Mariannes log


Mizzrasmussen
 Share

Recommended Posts

Træning søndag den 18. maj

Løb 19 km

gns tempo: 5.15 min/km

Helt stille og rolig tur, hvor jeg var ude og varme op til, at de andre skulle løbe cph marathon :tongue: Det er altså hyggeligt at være tilskuer...selvom det var koldt. For min skyld måtte det gerne have været 25 grader og sol :smile::tongue: Og så vil jeg ikke undlade at bemærke dagens kobberbryllupspar, som var pænt klædt ud og havde bruden med i vogn. Der var 'brudepige' (en mand i forklædning) og hele pivtøjet.

Løb ialt uge 20: 92 km

Det blev ikke til så meget i denne uge, men det var jo så heller ikke meningen. Der trappes ned mod 6 timers i næste weekend, og jeg vil vældig gerne have et godt løb. Jeg skal have et godt løb! :devil::tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

...Det er altså hyggeligt at være tilskuer...selvom det var koldt. For min skyld måtte det gerne have været 25 grader og sol :smile::tongue: Og så vil jeg ikke undlade at bemærke dagens kobberbryllupspar, som var pænt klædt ud og havde bruden med i vogn. Der var 'brudepige' (en mand i forklædning) og hele pivtøjet.

:laugh: ja, man kan få lov og råve og skrige lige så højt ofte og længe man vil :bigsmile: - og der var jo ikke andet at gøre, og så cykle rundt på ruten, for at holde varmen :blink:

- og helt enig med kobberbrudeparret - min kære gemal har dog meddelt at jeg skal ikke! regne med at jeg blir kørt rundt på den måde når vi har kobberbryllup... :dry:

/Vivs

Link to comment
Share on other sites

Træning mandag den 19. maj

Løb 12 km

gns tempo: 5.27 min/km

Rolig luntetur i morges - følte mig lidt slidt i baglårene, men det skal såmen nok komme sig. I denne uge skal jeg jo bare holde mig igang om man så må sige :tongue: Jeg kan altid gå og glæde mig til nedtrapning mod et løb, og når jeg så kommer til det, har jeg det med at blive lidt rastløs...

På øvelsessiden: Mave- og rygøvelser

:laugh: ja, man kan få lov og råve og skrige lige så højt ofte og længe man vil :bigsmile: - og der var jo ikke andet at gøre, og så cykle rundt på ruten, for at holde varmen :blink:

- og helt enig med kobberbrudeparret - min kære gemal har dog meddelt at jeg skal ikke! regne med at jeg blir kørt rundt på den måde når vi har kobberbryllup... :dry:

/Vivs

Sådan en tur ville jeg nok kræve, hvis jeg var dig :tongue: Jeg synes det var god stil, men det var også ekstra garvede løbere, der skubbede vognen, og det kræver det jo nok...det kan godt være man får kam til sit hår, hvis man satser på sådan en manøvre under sit første marathon :laugh::devil:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag den 20. maj

Løb 8 km

gns tempo: 5.07 min/km

Har stadig lidt knas med baglåret, så holder mig ude at løbeskoene i morgen, får strukket godt igennem og satser på at det gør en forskel :dry: Ej det skal det såmen nok gøre. Bliver altid så rastløs når der skal trappes ned og begynder at undre mig, hvad folk laver, hvis de ikke bruger en masse tid på træning... :blink: Det er sikkert mig, der er underlig (ja det er faktisk ret sikkert :laugh: ), men nogle gange kan det undre hvad folk får tiden til at gå med, hvis de ikke lige skal træne mindst 10 timer om ugen... :wink:

Hold mig lige op på det der med træningsfri i morgen - det er jo ikke min stærke side :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det kommer til at lykkes mig at holde træningsfri i dag :w00t: Og så har jeg fået sneget mig ind hos min fys lidt senere på dagen, og så kan han få lov at gøre en indsats for at løsne lidt op i den nok så omtalte balde/baglår :wink: Havde jeg ikke stået overfor et løb, havde jeg sikkert ikke ment at det var noget særligt, men selv mindre ømheder har det med at blive noget særligt ved udsigten til at man skal holde dem ud i mange timer :tongue::blush:

