Udstrækning?


JPetersen
 Share

Recommended Posts

Thomas J> Jeg har prøvet at finde en helt klar videnskablig baggrund for at bevise at enten udstrækning er godt eller skridt.

Vi er selvfølgelig enige om at det er skadesforebyggende, men med restituering er jeg ikke helt sikker på at det vides.

Jeg har en bog som skriver: "Ideen med stretching er at udløse den antimyotatiske refleks og sende hæmmende impulser til musklen, så den har lettere ved at spænde af."

Samtidig har du også kommet med artikler der siger det modsatte..... :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

tp> Nu læser jeg selv til kiropraktor på Odense Universitet, så mon ikke jeg har hørt om det ;)

Kunne du ikke prøve at uddybe dine indlæg lidt mere. Jeg hader gættekonkurrencer. Er ikke sikker på hvor du vil hen med dine små smarte bemærkninger ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

du nævner kun hasemusklerne når det gælder udstrækning, og giver mig ret i det skadeforebyggende. det var mest af alt en propaganda for udstrækning af ryg og skulder muskler.

et par spørgsmål:

hvilke muskelgrupper er ikke nødvendige at udstrække og hvorfor?

hvad er det HELT store udstrækningsprogram som du nævner?

lige en lille provokation mere: fordi man læser på universitetet behøver man ikke være god til at argumentere! og det er heller ikke et argument i sig selv.

Link to comment
Share on other sites

du nævner kun hasemusklerne når det gælder udstrækning, og giver mig ret i det skadeforebyggende. det var mest af alt en propaganda for udstrækning af ryg og skulder muskler.
Ja, jeg giver dig ret i at udstrækning KAN være skadesforbyggende. Men det er åbentbart ikke på samme måde vi snakker om. Jeg snakker ikke om at udstrækningsaktiviteten i sig selv er skadesforbyggende. Jeg snakker om at udstrækning kan bruges som et værktøj til at sørge for at udsatte muskler ikke forkorter. Det er nemlig ikke alle muskler som er lige udsat. Ryg og skulder muskler har ikke en voldsom stor tendens til at forkorte. Folk med stille siddende arbejde, har en forøget tendens til at hasemuskulaturen og brystmuskulaturen forkorter (fordi man sidder med bøjede ben hele dagen, og fordi folk har en tendens til at sidde med dårlig holdning i skuldrene). Stramme hasemuskler kan være skyld i at man udfører øvelser som squat og dødløft forkert. Det er her skadesforbyggelsen kommer ind.
hvad er det HELT store udstrækningsprogram som du nævner?

Jeg snakker om folk der bruger 20-30 minutter efter træning på at strække alle store muskelgrupper ud. Det er efter min mening spild af tid.

lige en lille provokation mere: fordi man læser på universitetet behøver man ikke være god til at argumentere! og det er heller ikke et argument i sig selv.

Det var såmen heller ikke et argument. Det var et svar på et spørgsmål. Du spurgte om jeg ikke havde hørt om skulder og ryg skader. Jeg svarede på spørgsmålet. Mere var der ikke i det.

Og for den sags skyld, så er den her diskussion ved at være lidt plat. Hvis du ikke har nogen håndfaste argumenter for hvorfor udstrækning bør være en væsentlig del af et træningsprogram, så kommer vi ikke videre. Du bliver ved med at besvare spørgsmål ved at stille et nyt. Folk kan bruge ligeså meget tid på udstrækning som de vil. Jeg mener bare det er fejlagtigt at påstå at udstrækning skal indgå i et program. Jeg har aldrig brugt mere end par minutter efter træning på 1-2 udstrækningsøvelser, og det har fungeret fint for mig. Hvis du vil fortsætte diskussionen, så kom med noget man kan bruge.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

skadesforebyggende, er det ikke mere end at undgå forkortning af muskler? når man kommer til skade er det min. lige så tit knogler, led etc. som bliver beskadiget, har jeg ret?

nu kender du til skulderskader (det var ironisk ment før) hvad mener du er den mest hyppige slags skade for det område muskelskader eller div. problemer med rotator...?

mine argumenter lige så håndbare som dine. forskellen er bare at jeg stiller spørgsmål til dine!

foresten er spørgsmål ikke en meget væsentlig del af en diskusion?

Link to comment
Share on other sites

skadesforebyggende, er det ikke mere end at undgå forkortning af muskler? når man kommer til skade er det min. lige så tit knogler, led etc. som bliver beskadiget, har jeg ret?
Det bliver mere og mere mystisk. Vil du nu påstå at udstrækning har en præventiv effekt på skader af knogler ?? Det kan jeg slet ikke se nogen form for fornuft i. Jeg er helt enig i at ledbåndsskader, knogleskader osv. er lige så hyppige som muskelskader, men hvad har det med udstrækningsdiskussionen at gøre ??
nu kender du til skulderskader (det var ironisk ment før) hvad mener du er den mest hyppige slags skade for det område muskelskader eller div. problemer med rotator...?

