Forsvaret og styrkeløft


Bear
 Share

Recommended Posts

Til august er tiden hvor jeg skal ind og springe så kommet, og jeg ved dette emne har været oppe tusind gange før, men jeg synes ikke der været nogen egentlig brugebare svar, så jeg prøver lige se om der ikke skulle være noget man kunne bruge.

Jeg planlægger at først træne ´navy seals kat. 1 og derefter navy seals kat. 2, og så tænkt jeg på om man Evt. kunne køre et Sheiko eller 3x3kortes ved siden af, for stadig at øge styrken i de tre store.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Til august er tiden hvor jeg skal ind og springe så kommet, og jeg ved dette emne har været oppe tusind gange før, men jeg synes ikke der været nogen egentlig brugebare svar, så jeg prøver lige se om der ikke skulle være noget man kunne bruge.

Jeg planlægger at først træne ´navy seals kat. 1 og derefter navy seals kat. 2, og så tænkt jeg på om man Evt. kunne køre et Sheiko eller 3x3kortes ved siden af, for stadig at øge styrken i de tre store.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er jeg ikke lige helt klar over hvor omfattende det der navy seals helvede er og hvor mange ressourser det tager, men jeg synes under alle omstændigheder at Sheiko eller Kortes 3x3 er dårlige valg, hvis du bruger meget energi på noget andet ved siden af. Begge programmer er rocker hårde, så jeg ville nok nærmere køre noget tung træning med lav vollumen i de 3 styrkeløft i stedet. Evt en eller anden single cyklus. Der er massere af programmer inde i "funktionel styrke".

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Hvad med Hatfield?

programmet i kat.1 ser sådan ud:

Løb

Målet for Løbsdistance i kategori 1 træningspersoner er at arbejde sig op til 25 km. løb per uge. Når dette mål er opnået vil du være klar til at gå videre til kategori 2 målet på 50 km pr. uge.

Kategori 1 løbetræning

Uge 1 Mandag, Onsdag, Fredag; 3 km om dagen 9 km/uge

Uge 2 Mandag, Onsdag, Fredag; 3 km pr. dag, 9 km/uge

Uge 3 Ingen løb, grundet risiko for overbelastningsskader.

Uge 4 Mandag, Onsdag, Fredag; 5 km pr. dag 15 km/uge

Uge 5 Mandag - 3 km, Tirsdag - 5 km, Torsdag - 6 km, Fredag - 3 km 17 km/uge

Uge 6 Mandag - 3 km, Tirsdag - 5 km, Torsdag - 6 km, Fredag - 3 km 17 km/uge

Uge 7 Mandag - 6 km, Tirsdag - 6 km, Torsday - 8 km, Fredag - 5 km 25 km/uge

Uge 8 Mandag - 6 km, Tirsdag - 6 km, Torsdag - 8 km, Fredag - 5 mi 25 km/uge

Uge 9 Mandag - 6 km, Tirsdag - 6 km, Torsdag - 8 km, Fredag - 5 km 25 km/uge

Kategori 1 Fysisk træningsplan

Mandag, Onsdag, og Fredag

Repetitioner

Uge 1 4x15 push-ups; 4x20 sit-ups; 3x3 pull-ups

Uge 2 5x20 push-ups; 5x20 sit-ups; 3x3 pull-ups

Uge 3 5x25 push-ups; 5x25 sit-ups; 3x4 pull-ups

Uge 4 5x25 push-ups; 5x25 sit-ups; 3x4 pull-ups

Uge 5 6x25 push-ups; 6x25 sit-ups; 2x8 pull-ups

Uge 6 6x25 push-ups; 6x25 sit-ups; 2x8 pull-ups

Uge 7 6x30 push-ups; 6x30 sit-ups; 2x10 pull-ups

Uge 8 6x30 push-ups; 6x30 sit-ups; 2x10 pull-ups

Uge 9 6x30 push-ups; 6x30 sit-ups; 3x10 pull-ups

Kategori 1 Svømmeplan

(Sidesvømning uden finner, 4-5 dage ugenligt)

Uge 1 Swøm konstant 15 minutter

Uge 2 Swøm konstant 15 minutter

Uge 3 Svøm konstant i 20 minutter

Uge 4 Svøm konstant 20 minutter

Uge 5 Svøm konstant 25 minutter

Uge 6 Svøm konstant 25 minutter

Uge 7 Svøm konstant 30 minutter

Uge 8 Svøm konstant 30 minutter

Uge 9 Svøm konstant 35 minutter

Edited by Bear
Link to comment
Share on other sites

Hvad med Hatfield?

programmet i kat.1 ser sådan ud:

Løb

Målet for Løbsdistance i kategori 1 træningspersoner er at arbejde sig op til 25 km. løb per uge. Når dette mål er opnået vil du være klar til at gå videre til kategori 2 målet på 50 km pr. uge.

