blodspræninger farligt?


jenz
 Share

Recommended Posts

hey Mol'ere!

jeg prøvede for første gang en bænkpres trøje i mandags og kom så under så stor anstrengelse da jeg ikke var van til at bænk med trøje at det endte med blodsprængninger ved siden af øjet og lidt ved halsen...

Er det farligt? eller bare noget mine forældre prøver at bilde mig ind?

Mvh Jenz

Link to comment
Share on other sites

Er blodspræninger farlige ?? Det kommer jo i høj grad an på hvor de forekommer. Blodspræninger på siden af halsen og i øjet er ikke unormalt når man træner ekstremt tungt. Sundt er det nok ikke, men på den anden side er det nok heller ikke decideret usundt. Tror næppe det er noget du får varige men af ;)

Blodspræninger i hjernen er straks en anden ting, men det er heldigvis ikke noget man ser så tit, med mindre personen har en svaghed i et kar, og/eller lider af ekstremt højt blodtryk.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Er blodspræninger farlige ?? Det kommer jo i høj grad an på hvor de forekommer. Blodspræninger på siden af halsen og i øjet er ikke unormalt når man træner ekstremt tungt. Sundt er det nok ikke, men på den anden side er det nok heller ikke decideret usundt. Tror næppe det er noget du får varige men af ;)

Blodspræninger i hjernen er straks en anden ting, men det er heldigvis ikke noget man ser så tit, med mindre personen har en svaghed i et kar, og/eller lider af ekstremt højt blodtryk.

Thomas

tak for svaret :) Mine forældre sagde der kunne ske en blodsprængning i hjernen og i øjet hvilket nok ikk ville være så fedt.. De fik det til at lyde somom det let kunne ske...

mvh Jenz

Ps var ikke i øjet med ved siden af øjet i et modersmærke jeg har der... Gør vel ikke nogen forskel eller?

Link to comment
Share on other sites

Mine forældre sagde der kunne ske en blodsprængning i hjernen og i øjet hvilket nok ikk ville være så fedt.. De fik det til at lyde somom det let kunne ske...

mvh Jenz

Ved ikke med hjernen ( og herkules ingen flade komentare tak :tongue: ) men jeg får meget nemt blodsprængninger i øjnene, det er ikke skide sjovt, det svier, man ser lidt sløret og så ligner man jo noget der er løgn :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
.......... Kan det snildt ende sådan

Nu er tråden jo over et år gammel.

Har fået en blodsprængning i øjet, så ville da lige høre om det stadig er ufarligt?

Tænker lidt på Dahlin tror jeg det var. Han fik vist to med korte mellemrum hvor han var nødt til at holde en pause... eller sådan noget, kan ikke helt huske hvordan det var.

Anyway, blodsprængninger, er de farlige ?

Link to comment
Share on other sites

Anyway, blodsprængninger, er de farlige ?

Fair nok du fandt en gammel tråd med samme emne, fremfor at oprette en ny. Men du glemte da vist at læse den først :tongue:

Er blodspræninger farlige ?? Det kommer jo i høj grad an på hvor de forekommer. Blodspræninger på siden af halsen og i øjet er ikke unormalt når man træner ekstremt tungt. Sundt er det nok ikke, men på den anden side er det nok heller ikke decideret usundt. Tror næppe det er noget du får varige men af ;)

Blodspræninger i hjernen er straks en anden ting, men det er heldigvis ikke noget man ser så tit, med mindre personen har en svaghed i et kar, og/eller lider af ekstremt højt blodtryk.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Fair nok du fandt en gammel tråd med samme emne, fremfor at oprette en ny. Men du glemte da vist at læse den først :tongue:

Pointerede at det er 1½ år gammel info

Pointerede at jeg har fået at vide at Dahlin skulle have haft komplikationer relateret til blodsprængninger i øjnene

Thomas kommer jo ikke med konkretiseringer, men nærmere med antagelser, dog baseret på stor viden om træning generelt.

Så mener stadig spørgsmålet er åbent :wink:

Link to comment
Share on other sites

De kommer jo nok fordi trykket i årerne momentant øges ganske betragteligt, derved kan der være steder hvor dine fineste blodkar/årer ikke kan holde til det og så går i stykker. Jeg har selv haft det i øjnene et par gange og får det i ansigtet samt på halsen og øverste del af overkroppen når jeg makser, dog mest ved dødløft. Jeg har læst om ét tilfælde hvor det gik galt for en russer der lavede breathing bænkpres, han fik en blødning i hjernen af det. Som Thomas skriver skulle det dog kun kunne ske hvis man i forvejen er proportioneret for den slags, men det ved man jo nok først når det er for sent. Hvorfor Dahlin skulle holde pause skal jeg ikke gøre mig alt for klog på, men det kunne tænkes at han måske har nemt ved at sprænge kar i øjnene og hvis han nu bliver ved med dette kan der vel til sidst dannes et overtryk i øjeæblet, hvilket nok ikke er specielt smart. I mindre omfang er jeg helt overbevist om at det er fuldstændig uskadeligt, selvom også mine forældre har prøvet at få mig til at tro jeg er ved at få en hjerneblødning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share