Muskelskader eller diverse problemer med rotator ?? Hvad snakker du nu om ?? Rotator manchetten er en samling af små muskler omkring skulderleddet. Det er det samme som at spørge, "hvad forekommer mest, muskelskader eller muskelskader ??" Men ja, rotator manchetten er en udsat struktur hvad angår skader og inflammationer.

mine argumenter lige så håndbare som dine. forskellen er bare at jeg stiller spørgsmål til dine!

Hvilke argumenter er du helt præcist kommet med ?? Måske er de druknet i alle dine tvivlsspørgsmål til mig.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige delvist støtte TJ, selvom det nok ikke er nødvendigt.

Jeg ser mange i vores center, der strækker ud efter træning, og jeg spekulerer på, om det er p.g.a. deres cardio træning, de gør det, for det har i hvert fald ingen praktisk betydning for mig at strække ud. (Bortset fra at jeg laver lette flyers for at strække brystmusklerne, hvis deres smidighed begrænses)

Jeg har gået til Alexander teknik, hvor jeg blev frarådet at strække musklerne, fordi det er meget mere hensigtsmæssigt at lære at give slip på eventuelle spændinger.

Og derfra har jeg også min uenighed i forhold til TJ: Langt de fleste "strækøvelser" går ud på at bruge en større eller mindre mængde "vold" for at "strække" musklen mere end den ville blive strukket uden "volden".

Det kan belaste leddene, og det kan ændre musklens naturlige spændingen, og begge dele kan over kortere og længere tid resultere i skader.

Man kan sikkert forebygge skader ved at sikre sig at musklen har tilstrækkelig smidighed, men man kan også skabe skader ved at strække forkert, så hvis man ikke er sikker på, hvad man vil med en strækøvelse, så skal man lade være, istedet for at tro, at det er sundt at strække ud.

Link to comment
Share on other sites

jeg skriver ikke at udstrækning forebygger knogleskader. et spørgsmålstegn betyder pause ligesom punktum gør.

du kan ikke få øje på mine argumenter for at strække ud. et af dem er at det er skadesforebyggende. det har du ellers brugt i et af dine indlæg!

jeg mener også at de hjælper på restitutionen.

Link to comment
Share on other sites

tp> Du er jo umulig at diskuttere med. Du vender og drejer det som du har lyst til. DU mener at det har en gavnlig effekt på restitutionen. Prøv at kaste et blik på alle de videnskabelig undersøgelser jeg har linket til. De mener det modsatte. Udstrækning har INGEN positiv effekt på restitutionen. Om ikke andet så kunne DU i det mindste prøve at dokumentere lidt af dine påstande.

et spørgsmålstegn betyder pause ligesom punktum gør.

Nu du er så smart og korrekt, så ved du vel også at man skriver ord med stort efter et punktum ?? Eller gør du ??

Generelt er du meget stædig og provokerende i din måde at diskuttere på. Vi kan jo prøve at spørge de andre brugere af forummet. Er det bare mig, eller skinner tp´s argumenter meget svært igennem ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tænk, at min tråd ender sådan (hvis den vel at mærke ender nu). Jeg ville bare gerne høre hvordan I strak ud....det var det hele. Men tak for forklaringerne. Der er bare ingen grund til at blive sure på hinanden over noget så bizardt.

Tænk hvor mange ting mennesket er skabt til at blive sure på hinanden på...uhyggeligt egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Ok så lad mig besvare dit oprindelige spørgsmål.

Jeg strækker som regel ud, mest af gammel vane, og så fordi vores strækområde ligger ved cardiomaskinerne, hvor der som regel altid er et par chicks til stede :biggrin2:

Det tager som regel 1-2 min, hvor jeg lige strækker de muskler som er blevet brugt iløbet af træningspasset.

Link to comment
Share on other sites

tj der findes også undersøgelser der siger det direkte modsatte! man skriver med stort efter punktum! og du siger jeg er provokerende!!

xax svært når folk stiller spørgsmål til ens overbevisninger ikke!

joergen jeg vil håbe at du overdriver lidt. jeg kunne sku aldrig blive sur på nogen jeg kommunikerer med på nettet.

Link to comment
Share on other sites

xax var det en oversættelse af det jeg skrev til dig før?

tj de artikler du henviser til er i mine øjne meget mangelfulde.

for det første er de alle taget over meget korte tidsperioder!

for det andet når utrænnede personer skal tage 10 sæt af en øvelse så skal det sku gøre ondt!

der er ikke taget hensyn til andre aspekter i deres restitution!