Senere samme dag... :tongue: Nu har jeg så været på besøg hos min fys, og han kom frem til at jeg har en betændt slimsæk omkring sædebensknoglen. Den gode nyhed er, at han ikke mener det bliver hverken værre eller bedre af at jeg løber på det, så han mente i hvert fald ikke det skulle være det, der holdt mig fra at stille op på søndag :tongue: Så det gør jeg selvfølgelig (trænger tilpas meget til en konkurrence til at jeg sikkert ville stille op på et brækket ben :laugh: ). Han kunne til gengæld ikke rigtig forstå, hvordan jeg havde fået den - det er noget cykelryttere og roere typisk får, fordi de sidder ned i forbindelse med deres sport. Man kan også få det af at sidde meget hårdt eller at slå sig. Hvilket bringer mig til den dårlige nyhed; jeg skal sidde så lidt som muligt. Så mit hæve-sænke-bord kommer nok til at stå i permanent hævet position i noget tid...og så tror jeg en siddebold vil gøre godt - så fordeler man trykket lidt mere og sidder ikke så hårdt. Lækkert at have en krop, der kan tåle at løbe mange km, men til gengæld ikke kan tåle at sidde ned :laugh: Jeg kan heller ikke lide at sidde ned (skulle nok have været håndværker :wink: ), og sidder sikkert altid helt ad h til. Har altid uro i benene og kører så underligt rundt på en stol. Nå men så skal jeg holde effektive møder den næste tid; de må holdes stående! - og det viser sig altid at være vældig effektivt, fordi man ikke bare kan læne sig tilbage...Lean-management i sin reneste form :tongue:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag den 22. maj

Løb 10 km

gns tempo: 5.15 min/km

Gik fint med at løbe. Nu hvor min fys også har sagt god for at jeg bare kan løbe, begynder jeg at glæde mig helt vildt (med de små mængder træning, det bliver til i denne uge, er min mængde af overskudsenergi efterhånden også ved at være ret høj... :superman: ). Tror det bliver sjovt, og der er massevis med mennesker, så man kommer nok ikke til at kede sig. Og så er det jo også bare lang tid siden jeg har været i konkurrence - i hvert fald den længere af slagsen. Med andre ord; jeg er ved at være grydeklar :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 23. maj

Løb 7 km

gns tempo: 5.12 min/km

Stille og rolig tur i fremragende vejr (det må jeg snart holde op med at kommentere...det er jo næsten kommet for at blive :tongue: ). Nu løber jeg jo bare for at holde mig lidt igang og ikke blive alt for sløj i stængerne. Løbet på Bornholm starter jo faktisk allerede lige om lidt; 48 timers-løberne starter i dag kl. 12. 48 timer er godt nok længe... :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag den 24. maj

Løb 6 km

gns tempo: 5.09 min/km

Godt! Så er jeg snart klar til at tage til Bornholm :smile: Jeg er godt nok spændt på at se, hvordan 48 timers løberne ser ud, når jeg kommer frem :crazy: Der er en verdensrekord-holder til start, og han har allerede løbet 255 km på de første 23 timer...det er altså helt vildt. Det er ikke for sjov, han sidder hårdt på diverse verdensrekorder :crazy: Må lige nævne at han vidst er over 50 år...kors i hytten altså :laugh: Og så må vi se, hvem der slæber danmarksmesterskabet hjem på 24 timer - både hos mænd og kvinder. Hvis jeg skal komme med et skud hos kvinderne bliver det Karen Marie Brøgger. Hos mændene er det lidt vanskeligere, fordi de par stykker, der ellers ville være klare favoritter, løber 48 timer i stedet.

