Styrkerløfter med licens snuppet for dopingmisbrug


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Du ævler.... det er lovligt at indtage til træning, men ikke til konkurrencer, du må ikke ha' ephedrin i blodet til stævner.

<{POST_SNAPBACK}>

Efedrin er IKKE lovligt hverken til træning eller til konkurrence.

Se:

http://www.doping.dk/visPraeparater.asp?bo...&artikelID=1080

og:

http://www.doping.dk/visArtikel.asp?artikelID=1893.

Hvis der tvivl om et præparat er lovligt, kan man altid se på antidoping danmarks hjemmeside:

http://www.doping.dk.

Man kan også ringe og snakke ADD:

Oplysningsudvalgets sekretariat

v/ Torben Hoffeldt

Idrættens Hus

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

Tel. 43262547

E-mail: [email protected]

Kontroludvalgets Sekretariat

v/Finn Mikkelsen

Idrættens Hus

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

Tel. 43262527

E-mail: [email protected]

MVH Jesper Johansen

Edited by JesperJ
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grunden til flere ikke bliver testet positiv generalt er efter min mening fordi de forkerte bliver testet men nok fortrinsvis fordi folk er blevet bedre til at skjule det.

v/h christian jensen

Ja at skjule det tror jeg desværre heller ikke er noget problem for det lykkedes for flere vægtløftere for ca 25-30 år tilbage, at skjule det så mon ikke også der findes folk indenfor styrkeløft der gør det. :dry:

Edited by bjørn
Link to comment
Share on other sites

n nævner tidligere at ephedrin ikke er doping... Det er da noget vrævl. Det står da mig bekendt på doping listen, ikke?

Du ævler.... det er lovligt at indtage til træning, men ikke til konkurrencer, du må ikke ha' ephedrin i blodet til stævner.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er bestemt ikke lovligt, at indtage efedrin. Det er blot ikke blandt de stoffer der testes for ved en out-off-competition test. Dette er et rent økonomisk spørgsmål, da testen der udføres på prøver foretaget under træning er billigere end den mere omfattende der foretages i forbindelse med stævner. :wink:

Grunden til flere ikke bliver testet positiv generalt er efter min mening fordi de forkerte bliver testet men nok fortrinsvis fordi folk er blevet bedre til at skjule det.

v/h christian jensen

Ja at skjule det tror jeg desværre heller ikke er noget problem for det lykkedes for flere vægtløftere for ca 25-30 år tilbage, at skjule det så mon ikke også der findes folk indenfor styrkeløft der gør det. :dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu var testmetoderne jo heller ikke så effektive for år tilbage, og folk blev kun testet i forbindelse med stævner dengang. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du ævler.... det er lovligt at indtage til træning, men ikke til konkurrencer, du må ikke ha' ephedrin i blodet til stævner.

<{POST_SNAPBACK}>

Efedrin er IKKE lovligt hverken til træning eller til konkurrence.

Se:

http://www.doping.dk/visPraeparater.asp?bo...&artikelID=1080

og:

http://www.doping.dk/visArtikel.asp?artikelID=1893.

Hvis der tvivl om et præparat er lovligt, kan man altid se på antidoping danmarks hjemmeside:

http://www.doping.dk.

Man kan også ringe og snakke ADD:

Oplysningsudvalgets sekretariat

v/ Torben Hoffeldt

Idrættens Hus

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

Tel. 43262547

E-mail: [email protected]

Kontroludvalgets Sekretariat

v/Finn Mikkelsen

Idrættens Hus

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

Tel. 43262527

E-mail: [email protected]

MVH Jesper Johansen

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor er narkotika og stimulerende stoffer ikke nævnt under afsnittet: "Stoffer og metoder forbudt i konkurrence og udenfor konkurrence"?

Link to comment
Share on other sites

Squatfather tror desværre godt du kan skyde en hvid pil efter den med, at metoderne ikke var så effektive den gang. Med tiden har man med sikkerhed også fundet ud af flere metoder så man kunne skjule krudtet.

