Rammer underhånds (chins) hele biceps?


Guest Slettet bruger
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

SimonHP skrev, efter jeg i min log svor til kun at træne underhånds chin-ups for biceps og ikke curls, at brachii ikke bliver tilstrækkelig ramt, men at brachialis derimod gør.

Er det virkelig sandt? Er jeg dømt til at curle? :cry:

Jeg har naturligvis søgt på emnet, men kunne ikke umiddelbart finde svaret.

Og jeg mener UH chins med narrow grip, altså armene tæt på hinanden på stangen.

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ohhh, jeg så ikke lige at du havde skrevet at det var smalt og supineret greb i din log. I så fald vil du i højre grad ramme brachii end den "normale" chin-variant  :smile:  - men STADIG ikke 100% optimalt ift. flektering af albueled ved ekstenderet skulderled.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg holder med cirka 30 centimeters mellemrum. Supineret, poneret...alle disse fremmedord :tongue:

Link to comment
Share on other sites

SimonHP skrev, efter jeg i min log svor til  kun at træne underhånds chin-ups for biceps og ikke curls, at brachii ikke bliver tilstrækkelig ramt, men at brachialis derimod gør.

Er det virkelig sandt? Er jeg dømt til at curle? :cry:

Jeg har naturligvis søgt på emnet, men kunne ikke umiddelbart finde svaret.

Og jeg mener UH chins med narrow grip, altså armene tæt på hinanden på stangen.

<{POST_SNAPBACK}>

Mit postulat er at biceps brachii (musculus biceps brachii for Buc's skyld :tongue: ) ikke arbejder særligt hårdt ved chins pga. det stærkt flekterede skulderled samt det pronerede greb, men at det derimod er brachialis der trækker det tunge læs for at flektere albueleddet (udover hjælpen fra lats der jo ved skulder-extensionen også vil tvinge albueleddet i en mere flekteret position).

EDIT: Ohhh, jeg så ikke lige at du havde skrevet at det var smalt og supineret greb i din log. I så fald vil du i højre grad ramme brachii end den "normale" chin-variant :smile: - men STADIG ikke 100% optimalt ift. flektering af albueled ved ekstenderet skulderled.

EDIT 2.0: Synes heller ikke det fremgår af loggen at det smalt og supineret greb - har ellers luret tilbage til 1. februar :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke altid brachialis som tager det tunge slæb ved fleksion i albuen? Hvad jeg lige har fundet frem til, så laver det korte hoved på biceps brachii to modsatrettede bevægelser i chin-ups. Den hjælper selvfølgelig til med fleksionen i albuen, men da der samtidig sker ekstension i skulderen, "ophæver disse to bevægelser hinanden. Jeg tror DocHolliday skal lede efter en øvelse hvor skulderen ikke er aktiveret og så er vi nok inde i en eller anden form for curls :innocent: (Synd for dig!)

Link to comment
Share on other sites

SimonHP skrev, efter jeg i min log svor til  kun at træne underhånds chin-ups for biceps og ikke curls, at brachii ikke bliver tilstrækkelig ramt, men at brachialis derimod gør.

Er det virkelig sandt? Er jeg dømt til at curle? :cry:

Jeg har naturligvis søgt på emnet, men kunne ikke umiddelbart finde svaret.

Og jeg mener UH chins med narrow grip, altså armene tæt på hinanden på stangen.

<{POST_SNAPBACK}>

Mit postulat er at biceps brachii (musculus biceps brachii for Buc's skyld :tongue: ) ikke arbejder særligt hårdt ved chins pga. det stærkt flekterede skulderled samt det pronerede greb, men at det derimod er brachialis der trækker det tunge læs for at flektere albueleddet (udover hjælpen fra lats der jo ved skulder-extensionen også vil tvinge albueleddet i en mere flekteret position).

EDIT: Ohhh, jeg så ikke lige at du havde skrevet at det var smalt og supineret greb i din log. I så fald vil du i højre grad ramme brachii end den "normale" chin-variant :smile: - men STADIG ikke 100% optimalt ift. flektering af albueled ved ekstenderet skulderled.

