Claus Styk tilbage på DR


Arne
 Share

Recommended Posts

Kanon link Bellini. Hvis man kigger i hans gæstebog, kan man se der er en masse spørgsmål og henvendelser om gode råd. Han har dog ikke svaret på en eneste henvendelse i gæstebogen. Han kan selvfølgelig have svaret dem personligt pr. mail. Interessant nok er der dog en vis hr. Jørgen Storm der har lagt en lille hilsen til ham ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den kære JS kunne nu godt have brugt lidt mere blæk på at forklare hans synspunkter - menig mand aner jo ikke hvad han snakker om - men på den anden side, hvor mange læser gæstebogen?!? Det kunne ellers være nok så morsomt at "spamme" hans gæstebog med indlæg fra diverse MOL'ere :devil::devil:

Citat fra gæstebogen:

For jeg må sige du er nok lidt af en guru indenfor denne branche.

:puke2:

/Bellini

Edited by Bellini
Link to comment
Share on other sites

altså, hvis vi ser bort fra hvilke resultater han end selv må have opnået,

så må det springende punkt være hvorfor han i de gamle udsendelser konsekvent kom med så forkerte råd at

han næppe selv kan have troet på dem ??

fx når han hævdede at man lystigt kunne indtage uanede mængder af kalorier fra kulhydrater fordi det ikke vill sætte sig ??

ergo opfordrede han flere gange sine deltagere til at konsumere alt det pasta og brød de kunne spise....say what ??

han kan umuligt være i tvivl om at det samlede kal-indtag er afgørende,

og altså lugter det hele lidt af at han + eventuelle medsammensvorne har beslutte sig for at lave et program

som var mere underholdende end oplysende, og i samme åndedrag har de altså bragt myte på myte til torvs

og de glade lyttere har lykkeligt godtaget disse råd fordi det trods alt er ret så behageligt at bilde sig selv ind

at hvis de nu gør sådan så skal de nok tabe sig....

ja hurra, folk må sku os ta lidt ansvar selv engang imellem,

hvilket ikke ændrer på at DR med de forpligtigelser de nu rent faktisk har, ALDRIG burde have gjort sig til medie for disse påstande.... :devil:

fatter det simpelthen ikke, synes os det er lidt trist at der ik er nogen der har gjort et forsøg på at få rettet op på hans udtalelser... <_<

især fordi styker stadig i samarbejde med Equinox driver sine kurser hvor han fortsætter med at tage groteske summer for at sidde

sammen med en flok overvægtige damer og holde dem lidt i hånden...

men altså, hvis folk vitterligt vil betale for det så må det vel være op til dem selv...

erkender gerne at han åbenbart fungerer godt både på skærmen og som motivator, og hvis han kan få folk igang med at træne...ja,

det er vel ok, men det er fanme bittert at han fuldstændig uhæmmet er med til at sprede alskens myter og dårlige råd... :4whip::devil::devil:

Link to comment
Share on other sites

Undeholdene tråd den her :lol: hvis i skal svine manden så stav i det mindste hans navn rigtigt kun 1 K !

Nej, seriøst, påstande om at han lyver åbenlyst af den ene årsag at tjene penge tror jeg ikke på. Det er vitterlig hans holdninger, og et eller andet sted følger jeg 100 den der sagde at han dogtrods alt fik folk til at bevæge sig. Vi kan ikke blive uenige om at det kunne være rart med nogen lidt mere præcise og underbyggede oplysninger i programmet.

Den med at eksperter har modsagt ham men at det ikke nytter noget. hmmmm...prøv engnag at læse jeres indlæg engang. PBM f.eks. er Cand.Scient i Human Ernæring, men i farer i flæsket på ham, fordi han engnag har sagt at det er "relativt nemmere at tabe sig alene på diæt end alene ved motion". Hvilket vel et eller andet sted ikke er HELT forkert vel ? Min pointe ER, at vi måske oftere lytter til de eksperter der underbygger vores egne holdninger. Altså vil man ikke lytte til en TJ, MZ eller HS frem for en Styker, fordi Styker underbygger disse menneskers teori om at motion da vel ikke kan være nødvendig.

Jeg kender ikke denne Styker, jeg har set et program eller 2, og grundlæggende er jeg da enig med alle dem der siger at det er for dårligt at programmet ikke består af velundebyggede oplysninger. Men det ville ikke ha solgt en BØNNE, alene af den årsag at mange overvægtige ikke leder efter sandheden, men efter miraklet. Se bare hvordan der tjenes millioner af kroner på Blodtypediæter og pis papir. Frem for at lytte til de helt almindelige grundlæggende kostråd der findes, som at der vel egentlig ikke har rykket sig RET meget de sidste mange år.

Leder overvægtige ikke efter den samme genvej som AAS brugere ?

