Stiv benet dødløft


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldrig lavet goodmornings og bryder mig heller om den ud fra det pics jeg har set.

Men rumænsk dødløft prøvede jeg lige der hjemme igår for at mærke forskellen mellem den og så normal dødløft. Og kan godt mærke at den er meget bedre til haserne. Så jeg går i krig med den på Lørdag. så ryger stivbenet dødløft ud.

Link to comment
Share on other sites

Thomas> Som jeg ser det skal benene IKKE være strakte i goodmornings. Jeg står relativt bredt. Jeg har stangen længere nede på ryggen end ved alm. squat. Jeg skubber hoften tilbage og bøjer svagt i benene ligesom i rumænsk dødløft, og kører så ned til enten vandret eller 45 grader. Står nogengange lidt smallere, hvis det skal være dødløft hjælpeøvelse. Alt dette medvirker at tyngdepunktet holdes relativt tæt henover fødderne. Den type goodmorning du beskriver vil jeg ikke anbefale, netop pga. vægtstangsprinicippet. Når vægten er SÅ langt fra fødderne, så er belastningen på lænden særdeles stor. Men det er heller ikke sådan de laver goodmornings i Westside barbell club. Jeg har set Chuck Vogelpohl lave nogen afsindige goodmorningstyper, blandt andet en siddende goodmorning med flere 100 kg på ryggen, hvor lænden runder helt vildt. Men han er ikke helt normal.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvad har bent over rowing med goodmorning at gøre ?? Jeg kan ikke rigtigt følge den ??

Hvis man vil se noget der ligner en OK goodmorning, så check den måde Roger Hendrix laver goodmornings i den her video. På den måde er belastningen på rygsøjlen ikke så udtalt, som den type Thomas B snakker om.

Arch back goodmornings

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en stor tilhænger af goodmornings, en af mine ynglingsøvelser. Jeg kører den næsten som squat, samme position på ryggen, samme rackhøje, samme procedure når jeg unracker den. Selve udførslen er naturligvis ikke det samme som squat, kører som Thomas J også beskriver, røven tilbage, benene lidt bøjede, osv.

Jeg har sågar brugt den som ME-øvelse, hvor jeg gik efter 1RM, og det har ikke givet anledning til problemer.

Jeg synes nu ikke at goodmornings har større skadespotentiale end squat eller dødløft, men det er så min mening. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg synes egentlig ikke det er så svært at vurdere om man holder svajet i ryggen. For mig handler det om to ting. Koncentration, og så om at presse brystet frem/op.

Jeg failede i hvert fald med mit svaj da jeg startede på Squat, som jeg også måtte bøde for. Det går fint nu. Dyb indånding og pres brystet frem/op.

--

Erfaring :) Prøvede lige, og det kan være lidt svært, ja. Prøv uden vægt først, og se dig selv i spejlet. Så får man en god fornemmelse af det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvordan skal lændes føles øm efter dødløft?

Jeg startede på sumo-dødløft i forrige uge og jeg er blevet i tvivl om det er den 'rigtige' form for ømhed jeg oplever et par dage efter øvelsen. Det gør ikke ondt som når jeg har ondt i ryggen, det føles bare en smule ubehageligt (sikkert fordi jeg ikke ved hvad det er). Hvis jeg retter ryggen f.eks. når jeg sidder op så forsvinder det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share