<{POST_SNAPBACK}>

Tiden de forskelige stoffer kan spores i bliver hele tiden længere og længere, og der testes også for slørstoffer.

Link to comment
Share on other sites

Squatfather tror desværre godt du kan skyde en hvid pil efter den med, at metoderne ikke var så effektive den gang. Med tiden har man med sikkerhed også fundet ud af flere metoder så man kunne skjule krudtet.

<{POST_SNAPBACK}>

Tiden de forskelige stoffer kan spores i bliver hele tiden længere og længere, og der testes også for slørstoffer.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror bare det er et spørgsmål om at gøre sin urin basisk men om den holder længere ved jeg ikke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Squatfather tror desværre godt du kan skyde en hvid pil efter den med, at metoderne ikke var så effektive den gang. Med tiden har man med sikkerhed også fundet ud af flere metoder så man kunne skjule krudtet.

<{POST_SNAPBACK}>

Tiden de forskelige stoffer kan spores i bliver hele tiden længere og længere, og der testes også for slørstoffer.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror bare det er et spørgsmål om at gøre sin urin basisk men om den holder længere ved jeg ikke :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Der bliver lavet pH måling af urinen, når man afgiver prøven. Ligger den ikke inden for et fastsat tolerenceområde tages der en ny prøve. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Squatfather tror desværre godt du kan skyde en hvid pil efter den med, at metoderne ikke var så effektive den gang. Med tiden har man med sikkerhed også fundet ud af flere metoder så man kunne skjule krudtet.

<{POST_SNAPBACK}>

Tiden de forskelige stoffer kan spores i bliver hele tiden længere og længere, og der testes også for slørstoffer.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror bare det er et spørgsmål om at gøre sin urin basisk men om den holder længere ved jeg ikke :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Der bliver lavet pH måling af urinen, når man afgiver prøven. Ligger den ikke inden for et fastsat tolerenceområde tages der en ny prøve. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

De har sku da også tænkt på alt :laugh:

Link to comment
Share on other sites

att: bjørn

nu ved jeg ikke hvem det er du referer til men vi så til OL at selv for landsholdsplan hvor de formodentlig har læger med høj viden indenfor doping har meget svært ved at snyde. og så frygter du at joe schmoe som er bager og fritids løfter beherske doping nok til at kunne snyde diverse test? jeg tror slet ikke alm. folk har kompetence til at kunne finde ud af det når profferne har seriøse problemer :smile:

udover det så er der jo de der uanmeldte test i centrene som nok skal nakke folk der prøver at planlægge sine kurer så de passer med stævner :)

hvis der er nogen man mistænker kan man jo angive dem anonymt :)

i og med man selv har ansøgt om licens og skrevet under på man gerne vil testes kan jeg ikke se det er stasi agtigt.

Link to comment
Share on other sites

att: bjørn

nu ved jeg ikke hvem det er du referer til men vi så til OL at selv for landsholdsplan hvor de formodentlig har læger med høj viden indenfor doping har meget svært ved at snyde. og så frygter du at joe schmoe som er bager og fritids løfter beherske doping nok til at kunne snyde diverse test? jeg tror slet ikke alm. folk har kompetence til at kunne finde ud af det når profferne har seriøse problemer :smile:

udover det så er der jo de der uanmeldte test i centrene som nok skal nakke folk der prøver at planlægge sine kurer så de passer med stævner :)

hvis der er nogen man mistænker kan man jo angive dem anonymt :)

i og med man selv har ansøgt om licens og skrevet under på man gerne vil testes kan jeg ikke se det er stasi agtigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Don Nors jeg tænker bare på den gang min far var vægtløftere havde landsholdet læger som hjalp løfterne med, at skjule doping på forskellige måder, og flere idrætsudøvere har jo deres egen læger.

Edited by bjørn
Link to comment
Share on other sites

Squatfather tror desværre godt du kan skyde en hvid pil efter den med, at metoderne ikke var så effektive den gang. Med tiden har man med sikkerhed også fundet ud af flere metoder så man kunne skjule krudtet.