Dette er ikke forsvar af Styker, men blot en lille filosoferen over vores reaktioner som mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ærlig talt at I er uretfærdige i jeres kritik af manden.

Jeg har set alle "Farvel Fedt" programmerne flere gange og mener sådan set at I lægger en masse ord i munden på Claus Styker.

Programmerne er lavet til Hr. og Fru Danmark, i et forsøg på at nå en så stor del af befolkningen som muligt, med letforstålige råd.

fx når han hævdede at man lystigt kunne indtage uanede mængder af kalorier fra kulhydrater fordi det ikke vill sætte sig ??

ergo opfordrede han flere gange sine deltagere til at konsumere alt det pasta og brød de kunne spise....say what ??

Det vil jeg gerne se et citat på. <_<

Han opfordrede til at indtage flere proteiner og kulhydrater på BEKOSTNING af fedt, da fedt indeholder mere end dobbelt så meget energi end proteiner/kulhydrater. Det er jo for pokker det der er galt hos Hr. og Fru Danmark: energiindtaget er alt for højt i forhold til forbruget, og da mange spiser alt for fedt, er det et fornuftigt og relativt let efterleveligt råd, at begynde med at skære ned hér !!! Et glimrende råd hvis jeg selv skal sige det :)

Så er der alt det med fedtforbrændingszonen. Det er givet, at det ord blev sagt for mange gange i løbet af udsendelserne, hvilket kunne foranledige nogen til at tro, at der var noget "magisk" over det, eller at det kun var hér man forbrændte fedt.

Men til Hr. Stykers forsvar må man sige, at han rent faktisk forklarede hvad det gik ud på; nemlig at det var hér den relative fedtforbrænding var størst.

Men herudover forklarede han en anden (og efter min mening vægtigere) grund til, ikke at træne ved for høj intensitet, nemlig at man ikke kan træne særligt længe. Dette illustrerede han ved at lave et forsøg med to velnærede kvinder, der henholdsvis skulle arbejde ved høj intensitet og i "fedtforbrændingszonen". Resultatet blev jo, som man nok kunne forvente, at den ene kørte træt efter relativ kort tid, og den anden, der trænede i "zonen" kunne fortsætte meget længere, så hendes samlede kalorieforbrug dermed også blev markant større.

I det aller første program snakkede nogle af deltagerne jo også om, at de havde gået til aerobic o. lign. et par gange om ugen, hvilket IKKE havde resulteret i vægttab (bl.a p.g.a. de var blev meget sultne efter aerobic :tongue: ) Claus Styker anbefalede derfor lavere intensitet men hyppigere træning.

Pulsmålere/-træning fik jo nok en lidt for central placering i programmet, hvilket hurtigt kan føre til misforståelser (og HAR ført til misforståelser hvis jeg kigger på Jeres kritik). Men i et svar på et séerbrev omkring vigtigheden af et pulsur siger han, at det bestemt ikke er nødvendigt, og absolut ikke skal afholde folk fra at dyrke motion i den tro at de gør noget forkert, men at han altid bruger det når har træner folk.

Nuvel, nogle af synspunkterne/træningsmetoderne kunne sagtens nuanceres, men specialarbejder Olsen og rengøringsassistent Hansen har brug for nogle letforståelig og let efterlevelige tip. Derfor synes jeg det var nogle gode programmer der ramte målgruppen (som ikke er MOL'ere) :)

Jeg tror ærlig talt at manden godt er klar over, at der skal energiunderskud til for at tabe sig, og at man ikke kan spise uanede mængder af energi uden det sætter sig, så længe energien kommer fra kulhydrater.

Og nej, jeg er ikke Claus Styker :lol:

Edited by clayman
Link to comment
Share on other sites

Istedet for at gentage mig selv - så føler jeg trang til at citere denne artikel fra MOls forside - som jeg synes sætter tingene godt i perspektiv:

Hvad var det helt præcist, der var galt med Go'motion programmerne?

Af cand. scient. Morten Zacho

Lad det være sagt med det samme: det var ikke det hele der var galt. Der blev faktisk sagt en del korrekte ting i udsendelserne. Desuden er det positivt, at man forsøger at motivere danskerne til at motionere mere. Problemet er bare: målet helliger ikke midlet.

Indholdet af udsendelserne var generelt af meget lav faglig kvalitet. Udover direkte fejl, så var der en del detaljer, der blev håndteret ganske uprofessionelt. DR har ikke bare ry for at lave sobre oplysende programmer - de har også en forpligtigelse!

Udsendelserne var prægede af en række fundamentalt uheldige ideer, samt en masse fysiologiske misforståelser. Her er nogle konkrete eksempler:

1. Den ekstreme fedt-fokusering er absurd og forstærker en i forvejen sygelig fedtfobi der hærger mange normalvægtige danskere.

