Styrkerløfter med licens snuppet for dopingmisbrug


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Det er da korrekt at ingen, med rette, kan udtale sig om hvad andre ikke gør, men jeg går ud fra at sund fornuft stadig har sin eksistensberettigelse. Det, som overbeviser mig om dansk styrkeløfts "renhed" er - hvis vi lige ser bort fra at dansk styrkeløft forbund hører til et af de mest testede forbund og at der blandt de aktive løftere er en masse fornuftige mennesker med angiveligt overenstemmende holdninger - at de danske resultater, forudsat at doping er et udbredt problem, er ynkelige. Eksempelvis vil kun de færreste aktive 100 kg kl løftere være i stand til at vinde 60 kg klassen ved et VM. Jeg kan somsagt intet bevise, men jeg er overbevist om at kun et fåtal eller ingen blandt seriøse løftere, finder det æreværdigt at præperere deres røv med dope.

Edited by Casper T
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Casper: Jeg sad faktisk og skulle til at skrive sådan cirka det samme, men nu har du jo på fornemmeste vis repræsenteret min holdning. Jeg vil derfor bare tilføje, at man jo med hårdt arbejde og lidt tålmodighed, sagtens kan konkurrere på topplan i styrkeløft herhjemme uden overhovedet at behøve at overveje doping.

Hvis vi går ud fra at de træningsprincipper vi bruger herhjemme efterhånden ikke ligger specielt langt fra de principper der benyttes af de nationer som typisk indtager top-5 i verden, så MÅ den tydelige forskel i resultaterne jo skyldes noget andet...

Link to comment
Share on other sites

Casper: Jeg sad faktisk og skulle til at skrive sådan cirka det samme, men nu har du jo på fornemmeste vis repræsenteret min holdning. Jeg vil derfor bare tilføje, at man jo med hårdt arbejde og lidt tålmodighed, sagtens kan konkurrere på topplan i styrkeløft herhjemme uden overhovedet at behøve at overveje doping.

Hvis vi går ud fra at de træningsprincipper vi bruger herhjemme efterhånden ikke ligger specielt langt fra de principper der benyttes af de nationer som typisk indtager top-5 i verden, så MÅ den tydelige forskel i resultaterne jo skyldes noget andet...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja deres dedikation til sporten er væsentlig større end de fleste (læs: 99%) af de danske styrkeløftere nogensinde bliver..... :dry:

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi går ud fra at de træningsprincipper vi bruger herhjemme efterhånden ikke ligger specielt langt fra de principper der benyttes af de nationer som typisk indtager top-5 i verden, så MÅ den tydelige forskel i resultaterne jo skyldes noget andet...

<{POST_SNAPBACK}>

Større talentrekruttering og professionalisme?

Link to comment
Share on other sites

Tumling--> Det er ævl at påstå at andre nationer kun er bedre pga doping. Da jeg var til stævne i Rusland fik jeg hvert fald et indblik en langt mere handcore tilgang til træningen. Vi får så let ondt af også selv herhjemme, derovre kommer der en ny og tager din plads hvis du ikke udvikler dig. Det kan man ikke ligefrem påstå her til lands....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også, at tingene skal ses lidt mere nuanceret.

Russere, ukrainere og hvad de ellers hedder har helt andre muligheder såvidt jeg er orienteret. Nogle af de "store" kanoner indenfor styrkeløft får tilskud (rent økonomisk) eller lign. som er langt højere end i DK. Østlandene har helt andre traditioner, som TJ også har skrevet om tidligere, så som massører til rådighed osv.

Deres træniningsmængde ligger langt højere end i DK. Det fremgår meget tydeligt af deres træningsmetoder.

Vetö

Edited by Vetö
Link to comment
Share on other sites

Begge dele, men nu mest med tiden. De fleste løftere herhjemme skal også passe et arbejde ved siden af, og så er man naturligvis ringere stillet end atleter som kun skal koncentrere sig om at løfte.

Jeg tror nu ikke at de bliver milionærer på de i østlandene, men de får vel så de kan klare sig som fuldtidsløftere.

Link to comment
Share on other sites

Casper: Jeg sad faktisk og skulle til at skrive sådan cirka det samme, men nu har du jo på fornemmeste vis repræsenteret min holdning. Jeg vil derfor bare tilføje, at man jo med hårdt arbejde og lidt tålmodighed, sagtens kan konkurrere på topplan i styrkeløft herhjemme uden overhovedet at behøve at overveje doping.

Hvis vi går ud fra at de træningsprincipper vi bruger herhjemme efterhånden ikke ligger specielt langt fra de principper der benyttes af de nationer som typisk indtager top-5 i verden, så MÅ den tydelige forskel i resultaterne jo skyldes noget andet...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja deres dedikation til sporten er væsentlig større end de fleste (læs: 99%) af de danske styrkeløftere nogensinde bliver..... :dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Det vil jeg give dig fuldständig ret i! De 99% er nok overdrevet, men det er ikke helt ved siden af. Styrkelöft er en hobby i DK, mange andre steder er det deres liv. Og jeg VED hvad jeg taler om.

Jeg har boet i Finland siden marts og deres dedikation til träning er LANGT större end hvad man nogensinde ser i DK. Jeg var VIRKELIG overrasket over hvor seriöst der bliver tränet heroppe.

Er der hård träning på dagens progran er der koncentration fra morgenstunden. ikke nogle store diskutioner eller overvejelser. Varm mad til frokost og helst en halv time på öjet inden träning. Ingen snak i bilen på vej til träning (30 min) og altid det samme musik for at blive motiveret.

