Idiotprogrammet "Du er hvad du spiser"


JesperT
 Share

Recommended Posts

Hvis man har lyst kan man jo kigge forbi Lene H.'s side og danne sig sit eget indtryk her

<{POST_SNAPBACK}>

Takker.

sakset:

Du skal starte hver dag med frisk frugt eller friskpresset frugtsaft. Indtil klokken er 12.00 bør du ikke indtage andet. Spis altid frugt på tom mave. Din krop skal nemlig ikke bruge energi på at nedbryde frugt, og energien kan så bruges på at rense kroppen for affaldsstoffer, hvorved du taber i vægt, hvis det ellers er nødvendigt - men kun hvis frugten spises på denne måde! (lider du af diabetes, bør du maksimum spise et par stykker frugt om morgenen, derefter grove kornprodukter samt grøntsager).

:4mewantfood: :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jesper T's mail burde den ikk også sendes til TV3 så de kunne se at ikk alle var tilfredse med det bras de sender ud til befolkningen

<{POST_SNAPBACK}>

De har allerede modtaget ... ahem... flere mails......

:laugh::innocent:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh::laugh:

Men der kommer med garanti ikk noget respons på det

Link to comment
Share on other sites

[*]Visse vitaminer/mineraler skulle optages dårligt hvis de indtages sammen med mørkt kød.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jeg ikke set programmet. Men kunne dette udsagn ikke have noget at gøre med mørkt køds indhold af jern? Zink og jern konkurrerer i hvert fald om optagelsen i kroppen, så hvis de indtages sammen, kan store mængder af det ene mineral hæmme optagelsen af det andet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder meget muligt, men hvor meget er "store mængder"? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at være gammelsur, men hvis jeg blev inviteret ind i en tråd med overskriften "Idiotprogrammet" om det TV jeg havde lavet så holdt jeg mig altså også langt væk. Tonen er "lissom" lagt.....

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er nok ikke det bedste udgangspunkt, hvis man ønsker saglig og faglig dialog.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at være gammelsur, men hvis jeg blev inviteret ind i en tråd med overskriften "Idiotprogrammet" om det TV jeg havde lavet så holdt jeg mig altså også langt væk. Tonen er "lissom" lagt.....

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er nok ikke det bedste udgangspunkt, hvis man ønsker saglig og faglig dialog.

'Pyt

<{POST_SNAPBACK}>

lol.. det var faktisk også det første jeg tænkte!

Selvfølgelig deltager hun ikke i en tråd der er holdt i en sådan tone :wink:

Når det så er sagt, så synes det er vigtigt og relevant at have sådanne debatter, idet tv-programmer jo har en kæmpe indflydelse på rigtig mange mennesker og derfor også et stort ansvar med hensyn til sandhedsværdien af indholdet.

Link to comment
Share on other sites

Sådanne steder ville det fx. være godt hvis Ernæringsrådet gik ind og påviste programmets mange fejl.

Det burde næsten være en pligt at aviser og tv gav plads til at de kunne kommentere noget der kommer ud og påvirker så mange.

I mange programmer skal der normalt være en for og imod, men det får man nok ikke lige TV3 til at gøre her - det er jo ikke ligefrem et sådan program de har valgt at lave.

Link to comment
Share on other sites

de må sku heller til at lave alle protein drikke om, der blander de jo typiske hurtig optagelige monosaccharider i. For at øge kroppens signalstof IGF-1 til at øge Insulin produktion(opbygnings hormon), for dermed at øge protein optagelsen.

Men så må hele brancen jo tage fejl, kulhydrat vil altså nu hindre optagelsen af proteiner. hehe det er altså en super jokes.  :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

IGF regulerer hverken insulinproduktionen eller insulinsensitiviteten. Desuden er optaget af aminosyrer for størstedelens vedkommende ikke direkte insulinreguleret. Insulin hæmmer til gengæld proteindegradationen og øger proteinsyntesen, hvilket så giver en indirekte effekt.

<{POST_SNAPBACK}>

IGF ser ud til at regulere insulin sensitiviteten. Så må jeg jo æde min gamle hat.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Den her tråd er for lang allerede, - men jeg vil nu alligevel gøre den en smule længere.

For 8 år siden (tror jeg det er) ville jeg tabe mig. Jeg var pludseligt kommet op på over 100 kg og det var jo ikke så godt!