2. Al den snak om fedtforbrændingszonen er meningsløs. Den lave intensitet kan være fornuftig nok (tilpas sund og behagelig), men det er forkert at påstå, at man får en fysiologisk større gevinst ved at holde pulsen nede!

3. Det er tåbeligt notorisk at forbinde motion med, at man samtidigt skal mindske sit energiindtag. For mange mennesker kræver det overvindelse at komme igang med at motionere. Det bliver ikke nemmere hvis man samtidigt skal sulte sig.

4. Den ekstreme fokusering på pulsure er bemærkelsesværdig. Pulsure kan i mange sammenhænge bruges som motivationsmiddel, men der er grænser. Det mindede om product-placement.

5. Demonstrationerne af max-test i udsendelserne lignede ikke det vi forstår ved max-test. Mange motionsdanskere vil ikke være i stand til på egen hånd at presse sig selv til deres maxpuls. Følger man værtens anbefalinger, vil de fleste derfor af flere grunde komme til at træne på meget lave belastninger. Det er måske nok behageligt og sundt - man skal bare ikke bilde folk ind, at det er det mest effektive til noget som helst.

6. Når tv-værten karakteriserer en kvinde på over 80 kg med en iltoptagelse på 3,1 liter/min som på niveau med en eliteidrætskvinde, så er det helt forkert (det giver hende et kondital i 30'erne).

7. Kiksede scener blev ikke klippet ud (f.eks interviewet med "vi-vil-spise-usundt" teenage pigerne). Hvis man havde givet indslaget en psykologisk vinkel havde det måske gået - men igen, hvem skulle have gjort det?

8. Når tv-værten bedømmer fødevarer udelukkende udfra fedtenergiprocenten, så afslører han sig som u-uddannet indenfor kostområdet.

9. Når tv-værten rådgiver en spinkel teenager om, hvordan han skal tage på, ved at komme slæbende med en masse protein, så er det simpelthen udygtigt. Først skal han øge det samlede kalorieindtag gennem blandede måltider, dernæst skal han kigge på timingen af sine måltider. For det tredie skal han kigge på træningen og så for det fjerde kan man kigge på den absolutte proteinmængde.

10. Når tv-værten anbefaler den overvægtige teenager kedelige løbeture og smagløs salat som erstatning for grillmad, så ved man, at der er forskel på psykologisk indsigt.

11. Når tv-værten får en 6-årig pige til at sige "fordi så bliver jeg fed", så rører han ved noget som han skal lade uddannede folk beskæftige sig med. Et tydeligt eksempel på, at det er uansvarligt, at lade hvem som helst optræde som eksperter.

12. En hel masse større eller mindre uheldigheder som vi ikke længere kan huske.

DR har også givet Go'motion en hjemmeside med bl.a. 10 gode tips (kaldet "Facts"). Her kan man bl.a. læse, at det er en god ide at spise en fedtfri morgenmad, samt at man skal finde sin fedtforbrændingszone. Der ikke noget skadeligt i at spise en fedtfri morgenmad eller træne på lav intensitet, det skal bare ikke præsenteres som det fysiologisk optimale.

Til ethvert kompliceret problem findes der en enkel og letforståelig forklaring (som er forkert). I bestræbelserne på at forklare noget trænings- og sundhedsteori, så alle kan forstå det, har man ignoreret værdien af reel viden, samt det faktum at tv-værten ikke var klædt fagligt på til opgaven.

Der har tilsyneladende ikke været tilknyttet fagfolk til udsendelserne (at dømme efter rulletekster og indhold), hvilket burde have tændt de røde lamper hos DR.

Tv-værten er sikkert populær hos mange danskere og han er sikkert også en motiverende træner. Det uheldige er, at de forkerte budskaber desværre også er blevet populære. Popularitet er ikke et kriterie for oplysning, hvis det bliver på bekostning af troværdighed.

Programmerne er slut nu, men vi frygter en ny serie. DR - LAV DET ORDENTLIGT - KA' I SÅ HØRE EFTER!

Link to comment
Share on other sites

:lol: Interessant nok er det dog, at der ikke er lavet andre motions(tv)programmer med lignende bred appel.. Jeg tror han nåede ud til mange mennesker..

Manden kan noget med formidling - højt sagligt indhold eller ej..

Ja det kunne han - og det betyder at det er meget svært for andre at trænge igennem med mere korekt information. sååå

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg nu ikke.. Når først folk er kommet ud af sofaen, og opsøger information, er det en smal sag at froklare tingenes sammenhæng. Det som det i første omgang handler om, er at bryde inaktiviteten - fedtfrobrændingszone eller ej.. Se på hvor mange som i første omgang er fejlinformerede her på siden - og hvor hurtigt de bliver rettet ind!

