Idiotprogrammet "Du er hvad du spiser"


JesperT
 Share

Recommended Posts

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan huske at professor Thorkild Sørensen, en af de største kapaciteter på fedme i Danmark, sidste år præsenterede at fysisk aktivitet i længere epidemiologiske forsøg faktisk ikke hang særlig godt sammen med vægttab.

Endvidere er det helt rigtigt at sundhedsmæssigt så ser fysisk aktivitet ud til at være langt vigtigere end om man er halvfed.....

Link to comment
Share on other sites

Tak for indlægget Quan..

Nu kan jeg jo bruge noget mere fritid på at gennemhulle din post, men jeg er ved at skrive speciale og har allerede brugt for meget tid på denne tråd, så jeg vil lade det ligge og lade folk tro hvad du har lyst til så alle bliver glade og får ret  :wink:

Folk må tro hvad de vil.. jeg har sagt hva jeg vil sige.. og så vil fortsætte min træning og spise præcis hvad det passer mig som jeg altid har gjort uden at tage på (så længe jeg træner)..  :cooldance:

Held og lykke med at tabe jer folkens  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Der er stor forskel på at være en person som dig, der er vant til at løbe meget og derfor have høj forbrænding og formentlig også rimelig styr på sin kost selv om du nok kan spise en del pga. den høje aktivitet og fede, som ikke orker noget og som slet ikke har styr på sin kost.

Link to comment
Share on other sites

Tak for indlægget Quan..

Nu kan jeg jo bruge noget mere fritid på at gennemhulle din post, men jeg er ved at skrive speciale og har allerede brugt for meget tid på denne tråd, så jeg vil lade det ligge og lade folk tro hvad du har lyst til så alle bliver glade og får ret 

Folk må tro hvad de vil.. jeg har sagt hva jeg vil sige.. og så vil fortsætte min træning og spise præcis hvad det passer mig som jeg altid har gjort uden at tage på (så længe jeg træner).. 

Held og lykke med at tabe jer folkens 

Nej nej så let slipper du ikke. Argumenter nu for, hvorfor du syntes motion er vigtigere.

Det andet er sgu for nemt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sagtens overspise selv om jeg løb 50 km om ugen. Jeg kan indtage ufatteligt mange kalorier, hvis jeg ikke tænker over hvad jeg spiser (og langt flere hvis jeg gør :wink:)

Der er jo ikke nogen teoretisk grænse for hvor meget man kan overspise, så derfor kan man sagtens tage på lige meget hvor meget motion man dyrker. Omvendt har man jo en minimumsforbrænding lige meget hvor lidt man lav er og spiser man mindre end det, så taber man sig. Kosten er nu langt det vigtigste hvis man vil tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsess...hydra?id=628588

Jeg vil mene denne artikel giver et lidt mere nuanceret billede af vægttab end den simplistiske version der er den alment accepterede her på MOL. Specielt er skribentens 3 cases (hvis de da er ægte :innocent: ) interessante, idét deres kalorieindtag kontra forbrug faktisk øges, samtidig med de taber sig.

Link to comment
Share on other sites

Det problem jeg ser i fedmedebatten er, at der ikke er en klar opdeling i de fysiske og psykologiske faktorer. Derudover synes jeg også der mangler en klar opgørelse over, hvad der er effektivt på kort og langt sigt.

Ser vi på det rent fysiske, så er det egentlig ligegyldigt om man reducerer kalorieindtaget eller forøger forbrændingen af den. Effekten er (stort set) den samme rent vægtmæssigt.

Problemet er at fedme også relaterer sig til en række psykologiske faktorer. Nogle er rent holdningsmæssige (eks. almindelig dovenskab), mens andre er mere komplicerede og kræver behandling for at kunne ændres.

