Rundning i ryggen


blazz
 Share

Recommended Posts

- Manglende styrke i traps.

Styrken i trapezius har tæt på intet at sige i dødløft. Så jeg tror ikke at du har ret i lige netop denne antagelser.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad kan så være grunden til at man ikke kan løfte mere i halve dødløft end i almindelig dødløft.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvad kan så være grunden til at man ikke kan løfte mere i halve dødløft end i almindelig dødløft.

At man har en ekstremt stærk ryg og relativt svage ben. Fordelen ved halve dødløft er jo at man tager benene ud af bevægelsen, og stort set kun løfter med ryggen. Hvis ens ben er det svage punkt i dødløft, så vil man ikke løfte meget mere i halve dødløft. Troels lever jo øjensyneligt højt på en ekstremt stærk lænd og god eksplosivitet i dødløft. Når han så skal trække halve dødløft, så kan han ikke lave hans kamikaze drop-teknik, hvor han får god fart på stangen. I halve dødløft skal stangen trækkes med råstyrke og ikke teknik og hurtighed. At Troels misser i toppen er og bliver et problem som relaterer til hans rygrunding. Ligegyldigt om man har stærke traps eller ej, så er det umådeligt svært at rette ryggen, når man står med 275 kg på stangen i den position.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har f.eks aldrig haft problemer med dødløft i toppen, og jeg er ekstremt stærk i alle former for partial dødløft. Alligevel er jeg ikke specielt stærk i shrugs. Så det er ikke fordi jeg har stærke traps. Jeg tror faktisk ikke engang jeg kan følge med Troels i shrugs. Og slet ikke med Crawdaddy, som løfter ekstremt tungt i denne øvelse. Og det til trods for at mit dødløft er noget stærkere end f.eks Craw´s (når jeg er i form i det mindste).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kendt for at hade øvelser som rackpulls, som direkte føles ubehagelige, når jeg trækker.

Det er længe siden, at jeg har lavet rackpulls, men for 1 år siden trak jeg gerne 15-20 kg under mit dødløft max.

Måske skulle man komme i gang igen med øvelsen.... især nu hvor jeg er gået over til sumo, hvor jeg i høj grad starter løftet med benene..... det hjælper jo ikke meget med fart i bunden, når stangn når op på lårenen og skidtet ikke kan lockes ud :smile:

Link to comment
Share on other sites

thomas j <--- jeg tror du overså et "Ikke" i chis' sætning :tongue:

chris, hvor kører du dine halve dødløft fra?? for hvis du starter dem fra lige under knæskallen eller sådan noget, så kan jeg godt forstå det. Det er ikke særlig rart for de fleste at starte den derfra

Link to comment
Share on other sites

Hvad kan så være grunden til at man ikke kan løfte mere i halve dødløft end i almindelig dødløft.

At man har en ekstremt stærk ryg og relativt svage ben. Fordelen ved halve dødløft er jo at man tager benene ud af bevægelsen, og stort set kun løfter med ryggen. Hvis ens ben er det svage punkt i dødløft, så vil man ikke løfte meget mere i halve dødløft.

Hvorfor kan man ikke løfte mere, når man nu tager den svage del (benene) ud af bevægelsen og kun bruger den stærke (ryggen)?

Link to comment
Share on other sites

sputnik <--- det var også derfor jeg mente thomas i sin iver havde overset et ikke :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan godt se sådan ud. Men faktisk mener jeg det jeg siger. For Troels vedkommende kommer halve dødløft til at minde om almindeligt dødløft, da han i begge løft bruger ryggen som det primære. For en løfter som f.eks Baardi, som har ekstremt stærke ben og også stærk ryg, kommer det til at gå den anden vej. Han kan ikke bruge hans stærke ben, og derfor løfter han mindre i rack pulls. Man må hellere ikke glemme at der er noget biomekanik i det. Nogen kan bare ikke finde en god position at trække fra i rack-pulls, og ligegyldigt hvor stærke de er, og ligegyldigt hvor de er stærke, så trækker de mindre i rackpulls, eller i bedste fald det samme. Dem som trækker mere i rackpulls, er som regel dem som er bygget til det. Typisk er de dog også meget rygstærke vs. benstærke. Og så ligger der også et træningsspørgsmål i det. Jo mere man træner rack-pulls, jo bedre bliver man til det. Da jeg trænte WSB, lavede jeg næsten ikke andet på ME dage. Masser af rack-pulls fra forskellige højder.

Link to comment
Share on other sites

Som onkel Troels er min ryg langt stærkere end mine ben (jeg er dog ikke særlig eksplosiv).

Jeg har før tænkt at mine problemer i lockout skyldes manglende eksplosivitet i løftet. Men hvis mine rackpulls også er svage i forhold til mine almindelige dødløft, så er det nok ikke hele grunden.

