Idiotprogrammet "Du er hvad du spiser"


JesperT
 Share

Recommended Posts

Hvis man spiser uhæmmet, kan man motionere fra nu af og til jul uden at tabe sig, jeg kan i al fald. Men motion og/eller fysisk arbejde samtidig med at man spiser med omtanke er lig med et sikker vægttab. Længere er den sådan set ikke.

Per

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Per,

Jo den er meget længere..

Hvis man træner hård systematisk cardio træning vil man tabe sig uden at skulle spekulere på kosten, man behøves slet ikke at blive ved indtil jul. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu har jeg siddet og læst det meste af debatten ganske interesant.

Jeg har altid synes, at de der diætister var til folk, som ikke turde "indrømme", at det er spise, fedt, slik, kage, sodavand og lignende og det at tabe sig ikke hænger sammen.

Jeg selv har været overvægtig (har vejet 115kg) jeg bestemte mig så for i august sidste år at tabe mig. nu vejer jeg så 84kg, hvilket egentlig er "ok".

Jeg gjorde det "kun" ved at gøre følgende: Droppe HELT; slik, kage, sodavand, osv. og cykle 30km 5 gange om ugen og svømme 2 gange om ugen (1 x 1time og 1 x 2 timer).

Håber da, at min metode har været "god nok"? Jeg kan da sige, at den har givet resultat..

Link to comment
Share on other sites

Zalam, hvis du ikke havde droppet slik og kager og havde dyrket al den motion kunne du sagtens bevare din vægt. Tour de France rytterne bevarer deres vægt selv om de dyrker ufattelige mængder cardio.

Der er kun 1 sikker måde at tabe sig på og det er ved at være opmærksom på ens kost. Cardio er dog en utrolig stor hjælp.

Link to comment
Share on other sites

Hvis opreguleringen af apptitten ved denn form for træning er høj nok, så er det da ikke specielt usansynligt..

<{POST_SNAPBACK}>

lad os regne på det..

15 timers moderat til hård cardio (løb f.eks.) vil for de fleste i nogenlunde form svare til min. 5min/km.

1 times løb vil så give 12 km.

15 timers løb = 180km om ugen eller over 4 marathonløb om ugen.

Så jo, det er temmelig usandsynligt at man ikke taber sig ved et sådan løbepensum. Derudover er det også usandsynligt at maggishness trænede så meget uden at tabe sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis man løber 180 km/uge vil man ifølge ovenstående tabe sig. Hvis man nu gør det i lad os sige 10 år, vil man så fortsætte med at tabe sig i alle 10 år? Og hvis man fx starter med at veje 60 kg, hvor meget vil man så veje efter 10 år?

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Eksempelvis:

Ved 2 timers hårdt løb forbruges 1400 kcal.

1 L cacaomælk indeholder 720 kcl, 100 g chokolade 540 kcl og 1 banan 93.

Og så er det lige meget om det er en eller 7 dage om ugen.

Jeg står ikke inde for værdierne, men de er fundet på div. hj.sider om kost og motion.

Jeg foretrækker motion kombineret med et hold i hanke med kalorieindtaget.

Hilsen Per

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Eksempelvis:

Ved 2 timers hårdt løb forbruges 1400 kcal.

1 L cacaomælk indeholder 720 kcl, 100 g chokolade 540 kcl og 1 banan 93.

Og så er det lige meget om det er en eller 7 dage om ugen.

Jeg står ikke inde for værdierne, men de er fundet på div. hj.sider om kost og motion.

Jeg foretrækker motion kombineret med et hold i hanke med kalorieindtaget.

Hilsen Per

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg forstår ikke dit spørgsmål? :blink:

7 dage om ugen hvad? At man spiser de ting eller dyrker 2 timers hårdt løb?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man dyrker 15 timers hård cardio om ugen er det vel ret urealistisk at man har vægtproblemer i øvrigt, så i dette tilfælde vil jeg mene det er en noget teoretisk diskussion.

Det er klart at så højt et aktivitetsniveau giver store friheder i forhold til hvad man spiser og hvor meget, men det kan naturligvis stadig lade sig gøre at holde vægten (eller tage på), selv ved et stort forbrug. For der findes vel folk som træner hårdt 15 timer om ugen eller mere, og de formår forhåbentlig at holde deres vægt.

persh eksempel viser at det ikke er så svært igen at indtag 1400kcal ekstra, hvis det er hvad man skulle have lyst til.

