Maveprogram


Cheat-freak
 Share

Recommended Posts

Min træner havde åbenbart lige lyst til at vi skulle have 6-pack eller noget, så han kørte os gennem en benhårdt maveprogram igår. Vi startede med øvelsen hvor man ligger på ryggen med benene 10 cm over jorden. Hold der i 30-40 sek (Det er ikke en overdrivelse, det er virkeligt hårdt!) Gør det 5 gange med 30 sek mellemrum. Umiddelbart herefter laver man 20 mavebøjninger til hver side. Så ligger man sig fladt på ryggen med armene over kors på brystet, og hæver overkroppen lidt fra jorden, sænker den igen uden at komme helt ned... Gør det 25 gange...

Vi var to på fodboldholdet det kunne klare den sidste øvelse efter at vores mavemuskler var helt smadrede... Har aldrig kunne mærke det bagefter når jeg har trænet mave, men jeg har stadig ømme muskler idag, så det er jo lidt lækkert hvis det er effektivt nok... :devil: :devil:

Link to comment
Share on other sites

LIDT OFF TOPIC

Jeg gik engang til yoga med en fyr, som havde trænet fodbold.

Han troede vist, at han bare manglede lidt smidighed, og det måtte yoga kunne give ham.

Når vi andre sad i lotus stilling, så sad han med knæene oppe omkring ørerne, fordi han var så stiv i sine led.

Det er jo en begrænsning i ROM på ca. en halv meters penge.

At jeg selv er hypermobil på det punkt er en anden sag.

Men min pointe skulle være, at det kan godt være, at nogle fodboldtrænere har nogle gode ideer, men der er altså også andre, som er begrænsede kapaciteter udi fysisk træning.

Og husk: hvis det gør ondt, så har du gjort noget forkert. Kroppen er ikke indrettet således at "sunde" øvelser gør ondt hverken under eller efter.

Smerte er ikke et kvalitetskriterie.

Link to comment
Share on other sites

Den "smerte" man føler under styrketræning er årsaget af den belastning man har udsat musklerne for, som de ikke er vant til og har "revet fibre over", hvilke er ide''en med styrketræning. At sige det ikke skal gøre ondt, er forkert, da man så er begrænset til en belastning der ikke overskrider mange kilo, som ikke "ødelægger" musklerne nok til at lave den ønskede restitution. Og det får man ikke en skid ud af, for at sige det lige ud.

Link to comment
Share on other sites

man kan godt træne uden at blive øm bagefter, men du kan ikke træne uden at føle smerte imens du gør det....så får du da i hvert fald ikke meget ud af det....men ømhed har jeg heller ikke noget af, kun hvis jeg træner en "ny" muskel, eller har holdt en længere pause.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan stadig godt få et kick ud af at mærke ømhed i mine muskler under eller efter et sæt, men jeg har "lært", at det ikke er noget at stile efter.

Der er absolut ikke noget, der gjorde ondt undervejs, da jeg løftede 6x2x85 i bænkpres sidst. Til gengæld gjorde det lidt ondt i omkringliggende muskler (skuldre+ryg/skulderblad), da jeg trænede incline dumbbell press (5x5x29,5) bagefter.

Jeg konkluderer, at incline dumbbell øvelsen var for tungt at køre (med den vægt) efter tung bænkpres.

Hvis jeg istedet havde kørt > 8 reps og mine muskler var syret til, så ville konklusionen nok være anderledes, men ikke, hvis det gjorde ondt dagen efter.

Jeg mener ikke musklerne skal blive ømme af smårivninger efter træning, før at træningen virker.

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg er stort set aldrig øm og det gør heller ikke ondt. Det er da hårdt og jeg anstrenger mig. Men jeg er selvfølgelig heller ikke typen der kører 8 sæt biceps med 8 reps, og halvdelen af dem forced.

Måske derfor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share