Link to comment
Share on other sites

Når først folk er kommet ud af sofaen, og opsøger information, er det en smal sag at froklare tingenes sammenhæng. Det som det i første omgang handler om, er at bryde inaktiviteten
Du lyder sikker på at de to tinge hænger sammen, men det tvivler jeg stærkt på. Jeg tror snarere at Hr. og Fru Jensen vil følge Stykers forslag indtil de har nået et acceptabelt vægttab, og så sætte sig tilbage i sofaen og vente på at de næste gang er nødt til at lette sig.

I mine øjne er der uhyre stor forskel på det som JS benævnte "kur igen-igen" og så en egentlig omlægning af ens livsstil. Jeg mener Styker prædiker det første med sin genvejsagtige beskrivelse af tingene.

--->Clayman

Elsker dit indlæg, det viser meget præcist hvor problemerne i Stykers programmer er:

Han opfordrede til at indtage flere proteiner og kulhydrater på BEKOSTNING af fedt, da fedt indeholder mere end dobbelt så meget energi end proteiner/kulhydrater. Det er jo for pokker det der er galt hos Hr. og Fru Danmark: energiindtaget er alt for højt i forhold til forbruget, og da mange spiser alt for fedt, er det et fornuftigt og relativt let efterleveligt råd, at begynde med at skære ned hér !!! Et glimrende råd hvis jeg selv skal sige det

Fedtprocenten i danskernes kost er faktisk faldet over de sidste 20 år. Vores problem er altså ikke at vi indtager for meget fedt, men at vi indtager for mange kalorier og rører os for lidt.

I virkeligheden burde Styker prædike for et højere indtag af godt fedtsyrer. De forøger i øvrigt også forbrændingen.

Der er uhyre stor forskel på fedtindtag og energi-indtag. Men, i den sidste ende er det kalorieregnskabet der er interessant.

Men herudover forklarede han en anden (og efter min mening vægtigere) grund til, ikke at træne ved for høj intensitet, nemlig at man ikke kan træne særligt længe. Dette illustrerede han ved at lave et forsøg med to velnærede kvinder, der henholdsvis skulle arbejde ved høj intensitet og i "fedtforbrændingszonen". Resultatet blev jo, som man nok kunne forvente, at den ene kørte træt efter relativ kort tid, og den anden, der trænede i "zonen" kunne fortsætte meget længere, så hendes samlede kalorieforbrug dermed også blev markant større
Man skal selvfølgelig ikke træne ved for høj intensitet, men derimod ved så høj intensitet man kan holde til i en given tidsperiode, taget motivation, skadespotentiale og almindelige fysiske tilstand i betragtning.

Hvis man sætter sine forsøg rigtigt op, kan man bevise hvad som helst - det er blot et spørgsmål om hvor dygtig man er til at manipulere.

I hans opgørelse, tog han da også afterburneffekt og forbedringen i folks fysiske kondition med ? Det er jo velkendt at træning ved højere intensitet giver bedre mulighed for at træne ved endnu højere intensitet i fremtiden, og at folk der er i god form generelt forbrænde relativt mere fedt - selv når de ikke dyrker sport ?

Pulsmålere/-træning fik jo nok en lidt for central placering i programmet, hvilket hurtigt kan føre til misforståelser (og HAR ført til misforståelser hvis jeg kigger på Jeres kritik). Men i et svar på et séerbrev omkring vigtigheden af et pulsur siger han, at det bestemt ikke er nødvendigt, og absolut ikke skal afholde folk fra at dyrke motion i den tro at de gør noget forkert, men at han altid bruger det når har træner folk.

Så, han er altså ikke helt enig med sig selv i om det er vigtigt eller ej ?

Det, som Hr. og Fru. Jensen har brug for er ærlig information om, hvordan tingene hænger sammen, ikke et overforsimplet poppet budskab pakket ind til at passe ind i TV's primetime.

Historien er fuld af historer om, hvordan simple budskaber har gjort mere skade en gavn. Eksempelvis har den positive effekt af flerumættede fedtsyrer været kendt i mere end 15 år, men af frygt for at folk skulle vælte sig i fedt, ville man ikek fortælle dem dette. I stedet fik de at vide, at man blot skulle undgå fedt - og det var ligegyldigt om det var den ene eller den anden slags. :retard:

Vi skal ikke undervurdere den almene dansker, hvis vi fortæller dem ærligt og kontant hvordan tingene vil hænge sammen, så tror jeg de vil lytte. Jeg synes MOL's succes er et klart bevis herpå.

Link to comment
Share on other sites

Når først folk er kommet ud af sofaen, og opsøger information, er det en smal sag at froklare tingenes sammenhæng. Det som det i første omgang handler om, er at bryde inaktiviteten

Du lyder sikker på at de to tinge hænger sammen, men det tvivler jeg stærkt på. Jeg tror snarere at Hr. og Fru Jensen vil følge Stykers forslag indtil de har nået et acceptabelt vægttab, og så sætte sig tilbage i sofaen og vente på at de næste gang er nødt til at lette sig.

