Jeg undrer mig


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Jeg undrer mig til stadighed over hvordan haserne forsømmes i forbindelse med bentræning, både i verdenen uden for MOL, men så sandelig også blandt MOL's egne medlemmer. :0

Hvorfor er det lige at quads gerne får en gang squat, benpres og leg extension, mens haserne helt forsømmes eller lige får en hurtig omgang med leg curls? :sneaky:

Det må da give nogle ubalancer, og alt andet lige hindre en ordentlig udvikling af benmusklaturen, og så er der vel også en større skadespotentiale.

Er det simpelhen et spørgsmål om at haserne ikke kan ses i spejlet og derved ikke behøves træning...? :whatsthat:

Hvad er DIN kommentar? :saywhat:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Johnny Bravo: ”Jeg plejer at køre Goodmorning og stiv-benet dødløft og jeg er overrasket over hvor øm jeg er dagen efter. Synes faktisk at de er ret fede at køre”

Undre mig over at der tales så lidt om russisk dødløft. Er det fordi det minder så meget om goodmornings, og at folk af en eller anden grund hellere vil gøre den ? Eller er det bare vanetænkning ?

Link to comment
Share on other sites

Sikkert bedre med en "professionel" forklaring. Så har jeg da ikke sagt noget forkert. :)

Læs også om goodmornings, her er forskellen forklaret.

Russian Deadlift — This is simply a "flat back" version of the stiff-legged deadlift, and I first learned of it from Ian King. However, rather than hold the barbell in your hands, you place it on your shoulders, as if you were going to do a squat (this allows for a greater range of motion, as often, in the case of stiff-legged deadlifts, you have to stop when the 45’s hit the ground!).

You take a shoulder-width stance and bend the knees slightly (don’t change the angle of the knees during the movement, and don’t let the angle exceed 25 degrees). Bend forward at the waist, and keep the chest up and the hips and spine aligned. Bend forward until your spine starts to round out.

Ian also recommends pushing the butt back and allowing the weight to drift to your heels during the movement. Additionally, squeeze the glutes on the way up to accentuate hamstring involvement.

Good mornings — These are very similar to the Russian Deadlifts, but instead of keeping the back flat and aligned with the hips, you’ll bend forward as far as you can by rounding out the spine. If you can bend all the way down, stick your head between your legs and say, "Howdy," we’ll all be duly impressed.

Be careful about the weight you choose, though. Start out very light and work your way up. And, as mentioned in the description for Russian Deadlifts, push the butt back and allow the weight to drift to your heels during the movement. And, likewise, squeeze the glutes on the way up.

Link to comment
Share on other sites

Meget muligt, har dog aldrig hørt den omtalt som andet end russisk dødløft. Har kun kørt den få gange, kræver rimelig med teknik. Kører sjældent goodmornings (muligvis en fejl) men russisk dødløft, eller hvad vi nu skal kalde den, må da være et oplagt alternativ for dem der jævnligt kører goodmornings. Alligevel omtales den stort set aldrig her på MOL, hvilke undre mig lidt, ikke sandt ?

Link to comment
Share on other sites

Grunden til, at jeg ikke træner haserne, er, at jeg simpelthen er så "stiv" - altså usmidig - i mine haser. Hvis jeg sætter mig på gulvet og vil lave en af de mest almindelige stræk for haserne (ved at "få fat i tåspidserne." I kender den godt), er det tætteste jeg kan komme på at få fat i mine fødder, ved at holde fast i kanten af mine sokker(!) Og så giver det virkeligt et stræk der vil noget! Derfor vil jeg først arbejde på smidigheden, før jeg begynder at træne haserne seriøst. <= (måske bare en dårlig undskyldning :) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også ekstremt Usmidige haser, men efter jeg er begyndt at køre Stiff Leg Deadlift, er jeg blevet meget mere smidig!!! Jeg kan røre mine tæer!!! :thumbs-up:

Man skal virkelig ha' "full range of motion" på den øvelse, det skal være så tårene triller i bunden! :weeping:

Link to comment
Share on other sites

Rigtig god pointe du bringer op der xax. Jeg har også selv forsømt hase træning de sidste mange måneder, og dødløft, squat og legcurl er altså IKKE rigtig hasetræning. Men igår besluttede jeg mig for at det skulle være slut! Nu skulle der arbejdes på de skide hase muskler! Og det blev der i høj grad gjort, læs bare i min log.

Den øvelse som jeg bedst kunne lide, var den som også har været omatalt herinde før, nemlig den med Adam Archuleta, hvor han "letter" fra jorden, med en 15-20 kg håndvægt holdt op til brystet! Det er ganske enkelt imponerende!

Jeg fik også Goodmornings med i træningen, det er også en seriøst god hasemuskel øvelse, som også skal med i mit program.

Men endnu engang, den tråd her tror jeg rammer lige hvor det gør mest ondt ;)

Link to comment
Share on other sites

Har fået en aftale med en instruktør, så jeg kan få lært Goodmornings rigtigt ( den skal sgu sidde der, gider ikke smadre ryggen)..så

Det er alle jer onde styrkeløfterdrenge der får mig til den slags..Nu er det måneder siden jeg har kørt en ærlig kabeløvelse :):):), og jeg bliver sur hvis jeg ikke får kørt squat... I er onde, ja i er :):D heldigivs

Venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share