Kategori 1 løbetræning

Uge 1  Mandag, Onsdag, Fredag; 3 km om dagen 9 km/uge

Uge 2  Mandag, Onsdag, Fredag; 3 km pr. dag, 9 km/uge

Uge 3  Ingen løb, grundet risiko for overbelastningsskader.

Uge 4  Mandag, Onsdag, Fredag; 5 km pr. dag 15 km/uge

Uge 5  Mandag - 3 km, Tirsdag - 5 km, Torsdag - 6 km, Fredag - 3 km 17 km/uge

Uge 6  Mandag - 3 km, Tirsdag - 5 km, Torsdag - 6 km, Fredag - 3 km 17 km/uge

Uge 7  Mandag - 6 km, Tirsdag - 6 km, Torsday - 8 km, Fredag - 5 km 25 km/uge

Uge 8  Mandag - 6 km, Tirsdag - 6 km, Torsdag - 8 km, Fredag - 5 mi 25 km/uge

Uge 9  Mandag - 6 km, Tirsdag - 6 km, Torsdag - 8 km, Fredag - 5 km 25 km/uge

Kategori 1 Fysisk træningsplan

Mandag, Onsdag, og Fredag

Repetitioner

Uge 1  4x15 push-ups; 4x20 sit-ups; 3x3 pull-ups

Uge 2  5x20 push-ups; 5x20 sit-ups; 3x3 pull-ups

Uge 3 5x25 push-ups; 5x25 sit-ups; 3x4 pull-ups

Uge 4  5x25 push-ups; 5x25 sit-ups; 3x4 pull-ups

Uge 5  6x25 push-ups; 6x25 sit-ups; 2x8 pull-ups

Uge 6  6x25 push-ups; 6x25 sit-ups; 2x8 pull-ups

Uge 7  6x30 push-ups; 6x30 sit-ups; 2x10 pull-ups

Uge 8  6x30 push-ups; 6x30 sit-ups; 2x10 pull-ups

Uge 9  6x30 push-ups; 6x30 sit-ups; 3x10 pull-ups

Kategori 1 Svømmeplan

(Sidesvømning uden finner, 4-5 dage ugenligt)

Uge 1 Swøm konstant 15 minutter

Uge 2  Swøm konstant 15 minutter

Uge 3  Svøm konstant i 20 minutter

Uge 4  Svøm konstant 20 minutter

Uge 5  Svøm konstant 25 minutter

Uge 6  Svøm konstant 25 minutter

Uge 7  Svøm konstant 30 minutter

Uge 8  Svøm konstant 30 minutter

Uge 9  Svøm konstant 35 minutter

<{POST_SNAPBACK}>

Maunel indskrivning, I presume? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvad du skal bruge tung lav reps. styrketræning til hvis træningen er myntet på forsvaret... Det får du overhovedet ikke brug for derinde!

Træn hellere en masse løb, armstrækkere, mavebøjninger, englehop og armhævninger!

Det er hvad du kommer til at lave derinde.

Desuden kan forsvaret ikke betegnes som "foreningen til krigens bevarelse".

Jeg ville kalde den "foreningen til fremme af lighed, frihed og livsmod", og "Basal nødvendighed i verden som den ser ud idet at nye psykotiske diktatorer hver dag dukker op, fra hvilke vi kan blive nødsaget til MED FN's GODKENDELSE at forsvare uskyldige imod, ikke kan undvære!"

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvad du skal bruge tung lav reps. styrketræning til hvis træningen er myntet på forsvaret... Det får du overhovedet ikke brug for derinde!

Relativ styrke kan sagtens fungere som et fundament for mange andre former for fysisk udfoldelse. En person med stor relativ styrke (hvilket betyder styrke i forhold til kropsvægt), vil være i stand til at tage mange flere armstrækkere og kropshævninger, end en person med lavere relativ styrke. Så derfor kan et styrketræningsprogram rettet imod neuromuskulære tilpasninger være fornuftigt nok i et all-around cross-training program. En kæde er kun så stærk som det svageste led.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvad du skal bruge tung lav reps. styrketræning til hvis træningen er myntet på forsvaret... Det får du overhovedet ikke brug for derinde!

Træn hellere en masse løb, armstrækkere, mavebøjninger, englehop og armhævninger!

Det er hvad du kommer til at lave derinde.

Desuden kan forsvaret ikke betegnes som "foreningen til krigens bevarelse".

