Stiv benet dødløft


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg skulle forklare Simon V hvordan stiv benet dødløft skulle udføres.

Men nu fandt jeg 4 varianter af den. Så jeg blev selv i tvivl.

Hvad mener i er rigtigt:

http://www.exrx.net/WeightE....ft.html

http://www.exrx.net/WeightE....ft.html

http://www.exrx.net/WeightE....ft.html

http://www.exrx.net/WeightE....ft.html

Jeg laver den som pigen gør med dumbells. Altså uden kasse, men med barbell og helt ned til gulvet hver gang.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører den ikke, men skulle jeg gøre det blev det helt klart efter nummer et..  Bryder mig bestemt ikke om at runde ryggen så meget i bunden af øvelser som i to'eren!!

Fire'en virker lidt som en underlig hybrid mellem stifflegged dl og rumænsk dl!!

Link to comment
Share on other sites

du vil jo altid kommer til at bøje i lænden.

det du skal passe på. er at resten af ryggen er strakt.

jeg mener heller ikke at det er en øvelse, man skal køre specielt tungt. den er meget hård ved kroppen.

men det er jo noget man skal finde ud af med sig selv.

hvad man kan holde til.

Link to comment
Share on other sites

Thomas er det ikke sådan jeg kan få dig til at poste et par links til disse øvelser. Synes ikke jeg kan se dem.

Jeg er ikke for vild med den her nemlig. Er lidt bange for min ryg. Det føles altså forkert at hele vægten stort set "hænger" i ryggen på den måde.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det ligner langt fra almindelig dødløft. Der er zero leg drive i rumænsk dødløft. Man trækker udelukkende med ryg og haser. I dødløft stemmer man jo benene i jorden når man løfter stangen, og aktivere derfor en del quadriceps. Dette er ikke gældende for rumænsk dødløft. Men vi må jo vise dig det til MOL træf :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

hmm det er svært at se på det billede.

Ja jeg håber på at jeg kan komme. Men det kommer til at koste mig tæt på en tusse basse at kommer der over. Så jeg ved ikke rigtig. Den bro æder 480kr alene. Det bæst.

jeg ror over gør jeg.

Øvelsen ser god ud, men jeg kan ikke lige forestille mig udføre den korrekt uden en lille film eller gif eller noget.

Link to comment
Share on other sites

>> Blackice

Rumænsk dødløft er virkelig en der rykker i dine hamstrings! Believe me!

Den er faktisk ikke særlig svær at udføre, det kan du lære MEGET hurtigt.

Bare kig på det link Thomas J postede, det er ligetil! Ryggen vandret med gulvet, uden nogen former for runding. Røven tilbage, og så rejser du dig op ved hjælp af dine hams.......den trækker helt vildt i the posterior chain ;)

Link to comment
Share on other sites

yep i know. Håber på at have en 260000kr`s 206 eller Saxo VTS 16V til den tid. men er bange for at jeg ikke når det.

Hmm jeg er ikke så vild med at Cruise i odense mere. Min bror fik most fronten på sin bil da vi var der for 3md siden. Totalt nedtur der.

Nå men jeg må se at få set lidt på goodmornings og Rumænsk dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at blive meget upopulær hos WSB inspirerede MOL medlemmer, vil jeg gerne advare mod good mornings :sad:

Jeg har endnu ikke set nogle løftere i AaSK (ud over mig selv) benytte sig af goodmornings, hvilket skyldes at klubbens kompetente cheftræner på det kraftigste advarer mod at køre den. Som tidligere elite OLvægtløfter har han set mange blive alvorligt skadet af netop goodmornings (siger han), så hans advarsel bør nok tages alvorligt. Selv har jeg kun 6 ugers erfaring med goodmornings, men de 6 uger var for mig nok til at afgøre, at min ryg ikke havde godt af den :( Til gengæld vil jeg gerne slå et slag for rumænsk dødløft - den øvelse er kanon!

Link to comment
Share on other sites

Thomas> Jeg tror problemet med goodmornings er at folk ikke tager sig tid til at lære øvelsen ordentligt. Samtidig er det et spørgsmål om konditionering. I westside kører man med 250-300 kg i goodmornings, og rygskader er ikke velkendte skader i westside barbell club. De har haft masser er overrevne brystmuskelsener, tricepssener, bicepssener osv. men rygskader er forholdsvist sjældne, til trods for de vanvittige belastninger de kører med i goodmornings. Jeg har selv en kronisk ryglidelse, som jeg dog aldrig mærker noget til. Hvis goodmornings havde været mere belastende end en max squat og dødløft, så havde jeg mærket det. Så som jeg ser det, så er det ikke øvelsen som der er noget galt med. Men tilgangen til øvelsen. Bygger man det langsomt op, og sørger for at lære øvelsen ordentligt, så er risikoen ikke større end ved dødløft eller squat.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ikke mig der er ved at studere biomekanik, men umiddelbart virker det logisk at good morning bevirker et større stress på rygsøjlen end fx dødløft og squat, idet benene holdes strakte i goodmorning, og stangen befinder sig relativt langt fra hoften i bundpositionen (jf. vægtstangsprincippet). Når man snakker om skadepotentiale ved øvelser, så må udgangspunktet være, at øvelserne udføres korrekt, idet forkert udførte basisøvelser altid udgør en risiko. Squat og dødløft er også øvelser med et vist skadepotentiale, men disse øvelser udføres i overensstemmelse med "korrekt løfteteknik" (stangen tæt på kroppen, benene bøjede....). Jeg mener derfor at konklusionen må være, at goodmornings indeholder et større skadepotentiale end squat og dødløft, selv om der tilsyneladende - og heldigvis - er mange der kan udføre goodmornings uden de store problemer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share