Styrkerløfter med licens snuppet for dopingmisbrug


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Idag kom meddelelsen om, at der var afsagt dom i en kedelig dopingsag. Frank Jørgensen er testet positiv ved en test under træning for et par måneder siden. Han blev første gang snuppet under EM i styrkeløft i 1985 (før dopingkontrollen hørte under DIF) og anden gang i 2001 - og altså nu i 2004.

Det kedelige ved sagen er først og fremmest den skygge det kaster over dansk styrkeløft at en licensløfter testes positiv. Det er ærgeligt for alle de rene atleter, der uretfærdigt mistænkeliggøres på grund af en enkelt løfters dybt problematiske holdning til doping.

Det er dog også et stort tillidsbrud over for klubkammeraterne i Københavns Styrkeløft Klub. Folk der af menneskelige årsager gav en gammel rotte en chance til, da han havde afsonet sin seneste karantæne, mod at han lovede det var HELT slut med kemikalierne. Set i bagklogskabens ulideligt klare lys var det måske nok en forkert beslutning, men uden at kende til kammeratskabet i klubben er det nok svært at sætte sig ind i, hvor svært det er at nægte en klubkammerat en chance til - under de givne forudsætninger. Et eller andet sted kan jeg godt forstå klubkammeraterne.

To dopingdomme under DIF er lig med livstidsudelukkelse fra al idræt under Dansk Idrætsforbund - og skal man finde noget som helst positivt i sagen må det være det. Dels fordi det sikrer at den dømte aldrig kan stille op igen, dels fordi det betyder at de sportslige årsager til at dope sig (med helbredet som indsats) er væk - i DIF regi i hvert fald.

Jeg håber det er den sidste dopingdom vi kommer til at se i mange år i dansk styrkeløft.

Med ønsket om en ren sport

- Klaus

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvem er Frank Jørgensen, og hvor ligger han placeret.

Utroligt, jeg troede virkelig at der herskede en morale i strykeløfter miljøet, at det skulle være clean. Håber ikke dette sætte er plet på sport, men kun på sportsudøveren som har fejlet

Link to comment
Share on other sites

Klaus

Ved du hvad manden har taget. Men hvis det er test under træning må det vel næsten være anaboler for mener da ikke de tester for stoffer og ephedrin og hvad alt det andet pjat hedder eller er det mig der er forkert på den?

Lige et tillægsspørgsmål og det er hvad sker der med klubber hvor der er medlemmer der bliver taget for doping?

Link to comment
Share on other sites

>Gun2000

Manden er jo ikke blevet testet for indtagelse af 10 kopper kaffe eller ephedrin, som i øvrigt er lovligt at indtage under træning.

Er ligeglad med hvad han har taget, FL har indtaget kemikalier som er forbudte jvf. dopinglisten, det er rigeligt info for mig.

Det er dumt det han har gjort, endnu dummere at ha' gjort det 3 gange og mindst lige så tragisk, at han har svigtet hans kulbkammerater og mistet deres tillid.

Link to comment
Share on other sites

Danske rekorder der er sat efter man skriver under på DSF´s licenserklæring skal slettes, så hvis er er nogen af dem skal de væk. Frank har førhen (da han blev taget 2. gang) også måtte tilbagebetale de penge forbundet havde brugt på ham i forbindelse med stævner i udlandet - ca 7500 kr. Dette fremgår også af licenserklæringerne.

TW

Link to comment
Share on other sites

Sørgeligt men det bliver nok ikke den eneste dom vi kommer til, at se i fremtiden desværre :mad:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror skam ikke vi behøver være så bange for kommende dopingdomme. Frank var af den gamle skole men ude af billede nu. Det er efterhånden sjældent at der bliver snuppet licensløftere, og jeg håber at evtuelle dopingmisbrugere er begavede nok til at holde sig væk. Dem, der snuppes idag er fortrinsvis diskodrenge(sorry :blush: ) som ikke er aktive styrkeløftere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Danske rekorder der er sat efter man skriver under på DSF´s licenserklæring skal slettes, så hvis er er nogen af dem skal de væk. Frank har førhen (da han blev taget 2. gang) også måtte tilbagebetale de penge forbundet havde brugt på ham i forbindelse med stævner i udlandet - ca 7500 kr. Dette fremgår også af licenserklæringerne.

TW

<{POST_SNAPBACK}>

Han har vist den danske rekord i +125 klassen i dødløft på 372kg - er der nogen som ved hvad den tidligere rekord var...?!?!

Link to comment
Share on other sites

Når man påtænker at stille op til et stævne under DSF skal man underskrive en erklæring, hvor man bl.a. lover at overholde de gældende dopingregler og at man til enhver tid er klar til at blive testet - i og udenfor konkurrence.

Man skal desuden stå på en licensliste i 3 måneder før man kan stille op.

Link to comment
Share on other sites

Det der licens halløj, hvad er det helt præcist. Det er et bevis man skal have for at må deltage i konkurrencer?? og hvordan får man det, hvilke krav kræver det???

