Rundning i ryggen


blazz
 Share

Recommended Posts

Vi kan nok ikke blive uenige om, at løft med rundet ryg potentielt medfører større risiko for rygproblemer, end løft med "neutral" ryg? Derfor er det også altid min anbefaling til motionister. (Undtaget dog i hyperekstensions maskinen).

Hvordan anbefaler du hyperextensions udføres?

<{POST_SNAPBACK}>

Du retter du ikke spørgsmålet til nogen bestemt, så tillader mig at komme med mit besyv. :smile:

Med så stor mulig ROM som muligt. At flektere henover så stor en del af de lumbale hvirvler som muligt. Mange har en tendens til at ligge og vippe på hyper ext-bænken og bruge biceps femoris og glut max ligeså meget som som erector. Ved at sørge for at hold hofte-ledet sp meget i ro som muligt får du isoleret erector.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi kan nok ikke blive uenige om, at løft med rundet ryg potentielt medfører større risiko for rygproblemer, end løft med "neutral" ryg? Derfor er det også altid min anbefaling til motionister. (Undtaget dog i hyperekstensions maskinen).

Hvordan anbefaler du hyperextensions udføres?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er forskelligt. Hvis det er en patient med rygproblematik, er jeg nødt til at tage det med i overvejelserne.

Hvis det er et raskt individ, anbefaler jeg ofte bevægelse i det meste af ROM. (Altså "rullebevægelse")

Det varierer dog som sagt lidt, hvad jeg vurderer er bedst i den enkelte situation. :smile:

Link to comment
Share on other sites

I teorien, ja så er det den effekt som jeg opsøger. Man kan argumentere at man derved presser unødigt på disci - men ryggen er skabt til bevægelse, så hvis man har "hovedet med", har jeg aldrig oplevet problemer med patienter.

Ja, jeg vil mene at det hårde arbejde sker lumbalt ved de normale hyperekstensioner..

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved eksisterer risikoen på to områder.

1. Erector spinae (juletræet)

<{POST_SNAPBACK}>

Erector spinae er ikke juletræet, men derimod fascia thoracolumbalis link

:wink:

<{POST_SNAPBACK}>

OOOkay :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Fascia thoracolumbalis dækker bla erectorspinae. Den primære ekstendsor af columna, er den gruppe muskler der samlet set kaldes for erector spinae. Det primære muskulære komponent der sikrer ekstension af columna i fascia thoracolumbalis er altså erector spinae.

<{POST_SNAPBACK}>

Øøøøh, ja.... Men det ændre jo ik på at det er fascia thoracolumbalis der er juletræet :raisebrow: (måske var den ik lige til mig, dunno :smile: )

Så vidt jeg ved eksisterer risikoen på to områder.

1. Erector spinae (juletræet)

<{POST_SNAPBACK}>

Erector spinae er ikke juletræet, men derimod fascia thoracolumbalis link

:wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du ikke linke en illustration af quadratus lumburum (aner ikke hvorn' det staves :dry: ) ? Har grublet lidt over denne muskel i lidt tid.. Dens biomekaniske funktion eller om det i andet tilfælde så var over maven eller ryggen den stabiliserede.. :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share