Arnes log


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eftermiddagstræning d. 25/7 - og nogle tanker om en diskussion denne eftermiddag

Her stod tidligere et lang og mavesurt indlæg - det gider jeg ikke have stående længere - så væk med det B)

Mine ben rakte til at rulle 20 km ved moderat tempo, men jeg fik da rørt mig.

Dagens sidste træning får een :banana:

Link to comment
Share on other sites

Søde Arneven>> jeg mener altid at man skal forsvare sine holdninger... uanset om andre synes det er malplaceret. Jeg havde oprindeligt planer om at blande mig helt udenom, men så var der een eller anden der satte ordet "rødstrømpe" i panden på mig... og det fik lige provokeret mig hen til tastaturet. For jeg er bare så uendeligt lidt rødstrømpe som man næsten kan blive. Men ligesom når jeg springer i "panserfælden" (som klausjensen kalder det) synes jeg heller ikke der er noget galt i at du lufter din holdning når der er noget man synes er forkert. Og hvor skulle du ellers gøre det, end der hvor du føler dig ramt?

Så det skal du ikke tage så tungt... og det gør du jo heller ikke mr. 125 kg ;) MORTEN Z JEG MANGLER EN TRØSTESMILIE!! du får ham her i stedet: :beerchug: men det kan vel også lige gå?

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne

Det var lige før jeg ville ha' inviteret dig på en cykeltur i det nordsjællandske, men nu cykler du sq for stærkt, naaaaaa det kan jo være man kan få lov til at "ligge på hjul".

Nå men i den mere seriøse afdeling, så ville jeg nok lade min knæ flagre, jeg har selv cyklet sammen med en som forsøgte at korrigere sin knæstilling, det kostede ham et års pause........ :thumb_down:

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jan - jeg cykler gerne en tur i det nordsjællandske - du skal bare finde et par bakker - tyngdeloven rammer mig stadig ret hårdt!

Jeg gør ikke noget drastisk ved knæene - jeg tror det har gode, midlertidige, anatomiske begrundelser at de flagre lidt B)

Tak for at du fortsat følger med!

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d. 26/7

18 km (plus 1,5 km opvarmning, 1 km afkøling) i træningstempo på Strandvejen, gennemsnitsfart 29,8km/t, pulsgennemsnit 168.

12 km til arbejde i det tempo som lyskryds tillader, gennemsnitsfart 24,5 km/t.

Vurdering af træning 3 x :banana: (af 6 mulige)

Link to comment
Share on other sites

Eftermiddagstræning d. 26/7

Denne eftermiddag udviklede sig positivt. Jeg havde gået rundt på mit arbejde og lignet en gammel træt mand på tunge ben. Men da jeg først kom ud på raceren gik det forrygende. Turen gik via Avedøre Landsby, Vestvolden, rundt Avedøre Holme (tungen lige i munden når man køre på volden rundt - 6-7 meter skråning lige ned på begge sider - men et fascinerende sted at cykle, vandet på den ene side, industriområdet på den anden med udsigt langt op af kysten), videre over Kalvebodsbroen, ind på Kalvebod fælled, ned til pimpestationen og ind mod byen af Kongelundsstien, forbi Ørestadens station, over Langebro og hjem til Østerbro. i alt ca. 35 km.

Jeg har kørt den rute mange gange på MTB sidste sommer, havde glemt at en del af strækningen fra broen og ned til pumpestationen er på grus, god grus, men nok ikke det bedste for raceren...

De 32 km blev kørt i træningstempo, konstant over 30 km/t, bortset fra op ad broen og på gruset, hvor der blev til ca. 24 km/t over en strækning på 4-5 km. Samlet gennemsnitshastighed 28,5 km/t - det afspejler at det op ad Kongelundstien og indtil Langebro gik med 33-36 km/t., et var sgu sjovt!

Gennemsnitspuls 170. Jeg skal efterhånden virkelig trykke til for at holde pulsen over 170, med de uundgåelige stop, ja så bliver gennemsnittet der omkring.