Jeg begyndte at spise efter Anne Larsen's diæt, - eller i hvert fald den korte udgave af det. Alt under 30% FE er o.k. alt over er ikke! Det må siges at være SIMPELT. Derudover kastede jeg lige den her 6 måltider om dagen ind også.

Jeg spiste slik (vingummi og lakrids har en meget lav FE% og flødeboller ligger lige omkring de 30) og jeg spiste boller. Ikke særlig smart måske. Ikke desto mindre tabte jeg mig faktisk en del. Måske 10 kg. over en kortere periode (måske 3 mdr, - måske var det 6).

Sagt med andre ord, - min håbeløse og latterlige diæt virkede faktisk.

Jeg er ganske overbevist om at LH's diæt også gør det. Men ligesom min diæt ikke var optimal er hendes det heller ikke. Lidt ligesom alle de mennesker der starter i styrketræningscenter og kaster sig over en masse maskiner incl. de famøse lårmaskiner. Det virker, - men er langt fra optimalt (se evt. min første log).

Og hvad er konklussionen så? At man må bilde folk alle mulige sjov teorier på ærmet hvis bare det virker for nogen? Nej! Det var i hvert fald ikke min ide.

På den anden side så tyder alting på at folk vil have MEGET MEGET simple regler, - og så nogle regler som kan overkommes i praksis. At tælle kalorier f.eks. er simpelthen for besværligt for de fleste! Et rigtigt godt eksempel på at det ikke bare er fordi folk er nogle uvidende mæhæ der ikke fatter at læse to ord indenad er Litopsi's kamikatzediæt.

Men hvad så? Hvad er da en god løsning?

Well, you tell me! Men sådan som jeg ser det er det nødvendigt at give folk et vidst kendskab til ernærning og så derefter give dem en meget simpel spiseregel.

En simpel spiseregel jeg tror virker for de fleste kunne være:

  • 6 om dagen (6 frugter/grøntsager dagligt)
  • Drik vand til måltiderne (dvs. ikke mælk, saft eller sodavand)
  • Spis "store" mængder fedtfattigt kød
  • Drop slik, lyst brød og alkohol

6 om dagen: 6 frugter/grøntsager om dagen giver dig en vis mæthed. Så det er begrænset hvor meget usundt du har plads til :4thumbup: Derudover giver det en god portion naturlige vitaminer og mineraler

Vand: At undgå mælk/saftevand/sodavand til måltider kan gøre underværker for de der har dårlige vaner i den retning

Kød: Det er væsentligt at opretholde (og gerne øge) sin muskelmasse, - og det er svært uden kød. Derudover er fedtfattigt kød ikke særligt energirigt og det mætter godt

Slik/lyst brød/alkohol: Kan også veje tungt på den gale side for folk som har fået et usundt forhold til disse varer.

Men der står intet om fedt! Nej, - og det er også en "fejl", - men en bevidst en. Reglerne skal være simple.

Hvis man så derudover kunne lokke folk til at træne lidt (3 km løb (eller gåtur) 3 gange pr. uge og et lille styrkeprogram (3x12 af MOl ultra kompakt øvelse) så tror jeg at der sker underværker for mange, - ja alle de der reelt har brug for at få ændret deres levevaner.

Til de der stadig synes det er sjove at gå efter manden (M/K) end bolden så synes jeg denne detalje er lidt sjov:

...

For at få en sund og slank krop, der er fri for affaldsstoffer, bør du undgå i samme måltid at blande fødevarer fra grupperne: proteiner og stivelse.

...

Ugens opskrift:

Kyllingesalat med grønsager

150 g kyllingebryst koges 10-15 minutter, skæres i små stykker og blandes med valgfri grønsager

...

kyllingebryst lyder som protein og grøntsager mest som stivelse, - men det er muligt jeg har misset et eller andet.

(Kilde: http://www.alternativinfo.dk/public/art_2003/hansson1.htm)

Link to comment
Share on other sites

DaDane> hvis man er tilfreds med midlertidige halve løsninger, hvor man bliver ført bag lyset, så er de mange forskellige tåbelige kost, slanke og diætplaner en rigtig god løsning. Men hvis man vil have et varigt, sundt og fornuftigt vægttab, så bliver man nødt til at sætte sig ind i de mest basale kost- og ernæringsmekanismer.

