Jeg undrer mig


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Et par artikler om haserne

http://www.testosterone.net/articles/165tnt.html

http://www.testosterone.net/html/body_63cp.html

-> Don Kane

Den kan køres både med svaj i ryggen og uden. Jeg plejer at køre den med en mellemting.

Iøvrigt så spiller haserne i stor rolle i squat, så hvis man gerne vil squatte stort så skal man have noget styrke i haserne.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Denne diskussion fik mig til at tænke på, om jeg mon selv træner denne muskelgruppe ordentligt. Det gør jeg vist ikke, så jeg overvejer at begynde at lave Barbell Lunges. De beskrives således på ast-ss hjemmesiden (firmaet bag Max-OT programmet):

"Barbell lunges are a great exercise for total leg development. They heavily involve the quads, hamstrings and glutes. This makes them a very effective compound exercise and also very intense when you perform them correctly using the Max-OT principles."

Nu træner jeg ikke selv efter Max-OT princippet, men hvis det virkelig er så god en compound exercise, så burde den vel også være god under andre principper. Øvelsen er beskrevet på dette link:

http://www.ast-ss.com/training/exercises/l...bell_lunges.asp

Eftersom dette vel også er en slags strækøvelse, kunne jeg forestille mig, at den også kunne være god for mine lidt stramme hasemuskler. Er der nogen, som har erfaringer med denne øvelse?

Link to comment
Share on other sites

Tja, lidt har også ret.

Squat er da ok, frontsquat - bop bop, mest for quads, dødløft mest for nedre ryg, medmindre du kører sumo-versionen.

Men stadigvæk, og jeg gentager lige mig selv:

så hvis man gerne vil squatte stort så skal man have noget styrke i haserne.

Jeg mindes også at en hvis hr. Louie Simmons sagde noget nær det samme... :)

Link to comment
Share on other sites

Quote from Mr. Louie Simmons

"A strong man is strong in the back of his body"

Og med det mener Louie at det vigtigste i styrkeløft, er "the posterior chain". Med andre ord squat og dødløft musklerne, nemlig hasemuskulaturen, gluteus muskulaturen, erector spinae muskulaturen (men generelt hele ryggen).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu at de fleste kan nøjes med dødløft og benbøjninger det første stykke tid..

For selvom at det ikke er decideret hase-træning, så har de altså rigtig meget at sige for at du kan udføre løftet korrekt..  Især dødløft ser jeg faktisk lige så meget som hase/glutetræning end kun rygtræning...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ik om du har læst TJ´s artikel på getbig, om squat den hjalp mig meget, jeg havde samme problem som dig, jeg kunne ikke komme længere ned end parallel, kunne knapt komme ned til parallel, men så læste jeg hans artikel, og fik rettet lidt på min stilling, nu kan jeg sku komme ned og røre jorden med røven (okay næsten) min fejl var at jeg havde alt for lille afstand mellem benene.

Link to comment
Share on other sites

Blackice > Når du siger at du har mindre bøvl i din opvarmning, så kunne det jo hænge sammen med at du har mindre vægt på?!

Måske har du for meget vægt på i forhold til hva din teknink er klar til ? (altså i workset)

Der burde jo i grunden ikke være forskel på den teknik du bruger til opvarmning og så workset.

DBM

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke forskel på tekniken, men der er forskel på hvor dybt jeg føler jeg kan gå. Men det kan godt være du har ret. jeg skulle måske gå lidt ned i vægt igen, så jeg kan få teknikken på plads. Det virker som om det går meget fint med 50kg, men med 85 så var det som om jeg ikke rigtig havde kontrol over det.

Xax, men svoger , hvis fætter vandt DM i BB engang i 80`erne, har spurgt om om jeg ikke gjorte noget for at træne Hams, og Calvs............. IHHHHHHHHHH

Så nu ryger jeg nok på noget leg curl eller noget. Ved bare ikke hvor jeg skal få plads til det.

Link to comment
Share on other sites

Ehhhm... Der var lige noget her der fangede min opmærksomhed. Enten så er denne slemme dreng ikke ret velbevandret i frontsquats eller også snakker han bare...

Squat er da ok, frontsquat - bop bop, mest for quads, dødløft mest for nedre ryg, medmindre du kører sumo-versionen.

frontsquats - bop bop, mest for quads!!!   Jeg tror da nok at frontsquats er lige så meget en ryg/mave-øvelse som en quads-øvelse. Det er sjældent benene der giver efter først.. Det er næsten altid enten skuldrene man ikke kan holde højt, eller maven/ryggen der ikke kan holde en ordentlig oprejst!

Og tro mig, den øvelse kan mærkes i lænden/maven dagen efter, hvis du kører den tungt...  Og også i haserne!!

Var bare lige det...   :D

Link to comment
Share on other sites

Ahh ja, så skal vægtkasterne lige brokke sig lidt. :biggrin2:

Ok ok, fronsquat er selvfølgelig mere end blot quads, men snakker vi ben i forhold til backsquats, så er den mere til quads end backsquats. Jeg går også lidt udfra at man i frontsquat normalt bruger en  tættere stand end i backsquats, men det kan være at jeg tager fejl her :)

Nu er der så også forskel på hvordan musklerne belastes, om der der blot er tale om en statisk belastning eller en "aktiv belastning". Når jeg står med 140 kg på ryggen i squat, så kan jeg da også godt mærke det i hele ryggen, også dagen efter, men det er som sagt ikke ensbetydende med at squat er god rygtræning.

Link to comment
Share on other sites

Leg curls :crazy:

Jeg foreslår Hamstring Raise, Goodmornings, Keystone dødløft, Rumænsk dødløft eller Stivbenet dødløft, alt sammen øvelser du burde have mulighed for at køre.

Leg curls kan gå i mangel af bedre, men som regel er øvelser med frie vægte/kropsvægt+vægt altid at foretrække fremfor maskiner/kabler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share