Det er lige nu mine ben der sætter grænsen for hvor hurtigt jeg kan køre mine ruter. Jeg føler, at mit hjerte og lunger kan levere mere end mine ben kan tage imod. Så jeg tror det er med at hold på – mine ben skal op i arbejdskapacitet.

Turen var kortet af pga. min skepsis om, hvad mine ben kunne klare, derfor kan det ”kun" blive til 5 x :banana: i karakter til dagens sidste træning.

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning den 27/7

Min bagdel var ikke interesseret i cykling denne morgen, da tiden desuden var knap, fik den en dags hvile.

Det blev til: Morgentræning i CII- Kort og hårdt:

Opvarmning: 8 min ved 180 W, stigende til 220 de sidste 2 minutter W

6 intervaller på 45 sek. ved 295 W med 20 sek pause hvor der ros med 90-100 W. der efter 5 min blød roning, 10 min ved 200 W, 5 min afkøling.

Jeg øgde til 6 intervaller for at se om jeg kunne nare mig selv til at holde tempo i hele 5 interval. Det projekt lykkedes næsten, jeg falt til 250 w efter 35 sek og der var ikke meget saft i den sidste 2-3 tag. Den 6 var til gengæld rent ynk. Jeg tror ikke at tricket virker endnu hvis jeg går op på 7...

En ok morgen træningsmæssigt. Den får 4 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

"Søndagsturen" d. 28/8

Dagen startede med at jeg måtte konstatere, at det er lykkedes mig at få et stk. Polar pulsbælte til at forsvinde ud af syne, i en 60 m2 lejlighed der ikke er alt for rodet. Så afsted uden, hvilket ikke passer mig ret godt - jeg bruger meget mit pulsur til at regulere arbejdsbelastningen - men solen steg højere og højere og med den temperaturen - så afsted!

Rute:

Østerbro - Starndvejen- Klampenborf´g Station, Klampenborgvej, Lyngby, Nybrovej - Frederiksdalsbakken (Gyyys), tilbage til Lyngby Hovedgade, af Ring 4 langs Bagsværd sø - cykelstien langs Hillerødmotervejen til Bellahøj, Frederikssundsvej, Nørrebrogade, Blegdamsvej - Æsterbro.

Ialt 42 km, deraf 6-7 km hvor det går så stejlt op ad som det kan i Københavnsområdet.

Gennemsnitshastigheden blev på 28,4 km/t. det er jeg ret godt tilfreds med, distancen og bakkerne taget i betrakning. Jeg sætter mig nogle mål inden jeg køre op af bakkerne. Kalmpenborgvej skal jeg holde med 20 km/t hele vejen op - det er et mål jeg ikke helt har nået, men det kan ikke vare længe. det er længe siden jg har været op af Frederiksdalbakken (Minder lidt om en lidt koretere udgave af Horsensvej ud af Vejle, hvis det siger noge mere), det var rart at konstatere at jeg denne gang ikke skulle ned og køre 6 km/t som jeg måtte sidst på Mountainbiken (på 22 tænder fora og 26 tænder bag) denne gang kom jeg op med 13-14 km/t på 32-23 (jeg har trippelkranksæt med 52-42-32 ).

Jeg er ved at finde mine grænser på raceren, jeg går en smule forsigtigt frem og havde egentligt regnet med at den her tur ville komme tæt på, i og med at havde lagt nogle bakker ind og at jeg trykkede igennem hele vejen. Men jeg kan vist roligt gøre den næste søndagstur 10-15 km længere.

Dejlig træningstur i skønt vejr - ok lidt varmt men det gik.

Samlet bedømmelse af denne træning: 5 X :banana:

Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus d. 29/7

Helbred

Intet ny er her godt nyt. Stadig ingen blodsukkerværdier over det normale, blodtryk fornuftigt, ingen skavanker. Stadig en smule ømme overarme pga. cyklingen – men i der er i bedring. Vægten sniger sig ned med 300-600 g per uge. Jeg vil nok i en periode accelerere vægttabet en smule – jeg vil gerne nærme mig 1 kg per uge – det skal ske vi småjusteringer, intet dramatisk. Jeg øger den kørte distance på cykel per uge – det kan meget vel vise sig at være alt rigeligt.