Hvad gør man den dag, hvor den første slankeentusiasme har lagt sig og kg begynder at snige sig på igen? Få en unrensningskur? Udelukkende leve af frugt indtil 12? eller begynde at dele maden op i protein og kulhydrater? Og hvad gør man så den dag, hvor man opdager, at det heller ikke virker?

Halve sandheder og folkeforføringer virker ikke, og ikke mindst så helliger målet ikke midlet. Den eneste varige strategi der virker er at uddanne folk i, hvorledes kroppen virker og fungerer. Det samme princip gælder for fx styrketræning. De store flotte styrkeprogrammer begynder først at virke den dag, hvor folk for alvor sætter sig ind i tankegangen bag og hvorledes mekanismerne fungerer.

Og så svært er det heller ikke: 1) regelmæssig motion 2) tæl kcal (det er ikke mere besværligt end at følge en blodtypediæt, følge andres kostprogrammer eller holde sig under 30% fedt per 100 gram - og så virker det!)

Link to comment
Share on other sites

Et vist niveau af regelmæssig, systematisk hård cardio træning - evt supleret med en vis styrketræning - er den eneste sikre måde at tabe sig på.

Problemet - som jeg ser det - er at mange mennesker ikke er villige til at lægge det fysiske arbejde der skal til for at få et sikkert og stabilt vægttab og derfor fokuserer på kosten. Kosten er selvfølgelig en faktor - ingen tvivl om det - men hvis du træner hårdt har den kun sekundær betydning i forbindelse med vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Et vist niveau af regelmæssig, systematisk hård cardio træning - evt supleret med en vis styrketræning - er den eneste sikre måde at tabe sig på.

Problemet - som jeg ser det - er at mange mennesker ikke er villige til at lægge det fysiske arbejde der skal til for at få et sikkert og stabilt vægttab og derfor fokuserer på kosten. Kosten er selvfølgelig en faktor - ingen tvivl om det - men hvis du træner hårdt har den kun sekundær betydning i forbindelse med vægttab.

<{POST_SNAPBACK}>

Bestemt ikke enig i det første. Det kan da sagtens lade sig gøre at træne ekstremt hårdt og overspise og derved tage på.

Du kan heller ikke tale om at kosten kun har sekundær betydning selv hvis du træner hårdt - det er da helt afhængig af hvad du putter ind. Ellers skal vi op i det ekstreme så som touren m.m hvor det faktisk er svært at få nok indenbords. . Jeg vil mene at kosten er vigtigst, men at både kost og fysisk akt. er meget vigtige især i kombination.

En opskrift, hvor det er helt umulig ikke at tabe sig på er at lave meget fysisk aktivitet og hvor kosten består af store mængder grøntsager samt meget magert kød og anden fedtfattig højproteinspise og man selvfølgelig holder sig fra store mængder chokolade, kager og sukkerdrikke...Selv uden fysisk aktivitet ville det næsten være umuligt ikke at tabe sig da denne diæt er ekstrem mættende ifht. det lave energiindtag.

Link to comment
Share on other sites

Det kan da sagtens lade sig gøre at træne ekstremt hårdt og overspise og derved tage på.

<{POST_SNAPBACK}>

det har jeg sgu aldrig set!!

selvfølgelig er alt muligt, men det er usandsynligt at folk med et løbepensum på feks 50km om ugen med høj intensitet skulle tage på...

Nu har jeg løbet i over 20 år både på klubplan og i andre regi og jeg har aldrig nogensinde stødt på folk der tager deres løbetræning seriøst og samtidig tar på!! :laugh:

Tværtimod er det for de fleste seriøse løbere et problem at holde vægten oppe i normalområdet (jvf. tændstiksmenneskerne man ser spæne rundt i byen) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det kan da sagtens lade sig gøre at træne ekstremt hårdt og overspise og derved tage på.

<{POST_SNAPBACK}>

det har jeg sgu aldrig set!!

selvfølgelig er alt muligt, men det er usandsynligt at folk med et løbepensum på feks 50km om ugen med høj intensitet skulle tage på...