I mine øjne er der uhyre stor forskel på det som JS benævnte "kur igen-igen" og så en egentlig omlægning af ens livsstil. Jeg mener Styker prædiker det første med sin genvejsagtige beskrivelse af tingene.

Jeg er ikke sikker på noget, andet end:

1: Han nåede ud til folk!

2: Så svært er det altså heller ikke at ændre en forkert opfattelse..

MOL er et ufatteligt godt redskab, når først folk har taget beslutningen.. Men hvor god MOL end er, så når den altså ikke ud til sofakartoflen, som ikke ved hvad internettet er..

Jeg så næsten alle hans programmer, og ud over de fejl som selvfølgelig skæmmede indtrykket, var det en motiverende måde tingene blev fremlagt på..

Jeg sad også og undrede mig, da han selv valgte at vise judo delen, for det klarede han ikke så godt teknisk.. Men han fik profileret nogle forskellige motionsformer, og ikke kun: "ned i motionscentret og løft".. Se dét synes jeg er godt fjernsyn ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi skal ikke undervurdere den almene dansker, hvis vi fortæller dem ærligt og kontant hvordan tingene vil hænge sammen, så tror jeg de vil lytte. Jeg synes MOL's succes er et klart bevis herpå.

Du kan ikke bruge MOL's "succes" til noget i denne sammenhæng. For det første er succes'en efter alt at dømme stærkt begrænset, for det andet er dem der besøger dette sted for hovedpartens vedkommende aktivt opsøgende.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

har ik et citat på det, men han sagde og hævdede at det var ok bare at spise løs af kulhydrater i form af pasta og brød...

mener ik at han beskæftigede sig ret meget med det samlede kal.indtag i lige den forbindelse, hvilket er beklageligt...

ellers gennemgår MZ fint fejlene ved programmet,

tror min store irritation over den kære styker skyldes, at når nu han har fået disse programmer at boltre sig i, endda i en god sendetid,

HVORFOR så ikke bare gøre det ordentligt ?!??

har set ham i aktion i Equinox, og erkender at han er god til at sætte gang i folk,

det er da fair nok, har selv arbejdet som instruktør, og ved hvor svært det kan være at motivere folk,

men det var fanme os træls når de kom rendende og fortalte at de spiste såen og såen for det havde de lært af den gode styker

(og anne larsen som forhåbentlig må brænde langsomt i helvede....)

tror os folk herinde overvurderer hvor meget danskere i al alm ved om kost,

de fleste af mine venner og bekendte ved så godt som intet om hvad en fornuftig kost i forbindelse med vægttab og motion vil sige,

og så hjælper det ikke hvis DR gang på gang laver den ene række programmer med diverse tåbelige slankeråd og diæter.... :devil:

Link to comment
Share on other sites

--->Jørgen L

Jeg er ikke sikker på noget, andet end:

1: Han nåede ud til folk!

2: Så svært er det altså heller ikke at ændre en forkert opfattelse..

At nå ud til folk, kan ikke være et mål i sig selv - det var Goebbels eks. også god til. Og jeg tror faktisk, at det ER meget svært at ændre folks opfattelse, når "idoler" som Styker har været på spil.

Vi slåes eks. stadigvæk med efterdønningerne efter Anne Larsens fedtforskrækkelse.

Jeg tror vi undervurderer den betydning MOL er ved at få. Der er ingen tvivl om at folk der kommer her, er dem der er parat til at ofre lidt tid på at sætte sig ordentligt ind i tingene. Men, det er også ok - hvis andre ser at disse personer får succes, så vil rygterne brede sig.

Jeg mener det er vigtigere at bevare integriteten og satse på det lange seje træk i stedet for at kaste sig over de forsimplede budskaber, dem er der nok af i verden.

Link to comment
Share on other sites

At nå ud til folk, kan ikke være et mål i sig selv

Jo det kan det faktisk, og det er langt sværere end man skulle tro.. Det er jo netop derfor der ikke er flere aktive mennesker i DK.. Og det er ikke fordi de ikke ved at motion er sundt.

det var Goebbels eks. også god til. Og jeg tror faktisk, at det ER meget svært at ændre folks opfattelse, når "idoler" som Styker har været på spil.

Vi slåes eks. stadigvæk med efterdønningerne efter Anne Larsens fedtforskrækkelse.

Lad os lige få lidt perspektiv på tingene Diddley!! Styker prædiker motion, det kan der ikke pilles ved, og så kan det godt være at han ikke lige rammer den MOLske religion helt klart. Der er en tendens til at udråbe folk som ikke "beder til MOLalteret" som halvdumme eller ligefrem som havende onde hensigter.. Spis nu lige brød til..