Nogle af de epidimologiske undersøgelser der linkes til konkluderer at fysisk træning har en begrænset effekt, men det mener jeg er en fejlkonklusion. Den fysiske effekt er uforandret, men deltagerne i forsøgene bliver ganske simpelt ikke ved med at dyrke fysisk aktivitet.

Konklusionen burde derfor IMO snarere være at motion man ikke dyrker spiller ikke en rolle for ens vægttab, og det er jo nærmest tautologisk.

Problemstillingen er også knyttet til hvilken tidshorisont man anlægger. De fleste kan holde til to ugers diæt i Januar, men det kræver noget mere at lave en permanent kostomlægning.

I mine øjne burde vi satse langt mere på at lære folk glæden ved fysisk aktivitet, især cardio. Når først man er blevet bidt af at løbe, cykle, svømme..... vil de ekstra kg. blive opfattet som en barriere mod at opnå bedre resultater, og så stiger motivationen for at slippe af med dem.

I øvrigt kan det vedblive med at overraske mig, hvor mange kalorier man kan hælde indenbords uden at det betyder noget særligt, når man dyrker en vis mængde cardio.

Jeg ligger på omkring 50km/ugen, og kan næsten spise hvad jeg har lyst til :4thumbup: :cooldance: Det har jeg det egentlig ret godt med. Familiemedlemmer og venner spørger ofte, hvordan man kan holde den (rimeligt) slanke linje med det man sætter til livs når der er familiekomsammer. Men, de står jo heller ikke op næste dag og brænder 15km af på landevejen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sagtens overspise selv om jeg løb 50 km om ugen. Jeg kan indtage ufatteligt mange kalorier, hvis jeg ikke tænker over hvad jeg spiser (og langt flere hvis jeg gør :wink:)

Der er jo ikke nogen teoretisk grænse for hvor meget man kan overspise, så derfor kan man sagtens tage på lige meget hvor meget motion man dyrker. Omvendt har man jo en minimumsforbrænding lige meget hvor lidt man lav er og spiser man mindre end det, så taber man sig. Kosten er nu langt det vigtigste hvis man vil tabe sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg må altså sige at jeg er enig...Jeg har i vinter løbet 60-100 km/uge og det bliver jeg ikke automatisk mindre af. Og det må være fordi jeg spiser mere og jeg har da også dage, hvor jeg er nærmest er ufatteligt sulten. Og sådan en kampsult, der varer hele dagen, kan være vældig svær at ignorere :4boxing:

Der er i øvrigt heller ingen videnskabelige studier, der peger på, at motion alene er særligt effektivt til større vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Der er i øvrigt heller ingen videnskabelige studier, der peger på, at motion alene er særligt effektivt til større vægttab
Er det virkeligt nødvendigt - det er muligt jeg er naiv men jeg vil mene det er common sense at det er effektivt.

Jeg har i år løbet omring 720km og har haft en gns. vægt i perioden på omkring 82kg. Sammenligt giver det en kalorieforbrænding på knapt 60.000 kalorier, eller godt 8kg fedtvæv. Det synes jeg da er rimeligt effektivt da vi kun taler om en periode på godt 4mdr.

Jeg må altså sige at jeg er enig...Jeg har i vinter løbet 60-100 km/uge og det bliver jeg ikke automatisk mindre af. Og det må være fordi jeg spiser mere og jeg har da også dage, hvor jeg er nærmest er ufatteligt sulten. Og sådan en kampsult, der varer hele dagen, kan være vældig svær at ignorere

Selv om du spiser mere, så skal der endog temmeligt meget til at opveje de kalorier du forbrænder. Tager vi udgangspunkt i en vægt på 60kg. og en 10km om dagen, så skal du spise omkring 300g rent oksekød for at indhente de forbrændte kalorier.

Det er vel selvsagt, at hvis man stille sin sult med chokolade og is, så skal der rigtig mange kilometer til. Men, man kunne jo overveje om ikke et æble eller en banan også kunne være en mulighed.