Form

Jeg føler en fortsat fremgang. Det gælder ikke mindst hvad angår arbejdskapacitet. Jeg har haft en periode frem til fredag hvor mine ben har føltes tunge mellem træning, jeg valgte at træne alligevel, det har åbenbart været et rigtigt valg. Min krop lader til nu at have indstillet sig på at der skal præsteres noget hver dag.

Der skal nok komme hårde dage når jeg begynder at løfte jern snart igen, men det er som det er.

Træning i ugen

Antal træningspas:

Racer/MTB: 8

CII: 2

Styrke: 2

I alt 12 træningspas – godkendt

Udført arbejde:

238,7 km på cykel i træningstempo

10,5 km i CII

Min ikke nedskrevne målsætning var 300 km på cykel og 10-20 km intervalarbejde i CII

Jeg har ikke kørt km nok. CII arbejdet er også i den lave ende.

På positivsiden tæller at jeg har været mere diciplineret en længe, km tallet er på vej op og at intensiteten har være høj – men det skal den også være.

Summa summarum 4x :banana: af 6 – ok men rum for forbedringer.

Planlægning af den nærmeste tid

Jeg skal så vidt arbejde og vejr tillader det, køre mindst 35 km per dag mandag til fredag og ikke under 120 km i løbet af weekenden på cykel.

2-3 gange i ugen skulle eftermiddagsturen gerne snige sig på 40 km. Jeg skal køre mindst 300 km og gerne 325 km.

CII træder lidt i baggrunden i den kommende uge – vejret bliver for godt til indendørstræning. CII bruges i tilfælde af dårligt vejr. Det gælder indtil videre denne uge. Ud over vejret skal jeg skal op i workload på cyklen, samt til at styrketræne igen. Når jeg har vænnet mig til det skal CII arbejdet ind 2- gange per uge.

Langstidsprognosen siger øget træningsmængde de næste måneder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev lige poket på messenger: "Hvad med morgentræningen i dag Arne?". øøææææhhh - jeg sov over mig - ellers sjældent at jeg sover efter 06.00 - så der blev ingen træning. Nu er jeg 25 km efter min målsætning - det er der jo kun en tng at gøre ved :devil:

Link to comment
Share on other sites

Eftermiddagstræning d 29/7

Måtte bruge MTB-tingen da jeg skulle have cykeltasker. I højt humør kørte jeg fra Hvidovre mod Rosklide via Køge Bugt Strandpark, Hvundige Kildebrønde og nogle palnlagte omveje ind imod Roskilde. Turen var planlagt til ca 40 km. Det gik fint der ud af med, går jeg ud fra, jeg har sat computeren over på raceren, en 26-28 km/t ned langs vandet og derefter ind i land af en rute der er let kuperet, med svagt stigende tendens... jeg holdt nok mellem 23-27 km/t alt efter om det gik op eller ej.

Jeg holdt altså stadig god fart - var egentligt forundret over at varmen ikke betød mere - boy tog jeg fejl!

Efter ca 30 km og 1 time og 10 min kørsel - kom problemerne. Det føltes meget pludseligt men er sikkert kommet snigende - jeg gik fuldstændigt død, det kogte under hjelmen og mine ben var gele.

Ind i skyggen på en gårdsplads. Jeg kunne mærke at alt den væske jeg havde drukket de sidste 1/2 time stadig var i maven. Jeg prøvede det også sidste år - jeg er meget dårlig til at optage væske i varme under belastning - i sær hvis der er sukker i. Jeg havde med vilje lavet en meget tynd blanding, men men. Jeg fik spist en halv banan, fik kølet hovedet med vand og langsomt drukke det glas vand som en venlig sjæl kom med.

Efter 12-13 min kom jeg på cyklen og kørte den lige vej ind til mine venner i Roskilde i behersket tempo. Et lang bad senere og efter mad og drikke havde jeg det atter fint.

Jeg bliver i de kommende dage nød til at træne tidligt og sent - den her oplevelse skal ikke gentages. Starter nok også forsigtigt i morgen tidlig.

Bedømmelse af træning: uden for bedømmelse på bananskalaen.