Resultaterne kan i øvrigt følges løbende her

Link to comment
Share on other sites

6 timers løb den 25. maj

Antal km: 66,185

Placering: 1

Jeg løb som bekendt 6 timers løb for første gang i går på Bornholm. Et løb, hvor der også var 24 og 48 timers løb, og hvor alle blev sendt afsted, så vi sluttede samtidig, søndag kl. 12. Jeg kom lørdag aften, og så at nogle af 48 timers løberne var godt ristede. Faktisk helt vildt ristede. I nogle tilfælde var der nærmest helt lukket for boks 1 - man kom ikke nødvendigvis igennem hvis man forsøgte at tale til dem. Nå men det er jo en ærlig sag efter +30 timer i skoene :crazy: Jeg brugte lørdag aften i depotet, hvor der var hyggeligt selskab, koldt og fri udsigt til trætte løbere. Der var også forhandlinger mellem løbere og hjælpere om, hvor længe det var rimeligt at sove, en blev sat til at fremskaffe havregrød og ja...hvem sagde det var let at være crew?! :wink: Det blev faktisk ret koldt, og jeg fik efterhånden taget så meget tøj på, at det var ret sjovt, da jeg skulle ud af det igen...jeg lynede ned og lynede ned og lynede ned og... :tongue:

Jeg sov i teltet, der var stillet op til løberne, og ville jeg have sovet skulle jeg nok have lejet en hytte eller noget. Der var løbende (øj ja :laugh: ) trafik hele natten af folk som lige skulle ligge en halv eller hel time. Men jeg er efterhånden blevet god til at overbevise mig selv om, at søvn natten før et løb ikke betyder det store. Har man sovet ordentlig ugen før skader en mere eller mindre søvnløs nat ikke. Jeg skulle alligevel også op omkring 3.30 for at få lidt at spise; vi skulle starte kl. 6. Så det var ikke noget problem at komme op, hvilket var heldigt eftersom Jesper Olsen (dks worldrunner, som var på bornholm som crew for et par mennesker), der havde lovet at vække mig, selv var gået i dørken. Fuldt fortjent eftersom han havde været på benene i temmelig mange timer, og gik ind i anden nat næsten uden søvn. Men jeg kom op, og var uoplagt så alt var som det skulle være :laugh:

Kl. 6 gik starten og vi kunne tage fat på den første af mange omgange; vi løb på en rundstrækning på 1450 m, så det bliver jo til nogle stykker. Det lyder måske kedeligt at løbe rundt og rundt, og det er det måske også...det spørger jeg ikke mig selv om :wink: Hvis det er et vigtigt spørgsmål for én, tror jeg ikke man kommer til at løbe rigtig langt...En kort rundstrækning har store fordele; dels skal man ikke bekymre sig om væske osv, og man kan have egenforplejning uden at skulle transportere den. Og dels kan man få lov at tage omgange på konkurrenterne, og man har god mulighed for at orientere sig i forhold til dem. Det kan være ret vigtigt, hvis man har et konkurrencegen :wink: Jeg har jo aldrig løbet et timeløb før, så jeg var lidt spændt på, hvordan jeg ville have det med at målstregen kunne ses på mit ur og ikke på jorden som et sted 'derude'. Det viste sig at være meget fjong for mig. De første 3 timer gled fuldstændig uproblematisk, og da vi gik ind i den fjerde time var vi jo halvvejs. Mellem 3.30 og 4 timer fik jeg den første minikrise; pludselig forekom der mig at være laaang tid tilbage. Da jeg på et tidspunkt i det tidsrum passerede min nærmeste konkurrent for tredie gang fik jeg motivationen igen, og det gled fremad igen. Da jeg var 10-15 minutter inde i den sidste time fik jeg en lidt større krise...Jeg begyndte at få let kvalme og havde det ikke specielt godt. Men jeg tabte faktisk ikke motivationen og faldt ikke for fristelsen til at begynde at gå. Der var mange tilskuere i depotområdet i den sidste time, og det var god opbakning selvom jeg på det tidspunkt vidst havde taget den hyperfokuserede grimasse på og ikke havde meget overskud til at kvittere for opbakningen og klapsalverne. Da der så var under 30 minutter til løbsslut var det til at overskue. Jeg fik det ikke overgodt, men det var nemt at håndtere på det tidspunkt. Min hjerne holdt mere eller mindre op med at fungere på det tidspunkt, og derfor troede jeg også jeg havde løbet kortere end jeg egentlig havde. Men da jeg så resultatet kunne jeg se, at jeg på et tidspunkt havde fået en melding, som bare ikke var gledet rigtigt ind på lystavlen hos mig :tongue: Jeg var så fokuseret på at flytte fusserne at al hjerneaktivitet var allokeret til det :tongue: Men det er altid godt at blive positivt overrasket :bigsmile: Når man løber timeløb lyder der en sirene når tiden er gået, og så bliver man stående, hvor man er på det tidspunkt, og så kommer de ud og måler en op, hvor man er. Eller bliver stående og bliver stående...det er nok mest efter princippet om, at lade falde hvad ikke kan stå :tongue:

