Omega-3 fedtsyrer - sundt og billigt


michael
 Share

Recommended Posts

Den ene EFA, n-3 findes i rigt mål i hørfrø. Derfor spiser mange amerikanske BBere mm. flax-olie (hørfrøolie til humanernæring) eller olieblandinger som Udo's choise.

Olierne er desværre meget dyre og besværlige at opbevare. Så kan man købe Omaga-3 fiske- eller hørfrøkapsler. Bekvemt ja, men meget dyrt. (1 kr for en kapsel med 650 mg n-3).

Man kunne også spise fed fisk dagligt, men igen prisen, og så er der det med tungmetallerne.

Her er opskriften på 5 g n-3 fedtsyre for under 1 kr.

Køb en kaffemølle. Min er en Braun til 120 kr. Det er en forholdsvis lille startinvestering, hvis man plejer at købe Udo's til 200+.

Køb en pose økologiske hørfrø til 15 kr for 500g.

3 spiseskefulde hørfrø = 30 g = 9 g fedt = 5 g n-3 (pris 0.9 kr)

Disse males 10-20 sek. og indtages f.eks. i et glas vand. Det er vigtigt at drikke rigeligt, da plantedelene fra frøene suger væske svarende til ca. 5 gange deres vægt. Man kan også booste sine shakes med en skefuld, så man får fordelt fedtet over dagen.

Tag evt. solsikkeolie, som er rig på n-6 (den anden EFA) for at få balance mellem de 2 EFAer. En tommelfingerregel er at 1 teske solsikkeolie komplementerer 3 spiseskefulde hørfrø. Udo's Choise er baseret på dette forhold (og koster 8+ kr pr. 10 ml).

Max. 6 spiseskefulde frø om dagen. Hvis man har brug for mere, bør det komme fra olie (eller mad).

(Kilde: "Fats that heal, Fats that kill", Udo Erasmus)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1. Der er faktisk en advarsel på de poser man køber i Føjtex. Jeg har endnu ikke haft problemer, så jeg vil sige, prøv dig frem.

2. EFA - essential fatty acid. Læs mere om fedt her. De beskæftiger sig dog ikke med hørfrø.

http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/fedtopbygning.htm

3. Et naivt håb om at det skulle være sundere. Man kan spare en femmer pr. halv-kg ved at vælge de almindelige.

4. Er du mandril-fan?

Link to comment
Share on other sites

Ad 1) Okay. Tror jeg vil give det en chance...

Ad 2) Selvfølgelig! ;) Checker linket.

Ad 3) Hm. Jeg skrev nu ikke "hvorfor", men "hvor". Nevermind, du har jo besvaret mit "hvor". Køber i øvrigt også selv så meget økologisk som muligt.

Ad 4) You guessed it.

Ad mine tæer lugter!

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Michael.

Lige nogle praktiske spørgsmål:

Jeg går ikke ud fra, at din kaffemølle rent faktisk kan udvinde olien i hørfrøene, så du får vel en form for "pasta" du rører op i vand?

Kan man kværne en større mængde, og så gemme det i køleskabet, så man ikke skal kværne hver dag?

Spreder du indtagelsen ud over dagen, eller rykker du det hele på én gang sammen med 24 kogte skumbananer?

Morten

Link to comment
Share on other sites

1. Pulver. Minder lidt om puddersukker.

2. Udo anbefaler friskknuste frø. De knuste hørfrø har det ikke godt med ilt og varme. I USA kan man åbenbart købe hørfrøpulver. Det fraråder Udo.

3. Jeg tager en spiseske Udo's choise om morgenen og 30 g hørfrø + 250 g vand i shakeren samt 1 teske solsikkeolie om aftenen. Jeg gætter på at det ville være bedre at fordele frøene ud over dagen. Hørfrøpulveret burde kunne holde sig i køleskabet en dag eller natten over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte lige at skrive, at bagepenslen bruges til at rengøre møllen med efter brug.