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d. 30/7

Dejligt med en sval tidlig morgentur på MTB-tingen – det gjorde ikke noget at det regnede en smule undervejs.

Oven på i går lage jeg roligt ud og kørte de første 18-19 km på 85%., svarende til puls ca. 160. Ben og resten lod til at være i fin form, så jeg trykkede igennem de sidste 15 km inden jeg rullede af på de sidste 2 km.

Jeg kan stadig ikke finde det pulsbælte – det driver mig snart til vanvid.

Summa summarum: c a. 35 km kørt med en gennemsnitsfart på ca. 24-25 km/t

Dagens første træning bedømmes til 3 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan stadig ikke finde det pulsbælte – det driver mig snart til vanvid.
Du render nok rundt med det på. :)
Ind i skyggen på en gårdsplads. Jeg kunne mærke at alt den væske jeg havde drukket de sidste 1/2 time stadig var i maven. Jeg prøvede det også sidste år - jeg er meget dårlig til at optage væske i varme under belastning - i sær hvis der er sukker i. Jeg havde med vilje lavet en meget tynd blanding, men men. Jeg fik spist en halv banan, fik kølet hovedet med vand og langsomt drukke det glas vand som en venlig sjæl kom med.

Har du aldrig rent vand med på turen?

Hvad bruger du til din sportsdrik?

Link to comment
Share on other sites

Du render nok rundt med det på
Har netop undersøgt den mulighed - det var ikkke tilfældet :lol:
Har du aldrig rent vand med på turen?

Hvad bruger du til din sportsdrik?

Normalt bruger jeg Maxims electrolyte sportsdrik i en tynd blanding, jeg bruger ca 20 g pulver til en 0,8 l flaske. I den her varme tror jeg at rent vand og en banan virker bedre for mig. Gode forslag motages med taknemmelighed!

Link to comment
Share on other sites

Eftermiddagstræning d. 30/7

Efter oplevelsen i går, turde jeg ikke udfordre eftermiddagsvarmen på cykel. Istedet blev det til en tur i CII. Da jeg kørte ergometeret frem fandt jeg også pulsbæltet - det er svært at se sort på sort (nej det er IKKE fordi jeg er ved at blive gammel)

1500 m efter 2.40/500 m

4 x 2000 m efter 2.20-2.25

5 min blød roning

Slutpuls i intervallerne : 165-165-172 (efter 2,19), 184 (de sidste 500 m efter 2.00 - hvilket næsten holdt)

Fin træning, den får bedømmelsen 5X :banana:

Men det bekymre at jeg er så mange km bagud på cykelen

Link to comment
Share on other sites

:):)

Sådan burde alle morgner være. Stå op til solskin, oven på en god aften i godt selskab, tun på grillen og et glas rødvin. Smøre cyklen, spise morgenmad, læse avisen, skifte i cykeltøjet og så afsted i perfekt vejr, en lille bitte smule vind og 20 grader, kan ikke være bedre.

46 km senere er humøret ikke mindre. De blev kørt med 30,6 km/t i gennemsnit, pulsgennemsnit 173, maksimal puls 186.

Hvis nogen træning skal have bedømmelsen 6 x :banana: efter Klausjensen bananskalaen, må det være denne, så det får den.

Link to comment
Share on other sites

Jo tak Klaus. Jeg tror heller ikke jeg kan gøre det igen i aften eller i morgen - jeg kørte på lige del godt humør og den der herlige følelse af uovervindelighed man nogen gange kan nå frem til. Da jeg begyndte at rulle af, var cyklen meget svær at få til at rulle videre med noget der kunne kaldes hastighed - heldigvis skulle jeg ikke noget svært de første 2 timer på arbejde - det var en maksimalpræstation - men det var FEDT :)

Link to comment
Share on other sites

>Arne... vil lige gøre dig opmærksom på en lille men ikke ubetydelig taste-/stavefejl du har lavet... det er ikke fordi jeg er krakiler, men jeg kom bare til at grine lidt af det.

Træning for væg-tab (hvilken væg) og livskvalitet

Du skulle have skrevet vægt-tab ! Det er sikkert bare en taste-fejl :wave:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share