Efter resultaterne for alle løberne var gjort op var der præmie-overrækkelse. En af løberne besvimede under overrækkelsen, og det ville nærmest også være underligt om der ikke var nogen, der besvimede. Når man er presset, mangler væske (og hvad som helst andet) og så kommer til at stå stille i solen, skal der ikke meget til før man dåner. Han var nu allerede frisk igen, da ambulancen kom, så de kørte bare igen. De kan jo ikke rigtig gøre noget.

Der blev leveret enormt flotte resultater på alle distancer, og der var flere rekorder i spil; Lars Christoffersen hev en nordisk rekord på 48 timer hjem med 366 km, Charley Prødel hev en dansk rekord hjem på 6 timers med 78,8 km og sådan kunne man næsten blive ved :smile: Så udover at alle var trætte, var de også glade :smile:

Det er klart et af de bedste løb, jeg har løbet. Jeg løb praktisk talt stabilt hele løbet igennem, og gik heller ikke ned i tempo i løbets sidste time. Det var en god oplevelse og øvelse - så ved jeg, at jeg faktisk kan være igang temmelig lang tid uden at gå ned til sidst. Jesper Olsen var for mig en stor hjælp. Han var på pletten med energidrik, opmuntrende skulderklap og statusrapporter hele løbet igennem. Meget befriende ikke at skulle tænke på så vildt meget andet end at løbe.

Kim Rasmussen & co er altså også meget habile løbsarrangører, og alt klappede bare. Det var en fornøjelse.

Udover at jeg kan løbe, lærte jeg en anden ting i weekenden; jeg kommer faktisk aldrig til at løbe 48 timers løb. Jeg har stor respekt for dem, der kan gøre det, men det ser ud som om det drejer sig utroligt meget om overlevelse. Og de fleste går i sagens natur meget. Det er jeg ikke sikker på, at jeg vil synes er sjovt. Men det var fascinerende at betragte.

Alt i alt var det en rigtig god weekend, som både bød på hyggeligt selskab og et godt løb. Mine ben har det faktisk ok og er langt mindre medtagede end jeg havde ventet. Det tog måske lidt tid at komme ud af sengen, og jeg er også noget stivbenet lige når jeg rejser mig, men min krop har bestemt planer om at komme sig meget hurtigt.

Der kan i øvrigt ses resultater og billeder på www.ultramarathon.dk

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag den 27. maj

Løb 10 km

gns tempo: 5.47 min/km

Restitutionstræning her til morgen. Det var nu helt skønt; jeg kan nærmest mærke hvordan benene langsomt kommer sig fra km til km...når man bevæger sig går det jo noget hurtigere med at skille sig af med al den væske, affaldsstoffer osv, der ophober sig i benene efter de lange konkurrencer. Så det virker som om min krop har planer om at komme sig ret hurtigt :smile:

Senere samme dag...: diverse ryg- og maveøvelser. Bruger desuden en del tid på at strække ud i disse dage. Stængerne tager sikkert ikke skade af det :wink:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning onsdag den 28. maj

Løb 12,5 km

gns tempo: 5.31 min/km

Fin stille og rolig tur på ben, der er ved at komme sig rigtig pænt. Min nok så omtalte betændte slimsæk i balden har ikke haft specielt godt af, at jeg har siddet en del de sidste par dage (har ikke rigtig haft ork til at stå op og arbejde :tongue: ). Men jeg kan godt mærke at trykket på den letter når jeg kan stå mere op og bevæge mig noget mere.