Link to comment
Share on other sites

Maxpower, ja netop.

Som fortsættelse af diskussionen om vægttab og kostindtag, prøver jeg med mit forrige indlæg at vise, at der skal en hulens masse motion til at opveje for megen mad. De 2 timers hård motion pr. dag giver næsten de 15 timer om ugen, der er nævnt i andre indlæg, og 1400 kcal som det skulle forbrænde, er altså ikke ret meget mad. Cacaomælken har jeg nævnt, fordi flere jeg kender mener, at det er en god kilde til energi efter træning, og drikker man sådan en krabat, skal der ikke så meget mere til, før der er overskud på kontoen.

Jeg er ikke enig i at det blot er en teoretisk diskussion, idet mange går rundt i den tro, de kan spise hvad de lyster, når de har været ude at motionere.

Bemærkede forøvrigt at 2 Maxim gel også er lig godt 1400 kcal.

Per

Link to comment
Share on other sites

Som fortsættelse af diskussionen om vægttab og kostindtag, prøver jeg med mit forrige indlæg at vise, at der skal en hulens masse motion til  at opveje for megen mad.

<{POST_SNAPBACK}>

Det ligger ligesom implicit i "for megen" at der skal "en hulens masse" til at opveje det.

Bortset fra det er dine udregninger alt for simplistiske og statiske. Du skal være meget mere nuanceret og dynamisk når du udregner subkutan fedtforbrændning.

1. For det første stiger fedtforbrændingen jo bedre form man er i.

2. For det andet skal du medregne efterforbrændingen.

3. For det tredie stiger hvileforbrændingen.

4. For det fjerde står kalorieforbrænding og subkutan fedtforbrænding ikke i et 1:1 forhold som du - og mange andre - antager. Det er mere kompliceret end som så. F.eks. forbrændes der ved højintensitets cardio træning (95% max puls). 9 gange så meget subkutant fedt per kalorie som ved mere moderat cardio (60-80% max puls).

Der er flere forhold der gør sig gældende, men ovenstående skulle gerne give dig en ide om at der er mange faktorer man skal indberegne, og at hvis man løber meget (og hurtigt) så forbrænder man langt mere subkutant fedt end man umiddelbart skulle tro.

Det ved enhver der løber meget og relativt hurtigt.

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

hvor jeg gang på gang understreger vigtigheden i systematisk hård cardio træning hvis målet er vægttab.

<{POST_SNAPBACK}>

Fysisk aktivitet uden medfølgende kostændringer har vist sig at være en ineffektiv metode til at tabe sig, da der ofte kun ses et vægttab på 100-200 g om ugen (Miller 1997; Garrow 1995; Ballor 1991).

:wink:

Link to comment
Share on other sites

hvor jeg gang på gang understreger vigtigheden i systematisk hård cardio træning hvis målet er vægttab.

<{POST_SNAPBACK}>

Fysisk aktivitet uden medfølgende kostændringer har vist sig at være en ineffektiv metode til at tabe sig, da der ofte kun ses et vægttab på 100-200 g om ugen (Miller 1997; Garrow 1995; Ballor 1991).
:wink:

<{POST_SNAPBACK}>

og?

jeg snakker om "systematisk, hård cardio træning" det er meget specifikt.

din reference snakker om "fysisk aktivitet" det er meget generelt og udspecificeret; det kunne være hvad som helst.

Jeg kunne også hive den undersøgelse frem igen som demonstrerer at hård cardio træning forbrænder 9 gange så meget subkutant fedt som almindelig cardio træning per kalorie, men du kan finde den flere gange i mine tidligere poster hvis det skulle have interesse :wink:

Link to comment
Share on other sites

hvor jeg gang på gang understreger vigtigheden i systematisk hård cardio træning hvis målet er vægttab.

<{POST_SNAPBACK}>

Fysisk aktivitet uden medfølgende kostændringer har vist sig at være en ineffektiv metode til at tabe sig, da der ofte kun ses et vægttab på 100-200 g om ugen (Miller 1997; Garrow 1995; Ballor 1991).
:wink:

<{POST_SNAPBACK}>

og?

jeg snakker om "systematisk, hård cardio træning" det er meget specifikt.

din reference snakker om "fysisk aktivitet" det er meget generelt og udspecificeret; det kunne være hvad som helst.

