = 5 g n-3 (pris 0.9 kr)

...

Max. 6 spiseskefulde frø om dagen. Hvis man har brug for mere, bør det komme fra olie (eller mad).

O.k. fint nok. Men hvor meget har man brug for?

På min fiskeolie står der 1-3 kapsler om dagen á 600 mg langkædede omega3 flerumættede fedtsyrer

Umiddelbart vil jeg anslå at de er interesseret i at sælge så 1 kapsel er nok end mere passende mængde end 3. Men det du foreslår der svarer jo til hele 8,3 kapsler.

O.k. indrømmet du sagde ikke om det var til en eller flere dage/personer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hehe, det var hvad der stod i artiklen: "ergonomic effect". Der menes en effekt du kan se eller måle, fx en øgning af LBM eller forøget styrke etc, i modsætning til at blive sundere fx, som måske kan ses på din blodprofil.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hehe, det var hvad der stod i artiklen: "ergonomic effect". Der menes en effekt du kan se eller måle, fx en øgning af LBM eller forøget styrke etc, i modsætning til at blive sundere fx, som måske kan ses på din blodprofil.

Er det evt. sådan at du kunne henvise til den artikel?

Jeg synes næsten det lyder for godt til at være sandt at man skulle kune øge sin LBM ved at indtage olie! Tilsvarende at det skulle give nogen målbare effekt på styrken (med mindre man grovæder totalt vildt).

Link to comment
Share on other sites

DaDane, eksemplet med de 5 g n-3, brugte jeg, fordi det omtrent svarer til 10 ml / 1 sp.ske Udo's, som indeholder 4,5 g.

Hessel, jeg har tænkt på noget, der minder om dit fedtebrød. Protein bar/muffin/kage med malede hørfrø i. Smager frøene kraftigt igennem?

En ting, jeg mangler svar på i den forbindelse, er om man i det hele taget får glæde af olien, når man bager. Tilsyneladende kan den godt tåle at blive bagt, da det kun er skorpen, der udsættes for høj temeratur, men det er jo ikke det samme som (nær) optimalt udbytte.

Link to comment
Share on other sites

Opskrifter med hørfrøolie (jeg tror ikke man kan bruge malet hørfør - desværre)

Se venligst bort fra reklamen

Grundblanding af hørfrøolie og fromage frais

200 ml fromage frais

6 spiseskefulde hørfrøolie

Fromage frais røres op med hørfrøolien, til blandingen er blevet homogen.

Ifølge Dr. Johanna Budwig er kombinationen af hørfrøolie og kvark meget velegnet som ernæring, idet olien herved bliver vandopløselig og let at optage. Lipoproteinerne (olie + protein i kvark) udgør en væsentlig bestanddel i opbygningen af cellemembranerne.

Oversigt 

--------------------------------------------------------------------------------

Nyborggaard special

Grundblanding af hørfrøolie/fromage frais

2 fed hvidløg

Frisk ingefær ( størrelse svarende til ca. 1 fed hvidløg)

Persille

Hvidløg og den friske ingefær presses gennem hvidløgspresseren og blandes i grundblandingen.

Anvendes oven på pålæg, og på sild i stedet for karrysalat. Er også god på en franskbrødsmad uden pålæg, eller som tilbehør til varm mad.

Oversigt 

--------------------------------------------------------------------------------

Italiensk salat

Grundblanding af hørfrøolie/fromage frais

Letkogte ærter og gulerødder, salt og evt. krydderier.

Oversigt 

--------------------------------------------------------------------------------

Salatdressing 1

2 spiseskefulde Balsamico rødvinseddike

4 spiseskefulde hørfrøolie eller rapsolie

Evt. salt og peber.

Balsamico hældes i en skål og hørfrøolien piskes i lidt efter lidt.

Herved fås en frisk og sund dressing til at hælde over salatskålen.

Oversigt 

--------------------------------------------------------------------------------

Salatdressing 2

2 spsk. Æblecidereddike (eller frisk citronsaft).

1 spsk. Vand

4-5 spsk. Hørfrøolie eller rapsolie

1 tsk. Honning

Salt, peber og evt. krydderier.

Æblecidereddike og vand hældes i en skål og piskes sammen med honningen. Derefter piskes hørfrøolien i lidt efter lidt.

Med denne opskrift forenes æblecidereddike og hørfrøolie i en lækker dressing.

Husk at hørfrøolie ikke må opvarmes, at olien altid skal opbevares i køleskab og med tætsluttende låg.

Oversigt 

--------------------------------------------------------------------------------

Sund is

1 hel vanille stang

6 velmodnede bananer, helst økologiske

4,5 dl Nyborggaard hørfrøolie

saft og fintrevet skal af ½ økologisk citron

4 modne økologiske æbler, fintrevne med skal

Flæk vanillestangen på langs og skrab de små korn ud med en kniv.