Fik i øvrigt en besked fra en løbeven i går om, at jeg - i et øjebliksbillede - ryger ind som nr 2 på ranglisten over nordiske kvinder på 6 timers løb i 2008. Placeringen holder helt sikkert ikke året ud (især Norge har nogle ret giftige langdistanceløbere - både blandt mænd og kvinder), men det er da meget hyggeligt så længe det varer.

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 30. maj

Løb 13,5 km

gns tempo: 5.32 min/km

+ diverse mave- og rygøvelser

Træning lørdag den 31. maj

Løb 12 km

gns tempo: 5.11 min/km

Har været til konference hele dagen i går og i dag...heldigvis var det faktisk rigtig godt (og det er lang tid siden jeg slet ikke har kedet mig til en konference...), og det skulle det nok også være for at holde os alle inde på en lørdag i det her vejr :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nu er MOL så oppe igen...siden tror åbenbart den kan tillade sig at være nede... :tongue:

Træning søndag den 1. juni

Løb 13,5 km

gns tempo: 5.20 min/km

Diverse mave- og rygøvelser

Løb ialt uge 22: 74,5 km

Nå ja - det kan da godt ske, at det er lige i overkanten i ugen efter et 6 timers løb... :blush: til gengæld har jeg trænet langsomt :tongue:

Træning mandag den 2. juni

30 min svømning

Tænkte at jeg ville have godt at en tur i svømmehallen. Jeg har det også godt bagefter...men jeg synes nu ikke det er hylende morsomt. Måske det ville være sjovere, hvis jeg var lidt bedre til det... :wink: Har aftalt med en ven, at vi skal til at svømme lidt (ok det er så ikke første gang vi aftaler det, men måske bliver det faktisk til noget en dag :laugh: ) - så kan han også lære mig at crawle; lige nu svømmer jeg det man kunne kalde brystsvømning i pænt dårlig stil...men jeg kommer i det mindste hurtigere frem end pensionisterne :tongue:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag den 3. juni

Løb 13,5 km

gns tempo: 5.10 min/km

Temperaturen er mere tålelig nu hvor det også blæser (selvom blæst ikke lige er det store hit når man har pollenallergi - alt fiser bare rundt i luften).

:dropjaw: - hvaba ???? :blink: you did it !! :bigsmile:

Yes :bigsmile: Jeg har dog efterhånden lært, at det ikke kan betale sig at købe ti-turskort til svømmehallen...jeg fandt et, hvor jeg ikke havde brugt de ti klip indenfor det år, man har til bruge dem :blush:

Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag den 5. juni

Løb 11 km

gns tempo: 5.14 min/km

Rolig tur på en kærkommen fridag midt i det hele :smile:

Var hos min fys til en gang efterløbsbehandling i går, og han var noget skuffet over at jeg ikke var mere medtaget af 6 timers løbet... :tongue: han synes åbenbart godt jeg kunne have gjort andre den tjeneste i det mindste at være helt smadret i flere uger efter :wink: Jeg har stadig glæde af den væskefyldte eller betændte slimsæk omkring en knogle i balden. Det er nu ikke noget, der generer mig helt vildt, men de dage, hvor jeg er bænket til møder på dårlige stole er så ikke mine favoritter :dry: Så jeg fik en gang akupunktur igen, og denne gang kom nålen ud i bøjet tilstand :bigsmile: Det gav vidst et ryk i min muskel lige da nålen blev stukket ind, og det bøjede så nålen...hvem sagde balder af stål :wink::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 6. juni

Morgen: 30 min svømning

Aften: Løb ca 11 km

Havde selskab af Jesper Olsen, der var et smut forbi København, på løbeturen. Det blev næsten til en sightseing-tur i København :tongue: Det var vældig hyggeligt :smile:

Træning lørdag den 7. juni

Løb 11,5 km

gns tempo: 5.10 min/km

...og lige om lidt laver jeg også nogle mave- og rygøvelser.