Hvis bare Styker har fået 1 eneste person til at træne, ja så har han i mine øjne gjort et OK stykke arbejde, med de redskaber han har.

Og nej, det er ikke svært at ændre folks opfattelse.. Gjorde du selv alt på MOLmanèr da du første gang frekventerede siden? Nej vel? Og hvor mange gange skulle du have "sandheden" banket ind i hovedet før du "købte" den? 100?

Nej, når man taler alm. fornuft kan hr. og fru DK sagtens forstå det!

Jeg mener det er vigtigere at bevare integriteten og satse på det lange seje træk i stedet for at kaste sig over de forsimplede budskaber, dem er der nok af i verden.

Bekend dig aldrig kun til èn lære ;)

Link to comment
Share on other sites

--->Jørgen

Det her er vi ganske simpelt grundlæggende uenige om (hvilket også er ok).

Min holdning til Styker er:

-En del af hans påstande er faktuelle forkerte. Jeg tror godt han ved det - og derfor mener jeg han bevidst forfører seerne.

-Hans poppede udsagn er med til at blokere for en udvikling hen i retning af en reel interesse for hvad der er sundt.

Den eneste lære som MOL bekender sig til er læren om faktas betydning. Alle der baserer deres påstand på underbyggede fakta får derfor en fair behandling. Derimod får man ikke en fair behandling, hvis man manipulerer med sandheden så den passer ind i ens egne kommercielle ambitioner.

Du kan ikke bruge faste MOL'ere som repræsentative for hvor hurtigt du kan ændre på hr. og fru Jensens holdninger. Jeg er på MOL fordi jeg søger information, og er indstillet på at ændre min træning og livsstil når jeg lærer noget nyt. Det tror jeg ikke er gældende for den almindelige dansker.

Jeg mener det er vigtigere at bevare integriteten og satse på det lange seje træk i stedet for at kaste sig over de forsimplede budskaber, dem er der nok af i verden. 

Bekend dig aldrig kun til èn lære

Hvorfor dog ikke ? Enten så kan kroppen omdanne kulhydrater til fedt eller også kan den ikke ! Enten kan man punktforbrænde eller også kan man ikke.

Link to comment
Share on other sites

-En del af hans påstande er faktuelle forkerte. Jeg tror godt han ved det - og derfor mener jeg han bevidst forfører seerne.
Hvorfor skulle han dog det? Så svært er det jo heller ikke at lære folk at man ikke kan punkt forbrænde.. (Nu må det snart være tiden at hr. Styker selv kommer og forsvarer sig :lol: )
Du kan ikke bruge faste MOL'ere som repræsentative for hvor hurtigt du kan ændre på hr. og fru Jensens holdninger. Jeg er på MOL fordi jeg søger information, og er indstillet på at ændre min træning og livsstil når jeg lærer noget nyt. Det tror jeg ikke er gældende for den almindelige dansker.

Jo, det mener jeg godt jeg kan.. De mennesker som henvender sig til Styker har også en reel interesse i at ændre noget i deres hverdag, og er derfor modtagelige for "MOL-snusfornuft" ;)

Bekend dig aldrig kun til èn lære

Hvorfor dog ikke ? Enten så kan kroppen omdanne kulhydrater til fedt eller også kan den ikke ! Enten kan man punktforbrænde eller også kan man ikke

Du ved godt hvad jeg mener ikke? Hvis du havde kigget på MOL længe før vi to kom her, ville du havde mødt en anden som kendte "sandheden", (Lars Nielsen), og dengang var hans ord lov/sandheden..

Glemte at sige: Han (Lars) var en stærk fortaler for det forkætrede HIT system..

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Diddley--->

--->Clayman

Elsker dit indlæg, det viser meget præcist hvor problemerne i Stykers programmer er

Tak, det er rart at der er nogen der sætter pris på mig :tongue:
Fedtprocenten i danskernes kost er faktisk faldet over de sidste 20 år. Vores problem er altså ikke at vi indtager for meget fedt, men at vi indtager for mange kalorier og rører os for lidt.

I virkeligheden burde Styker prædike for et højere indtag af godt fedtsyrer. De forøger i øvrigt også forbrændingen.

Der er uhyre stor forskel på fedtindtag og energi-indtag. Men, i den sidste ende er det kalorieregnskabet der er interessant.

Så nu er vi gået fra "mega høj" til "alt for høj" eller hva'? ;) Jeg tror godt jeg tør lægge hovedet på blokken og sige, at en stor del af danskerne stadig har et for højt fedtindtag (i hvert fald dem som "farvel fedt" henvendte sig til).