Jeg ville kalde den "foreningen til fremme af lighed, frihed og livsmod", og "Basal nødvendighed i verden som den ser ud idet at nye psykotiske diktatorer hver dag dukker op, fra hvilke vi kan blive nødsaget til MED FN's GODKENDELSE at forsvare uskyldige imod, ikke kan undvære!"

<{POST_SNAPBACK}>

Mit navy seal program er rettede mod forsvaret, min styrketræning er myntede mod at skulle bibeholde eller stadig øge min styrke i de tre store, da jeg forsat gerne vil dyrke styrkeløft :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Følgende skal og må endelig ikke virke som en dæmper på jeres "skal i forsvaret gejst"!

Da jeg skulle i Livgarden for lidt over et år siden havde jeg præcis de samme træningsforberedelses tanker som i giver udtryk for i denne tråd.

Jeg trænede med vægte og løb lidt for sjov på det tidspunkt. Vægttræningen holdt jeg på ca 4 gange om ugen og begyndte så at løbe noget mere. Til slut løb jeg 3200m+ i en coopertest.

Så tænkte jeg at jeg var ordenligt forberedet. Men faktum var, at jeg nærmest var overforberedt.

Det var en virkeligt god ting at være blandt de bedste fysisk, for så har man næsten altid lidt ekstra overksud i forhold til de andre. Men niveauet bliver generelt sat ret lavt, grundet den dårlige grundform mange kommer i forsvaret med.

Hvad er min morale så?

Hvis man skal ind som værnepligtig og man har en god grundform, vil der i 9 ud af 19 tilfælde ikke være nogen problemer. Tænk dog på konditionen, den syntes jeg var vigtigst.

Skal man i jægerkorpset, være frømand eller på patruljekursus - så vil jeg anbefale at man træner målrettet op til det!

Håber I kan bruge mit indlæg og at det virker konstruktivt, for det var ment som sådan!

Edited by Jakkedrengen
Link to comment
Share on other sites

Jakkedrengen>> kan godt lide at være overforberedt, vil tro det vil gavne alle, da man som du selv siger 'har større overskud'. Fordi skulle det nu ske at man ville vidre inden for forsvaret , så er de vel godt at have papirne iorden :bigsmile:

Edited by Bear
Link to comment
Share on other sites

Jakkedrengen>> kan godt lide at være overforberedt, vil tro det vil gavne alle, da man som du selv siger 'har større overskud'. Fordi skulle det nu ske at man ville vidre inden for forsvaret , så er de vel godt at have papirne iorden :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det syntes jeg bestemt lyder fornuftgt. Der vil da helt sikkert også kommet tidspunkter hvor dit overksud vil komme andre til gode og det vil du jo få gavn af senere.

Som TJ sagde tidligere "Ingen kæde er stærlere end det svageste led". Det gælder i militæret lige så meget for individet som for gruppen, delingen eller kompagniet for den sags skyld!

God fornøjelse når din tid kommer :4thumbup:

Konditionen er helt klart det vigtigste. Efter min mening er det bedste man kan gøre at komme i god form og tilvænne sig støvler. En ting er at tøffe rundt i et par lette nike sko med luftfjedring og halvvejs gyroteknik, noget andet er forsvarets håbløse gamle m/58 støvler.

Der er ingen tvivl om at tilvænning til støvlerne er en god ting. Tensoplast og andre forbyggende ting er jo opfundet. Men støvlerne vejer trods alt 1kg pr stk og det er ca 750g mere end en løbesko!

Når det så er sagt, er det måske vigtigt lige at pointere at forsvarets depoter af m/58 støvlen var ved at blive tømt da jeg var inde og implementeringen af Ecco støvler var igang. Fordelen ved Ecco støvler er mange:

- Gore-tex

- Praktisk talt ingen vedligeholdelse (de er kun til felten, gardere skal heldigvis stadig gejle)

- De er blødere

- og sidst men ikke mindst får alle værnepligtige altid udleveret et par nye støvler. Ikke noget med at bruge nogle andre har haft. Ecco støvlerne former sig nemlig efter foden og de kan derfor ikke "gå i arv". Af samme grund får man også lov at beholde dem ved hjemsendelsen :wink:

Edited by Jakkedrengen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hvordan undgår jeg at komme ind og springe?  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er skam ikke svært( faktisk svære at komme ind, end ikke at gøre det), når session lægen F.eks spørg dig om du tager stoffer, svare du meget simpelt ja. Eller vis han spørg dig om du har ondt i ryggen eller andet siger du ja, det er meget nemt.

Edited by Bear
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share