EDIT 2.0: Synes heller ikke det fremgår af loggen at det smalt og supineret greb - har ellers luret tilbage til 1. februar :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke altid brachialis som tager det tunge slæb ved fleksion i albuen? Hvad jeg lige har fundet frem til, så laver det korte hoved på biceps brachii to modsatrettede bevægelser i chin-ups. Den hjælper selvfølgelig til med fleksionen i albuen, men da der samtidig sker ekstension i skulderen, "ophæver disse to bevægelser hinanden. Jeg tror DocHolliday skal lede efter en øvelse hvor skulderen ikke er aktiveret og så er vi nok inde i en eller anden form for curls :innocent: (Synd for dig!)

<{POST_SNAPBACK}>

Bevægelsen over skulderen er minimal for biceps pga de biomekanikse forhold. Af samme årsag nævnes biceps bracfii aldrig som en af de primære bevægere ved fleksion af skulderleddet. Biceps' funktion ved skulderkapslen er nærmere som stabilisator anteriort.

Derudover: når det handler ommuskeltilvækst vil genetikken vare med til at bestemme hvormeget en enkelt muskelgruppe vokser ifht andre muskler.. Sååå du må løbende vurdere og justere ud fra det.. Der er ingen der vil kunne prædeterminere noget som helst om din armstørrelse ifht andre muskelgrupper ud fra et øvelsesvalg

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Yates formåede da at rive sin bicep over med underhåndsgreb under en rygøvelse hvor bicepen tilsyneladende var det svage led :wink: Kør kropshævningerne med underhånd og ekstrem kontrolleret i nedadgående fase og stræk så de arme ud :wink:

Laver man kropshævningerne (for) hurtigt (i forhold til hvad man ønsker at træne ) er det min overbevisning ryggen/lats tager over når bevægelsen har karakter af en hurtige/eksplosiv bevægelse. Sætter man tempoet ned (excentrisk) vil øvelsen i højere grad gå på armene. IMO.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv mere eller mindre hoppet på den vogn med chins i stedet for curls.

Jeg læste en poll fra T-nation om favorit biceps øvelse. Ca en trediedel af dem som svarede, havde chins som favorit.

Min egen erfaring er dog at det kræver nogle ret stærke skuldre/vinger før det er rigtig effektivt for biceps. For mit eget vedkommende passer det dog meget godt at jeg er lige stærk/slap i skuldre og biceps, hvormed der ikke er noget problem.

Hvis du er i tvivl om det er effektivt, så tag 15+ chins og mærk følelsen i overarmene bagefter :devil:

Link to comment
Share on other sites

Yates formåede da at rive sin bicep over med underhåndsgreb under en rygøvelse  hvor bicepen tilsyneladende var det svage led :wink: Kør kropshævningerne med underhånd og ekstrem kontrolleret i nedadgående fase og stræk så de arme  ud  :wink:

Laver man kropshævningerne (for) hurtigt (i forhold til hvad man ønsker at træne ) er det min overbevisning ryggen/lats tager over når bevægelsen har karakter af en hurtige/eksplosiv bevægelse. Sætter man tempoet ned (excentrisk) vil øvelsen i højere grad gå på armene. IMO.

<{POST_SNAPBACK}>

Også mit indtryk at den langsomme eccentriske fase giver godt i biceps,

sammen med de underhånds chins som på billedet ovenfor.

Men det skal selvfølgelig suppleres med curls.

Diskopump yeeaah....

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Også mit indtryk at den langsomme eccentriske fase giver godt i biceps,

sammen med  de underhånds chins som på billedet ovenfor.

Men det skal selvfølgelig suppleres med curls.

Diskopump yeeaah....

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

TJ hvad har du at sige om emnet?  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Se ovenfor :laugh:

TJ har udtalt sig her i denne tråd :smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Henning> læste godt gode gamle TJ's indlæg, ville bare sikre mig at chins og chins alene var tilstrækkelige til biceps muskulaturen... og ikke at gymnaster "kun" havde opnået ok hypertrofi men optimal hypertrofi.

OK jeg vrøvler men forhåbentlig forstår i mig :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Slettet bruger

SAS:

Kør kropshævningerne med underhånd og ekstrem kontrolleret i nedadgående fase og stræk så de arme ud

Første kan jeg forstå, men hvorfor skal armene strækkes sådan ud...og hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Det skulle da nok være muligt at opbygge et par gode overarme på chins og lign.

Her rammer Henning rent faktisk hoved på sømmet, hvad enten han ved det eller ej, efter min mening :smile:

Jo, det er bestemt muligt at opbygge nogle store biceps udelukkende med Chins og rows varianter. Ingen tvivl.