Jeg er enig i, at der ikke kommer noget godt ud af denne ekstreme fedtforskækkethed, som i bund og grund bare har gjort lightprodukter til en milliardindustri, men jeg kan ærlig talt heller ikke se problemet i, at opfordre Fru Jensen til at udvise lidt omtanke mht. fede madvarer. Det er jo i første omgang hér det er nemmest at gribe ind mht. kaloriereducering.

Er det i øvrigt ikke noget med, at kroppen bruger mindre energi på at omsætte fedt end den gør på protein og kulhydrater? I givet fald er det jo ikke uvæsentligt i forhold til det samlede kalorieindtag.

Man skal selvfølgelig ikke træne ved for høj intensitet, men derimod ved så høj intensitet man kan holde til i en given tidsperiode, taget motivation, skadespotentiale og almindelige fysiske tilstand i betragtning.

Hvis man sætter sine forsøg rigtigt op, kan man bevise hvad som helst - det er blot et spørgsmål om hvor dygtig man er til at manipulere.

I hans opgørelse, tog han da også afterburneffekt og forbedringen i folks fysiske kondition med ? Det er jo velkendt at træning ved højere intensitet giver bedre mulighed for at træne ved endnu højere intensitet i fremtiden, og at folk der er i god form generelt forbrænde relativt mere fedt - selv når de ikke dyrker sport ?

Forsøget var selvfølgeligt ikke ment som videnskabligt, men udelukkende med for at illustrere hans pointe, nemlig den, at han ikke mener at højintens træning vil føre til højere energiforbrug i forhold til længerevarende træning i et lavere pulsområde. Det kan man så synes om eller ej, men jeg formoder han baserer det på egne erfaringer, og at disse viser, at overvægtige har større succes med at tabe sig ved at træne på denne måde.

I øvrigt satte han nogle af de kvindelige deltagere til at styrketræne for at øge hvilestofskiftet. Jeg tror faktisk også det var hér jeg første gang hørte om afterburn-effekten.

Så, han er altså ikke helt enig med sig selv i om det er vigtigt eller ej ?

Jeg tror séeren var i tvivl om hvorvidt den var nødvendigt at investere i et pulsur for at opnå succes, hvilket det selvfølgelig ikke er, men Styker mener vel nok at det er en god investering - velsagtens også til at vise om man træner ved for LAV intensitet.

Jeg må i øvrigt lige sige, at jeg kun har set programmerne "Farvel fedt" og ikke "Go' motion", så kvaliteten af sidstnævnte kan jeg ikke udtale mig om, men det er da klart, at en udtalelse fra en 6-årig om, at hun ikke vil et eller andet "fordi så bliver jeg fed", ikke er noget der gør nogetsomhelst godt for nogen overvægtigts (måske allerede i forvejen skrøbelige) ego. :angry:

Der er nok nogle ting der kunne have været gjort anderledes og bedre, men jeg synes at denne "Styker er værre end Saddam" -stemning var ved at tage lidt overhånd.

Peace

Clayman

Edited by clayman
Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke bruge faste MOL'ere som repræsentative for hvor hurtigt du kan ændre på hr. og fru Jensens holdninger. Jeg er på MOL fordi jeg søger information, og er indstillet på at ændre min træning og livsstil når jeg lærer noget nyt. Det tror jeg ikke er gældende for den almindelige dansker.

Det har du ret i, og det er faktisk her en de grundlæggende faktorer på MOL er, vi er her for at udveksle erfaringer, viden og søge informationer, og ofte på et noget højere niveau end end gennemsnits-jensen. Gennemsnits-Jensen er ikke nødvendigvis interesseret i fakta. De vil hellere ha informationer der bekræfter dem i at det er "svært". Så jo mere kompliceret tingene lyder, jo mere rigtige er de. Jeg støder ofte ind i den slags "snusfornuft" i centret, når jeg spørger hvor de har deres information fra, så er det noget de hart hørt elelr set Claus Styker sige/gøre. Jeg tror egentlig ikke Claus Styker bevidst fører forkerte oplysninger, jeg tror bare det er de ting han tror på. Det blvier så forværret af at han tror på dem så kraftigt at han overser det kæmpeansvar han tager når han stiller sig selv frem som guru. Et eksempel på hvad det er jeg mener:

Et par af mine deltagere på en spinningtime spørger mig med hensyn til muskelvækst og styrketræning. I korte træk forklarer jeg dem det med reprange, samt hordan jeg vil definere forskellen på fitness, bodybuilding og styrketræning. En helt tredje deltager (de er kvinder) blander sig nu, og forklarer at mange repitioner (mellem 10-12 siger hun) er den måde man skal træne på hvis man ikke ville have store muskler. jeg smiler og forklarer at det jo faktisk er det lige modsatte af hvad jeg lige har forklaret, og prøver så at "tørre min forklaring af" på forskningen. Til det siger hun - ordret "hvis det du siger er sandheden, hvorfor får offentligheden det så ikke at vide ?" jeg fortæller så at det gør den jo også og henviser bl.a til MOL osv. hun siger så "jeg er ligeglad med forskningen jeg tror på det Claus Styker siger". Jeg svarer så lidt provokerende men stadig smilende, at jeg tror atomaffald er uskadeligt selv om forskningen viser noget andet, hun gloede lidt dumt på mig og gik så. Jeg tror IKKE gennemsnits-Jensen gider hører sandheden, de vil hører hvad der passer ind i deres små kasser. Lsæ bare på vægttabs-homepages rundt omkring. Det er Myternes legepladser.