<{POST_SNAPBACK}>

licensen er tilladelse til at deltage i stævner under dansk Styrkeløfter Forbund. får at få denne licens skal man underskrive en erklæring vedr. doping som bl.a. tbw referer til :smile:

Jeg tror skam ikke vi behøver være så bange for kommende dopingdomme. Frank var af den gamle skole men ude af billede nu. Det er efterhånden sjældent at der bliver snuppet licensløftere, og jeg håber at evtuelle dopingmisbrugere er begavede nok til at holde sig væk. Dem, der snuppes idag er fortrinsvis diskodrenge(sorry  ) som ikke er aktive styrkeløftere.

jeg er enig i din betragtning. fordi styrkeløft ikke lige er så moderne i tiden er der stortset kun 100% dedikerede løftere under DSF. dem jeg ved der doper sig er dem der lige skal være store indefor et års tid og ikke gider sætte sig for meget ind i det. i tiden er det discopump(dvs. bryst og arme - ikke DIFD) der er oppe i tiden og derfor tager de anabole steorider men hvis det fx senere bliver cardio der bliver ín jamen så skifter de nok også til EPO og cyklerne. hvis det bliver noget helt tredje finder de et andet doping præperat der kan hjælpe dem til umidelbar succes.

der er folk for hvem det virkelig er trælst at vi ikke er et kæmpe forbund men jeg synes da i det mindste det har den fordel at dem der vælger sporten gør det fordi de 100% elsker sporten og ikke fordi de lige skal scorer lidt prestige på det der lige er in.

Link to comment
Share on other sites

Så er der kommet en udtalelse fra Københavns styrkeløft klub om sagen, sakset fra styrke.dk:

[snip]

Københavns Styrkeløft Klub Mandag 06.12.2004

Vi er i KSK meget kede af, at vi endnu engang rammes af et dopingtilfælde.

Der foreligger en kendelse for overtrædelse af dopingregulativets § 2 fra en af vores løftere, og dette er ikke første gang det sker for den pågældende person. Frank Jørgensen er pr. dags dato udelukket fra al trænings- og konkurrencevirksomhed under Dansk Idrætsforbund for bestandigt fra den 12. Oktober 2004.

Da Frank Jørgensen for nyligt havde udstået sin 2 årige dopingdom under DIF, var det med skepsis at han blev medlem af klubben igen. Der var dengang enighed i bestyrelsen, at vi ikke kunne nægte ham adgang til klubben, vel vidende at andre klubber og Dansk Styrkeløft Forbund ville være imod dette.

Vi ville på daværende tidspunkt ikke stigmatisere Frank, men gav ham i stedet chancen igen så han stadig havde kontakt til den sociale verden, som var en stor del af hans liv.

Frank misbrugte denne tillid og er i dag ekskluderet for livstid i klubben.

Klubben har taget et nyt standpunkt i dopingbekæmpelsen, og alle medlemmer der pr. dags dato bliver taget for doping med præstations fremmende midler, vil blive ekskluderet for livstid i klubben. Yderligere vil klubben udelukke optagelse af nye medlemmer, der tidligere er dømt for dopingmisbrug uanset sport.

Vi vil i KSK gøre alt for at promovere vores sport uden brug af præstationsfremmende midler, og støtter op omkring den aggressive politiske dopingbekæmpelse. Udover at vi gerne vil signalere initiativ til DIF og Anti Doping Danmark om aktiv dopingbekæmpelse, vil vi også gerne videre ud og støtte aktivt op om dopingbekæmpelsen indenfor fitness industrien. Vi vil gerne vise de unge, at det rent faktisk godt kan lade sig gøre, at blive stærk uden brug af præstationsfremmende midler.

Vi beklager situationen, men må i stedet se fremad og se det positive i at have mulighed for at lave yderligere tiltag i bekæmpelsen af doping.

Mange sportslige hilsner,

Bestyrelsen

Københavns Styrkeløft Klub

[/snip]

Link to comment
Share on other sites

Hej...

Tillad at udtrykke min skepsis - Jeg tror ikke der er mindre doping i styrkeløft end i andre styrke/præstations relaterede sportsgrene... Og hvorfor skulle der da også være det? Moral??? Nej vel... Jeg kan godt lide den udtalelse med disko pumperne der tager lortet. Den rammer altså også meget godt.

CITAT - " i tiden er det discopump(dvs. bryst og arme - ikke DIFD) der er oppe i tiden og derfor tager de anabole steorider men hvis det fx senere bliver cardio der bliver ín jamen så skifter de nok også til EPO og cyklerne. "

Mange af de krut spydende diskopumpere er jo i forvejenen weekend narkomaner... Ca. 40% af den danske ungdommen vel. Skræmmende, men ikke langt fra sandheden!!!

Men PISSE agerligt er det altså at det skal være sådan og at det nærmest er blevet et trend med doping som automatisk så også er vedhæftet os der har REN samvittighed.

En nævner tidligere at ephedrin ikke er doping... Det er da noget vrævl. Det står da mig bekendt på doping listen, ikke?

CITAT - "Manden er jo ikke blevet testet for indtagelse af 10 kopper kaffe eller ephedrin, som i øvrigt er lovligt at indtage under træning."

Grunden til flere ikke bliver testet positiv generalt er efter min mening fordi de forkerte bliver testet men nok fortrinsvis fordi folk er blevet bedre til at skjule det.

v/h christian jensen

Edited by Havneren
Link to comment
Share on other sites

att: havneren

rolig nu. jeg synes du er lige hurtig nok til at konkluderer. grunden til at jeg mener der er stor sandsynlighed for at der ikke er så mange brugere af doping er at hvis man ser på fx BH så mener jeg de har massere af folk der spørger ala "hvilken kur skal jeg køre for at blive stor" uden selv at have søgt om hverken træning eller doping. ja det ved nogengange ikke engang det mest basale omkring kost.

omvendt tror jeg ikke de døjer med folk der skriver ala "hvad skal jeg kører for at nå op på 200kg i dødløft".

et af folks argumenter for BH er ihvertfald at BH fraråde disse folk i at springewud i doping når de slet ikke er klar til det og råder folk til at træne et par år i stedet. læs en af de utallige diskussioner omkring BH (bodyhouse)

Mange af de krut spydende diskopumpere er jo i forvejenen weekend narkomaner... Ca. 40% af den danske ungdommen vel. Skræmmende, men ikke langt fra sandheden!!!

hvorfor tror du det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share