Men derfor behøves det vel lang fra at være optimalt. Man skal huske på at disse Gymnaster stort set ikke laver andet end at hænge i nogle ringe eller en barre, og er højst sandsynligt også godt genetisk disponeret.

Men for den almindelige styrketræner / bodybuilder er curls altså nærmst uundgåelige hvis man virkeligt ønsker masse på sine Biceps. Biceps er en lille men ret vigtig muskel for en bodybuilder der skal stå at lave dobbelt frontside biceps pose på en scene og kræver altså særlig opmærksomhed for laaangt de fleste :smile:

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo prøve, at notere sig, om man er øm i biceps efter et træningspas udelukende bestående af chins. Er man vandt til dem, så laver man nogle flere sæt så man bliver øm alligevel. Jeg synes Charles Poliquins råd med at køre dem langsommere for øget bicepsaktivering, virker. Langsomme towelchins rister mine arme på fleksorsiden fra skulder til fingerspidser.

Interesant nok, får gymnaster ikke deres enorme biceps udelukkende fra alle de chins-ifølge en gymnastikcoach, der var fremme med en bog for nyligt, er det faktisk mere når de laver deres ironcross i ringene-altså deres hængene "flyers" med strakte arme. Spændingen i bicep er enorm og giver tilsvarende hypertrofi :devil:

Link to comment
Share on other sites

De må til at sætte sådan nogle reb op rundt omkring i træningscentrene :wink::devil:

Får et gevaldigt pump i biceps lige efter jeg har kørt chin-ups. Lige efter chin-ups kører jeg barbell curls. Men synes kun det er i brachialis jeg har doms dagen efter?

Barbell curlsene er med en lige stang, så det er minder faktisk om bevægelsen jeg laver med underhånds chins.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo prøve, at notere sig, om man er øm i biceps efter et træningspas udelukende bestående af chins. Er man vandt til dem, så laver man nogle flere sæt så man bliver øm alligevel. Jeg synes Charles Poliquins råd med at køre dem langsommere for øget bicepsaktivering, virker. Langsomme towelchins rister mine arme på fleksorsiden fra skulder til fingerspidser.

Interesant nok, får gymnaster ikke deres enorme biceps udelukkende fra alle de chins-ifølge en gymnastikcoach, der var fremme med en bog for nyligt, er det faktisk mere når de laver deres ironcross i ringene-altså deres hængene "flyers" med strakte arme. Spændingen i bicep er enorm og giver tilsvarende hypertrofi :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Det jeg også ser som en af fordelene ved kropshævninger er, at er man først kommet op, så er det temmeligt svært at lave snydebevægelser på vejen ned, det eneste man skal fokusere på er man holder igen jævnfør hvad der blev skrevet før om at sænke tempoet for at ramme armene optimalt. Omvendt har man fornemmelsen at ved biceps curl der kan skuldre (der bare extenderes en lille smule tilbage) under et bicep curl "absorbere" en gevaldig masse af det stress der ellers skulle være påført biceps.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Interesant nok, får gymnaster ikke deres enorme biceps udelukkende fra alle de chins-ifølge en gymnastikcoach, der var fremme med en bog for nyligt, er det faktisk mere når de laver deres ironcross i ringene-altså deres hængene "flyers" med strakte arme. Spændingen i bicep er enorm og giver tilsvarende hypertrofi
Det kunne jeg godt forstille mig. Deres lange hoved på biceps må virkeligt kommer på arbejde ved de bevægelser. :smile:
Får et gevaldigt pump i biceps lige efter jeg har kørt chin-ups. Lige efter chin-ups kører jeg barbell curls. Men synes kun det er i brachialis jeg har doms dagen efter?

Jeg synes det er ret svært at vurdere om det er biceps eller brachialis man får DOMS i. Vi er enige i at at Brachialis er prime mover når armen skal bøjes, men personligt synes jeg det er meget svært at skelne mellem de 2 muskler, og jeg synes eller min muscle-mind forbindelse er ok :bigsmile:

De eneste gange jeg føler jeg kan mærke noget i Brachialis uden biceps er involveret er ved armlægning når jeg har tabt (Kun sket et par gange :tongue: ), eller ved tunge eccentricks bænkpres med flere kg end jeg kan løfte koncentrisk.

Edited by Onkel Troels
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share