Skræl bananerne og purer dem i en blender sammen med vanillekorn, olie, citronsaft og skal samt revne æbler. Sørg for, at det er fint pureret.

Frys ismassen i en lav beholder og rør en gang imellem under indfrysningen. Når den er næsten stiv ( ca. 4 timer) skæres isen ud i passende små stykker. Velegnet som tilbehør til mange desserter, men kan også spises ene. Pynt evt. med citronmelisse.

Prøv at bruge moden mango i stedet for æbler eller pærer i stedet for æbler.

Det er en god måde at få børn og unge til at indtage hørfrøolie.

Oversigt 

--------------------------------------------------------------------------------

Karrysalat

400 g fromage frais

8 spiseskefulde Nyborggaard hørfrøolie eller rapsolie.

4 cox orange æbler

1 rødløg

1 fed hvidløg

1 ”fed” frisk ingefær

1 spsk. Citronsaft

2 tsk. Karry

1 tsk. Paprika

1 spsk. Sukker

1 tsk. Salt

Fromage frais og hørfrøolie røres sammen. Æblerne deles i små tern, rødløg hakkes fint, hvidløg og frisk ingefær presses gennem hvidløgspresseren og det hele røres i. Smages derefter til med citronsaft, karry, paprika, sukker og salt.

Oversigt 

--------------------------------------------------------------------------------

Nem grønkålssalat med mange anvendelsesmuligheder

Ingredienser:

10 blancherede hakkede grønkålsblade

1 bundt persille

1 spsk. Citronsaft

1 spsk. Dansk honning

½ dl. Koldpresset rapsolie

10 nåle frisk rosmarin

25 gram mandler

2 spsk. Cremefraiche 9 %

Jeg lægger vægt på, at vi så vidt muligt bruger de gode danske råvarer.

Fremgangsmåde:

Alle ingredienserne undtagen mandler og cremefraiche blendes. Derefter tilsættes mandlerne, og der blendes igen. Til sidst røres cremefraichen i. Salaten hældes op i en skål, og der pyntes med nogle smuttede mandler.

Anvendelse:

Denne grønkålssalat er god både på rugbrød og franskbrød. Kan også bruges oven på en pålægsmad, og som tilbehør til varme og kolde retter. Er god i pitabrød til madpakken.

Sammensætning:

I salaten får vi kombineret de gode vitaminer og mineraler i grønkålen med de gode fedtsyrer i mandler og rapsolie. Det mættede fedt fra creme fraiche er med til at afbalancere både smagen og fedtsyresammensætningen.

Smag, sundhed og holdbarhed forbedres ved at tilsætte naturlige antioxidanter i form af citronsaft og rosmarin.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen, der kan bekræfte og forklare dette? Det lyder helt i skoven.

Ifølge Dr. Johanna Budwig er kombinationen af hørfrøolie og kvark meget velegnet som ernæring, idet olien herved bliver vandopløselig og let at optage. Lipoproteinerne (olie + protein i kvark) udgør en væsentlig bestanddel i opbygningen af cellemembranerne.
Link to comment
Share on other sites

Er der nogen, der kan bekræfte og forklare dette? Det lyder helt i skoven.
Ifølge Dr. Johanna Budwig er kombinationen af hørfrøolie og kvark meget velegnet som ernæring, idet olien herved bliver vandopløselig og let at optage. Lipoproteinerne (olie + protein i kvark) udgør en væsentlig bestanddel i opbygningen af cellemembranerne.

Hmm mit kemi er lidt rustet - men er det ikke noget med at dette Kvark (f.eks.) kan virker som en polarisator. Olien i sig selv er ikke fedtopløselig, men kan opløses i kvarken - og kvarken kan opløses i (hvor det nu er det skal opløses) - og kan derfor trække denne olie med ind.

Jeg er ikke sikker på det er rigtigt - det er 10 år siden jeg har haft kemi, - men er dog ret sikker på at der var noget med dette.

Link to comment
Share on other sites

En lille indskydelse: Hørfrø smager altså virkelig dårligt... har endnu ikke fundet en eneste god kombination med malet hørfrø :(

Sælges: En uåbnet pose hørfrø samt resten af den foregående pose :D

Nu er hørfrø jo ikke så dyre, men hvis du kommer forbi Silkeborg så tag dem med - ellers tag dem med til MOltræf.

Men bortset fra det - så forstår jeg ikke at du siger du ikke kan lide det. Det smager jo mest af ingenting. Jeg så et indlæg på nettet (et engelsk indlæg - husker ikke hvor) hvor de skrev at det smagte lidt af fiske-indvolde. Da var jeg ogå klar til at sælge min pose, men tog alligevel hul på den. Hvis man tygger dem er der da smag i, men kværnet og så i et eller andet - så er smagen væk.

Men nu er jeg selvfølgelig heller ikke så stor en gourmet som dig :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share