Link to comment
Share on other sites

I mine øjne burde vi satse langt mere på at lære folk glæden ved fysisk aktivitet, især cardio. Når først man er blevet bidt af at løbe, cykle, svømme..... vil de ekstra kg. blive opfattet som en barriere mod at opnå bedre resultater, og så stiger motivationen for at slippe af med dem.
Fuldstændig enig. Det er forkasteligt, når slankeguruer kaster folk ud i forskellige motionsformer UDEN at spørge til, hvad de rent faktisk har lyst til først.
I øvrigt kan det vedblive med at overraske mig, hvor mange kalorier man kan hælde indenbords uden at det betyder noget særligt, når man dyrker en vis mængde cardio.

Jeg ligger på omkring 50km/ugen, og kan næsten spise hvad jeg har lyst til

Som du selvfølgelig godt ved, så er det så simpelt som, at du via cardioen blot skubber dit kcal-ligevægtsindtag opad, og derved kommer til at føle, at du kan spise, hvad du vil. Det kan du naturligsvis ikke. Selv du vil tage på, hvis du kommer over ligevægtsindtaget.

Link to comment
Share on other sites

Så fik vi lige bombet kostrådene tilbage til stenalderen

udrensningskure, syre/base balancer, man må spise alt-hvad-man-vil bare man spiser det "rigtige" osv  :4slap:

<{POST_SNAPBACK}>

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vi kender ikke sammenhængen mellem træning,fysiologi og kostindtag fuldstændigt.

Der ligger link for de interesserede på www.pol.dk

Bengt Saltin(=overlæge) er promovator for sysnpunktet.

Fx./syrer/base- balance er noget vi arbejder meget med på idrætsfysiologisk institut.

Jens

Link to comment
Share on other sites

Grunden til mit indlæg er også at jeg synes der generelt bliver lagt alt for meget vægt på kosten i forhold til motionen, jvf. da jeg skrev:

"Problemet - som jeg ser det - er at mange mennesker ikke er villige til at lægge det fysiske arbejde der skal til for at få et sikkert og stabilt vægttab og derfor fokuserer på kosten. Kosten er selvfølgelig en faktor - ingen tvivl om det - men hvis du træner hårdt har den kun sekundær betydning i forbindelse med vægttab."

Grunden til at vi hele tiden taler om kost i forhold til cardio, er at der er flere myter på kostområdet, end der er på cardioområdet, nu da fedtforbræningszonen endelig er skudt helt ned.

<{POST_SNAPBACK}>

-------------------------------------------------------------------------------------

Hejsa!

Fedtforbrændningszonen(=AT) er et parametre udviklet til elite-udøveren.Så denne er i stand til at træne hele ugen på en "hensigtsmæssigt niveau".

Jens

Link to comment
Share on other sites

Fedtforbrændningszonen(=AT) er et parametre udviklet til elite-udøveren.Så denne er i stand til at træne hele ugen på en "hensigtsmæssigt niveau".

<{POST_SNAPBACK}>

En sidebemærkning: Jeg var af den opfattelse at AT-træning (Anaerob Tærskel-træning) ligger i 70-85% af max mens fedtforbrænding (hvis den zone findes) er 60-70%.

Med andre ord fedtforbrændingszonen er ikke = AT træning.

Correct me if I'm wrong :smile:

*edit*

Og hvorfor vil en elitesportudøver træne meget der hvor man taber fedt? de plejer da ikke at være dem med de store problemer i den retning? Skal de ikke udvikle deres evne til at presse kroppen til at yde længere, hurtigere, stærkere?

lidt links:

http://www.dourun.com/puls_prg.asp

http://www.dourun.com/lobelhurtigtgen.asp

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Motion-online folkene(=brugerne) er ikke forskere i ernæringsvidenskab, fysiologi eller lign.

Jeg mener at vide, at der er flere herinder der har læst/læser human ernæring. Om der ligefrem er forskere herinde, ved jeg ikke, men eksisterende forskningsresultater er vel om muligt endnu mere valide en mulige fremtidige resultater.