<{POST_SNAPBACK}>

der hersker godt nok en noget paranoid stemning nu :blink:

nu er jeg godt nok ny i sporten, men bortset fra Frank J kan jeg da ikke mindes at have hørt om andre der er blevet snuppet for nylig ?

der er efterhånden RIGTIG mange licensløftere som har en log på MOL,

og mon ikke det ville have vakt opmærksomhed herinde hvis der pludselig var een som havde usædvanlig stor fremgang ?

desuden har jeg da os indtryk af at folk generelt også omgås meget socialt, også på tværs af klubberne,

hvorfor jeg igen vil påstå at jeg kender efterhånden mange af de folk så godt,

at jeg er sgu ikke i tvivl om at de er clean.

det er selvfølgelig træls at Frank er blevet snuppet igen, men det sande skrækscenarie,

må vel være hvis een eller flere af de kommende talenter som endvidere har populære logs her på MOL,

pludseligt bliver snuppet, det ville dælme være tragisk :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at doping problemet, er på vej ud af dansk-styrkeløft, dels vil jeg da mene at det er blevet mere eller mindre taboo bare at snakke om det, og det er da også min opfattelse at de fleste folk har en mere eller mindre 'negativ' holdning til doping. kan også mærke på de lidt ældre løftere jeg møder, at deres holdning er klar, så jeg hopper med på vognen om at det største problem ligger ved de 15-årige disko pumpende pop drenge, der i forvejen er fritids narkomaner( dog tror jeg ikke at det er 40% af alle unge).

At der kommer et enkelt tilfælde kan vel ikke undgåes.

Må jeg foreslå at vi laver en poll? den er jo dejlig anonym. så kan vi da få et lille billede af hvor mange SL herinde fra der har hånden i tønden.

Edited by Bear
Link to comment
Share on other sites

I forlængelse af mit sidste indlæg, vil jeg da os mene at man skal mere end koldblodig,

hvis man "fører sig frem" her på MOL, og høster ros for ens resultater,

samtidig med at man kråådter den :blink:

når det så er sagt, så tror jeg godt at det ville ødelægge stemningen ret kraftigt i fx OBBC,

hvis der blev snuppet een, især nu hvor Holsting efterhånden bruger ret meget af sin tid på os :bigsmile:

med hans holdning til doping in mente, så tror jeg nok der er en del der ville blive godt sure,

hvis han på den konto måske ikke ville coache os mere.

men så er vi godt os ude i ren spekulation.

Link to comment
Share on other sites

Det er mit helt klare indtryk, at der blandt licensløfterne nu om dage er en meget klar holdning til, at det skal være en ren sport. Det er en markant ændring i forhold til for 15 år siden.

Blandt licensløftere har vi mig bekendt haft tre positive prøver siden år 2000, og Frank har stået for to af dem. At styrkeløft-miljøet er så relativt lille og alle kender alle gør osse, at det vil være mere vanskeligt at dope sig.

Det er muligt jeg er naiv, men jeg tror helt oprigtigt dansk styrkeløft er meget rent.

Link to comment
Share on other sites

att: havneren

rolig nu. jeg synes du er lige hurtig nok til at konkluderer. grunden til at jeg mener der er stor sandsynlighed for at der ikke er så mange brugere af doping er at hvis man ser på fx BH så mener jeg de har massere af folk der spørger ala "hvilken kur skal jeg køre for at blive stor" uden selv at have søgt om hverken træning eller doping. ja det ved nogengange ikke engang det mest basale omkring kost.

omvendt tror jeg ikke de døjer med folk der skriver ala "hvad skal jeg kører for at nå op på 200kg i dødløft".

et af folks argumenter for BH er ihvertfald at BH fraråde disse folk i at springewud i doping når de slet ikke er klar til det og råder folk til at træne et par år i stedet. læs en af de utallige diskussioner omkring BH (bodyhouse)

Mange af de krut spydende diskopumpere er jo i forvejenen weekend narkomaner... Ca. 40% af den danske ungdommen vel. Skræmmende, men ikke langt fra sandheden!!!

hvorfor tror du det?

