Hårdt skud


Nummi
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg ville høre om det var nogen der vidste hvilke muskler man primært bruger til fx at kaste en håndbold, og måske på hvilken måde de skulle trænes for at opnå maksimal kraf?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er der jo mange måder at kaste på...

TAg fx josephine toray eller hvordan dælen det staves, hun kaster næsten på horizontal plan hele vejen og med strak albue, dvs hun kaster med pecs(brystmusklen) og de skrå mavemuskler og modsatte "e- spinae"...

Claus B Jørgense gør lidt de samme han slynger nærmest bolden afsted i horizontal plan dag har han noget mere albue action...

Så er der jo dem der kaster oven fra og ned Barbie face (kan ik huske hvad han hedder) som vil være brystmuskler og lats... (lidt alla spydkast)

Det er meget individuelt, jeg kan fx bedst kaste ligeosm man gør i baseball.. Et eksempel, kastede 55m med en Amerikansk fodbold, og kun lige over 40m i et spydkast, derudover vil jeg skyde på at ligge omkring de 100m med en golfbold...

Link to comment
Share on other sites

Rå og brutal force fra f.eks. bænkpres giver ret godt. Større allround styrke i resten af kroppen giver også hårdere skud, men skal du vælge EN øvelse til et hårdere skud, så vælg bænkpres.

<{POST_SNAPBACK}>

Sjovt du lige nævner bænkpres Klaus... Mig og Big Red Machine var ude og kaste med Amerikansk fodbold noge ttid tilbage, Min ultimative bænk Pr er 120 og den er ik særlig hurtig, BRM bænker 180 og 160 incline mener jeg... Det er et eller andet specielt ved kast, mener at kunne huske at Kristine Andersen har fået målt et straffekst til 110 km/h.....

Link to comment
Share on other sites

I håndbold er det ikke nødvendigvis den største/stærkeste på holdet der skyder hårdest - der er meget teknik involveret. Mindre fysisk stærke spillere kan kompensere gennem en bedre teknik. Nogle er fx ekstem gode til at bruge håndleddet i afviklingen af deres skud.

Link to comment
Share on other sites

I håndbold er det ikke nødvendigvis den største/stærkeste på holdet der skyder hårdest - der er meget teknik involveret. Mindre fysisk stærke spillere kan kompensere gennem en bedre teknik. Nogle er fx ekstem gode til at bruge håndleddet i afviklingen af deres skud.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er en håndbold jo heller ik særlig tung, samme med et spyd, så en hurtig arm gør altså utroligt meget :devil:

Link to comment
Share on other sites

jeg tror også det kommer an på hvilket skud man vil lave.. laver du et skud hvor "falder" over det ene ben bruger du nok hele kroppen.. altså opbygger forspænding med dit ben, derefter din mave, og til sidste din skulder.

Men laver man et hopskud(eller hvad det nu hedder) bruger du kun mave og skulder.

Og vil du kaste hårdere er den bedste måde mange skud og en perfekt teknik, så hvis du træner teknik får du jo mange skud!!

Og jeg vil nok starte med at rette teknikken med langsomme skud da det er lettere, det efter gradvis øge farten, dog ikke mere end at teknikken stadig er god.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder og tænker, om man kan overføre "Spydkast-teknikken" til et hårdere skud i håndbold? Her tænker jeg på skud fra længere afstand (dvs. ikke hopskud).

Hovedpunkterne i teknikken er en roteret overkrop, inden skudafgivelse, samt idet man kaster, strækker man det forreste ben helt ud, så den agerer bremseklods. Her vil kroppen givetvis bremses, og al energien føres videre i armen, senere spyddet håndbolden).

Men det hele kræver jo, at man rammer målet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder og tænker, om man kan overføre "Spydkast-teknikken"  til et hårdere skud i håndbold? Her tænker jeg på skud fra længere afstand (dvs. ikke hopskud).

Hovedpunkterne i teknikken er en roteret overkrop, inden skudafgivelse, samt idet man kaster, strækker man det forreste ben helt ud, så den agerer bremseklods. Her vil kroppen givetvis bremses, og al energien føres videre i armen, senere spyddet håndbolden).Men det hele kræver jo, at man rammer målet.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu "afleverer" man jo altid et spyd opad.... Og man har faktisk ikke overkroppen synderligt roteret da man løber sidelæns ( se her spydkast, og det forreste ben strækkes heller ikke( Billede:spydkast), det ville brækker midt over hvis man gjorde det...

Hvis et skud på en håndboldbane stiger og derefter falder igen er det ikke et hårdt skud længere...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share