<{POST_SNAPBACK}>

------------------------------------------------------------------------------------------

Delfeltet er meget komplekst,thi træning i forhold til ernærning er ikke afklaret.

www.pol.dk:kilde: Bengt Saltin.

Det sagte- og sandheden er ikke identifikatoriske.

Hilsen Jens

Link to comment
Share on other sites

Grunden til mit indlæg er også at jeg synes der generelt bliver lagt alt for meget vægt på kosten i forhold til motionen, jvf. da jeg skrev:

"Problemet - som jeg ser det - er at mange mennesker ikke er villige til at lægge det fysiske arbejde der skal til for at få et sikkert og stabilt vægttab og derfor fokuserer på kosten. Kosten er selvfølgelig en faktor - ingen tvivl om det - men hvis du træner hårdt har den kun sekundær betydning i forbindelse med vægttab."

Grunden til at vi hele tiden taler om kost i forhold til cardio, er at der er flere myter på kostområdet, end der er på cardioområdet, nu da fedtforbræningszonen endelig er skudt helt ned.

<{POST_SNAPBACK}>

-------------------------------------------------------------------------------------

Hejsa!

Fedtforbrændningszonen(=AT) er et parametre udviklet til elite-udøveren.Så denne er i stand til at træne hele ugen på en "hensigtsmæssigt niveau".

Jens

<{POST_SNAPBACK}>

Det er noget vås. Den såkaldte fedtforbrændingszone er det pulsområde hvor kroppen brænder relativt mere fedt . AT eller syregrænsen er noget helt andet. Begge begreber kan der siges meget om - men det er OT her.

Link to comment
Share on other sites

Så fik vi lige bombet kostrådene tilbage til stenalderen

udrensningskure, syre/base balancer, man må spise alt-hvad-man-vil bare man spiser det "rigtige" osv  :4slap:

<{POST_SNAPBACK}>

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vi kender ikke sammenhængen mellem træning,fysiologi og kostindtag fuldstændigt.

Der ligger link for de interesserede på www.pol.dk

Bengt Saltin(=overlæge) er promovator for sysnpunktet.

Fx./syrer/base- balance er noget vi arbejder meget med på idrætsfysiologisk institut.

Jens

<{POST_SNAPBACK}>

Idrætsfysiologisk institut?

Det har jeg godtnok aldrig hørt om...

Hvad er det? Hvilken stilling har du der/ hvad er din uddannelse?

Mvh poul

Link to comment
Share on other sites

Så fik vi lige bombet kostrådene tilbage til stenalderen

udrensningskure, syre/base balancer, man må spise alt-hvad-man-vil bare man spiser det "rigtige" osv  :4slap:

<{POST_SNAPBACK}>

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vi kender ikke sammenhængen mellem træning,fysiologi og kostindtag fuldstændigt.

Der ligger link for de interesserede på www.pol.dk

Bengt Saltin(=overlæge) er promovator for sysnpunktet.

Fx./syrer/base- balance er noget vi arbejder meget med på idrætsfysiologisk institut.

Jens

<{POST_SNAPBACK}>

Idrætsfysiologisk institut?

Det har jeg godtnok aldrig hørt om...

Hvad er det? Hvilken stilling har du der/ hvad er din uddannelse?

Mvh poul

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmmm....

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22idr...stitut%22&meta=

Jeg er også blevet mere nysgerrig ang. det institut.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Delfeltet er meget komplekst,thi træning i forhold til ernærning er ikke afklaret.

www.pol.dk:kilde: Bengt Saltin.

Hvis det ligger online, kan du vel komme med et link? Søgning på pol.dk giver nemlig ikke noget...

Det sagte- og sandheden er ikke identifikatoriske.

<{POST_SNAPBACK}>

:blink: Hvor vil du hen med det?