En anden ting. Nu er der jo nogen af jer, der er nogle ordentlige basser (ingen nævnt, ingen glemt), som jeg godt kunne mistænke for at have "appetit" til at overskride de max. 6 spiseskefulde om dagen. Hvorfor mon Udo anbefaler den grænse. Kan man få fiber O.D.?

Link to comment
Share on other sites

Udo er lidt uenig med sig selv i "Fats that heal, Fats that kill". Et sted skriver han max. 6 spiseskeer hørfrø, et andet 6-8. Har man brug for mere står den på olie. Han kan heller ikke rigtig finde ud af om planteslimet i frøene suger 5 gange deres vægt eller volumen i vand. (disse detaljer har selvfølgelig ingen praktisk betydning).

Årsagen til den øvre gænse er angiveligt vandabsorberingen. Men hvorfor skulle det være et problem hvis følger anbefalingen om at drikke rigeligt til (min. 5 gange volumen)?

Hvis han var bange for at save sin egen gren over, så burde han slet ikke anbefale friskmalede hørfrø, som den bedste flaxoil-kilde.

Link to comment
Share on other sites

tja, hvis du spiser mange nok - de er fulde af fedt! :)

det er hovedsagelig en sund form for fedt, så du nedsætter din risiko for at udvikle åreforkalkning.

Det skulle også være godt for ledgigt, om det er godt for andre ledsygdomme er ikke bevist, men ikk helt utænkeligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så er jeg hoppet på røvfrø-vognen. Min bedre halvdel har foræret mig en rigtig raffi kværn, så der er ingen undskyldning.

Jeg har netop overstået min jomfrufærd udi den ædle kunst at bunde kværnede hørfrø i vand. YUK! :crazy:

Jeg forestiller mig, at det føles som at drikke savsmuld i vand. Tror jeg skal eksperimentere med at komme pulveret i maden i stedet. Gode tips???

Røvfrø forever!

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder og glaner på min bøtte med fiskeolie kapsler!

Der står: Indeholder totalt 35% Omega-3 fedtsyrer heraf 18% EPA og 12% DHA!

Men der står ikke noget om EFA..... er de implicit i betegnelsen Omega-3 eller.....?:confused2:

Kapslerne er ikke særlig store og anbefalet dagsdosis er 4-5 kapsler (nøjes dog med 3, morgen, middag og aften)!

Der er 120 kapsler i og købt i Netto for ca. 40 kr.!

Er de noget værd!?

Link to comment
Share on other sites

Har lige et spørgsmål til hørfrø´s guruen Michael :)

Du nævnte noget med at Udo havde opstilt en grænse for hvor meget hørfrø man må få. Hvad er grunden til dette ?? Jeg spørger fordi min læsemakker og jeg har snakket om essentielle fedtsyre, og jeg har i den forbindelse fortalt ham om mit hørfrø´s maleri. Han kom så forleden da og fortalte mig at man kan få blåsyre forgiftning, hvis man spiser for mange hørfrø. Er der noget hold i det ?? Han kunne ikke huske kilden.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J, den eneste forklaring jeg har fundet i Udos bog er den med vandet (se mit indlæg i denne tråd fra 28. Feb. 2002, 23:41). Blåsyre giver mig associationer til mandler. Måske forveksler han? Hvad hedder blåsyre på engelsk?

Baardi bilder, Getto kapslerne er sikkert udmærkede. Hvormeget n-3 indeholder de? De ligger garanteret på et par kr. pr. g hvis man regner efter.

EFA/omega-3, læs mit første indlæg i denne tråd.

Los, jeg har blandet 100 g havregryn med 30 gram frø + mælk. Det var tæt på uspiseligt. Så hellere savsmuld i vand. Det er i det mindste hurtigt ovetstået. Faktisk smager det ikke dårligt. Nærmere specielt. (skål).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share