Link to comment
Share on other sites

tp> Om ikke andet så forsøger jeg at underbygge min holdning med undersøgelser. Hvad har du bidraget med ?? Din egen personlige holdning ?? Jeg tror den her diskussion er totalt nytteløs, når ens modspiller udviser totalt modvilje og stædighed. Du er i din fulde ret til at TRO (religion er ikke fakta, HUSK det), at udstrækning har en effekt på restitutionen. Jeg tror det modsatte, og så er den historie ikke længere.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Uden at ville blande mig I Jeres udemærkede diskussion :)

Hvis man f.eks. ser på fodboldspillere er alle (faktisk uden undtagelse), meget mindre smidige i højre inderlår end i venstre. OK så med undtagelse af de venstrebenede da. Vi snakker om folk som ved træning kan lære at gå i spagat med venstre ben forrest men mangler 10 cm med højre ben forrest. Der er I mine øjne ingen tvivl om at ingen udstrækning giver mærkbart mindre fleksible muskler med tiden.

Hvad har det med restitution at gøre? Intet. Men Jørgens spørgsmål var ikke hvordan restitutionen blev maksimeret. En del af det er have en veltrænet krop vil for mange betyde smidighed, styrke, hurtighed, kondi og lav BF.

Min egen erfaring er (ca 12 år med kampsport og smidighedstræning og ingen problemer med spagat, split m.m.), er at hård smidighedstræning => længere restitution. Hvorimod lettere udstrækning => hurtigere restitution. Efter at have trænet i nogen tid kan man dog lave hårdere og hårdere udstrækning og stadig have god restitution. Det er som om musklerne bliver vant til at blive lidt mishandlet!!! Det kan da godt være at det er rent psykologisk, men det virker for mig så hvad h......

Link to comment
Share on other sites

thomas du behøver ikke klappe dig selv på skulderen det kan jeg da godt gøre! du har gjort mig opmærksom på spændende træningsmetoder som wsb. det var den del.

de ting man laver i sin egen træning er lige så gyldige som alle mulige andre (om ikke mere) da man her har alle faktorer indblandet.

noget andet: hvorfor tager du ikke stilling til de "mangler" som jeg fandt i de undersøgelser i stedet for at skælde ud?

men du har ret i at jeg ikke bidrager med "officielle" undersøgelser selv. det kan forklares ud fra min manglende computer viden og manglende tid til at afsætte til et sådant formål. jeg laver andet end træne, spise, sove, arbejde, og computer.

Link to comment
Share on other sites

thomas du behøver ikke klappe dig selv på skulderen det kan jeg da godt gøre! du har gjort mig opmærksom på spændende træningsmetoder som wsb. det var den del.
Jamen jeg takker mange gange :)
de ting man laver i sin egen træning er lige så gyldige som alle mulige andre (om ikke mere) da man her har alle faktorer indblandet.

Jeg er til en vis grad enig. Hvis jeg laver noget som jeg føler giver resultater, så kan jeg jo i princippet være ligeglad med om folk mener det er fejlagtigt det jeg laver. Jeg mener dog man bør have en vis åbenhed overfor det andre har at sige. Hvis nogen på overbevisende manere, kan ændre min opfattelse via god argumentation, så vil jeg da helt sikkert ikke stille mig på bagben.

noget andet: hvorfor tager du ikke stilling til de "mangler" som jeg fandt i de undersøgelser i stedet for at skælde ud?
Måske fordi jeg umiddelbart synes det er svært at tage stilling til en undersøgelse, hvor man kun har at abstract.
jeg laver andet end træne, spise, sove, arbejde, og computer.

Me too, og derfor har jeg i skrivende øjeblik besluttet mig for at jeg ikke vil diskuttere udstrækningsøvelser mere, da det er så lille og ubetydelig en del af min egen træning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Træningmaskinen>> Hvad er det for noget kampsport du har dyrket/dyrker?.

Jeg er selv meget interesseret i kampsport og påtænker at starte på taekwondo her til august. Tror du jeg med mine fodboldusmidige ben kan blive go' til det??.

Ps: jeg er venstrebenet/armet ;) . Mvh. Emdecht.

Link to comment
Share on other sites

Thomas J / tp >Hvis diskussion er en metode til at bestyrke andre i deres fejltagelser, har i lige haft en spændende diskussion. Men er den i stedet sandhedens sigte, tror jeg ikke målet er ramt.

Dog er i begge meget sikre i jeres egen sag, men selvros er jo også den eneste påskønnelse, et menneske kan regne med. Dog synes jeg i begge blev lidt selvretfærdige, og der er vel ingen farligere fjende af retfærdigheden, end selvretfærdigheden.

Dog bør man ikke blive uvenner på trods af en sådan episode, idet intet styrker et venskab, som den ene vens tro på, at han er bedre end den anden. Mere indviklet er livet ikke, end at venner fortrinsvis erhverves ved venlighed, fjender ved fjendtlighed.

Sieg Heil

Panser

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share