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Der er i øvrigt heller ingen videnskabelige studier, der peger på, at motion alene er særligt effektivt til større vægttab

Er det virkeligt nødvendigt - det er muligt jeg er naiv men jeg vil mene det er common sense at det er effektivt.

Jeg har i år løbet omring 720km og har haft en gns. vægt i perioden på omkring 82kg. Sammenligt giver det en kalorieforbrænding på knapt 60.000 kalorier, eller godt 8kg fedtvæv. Det synes jeg da er rimeligt effektivt da vi kun taler om en periode på godt 4mdr.

Jeg må altså sige at jeg er enig...Jeg har i vinter løbet 60-100 km/uge og det bliver jeg ikke automatisk mindre af. Og det må være fordi jeg spiser mere og jeg har da også dage, hvor jeg er nærmest er ufatteligt sulten. Og sådan en kampsult, der varer hele dagen, kan være vældig svær at ignorere
Selv om du spiser mere, så skal der endog temmeligt meget til at opveje de kalorier du forbrænder. Tager vi udgangspunkt i en vægt på 60kg. og en 10km om dagen, så skal du spise omkring 300g rent oksekød for at indhente de forbrændte kalorier.

Det er vel selvsagt, at hvis man stille sin sult med chokolade og is, så skal der rigtig mange kilometer til. Men, man kunne jo overveje om ikke et æble eller en banan også kunne være en mulighed.

<{POST_SNAPBACK}>

Bare til info stiller jeg ikke min sult i chokolade og is - det løber man nemlig ikke specielt godt på :devil:

Link to comment
Share on other sites

Så fik vi lige bombet kostrådene tilbage til stenalderen

udrensningskure, syre/base balancer, man må spise alt-hvad-man-vil bare man spiser det "rigtige" osv  :4slap:

<{POST_SNAPBACK}>

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vi kender ikke sammenhængen mellem træning,fysiologi og kostindtag fuldstændigt.

Der ligger link for de interesserede på www.pol.dk

Bengt Saltin(=overlæge) er promovator for sysnpunktet.

Fx./syrer/base- balance er noget vi arbejder meget med på idrætsfysiologisk institut.

Jens

<{POST_SNAPBACK}>

Idrætsfysiologisk institut?

Det har jeg godtnok aldrig hørt om...

Hvad er det? Hvilken stilling har du der/ hvad er din uddannelse?

Mvh poul

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmmm....

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22idr...stitut%22&meta=

Jeg er også blevet mere nysgerrig ang. det institut.

<{POST_SNAPBACK}>

Husk når du søger på Google ikke at anvende anførelsestegn :innocent:

Meeeen, søgning uden anførelsestegn giver såmænd heller ikke meget mere :tongue: se her.

Link to comment
Share on other sites

Husk når du søger på Google ikke at anvende anførelsestegn 

Man skal netop bruge anførselstegn for at specificere sin søgning.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kommer an på hvilken søgningsform du ønsker. I det her tilfælde var det rart med en "bredere" søgning - ellers var vi gået glip af Idrætsfysiologisk Forening i min søgning.

Men, ellers har du ret i at brug af anførelsestegn i Google er bedst anvendeligt ved søgning på f.eks. hele navne - men det gør kun din søgning mere præcis hvis du er 110% sikker på at det du skriver i anførelsestegn eksisterer. Og det var jeg bestemt ikke sikker på her :wink:

Men, nu er vi vist OT :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Passer ikke helt ind i diskussionen men jeg kunne ikke la være efter at ha set denne ulækker endetarms udsugning i programmet føj.

Er det ikke noget med at der er en nødvendig bakterie flora som er blevet dannet over længere tid bliver skyllet ud på en gang og dermed kan denne være lige skadeligt at uføre denne type rensning?

Jeg kan i hvert fald ikke se dens funktion i forløbet ud over at det er en eller anden for symbolsk ”starte med et rent system” bla….

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share