Solcenter


Jonas
 Share

  

51 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jeg har først lavet den her tråd http://www.motion-online.dk/cgi-bin....;t=2109 men så synes cilius jeg skulle lave en poll om det.

Vi har lige fået et nyt sol center her i byen. Her i vinter jeg jeg sku blevet noget bleg. Så jeg overvejder at begynde at gå der. Men nu har jeg aldrig gået i sol center før så er der noget specielt jeg skal vide? Hvornår skal jeg gøre det? LIge før styrketræning, lige efter. Lige før løb lige efter løb. Eller er det helt lige meget hvornår jeg gør det? Hvor tit skal det være? Er der ellers noget jeg skal vide om det?

Så synes i jeg skal begynde at tage sol?

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke gøre at tage sol til en videnskab.

Put penge i og lig dig ind. I starten kan du tage to gange om ugen. Gør det i to eller tre uger, så kan du gå ned til en gang. Tag 9min af gangen. Start med 7 eller 6 min de første gange hvis du er ret blev af natur.

Der er ikke nogne tidspunkter der er bedre end andre. Lig dig der når det regner, og når du er træt, det frisker alt sammen lidt op. Lys er sundt.

Men det er jo ikke lige frem alt for dejligt for ens hud. Så det skal også bruges med måde hvis du spørger mig.

Link to comment
Share on other sites

hmm Jonas, det virker som et lidt mærkeligt spg., fordi om du vælger at tage sol eller ej, bør vel faktisk kun afhænge af din egen forfængelighed.

Du opnår samme effekt på alle tidspunkter af døgnet, men et bad efter er vel et must, så efter træning lyder ikke helt forkert.

Hvis du er meget bleg, bør du starte langsomt(2 gange/uge.)

Om der er forskel i den totale stålingsmængde fra korttids- og langtidssol, ved jeg ikke, men kortstidssolene kan i hvert fald give forbrændinger, hvis man er meget bleg, så måske bør du holde dig til de længerevarende.

Det skal så siges, at jeg selv overvejer at tage sol, men jeg gider ikke rigtig ligge og svede tran - normalt hader jeg varme og elsker kulde :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm så er jeg da ikke den eneste der har hørt at man ikke må gå i bad lige efter for som i siger ryger noget af farven, jeg har ikke turet poste det, da jeg ikke viste om det var en historie :D

Jonas -> somsagt tag lidt længere sol, den med en lavere WATT, men sommeren er jo lige rundt om hjørnet, så skal du da ud på stranden og slikke sol, og kigge efter damerne :biggrin2: :cool:

Link to comment
Share on other sites

jeg har også hørt det før, men har aldrig fået en forklaring.

Så længe jeg ikke har en forklaring, kan jeg jo ikke afvise det helt sikkert, men jeg anser det for meget usandsynligt.

Nu tillader jeg mig så alligevel at gøre det til en videnskab :)

Når huden bestråles responderer pigmentcellerne med at danne brunt farvestof.

Farvestoffet produceres fhv. dybt i huden, så det ikke bare er til at vaske af(kræver en alm. hudafskrabning.)

Jo mere farvestof der er ophobet, desto mørkere er huden.

Hvordan mister man så farven igen?

Efterhånden som cellerne dør og huden "fældes", hvilket sker hele tiden, mister vi også farvestoffet.

Hvis man skrubber hårdt på huden, mens man er i bad, mister man selvfølgelig mere hud, end normalt, men dette ændrer sig ikke bare fordi man venter et par timer.

Hvis nogen har en forklaring påat man skal vente med at tage bad, vil jeg da gerne høre den(omend ikke for andet, så for et billigt grin) :D

Link to comment
Share on other sites

Der er også noget med at ens muskler bliver bedre markeret når man tager sol, så hvis du er BB så kan det da også være en grund til at tage sol.

Mht. bad:

man bliver jo ikke brun lige med det samme, det går lige et par timer inde bruningen sådan rigtig tager effekt, det er i hvert fald min erfaring. Når man tager sol så åbner porene i huden sig, og det hjælper på bruningen, hvis du tager et bad lige efter så lukker porene sig, og så bliver bruningen ikke nær så effektiv. Lidt en rodet forklaring, men jeg tror nok at det er sådan det hænger sammen.

 - Rod

Link to comment
Share on other sites

Når du først lige er startet på at tage sol, kan du ikke se de store resultater. Der vil gå nogle gange før du får synbare resultater :)

Så¨på den igen, og HUSK hvis du er nybegynder: Start med kun at tage ca. 8 min ellers bliver du med garanti rød efter nogle gange i stedet for brun.

Link to comment
Share on other sites

applicer et tryk på 2kg/cm2.

Brug sandpapir med korn 120, skrub 20 gange med en frekvens på 40/s.

*LOL*

Det svar (på et håbløst spørgsmål) kræver et lille bifald, Claus B! :biggrin:

At bruning skulle have noget med timing af porelukning at gøre, finder jeg meget lidt plausibelt.

Morten

Link to comment
Share on other sites

(bukker og takker for bifaldet) :)

ja anser nu også poreforklaringen for ret usandsynlig.

Faktisk kender jeg ikke til et "porefænomen" bortset fra de evindelige reklamer for cremer ol.

Mig bekendt er det kun noget, som planter har.

Det er og sandt, at effekten ikke kommer lige med det samme. Jeg keder ikke den nøjagtige tid, men et gæt kunne være at 90% er opnået indenfor 60min.

Faktisk kommer jeg i tanke om den generelle opfattelse af stråling i 50'erne. Dengang troede man også, at man kunne vaske strålingsforurening fra eventuelle atombomber af med vand og sæbe.

Link to comment
Share on other sites

Man kan gå i bad lige så tosset man vil efter at have taget sol, og resultaterne vil stadig være de samme. Du kan ikke vaske pigmenterne i huden af, det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Folk der går på stranden for at bade bliver jo også brune ikk ;).

Link to comment
Share on other sites

El kay>> jeg snakker heller ikke om at vaske pigmentet væk, så ville man jo også kunne vaske en neger hvid...

mht. til at blive mere brun når man er i vandet så hænger det nok sammen med at sollyset reflekterer i vandoverfladen, så du får en større bestråling end hvis du lå på en ikke reflekterende overflade.

Men det er sgu nok bare et rygte...

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Man kan gå i bad lige så tosset man vil efter at have taget sol, og resultaterne vil stadig være de samme. Du kan ikke vaske pigmenterne i huden af, det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Folk der går på stranden for at bade bliver jo også brune ikk .

Jeg tror heller ikke at man mister noget af bruningen af at bade kort tid efter. MEN klor skulle efter sigende have en negativ effekt på bruningen, så man skal ikke besøge svømmehallen umiddelbart efter solbadning!

(jeg har ingen kilder der bekræfter det men de fleste siger det, og desuden står det i mit solcenter)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share