Prehn> Jeg træner ikke rackpulls så tit, men når jeg gør, så plejer det at være fra lige under knæet. (jeg laver dem i vores powerrack, hvor jeg ikke kan lave dem lavere)

Link to comment
Share on other sites

chris27 <--- så synes jeg ikke det er så mærkeligt du ikke kan løfte mere i rackpulls end i almindelig. Det er meget hårdt for lænden at skulle starte en tung vægt lige fra det punkt.

Jeg vil æde min gamle hat, hvis jeg havde en, på at du kan løfte mere i rackpulls fra lige over knæskallen end i almindelig

Link to comment
Share on other sites

jeg vil æde min gamle hat, hvis jeg havde en, på at du kan løfte mere i rackpulls fra lige over knæskallen end i almindelig

Så er vi også ude i en position som er hamrende ligegyldig i forhold til almindelig dødløft. Kommer man højere op end lidt under knæet, så er overførligheden til almindelig dødløft stort set lig nul. Det skyldes at biomekanikken ændres drastisk i forhold til det oprindelige løft. De fleste squatte simpelthen vægten op, og der er ikke noget "pull" i det mere.

Hvis Chris selv mener at han mangler eksplosivitet, så er det jo en ret god forklaring på hans problemer i toppen. Jo langsommere man kommer fra bunden, jo større er sansyneligheden for at man løber ind i problemer i toppen.

Der kan selvfølgelig også være et teknisk aspekt i det......

Link to comment
Share on other sites

thomas j <---- mener godt man kan få noget ud af at køre nogle tunge løft fra lige over knæskallen, i det hele taget er jeg stor fan af overload træning som supplement til den almindelige øvelse. Dog er det ikke noget jeg gider bruge alt min energi på

men udover det er spørgsmålet vel efterhånden besvaret :)

Link to comment
Share on other sites

Styrken i trapezius har tæt på intet at sige i dødløft. Så jeg tror ikke at du har ret i lige netop denne antagelser.
Okay! Du har sikkert ret!

God tråd der her efterhånden. Man blive klogere på sine svagheder og styrker :smile:

Jeg vil æde min gamle hat, hvis jeg havde en, på at du kan løfte mere i rackpulls fra lige over knæskallen end i almindelig

Det tror jeg faktisk ikke at jeg kan, men det kunne være, at man skulle prøve en af dagene :smile:

Hvorfor ikke bare dødløft med kæder eller reverseband dødløft?

De å vel være fantastiske til dette problem.

Problemet er jo, at det ikke ligefrem er alle der har kæder og bands til rådighed. Vi kunne så godt bruge et par kæder og nogle bands i OBBC.

Jeg tror iøvrigt at om man er stærk i toppen eller i bunden i dødløft langt hen ad vejen skal findes i kropsbygningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror iøvrigt at om man er stærk i toppen eller i bunden i dødløft langt hen ad vejen skal findes i kropsbygningen.

Det tror jeg du har ret i. Og så også hvilken teknik man anvender. Og måske også om man er eksplosiv af natur. Dem som går i stå langt oppe, er som regel rimelig hurtige fra bunden.

Link to comment
Share on other sites

enig i at rackpulls ikke er en fantastisk øvelse, iøvrigt. Selv bruger jeg dem også kun i min træning for at mærke nogle heftige vægte, og fordi jeg er igang med at genoptræne mig knæ. Det med at mærke nogle heftige vægte synes jeg dog har bedre effekt i squat og bænkpress, da man for det første har et godt mentalt overskud på når man står eller ligger med vægten, og da man har mere kontrol med vægten, er man også mere tilbøjelig til at gøre det korrekt.

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

Efter at have læst hele tråden, kom jeg til at tænke på om det efter jeres mening

er "smart" at træne dl, når man som jeg har Scheuermanns (og er svaj rygget).

Det gør, jeg har en tendens til at løfte med en let rundet ryg. Det skal siges jeg ingen problemer har med det, har aldrig ondt i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Efter at have læst hele tråden, kom jeg til at tænke på om det efter jeres mening

er "smart" at træne dl, når man som jeg har Scheuermanns (og er svaj rygget).

Det gør, jeg har en tendens til at løfte med en let rundet ryg. Det skal siges jeg ingen problemer har med det, har aldrig ondt i ryggen.

<{POST_SNAPBACK}>

Både Thomas J og mvp har også Scheuermanns, og de er ret stærke i dødløft, +250 kg. Thomas J har ihvertfald før beskrevet at dødløft har hjulpet ham meget i forhold til Scheuermann.

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Vi kan nok ikke blive uenige om, at løft med rundet ryg potentielt medfører større risiko for rygproblemer, end løft med "neutral" ryg? Derfor er det også altid min anbefaling til motionister. (Undtaget dog i hyperekstensions maskinen).

Hvordan anbefaler du hyperextensions udføres?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share