Mine ben synes at være sig selv igen, så nu tror jeg snart jeg kan vende tilbage til lidt mere målrettet træning.

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning søndag den 8. juni

Løb 19 km

gns tempo: 5.23 min/km

Fin tur, men tempoet er udtryk for en noget hakkende tur...Skulle løbe de 14 km fra København til Lyngby med Danmark Løber-projektet i dag (et projekt, hvor der løbes fra by til by gennem hele danmark, og hvor en del af deltagergebyret går til Røde Kors), og hvor jeg var forberedt på at det gik langsomt (der var udmeldt 6 min/km), så var jeg ikke helt forberedt på at der i tilgift blev holdt meget lange væskepauser. Der var faktisk en, der blev dårlig efter 4 km (altså fire km...)...selvom det var varmt er det måske liiiige tidligt nok. Nå men efter et stykke tid gik jeg i udbrud sammen med en, der hed Tina (det er altid kvinderne, der mister tålmodigheden og går i udbrud :tongue::wink: ), og så løb vi de sidste 10 km i ungefärh 5 min/km. Vi havde det vældig hyggeligt!

Løb ialt uge 23: 81 km

Link to comment
Share on other sites

Træning mandag den 9. juni

Løb 15 km

gns tempo: 5.29 min/km

Stille og rolig tur til morgen, hvor det ikke var så varmt, som det har været de seneste dage. Det var nu meget rart :smile: Ja ja - man brokker sig når det er for koldt eller regnfuldt og har det været for varmt for længe er det også galt :tongue: Man er ikke let at gøre tilfreds :laugh::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag den 10. juni

Løb 18 km

gns tempo: 5.10 min/km

Mave- og rygøvelser

Tror jeg er helt klar igen - også til så småt at løbe noget tempotræning og sådan.

Nå men er kommet til lidt ubeslutsomhed omkring Swiss Alpine i år. Der er sket en kraftig reduktion i dem jeg skulle afsted med (manglende penge, manglende form), og så kan jeg godt mærke at jeg måske ikke brænder såååå meget for at løbe det igen-igen-igen i år, at jeg gider tage derned 'bare' for at løbe og med en stærkt reduceret hyggefaktor. I tillæg er vores forhåndsreserverede lejlighed smuttet, fordi vi har tænkt så længe, og det er ikke så let at finde noget til nogenlunde rimelig pris, som jeg først havde antaget. Det kan godt være, at jeg ender med at være mere stemt for at polere kraftigt på min 100 km-tid ved et pandekage-fladt løb :tongue: Der ligger et rigtig stort 100 km-løb i Holland i starten af september, som kunne være en rigtig god mulighed. Så kan jeg bare se, at jeg virkelig skal til at træne, for der løbes pænt hurtigt dernede. Men skal jeg løbe det, kan jeg jo ikke løbe Berlin...utroligt så meget man skal forholde sig til :laugh::tongue:

Hold da op! Var lige forbi første side i denne log...jeg startede den for 3 år siden...jeg kan i hvert fald se, at jeg vist nok er blevet 3 år ældre (selvom det selvfølgelig overhovedet ikke kan ses :laugh::tongue: ).

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning onsdag den 11. juni

Løb 13,5 km

gns tempo: 5.18 min/km

Jeg var godt nok tung i kroppen i morges, men det forsvinder jo som regel igen :tongue: Og så blæste det en pelikan...det er godt nok et par uger siden, at det har været fysisk muligt at fryse :tongue:

Fik et stik i ballen igen i morges, og det virker som om min væskefyldte slimsæk næsten er gået i sig selv igen. Når man har sådan en knægt at sidde på bliver man pludselig også meget opmærksom på, hvordan man sidder, og jeg har også fået tilranet mig en anden stol på arbejde, hvor man ikke sidder så stille og ligger et tryk det samme sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share