<{POST_SNAPBACK}>

>>> Don Nors... Jeg formoder du hentyder til den voldsomme procent sats?

Det er måske en lidt urimelig påstand, men det er så rart at kunne provokerer lidt engang i mellem. Jeg er jo selv ung og jeg kan jo se her i det lokale miljø (ikke træningsmiljø, men ungdoms miljø generalt) at de her på en 16-20 årige altså ikke er bange for at prøve grænser af. Der er forbandet mange der enten tager eller i det mindste HAR prøvet en eller anden form for stoffer. Det er mit udmiddelbare skøn at det er omkring 40%. Tager man i byen de forkerte steder er nok 80% af dem der er der på et eller andet mod en enkelt eller to på en kro aften. MEN det her er og bliver jo kun en påstand fra min side... Tag det ikke for mere end det er.

BH står for Body House ikke? Nu det jeg skriver med doping osv. er jo ikke myntet på MOL men rent generalt rundt omkring i centrene. Jeg TROR bestemt at MOL er et af de mere clean steder, helt sikket! BodyHouse er jo en skide popular side (har den ikke flere besøgere end MOL?). BodyHouses "image" er jo ikke lige frem skjult... Hvorfor er den så så populær? Lidt tankevækkende ikke?

v/h christian jensen

Edited by Havneren
Link to comment
Share on other sites

I forlængelse af mit sidste indlæg, vil jeg da os mene at man skal mere end koldblodig,

hvis man "fører sig frem" her på MOL, og høster ros for ens resultater,

samtidig med at man kråådter den  :blink:

når det så er sagt, så tror jeg godt at det ville ødelægge stemningen ret kraftigt i fx OBBC,

hvis der blev snuppet een, især nu hvor Holsting efterhånden bruger ret meget af sin tid på os  :bigsmile:

med hans holdning til doping in mente, så tror jeg nok der er en del der ville blive godt sure,

hvis han på den konto måske ikke ville coache os mere.

men så er vi godt os ude i ren spekulation.

<{POST_SNAPBACK}>

>>>Hippo...

Paranoid stemning syntes jeg nu ikke. Jeg syntes det er godt at få det dirkuteret lidt nu når chancen byder sig. Og personligt tror jeg altså at problemer er væsentligt større end mange tror... Altså alene lille mig kan jo tælle begge mine hænder fulde af folk jeg VED på et tidpunkt HAR eller stadig tager krut.

Krut i OBBC... Jeg syntes da af og til vi hører om der bliver snuppet et par stykker i OBBC. Den sidste havde 17 forskellige stoffer i sig efter mine oplysninger, VILDT! Tidligere har jeg hørt om en der oppe der havde 9 SLØRINGS STOFFER (de kan ikke have virket ret godt :laugh: ). Altså nu snakker vi jo IKKE styrkeløftere... De virker sku som nogle REELE fine guttere!

Når jeg hører at de snupper en oppe i OBBC tænker jeg da SUPER. Og SUPER sted at træne. De tager det da siriøst der oppe... Den eneste grund til man ikke høre det fra andre steder er vel fordi de IKKE tager doping siriøst (igen en påstand) for jeg kan da ikke tro at der er færre narkomaner andre steder... Mon ikke det er rellativt ligeligt fordelt???

v/h christian jensen

Edited by Havneren
Link to comment
Share on other sites

Kan iøvrigt lige linke til angels log, som er grund for min påstand om at ephedin er lovligt at indtage under træning, men ikke til konkurrencer:

angels log -  indlæg om brugen af ephedrin

Indlæg nr. 93

<{POST_SNAPBACK}>

>>> Baardi Bilder...

Der er åbenbart lidt spredte holdninger omkring dette, hva? Men vi KAN vel blive enige om at hvis det står på doping listen så er det DOPING og der med må man ikke... Fordi man så ikke tester for det under daglig træning gør det det jo ikke mere legalt... Ikke i mine øjne da!!! Som jeg ser det, svare det jo til at du påstår ikke at have overtråndt fart grænsen (og der med loven) selv om du kører 160kmt... Jeg ved at der er rigtig mange der bruger thermo power uden at tænke på det som doping.

