Solcenter


Jonas
 Share

  

51 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Nu har jeg været i solcenter 2 gange. 12 min vær gang. Jeg mener at der var en der sagde her inde at jeg skulle starte med at gå i solcenter 2 gange i ugen og så 12 min vær gang. Men hvornår må jeg så gå videre, og skal jeg så til at f. eks tage 30 min 2 gange i ugen eller hvordan?

Ligger i hel nøgne eller har i underbukser på? :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke altid nok at sige ja eller nej til et spørgsmål....

Så ja og nej.....sol er godt og ikke så godt.

Sol er med til at danne et vigtigt vitamin nå du bliver udsat for det, men samtidig kan du også få hudkræft af det.

De fleste mennesker tænker desværre ikke på det sidste, så de går til stranden uden beskyttelse og bliver grillet lidt for meget.......du kan se på din hud hvornår den har fået for meget...en dejlig mørkerød farve er ikke godt.

Det solen gør, et at den ødelægger noget af dit DNA. Heldigvis har du et system i kroppen sopm kan reparerer fejl i dit DNA, men hvis skaderne bliver alt for vilde giver kroppen op. Du begynder at skalde af......

Link to comment
Share on other sites

som sagt er lys(sol/solarie) både godt og dårligt.

det gode:

-danner aktivt vit-D(som dog også fås gennem kosten.)

-modvirker depression hos nogle.

-styrer vores døgnrytme.

det dårlige:

-kan give hudkræft

der findes generelt 4 typer hudkræft:

1) modermærkekræft (alm.)

2) basalcellulær (hyppig)

3) spinocellulær (hyppig)

4) andre (sjælden)

lys har effekt på de 3 hyppigste hudkræftformer.

Gennem de sidste par årtier har man set en stærkt stigende tendens til hudkræft, forårsaget af øget soldyrkelse.

I de seneste par år er stigningen dog fladet ud.

Det tager ca. 20-30 år, før hudkræft viser sig.

Risikoen for modermærkekræft øges med antallet af forbrændingerne(hudrødme), mens risikoen for basal- og spinocellulær hudkræftøges med den totale mængde af bestråling.

Det er derfor ikke nok, bare at holde hudrødme fra livet - man skal nedsætte den samlede stråling for at nedsætte risikoen for alle hudkræftformer.

Nu er modermærkekræft langt den alvorligste type, så hvis man vil tage sol og blive brun, bør man tage små mængder af gangen.

Læs mere om de forskellige former, symptomer og beh. på netdoktor :)

De omtalte reparationsenzymer er meget gode, men kan ikke reparere alle fejl. Derfor sker der ved bestråling en ophobning af fejl i cellerne arvemateriale, hvilket øger risikoen for udvikling af kræft.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det med badet har noget at sige, så tror jeg, det har noget med blodgennemstrømningen i huden at gøre. Den sænkes, når huden tørrer, med mindre man går i meget varmt bad.

Alle kemiske processer sker så vidt jeg husker hurtigere ved høj temperatur, og bruningen er vel en biokemisk process.

Bruningen må være en reaktion på nogle stoffer, som frigives, når huden påvirkes af stråler. Hvis temperaturen holdes høj, så er påvirkningen mere effektiv.

Bortset fra ovenstående, så har jeg aldrig hørt om badningens negative indflydelse før, og jeg tror det er meget begrænset, hvilken effekt det har.

Link to comment
Share on other sites

xjyden> Jeg er bange for at det ikke er en hel rigtig forklaring du er kommet med der.  :)

Bruning er ganske rigtigt en proces i huden. Det der sker er, at når huden betråles med UV-lys, og ved en ret indviklet proces sker der en opregulering af et centralt enzym i malanin-produktionen (melanin er det farvende i huden).

Denne regulering har ikke noget med hvor varm huden er. Det er en proces der startes med det samme du går ud i solen.

Det med at biokemiske processer har noget med varme at gøre er helt rigtig, men kroppen er indrette så du temp i svinger for meget. Som du nok ved skal man ikke have ret emget i feber før det går galt..... :)

Hvis du er mere interesseret i hvad mekanmismen går ud på kan jeg henvise til lidt litteratur... :)

Link to comment
Share on other sites

Omkring det med at det har en negativ effekt at gå i bad umiddelbart efter en tur i solariet...På www.danskhelsesport.dk/06solarium.htm står der at det kan have en negativ effekt at bade før en tur i solariet, men hvorfor skulle man osse lige gøre det? :) Derimod skulle det slet ikke have nogen effekt at bade bagefter...Her følger hvad der ordret står:

"Skal man tage brusebad før eller efter solbadning?

Da sæbe antaster de naturlige fedtstoffer i huden , tilråder vi, at man ikke tager bad med sæbe umiddelbart før en tur i solarium. Man skal også tørre sig af, før man lægger sig i solariet. Man kan roligt tage brusebad efter solbadning. Vi kan berolige dem, der tror, at man kan skylle det brune af - det pæne brune bliver siddende, hvor det sidder."

Håber dette kan bruges til noget...HT

Link to comment
Share on other sites

der er faktisk forskel på kerne-temp. og "skal"-temp.

Menneskers kerne-temp. ændrer sig normalt ikke mere end en grad med mindre, man har feber.

Det forholder sig anderledes med skal-temp(hud går ind under skal-temp.)., som kan kan svinge mindst 10 grader ift. kerne-temp. og er faktisk aldrig lig med kerne-temp.(ellers udvikler man stigning i kerne-temp.)

Så temp. kan bestemt godt have noget at sige for hastigheden af bruning, men om det ændrer det endelige resultat, altså hvor langt processen løber, siger det ikke noget om.

Link to comment
Share on other sites

Claus B> Det er rigtig, men min pointe var at det ikke sker over længere tid.

Når du tager sol en mekanismen bag bruningen en UV receptor aktivering der følger til en opregulering af et centralt gen i melaninproduktionen. :) (Du får lige en smiley til....jeg er sku gavmild :) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share