Nu har jeg løbet i over 20 år både på klubplan og i andre regi og jeg har aldrig nogensinde stødt på folk der tager deres løbetræning seriøst og samtidig tar på!! :laugh:

Tværtimod er det for de fleste seriøse løbere et problem at holde vægten oppe i normalområdet (jvf. tændstiksmenneskerne man ser spæne rundt i byen) :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Et vist niveau af regelmæssig, systematisk hård cardio træning - evt supleret med en vis styrketræning - er den eneste sikre måde at tabe sig på.

Jeg ville bare illustrere at din sætning ikke holder hele vejen, men ellers er jeg da nogenlunde enig.

Blandt fede ville næsten ingen kunne klare meget fysisk aktivitet fra starten af, hvorfor man skal starte med noget fysisk akt. som kan tilpasses dem samtidig med en hensigtsmæssig kost. Med tilpasses skal det være noget de KAN og skal være noget de synes om ellers når man ingen vegne - de vil helt sikkert stoppe hvis det ikke er bare lidt sjovt. Herefter burde det så kun gå fremad, men det må ikke være en slankekur for så tager de næsten helt sikkert på igen - det gør over 90% og ofte mere end de vejede før.

Link to comment
Share on other sites

Blandt fede ville næsten ingen kunne klare meget fysisk aktivitet fra starten af, hvorfor man skal starte med noget fysisk akt. som kan tilpasses dem samtidig med en hensigtsmæssig kost.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du fuldstændig ret i.

Grunden til mit indlæg er også at jeg synes der generelt bliver lagt alt for meget vægt på kosten i forhold til motionen, jvf. da jeg skrev:

"Problemet - som jeg ser det - er at mange mennesker ikke er villige til at lægge det fysiske arbejde der skal til for at få et sikkert og stabilt vægttab og derfor fokuserer på kosten. Kosten er selvfølgelig en faktor - ingen tvivl om det - men hvis du træner hårdt har den kun sekundær betydning i forbindelse med vægttab."

men jeg tror vi er enige et langt stykke af vejen...

Link to comment
Share on other sites

Det kan da sagtens lade sig gøre at træne ekstremt hårdt og overspise og derved tage på.

<{POST_SNAPBACK}>

det har jeg sgu aldrig set!!

selvfølgelig er alt muligt, men det er usandsynligt at folk med et løbepensum på feks 50km om ugen med høj intensitet skulle tage på...

Nu har jeg løbet i over 20 år både på klubplan og i andre regi og jeg har aldrig nogensinde stødt på folk der tager deres løbetræning seriøst og samtidig tar på!! :laugh:

Tværtimod er det for de fleste seriøse løbere et problem at holde vægten oppe i normalområdet (jvf. tændstiksmenneskerne man ser spæne rundt i byen) :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Prøv du at sætte en overvægtig til at løbe 50 km om ugen. Hvis han mod forventning skulle have konditionen til at kunne klare dette, vil han efter al sandsynlighed blive skadet ganske hurtigt...

Link to comment
Share on other sites

Prøv du at sætte en overvægtig til at løbe 50 km om ugen. Hvis han mod forventning skulle have konditionen til at kunne klare dette, vil han efter al sandsynlighed blive skadet ganske hurtigt...

<{POST_SNAPBACK}>

selvfølgelig.... jeg ville aldrig påstå andet.

man skal trænes gradvist op, men det ændrer ikke ved at regelmæssig kredsløbstræning på et vist niveau vil føre til et sikkert og stabilt vægttab.

Spørgsmålet er blot om man har viljen til det eller en rygrad som en regnorm.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til mit indlæg er også at jeg synes der generelt bliver lagt alt for meget vægt på kosten i forhold til motionen, jvf. da jeg skrev:

"Problemet - som jeg ser det - er at mange mennesker ikke er villige til at lægge det fysiske arbejde der skal til for at få et sikkert og stabilt vægttab og derfor fokuserer på kosten. Kosten er selvfølgelig en faktor - ingen tvivl om det - men hvis du træner hårdt har den kun sekundær betydning i forbindelse med vægttab."

Grunden til at vi hele tiden taler om kost i forhold til cardio, er at der er flere myter på kostområdet, end der er på cardioområdet, nu da fedtforbræningszonen endelig er skudt helt ned.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at vi hele tiden taler om kost i forhold til cardio, er at der er flere myter på kostområdet, end der er på cardioområdet, nu da fedtforbræningszonen endelig er skudt helt ned.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du nok ret i, hvilket netop understreger min pointe at kostens betydning for vægttab tillægges for stor værdi i forhold til kredsløbstræning fordi:

1. Der netop er så stor usikkerhed omkring hvad der fører til sikkert og vedvarende vægttab med hensyn til kosten (jvf. diverse kontradiktoriske slankekure og teorier.)