Jeg kunne også hive den undersøgelse frem igen som demonstrerer at hård cardio træning forbrænder 9 gange så meget subkutant fedt som almindelig cardio træning per kalorie, men du kan finde den flere gange i mine tidligere poster hvis det skulle have interesse :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

I et studie, som ikke inkluderer diæt, hvis det skulle have interesse :wink: Men du skulle måske ligge inde med mere end et enkelt studie at referere til?

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

I et studie, som ikke inkluderer diæt, hvis det skulle have interesse :wink:  Men du skulle måske ligge inde med mere end et enkelt studie at referere til?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er sådan set lidt ligeglad med teoretiske studier, det var mere for at glæde dig! :smile:

Over 20 års erfaring med løb i og udenfor løbeklub-regi siger mig at det forholder sig således:

systematisk hård cardio træning kan stå alene som vægtregulator.

Gå ned i din lokale løbeklub og kig lidt på kropsbygningen på dem der løber meget, det siger en del mere end alle mulige og umulige undersøgelser.

Link to comment
Share on other sites

I et studie, som ikke inkluderer diæt, hvis det skulle have interesse :wink:  Men du skulle måske ligge inde med mere end et enkelt studie at referere til?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er sådan set lidt ligeglad med teoretiske studier, det var mere for at glæde dig! :smile:

Jamen tak. Så det at have et vist vedenskabeligt belæg for sine udtalelser er ikke lige din kop te? Det havde jeg ellers fået fornemmelsen af; hvilket var en af grundene til at jeg ville diskutere med dig. Det beklager jeg meget.

Gå ned i din lokale løbeklub og kig lidt på kropsbygningen på dem der løber meget, det siger en del mere end alle mulige og umulige undersøgelser.

<{POST_SNAPBACK}>

Korrekt. Rent faktisk siger det alt muligt, hvilket gør argumentet tyndt - videnskabeligt set. Der er jo heller ingen der vil påstå, at man bliver højere af at spille basket, blot fordi kropsbygningen på den gennemsnitlige spiller kunne tyde på det...

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er der nogle som har set den engelske udgave af programmet?

Jeg har set 10-15 min. i alt, og på den korte tid nåede jeg allerede at få et klart bedre indtryk end af den danske. For det første er 'værten' uddannet læge, modsat den danske som er "uddannet kostekspert i USA" uden yderligere forklaring.

Desuden virker hende fra england også langt mere sympatisk, selvom hun også bruger "skræmme eksemplerne".

De personer som bliver hjulpet er også noget længere ud i sølet, end dem fra Danmark. Jeg så lige kort at programmet handlede om en mand, som stod op om natten og LAVEDE rigtig mad! Ikke mivroovnsmad, men en rigtig ret som tog lang tid! Det var helt grotesk hvad han indtog på en uge.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Slankeguru giver forkerte råd

He-he...

Zorn.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg blev glad, da jeg så den artikel i EB i går. Nu er der også et modsvar til hendes pseudovidenskab ude i den brede offentlighed. :4thumbup: Det er lidt farligt at mange mennesker får deres viden om ernæring og slankekure fra programmer som "Du er hvad du spiser" og "Den største taber" :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er godt at der endelig kommer en kritisk artikel, men det ændrer stadig ikke på at hun har tjent tykt og forsat tjener tykt på at sprede myter og usandheder til godtroende mennersker, men ok de kunne jo også bare prøve at sætte sig mere ind i tingene istedet for at hoppe i med begge ben.

Edited by humseper
Link to comment
Share on other sites

Prøv at læse her:

Kære Lisbeth

Tak, for en super artikel om Lene Hansson kostråd der var meget tiltrængt!!

Prøv at følge linket og se hvorfor

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=23137

mvh Jesper G. Thomsen

Hej Jesper

Tak for din mail. Jeg er glad for, du er enig med vores eksperter.

I min research inden jeg skrev artiklen, faldt jeg faktisk over debatten på motion-online, så jeg har læst jeres indlæg.

Vi må håbe, at det får folk til at tænke over, hvem de skal tro på i den store slanke-jungel.

Venlig hilsen/Best regards,

Lisbeth Langwadt

:cooldance::cooldance::cooldance::cooldance::cooldance: vi er blevet meningsdannere :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share