Det er ikke så hyggeligt som det var i DK men der kommer resultater.

Om dansk styrkelöft er mere ren end de fleste nationer?! Ikke i forhold til andre nordiske lande, men helt klart i forhold til div östlande, Japan, USA og andre store nationer.

Link to comment
Share on other sites

Er der egentligt nogen der kan sige noget konkret om ThermoPower (undskyld at jeg vender tilbage til flueknepperi)? Men jeg forstår ikke helt hvis ephedrin står på dopinglisten - Ephedrin er der jo i ThermoPower, ikke? Efter hvad jeg har fået fortalt så kan ThermoPower sælges lovligt i Tyskland. Det har jeg lidt svært ved at få til at hænge sammen...

Nogen der kan oplyse mig?

v/h christian

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi går ud fra at de træningsprincipper vi bruger herhjemme efterhånden ikke ligger specielt langt fra de principper der benyttes af de nationer som typisk indtager top-5 i verden, så MÅ den tydelige forskel i resultaterne jo skyldes noget andet...

Nu er jeg jo ikke så god til at læse og forstå :wink: , men du skriver da her at træningsprincipperne stort set er ens. Efterfølgende konkludere du med en skjult sarkasme at forskellen skyldes doping.

Jeg kan se på et par de indlæg, efterfølgende din udtalelse, at jeg ikke er den eneste der har opfattet dit indlæg på den måde.

Grunden til jeg bruger ordet ævl, er at det er en kommentar uden saglighed. Det er let at undskylde det "lave niveau" herhjemme, med at de andre snyder ol. Personligt tror jeg da også der er mange der doper sig i fx Rusland, hvilket jeg også kunne forstå på snakken derovre, men forskellen skal findes i mere end det. Jeg tror at tradition for sporten, organisation, talentmasse, talentudvikling osv. er bedre.

Doping alene sætter ikke vores løftere til vægs med 300-400 kilo i totalen.

Edited by Herkules
Link to comment
Share on other sites

men forskellen skal findes i mere end det. Jeg tror at tradition for sporten, organisation, talentmasse, talentudvikling osv. er bedre.

Doping alene sætter ikke vores løftere til vægs med 300-400 kilo i totalen.

<{POST_SNAPBACK}>

Der ramte du hovedet helt og aldeles på sømmet! :4thumbup:

Edited by anyone
Link to comment
Share on other sites

Man har jo alle hørt meget snak om de øst europæiske løft

Men jeg må indrømme at jeg har fået lidt et andet syn på det, efetr at havde været der over, og deltage i et stævne.

Stævnet blev afholdt på et militær institut, hvor de unge menneske var i 5 eller 7 år. når de var færdig, er de officer i hæren og uddannet sports instruktør.

Det første år, var en grund uddannels, der efter valgte de en sportsgren, som de brugte resten af tiden til at træne 100 % efter.

Mener de sagde at der var 5000 unge mennesker der.

Men ingen tvivl om at doping er mere udbredt der over.

men der er også maneg der ikke er dopet.

Der er blandt startet et nyt forbund der over, som erklære sig doping frit

Vi snakkede en del træning med en af dem der over.

han postod at man ikke kunne holde til at træne sheiko programmer uden at være dopet.

Link to comment
Share on other sites

Herkules: Se, nu er vi jo sådan set fuldstændig enige i grunden til at vi herhjemme halter gevaldigt bagefter, nemlig at det er en kombination af mange ting, hvor tradition og kultur også er vigtige faktorer. Jeg har også selv boet og trænet en del år i et af de lande vi normalt ser på top-5 og derfor ved jeg ligesom dig, hvordan det foregår her.

Rigtigt nok, træningsviden har udviklet sig løbende, men de kilo der er blevet løftet helt ned i selv de små og mellemste vægtklasser til VM de seneste år, tror jeg skyldes andet end KUN bedre træningsmetoder og dedikation til sporten. Herkules, jeg siger altså at jeg tror at doping OGSÅ spiller ind (bare så vi forstår hinanden :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Ja... Så er det mig igen -

Sådan her står der under efedrin på antiD:

** Både efedrin og metylefedrin er forbudt, hvis dets koncentration i urinen er større end 10 mikrogram pr. milliliter.

Sådan her står der IKKE under efedrin... Men det står så under andre stoffer:

*** Stofferne inkluderet i ”2004 Monitoring Program” betragtes ikke som forbudte stoffer (Stofferne i ovennævnte program er: koffein, phenylephrine, phenylpropanolamine, pipradol, pseudoefedrin, synephrine, morfin/codein ratio – alle stoffer monitoreres kun i konkurrence).

Af afsluttende konklusion fra min side må være at det er lidt en gråzone lige med efedrinen. Jeg tolker det som om der ER et forbudt stof... Men der testes kun for det til konkurenser. Desuden er det kun forbudt hvis det optræder i større koncentration end de her 10 mg pr. mm :confused: Jeg syntes den er lidt bagvendt underlig tvetydig... Den kan nok være til fordel for begge sider af sagen læst af den rette.

Slut...

Link to comment
Share on other sites

Havneren -> så svært er det vel heller ikke. Iflg. det du skriver så er der en grænseværdi for stoffet. Dvs du må gerne have det i blodet, bare ikke over en hvis grænseværdi.

Således var koffein også klassificeres før 2004. Årsagen til dette var at man ikke skulle kunne blive testet positiv for at have drukket en kop kaffe eller tre -men havde du snuppet et halvt glas koffeinpiller klappede fællen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share