2. Fordi kosten er af sekundær og arbitrær betydning i forbindelse med vægttab sammenlignet med systematisk kredsløbstræning på et vist niveau.

3. Fordi vedvarende vægttab handler om livstilsændringer hvori kosten er en komponent men ikke så vigtig at den fortjener så meget opmærksomhed i forhold til kredsløbstræning som det er tilfældet i medielandskabet.

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Runner>>

Det er simpelthen ikke rigtig hvad du skriver... Selvfølgelig har motion en betydning, men slet ikke så stor som kosten. Mine modargumenter er hentet herfra og er direkte citater fra Allan Stubbe link

1. Der netop er så stor usikkerhed omkring hvad der fører til sikkert og vedvarende vægttab med hensyn til kosten (jvf. diverse kontradiktoriske slankekure og teorier.)
"Kostændringer har vist sig at være en effektiv metode til at tabe sig. I mange studier er det set et vægttab på knap 1 kg om ugen (Miller 1997; Garrow 1995). Dette opnås ved et underskud på ca. 4000 kJ i energibalancen (Richelsen 2003). Normalt anbefales et vægttab på ½-1 kg om ugen (Richelsen 2003; Garrow 2000). Det svarer til et energiunderskud på 2100-4200 Kj om dagen. "
2. Fordi kosten er af sekundær og arbitrær betydning i forbindelse med vægttab sammenlignet med systematisk kredsløbstræning på et vist niveau.

"Fysisk aktivitet uden medfølgende kostændringer har vist sig at være en ineffektiv metode til at tabe sig, da der ofte kun ses et vægttab på 100-200 g om ugen (Miller 1997; Garrow 1995; Ballor 1991). I nogle få studier er der dog set gode vægttab ved fysisk aktivitet (Jakicic 2004). I et studie tabte personerne sig i gennemsnit med 7,6 kg over 3 måneder, hvilket ser lovende ud. For at opnå dette vægttab skal den fysiske aktivitet imidlertid øges med 10-11 km rask gang dagligt, hvilket vil være urealistisk for de fleste. De mest overvægtige, hvilke har størst brug for at tabe sig, er paradoksalt nok også dem der har sværest ved at øge den fysiske aktivitet og tabe sig den vej. For dem der har svært ved at være fysisk aktive, skal der tilføjes at al fysisk aktivitet er bedre end intet og jo mere jo bedre. Det drejer sig her om at finde den/de aktiviteter som man kan lide og rent fysisk kan klare at udøve."

3. Fordi vedvarende vægttab handler om livstilsændringer hvori kosten er en komponent men ikke så vigtig at den fortjener så meget opmærksomhed i forhold til kredsløbstræning som det er tilfældet i medielandskabet.

"Man kunne formode at en kombination vil give en markant forskel i vægttabet, men ved en kombination er vægttabet (ca. 1 kg om ugen) kun sammenligneligt eller marginalt større end ved kostændringer alene (Miller 1997; Garrow 1995; Ballor 1994). Ved en kombination vil man derimod opleve fordelene fra begge verdener. Man vil opleve et vægttab, bevare sin muskelmasse og have den bedste forudsætning for at holde sin nye vægt."

Q

edit: Det skal lige tilføjes at motion er den faktor der betyder klart mest for sundheden... også mere end overvægt. Hvis der skal vælges imellem det ene eller det andet bør man derfor vælge motion fremfor kostændringer, men er målet et vægttab er det kosten der er vigtigst! :smile:

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Tak for indlægget Quan..

Nu kan jeg jo bruge noget mere fritid på at gennemhulle din post, men jeg er ved at skrive speciale og har allerede brugt for meget tid på denne tråd, så jeg vil lade det ligge og lade folk tro hvad du har lyst til så alle bliver glade og får ret :wink:

Folk må tro hvad de vil.. jeg har sagt hva jeg vil sige.. og så vil fortsætte min træning og spise præcis hvad det passer mig som jeg altid har gjort uden at tage på (så længe jeg træner).. :cooldance:

Held og lykke med at tabe jer folkens :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share