Jeg har en god kammerart der har hentet fin medalje i en kropsposerende ligende konkurence (kryptisk sprog for ikke at bringe nogen i fedtefadet, det må i respekterer). Jeg har diskuteret det med ham nogle gange. Han indrømmer nemlig at han jævnligt benytter sig af thermopower hvor efter jeg så skælder ham ud :nono: hehe... Elelr prøver på det. Han ser det ikke som doping. Hans forsvar er bla. at det ikke, efter hans mening, er mere ulovligt end red bull. Både redbull og thermopower er åbenbart lovligt i tyskland. Han spørger så om jeg aldrig har drukket en redbull - Det har jeg jo! Øv... Kan godt se hans argument, men kan ikke se at det ændrer noget dog.

v/h christian jensen

Link to comment
Share on other sites

Citat Havneren:

Mange af de krut spydende diskopumpere er jo i forvejenen weekend narkomaner... Ca. 40% af den danske ungdommen vel. Skræmmende, men ikke langt fra sandheden!!!

Jeg deler fuldstændigt Havnerens holdning omkring AS brugere og andre stoffer, jeg har selv kendt 8-10 AS brugere, ALLE sammen har sniffet Cola i store mængder, ALLE sammen har poppet E i week-enden, og det har været mens de har kørt deres voldsomme AS kurer, sørgeligt men sandt.

Ikke sagt af alle AS bruger er hardcore Cola vrag, men dem jeg har kendt, har ikke sparet på indtagelsen af andre stoffer.

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Det er mit helt klare indtryk, at der blandt licensløfterne nu om dage er en meget klar holdning til, at det skal være en ren sport. Det er en markant ændring i forhold til for 15 år siden.

Blandt licensløftere har vi mig bekendt haft tre positive prøver siden år 2000, og Frank har stået for to af dem. At styrkeløft-miljøet er så relativt lille og alle kender alle gør osse, at det vil være mere vanskeligt at dope sig.

Det er muligt jeg er naiv, men jeg tror helt oprigtigt dansk styrkeløft er meget rent.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jeg også du har ret i - ikke at du er naiv altså :wink:

Man kan da i det mindste glæde sig over at kontrollen "virker"

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Man kan da i det mindste glæde sig over at kontrollen "virker"

Er det præcis ikke det, det hele gælder om: at glæde sig over, at kontrolen er aktiv og i en acceptable grad er effektiv, så kan vi andre slappe af og dyrke den sport der for os giver glæde og indhold i fritidslivet. Min pointe er: at det sgu ikke kan betale sig at ødelægge sit gode humør med at mistænkliggøre eller være sur mht hvem der måtte tage hvad. Vi har jo en kontrolinstans, så den kan vi jo blot bakke op om. :cooldance::cooldance::cooldance::cooldance::cooldance::cooldance::cooldance::cooldance:

Edited by Lars mikkelsen
Link to comment
Share on other sites

Det med at det er folk der i forvejen er på stoffer, tror jeg heller ikke passer helt.

Da jeg trænede BB må jeg da indrømme at jeg gjorde mange overvejelser om ASS, fandt heldigvis ud af styrkeløft var meget sjovere, og da jeg gik over til styrkeløft, forsvandt overvejelserne om ASS også. Men pointen er at jeg afskyr alle former for narkotika, hash og andet der skal ind gennem næsen, og kunne da aldrig nogen sine finde på at bare overveje at tage nogen af dem.

Link to comment
Share on other sites

En ting der altid undrer mig er når folk "ved" at andre er clean.. sådan som jeg ser på det er den eneste man kan vide 100% er clean en selv! Uanset hvor godt man (tror) man kender folk kan man aldrig vide det..

Bare lige en generel ting som ikke havde noget med denne fyr at gøre.

<{POST_SNAPBACK}>

hehe det er jeg også meget enig i, folk har så travlt med at sige at dem de kender er clean men der er sgu ingen andre end personen selv der ved det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share