Med hensyn til nødvendigheden af brug af pulsur, hænger dette muligvis sammen med at en af sponsorerne på programmet hedder Cardiosport.

Edited by Dumb&Dumber
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror IKKE gennemsnits-Jensen gider hører sandheden, de vil hører hvad der passer ind i deres små kasser

AMEN. Det er nemlig sandheden. De fleste VIL ikke lære, når det er meget lettere at tro på det man altid har troet på. Og sådan er det bare.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

D&D ->>

har sagt at det er "relativt nemmere at tabe sig alene på diæt end alene ved motion"
FORKERT!!!! Det har han selvfølgelig IKKE sagt! Han sagde:
Forskningen har også vist, at motion ikke giver noget vægttab overhovedet. Tværtimod tyder undersøgelserne på, at hvis man supplerer kostomlægning med motion, så taber man sig mindre, end hvis man kun omlægger spisevanerne.

OG

Fedtfattig kost og motion er derfor spild af tid, hvis man ønsker at tabe mere end 5 kg.
Morten Z kommenterede på udmærket vis artiklen:
PBM's skriblerier er grænsende til det uintelligente. Forhåbentligt taler han mod bedrevidende, da man eller må konkludere at han ikke følger med i den videnskabelige litteratur. Jeg har desværre ikke tid til at tage mig af det, men kort sige at han ignorerer følgende:

1. Hvor mange der ryger tilbage på deres før-vægt, hvis ikke motion er inkluderet.

2. Den fysiologisk hensigtsmæssige vægtøgning der følger motion (glykogendepoter, blodvolumen og muskelmasse)

3. At mange vægttabsstudier netop IKKE har udskilt punkt 2, men blot kigget på vægtændringer.

4. At mange vægttabsstudier der har inddraget motion, har gjort det på en yderst lemfældig og ukontrolleret vis.

5. At det sundhedsmæssigt er langt vigtigere at være i god form end at tabe sig.

Tråden kan læses her: HER

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror IKKE gennemsnits-Jensen gider hører sandheden, de vil hører hvad der passer ind i deres små kasser

AMEN. Det er nemlig sandheden. De fleste VIL ikke lære, når det er meget lettere at tro på det man altid har troet på. Og sådan er det bare.

Thomas

Jeg ved ikke hvikle gennemsnits-Jensener i mener, men det er nu ikke min oplevelse..

Hvis man præsenterer budskabet på en ordentlig måde, er langt de fleste jeg måder, såvel patienter som motionister, modtagelige for sund fornuft..

Faktisk er det min oplevelse, at de sværeste at få til at ændre sig, er folk i motionscentrene som har haft lidt gode resultater med ineffektiv træning. :)

Link to comment
Share on other sites

D&D ->>
har sagt at det er "relativt nemmere at tabe sig alene på diæt end alene ved motion"

FORKERT!!!! Det har han selvfølgelig IKKE sagt! Han sagde:

Forskningen har også vist, at motion ikke giver noget vægttab overhovedet. Tværtimod tyder undersøgelserne på, at hvis man supplerer kostomlægning med motion, så taber man sig mindre, end hvis man kun omlægger spisevanerne.
OG
Fedtfattig kost og motion er derfor spild af tid, hvis man ønsker at tabe mere end 5 kg.

Morten Z kommenterede på udmærket vis artiklen:

PBM's skriblerier er grænsende til det uintelligente. Forhåbentligt taler han mod bedrevidende, da man eller må konkludere at han ikke følger med i den videnskabelige litteratur. Jeg har desværre ikke tid til at tage mig af det, men kort sige at han ignorerer følgende:

1. Hvor mange der ryger tilbage på deres før-vægt, hvis ikke motion er inkluderet.

2. Den fysiologisk hensigtsmæssige vægtøgning der følger motion (glykogendepoter, blodvolumen og muskelmasse)

3. At mange vægttabsstudier netop IKKE har udskilt punkt 2, men blot kigget på vægtændringer.

4. At mange vægttabsstudier der har inddraget motion, har gjort det på en yderst lemfældig og ukontrolleret vis.

5. At det sundhedsmæssigt er langt vigtigere at være i god form end at tabe sig.

Tråden kan læses her: HER

then i stand corrected :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share