Mariannes log


Mizzrasmussen
 Share

Recommended Posts

Træning onsdag den 2. juli

Løb 16 km

gns tempo: 5.19 min/km

tid: 1.25

Mave- og rygøvelser

Skifter mellem de nye og gamle indlæg lige p.t. og får mere ondt i foden af de nye... :dry: Nu er vi lige kommet af med vablerne, så jeg kan næsten ikke overskue, hvis der skal gøres mere ved dem. Det føles sjovt nok ikke som om de trykker forkert (altså bortset fra at jeg får lidt ondt i foden :blink: ), så måske er det bare fordi materialet er hårdere end i de gamle...hmm - det må jeg finde ud af. Det gamle er efterhånden ved at være pænt udtrådte, så jeg skal have de nye op at køre. Tror de gamle har løbet tæt på 4000 km, og det er pænt godt gået - ham, der laver dem, lover 2000 km.

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Træning torsdag den 3. juli

Løb 13,2 km

gns tempo: 5.06 min/km

tid: 1.07

Ok - har nu truffet en beslutning; nye indlæg virker ikke (mange kommentarer om de sko-indlæg, men det betyder ret meget, når man skal løbe på dem). Jeg bliver mere øm i svangen af dem og får ømme fødder - altså sådan lidt brændende. Så jeg må aflægge ham et besøg igen...han bliver sikkert glad for at se mig :laugh: Nu var vi endelig kommet af med vablerne :dry:

Link to comment
Share on other sites

vildt du løber jo mere eller mindre hver dag ca. 15 km..

Og her sidder jeg med en løbebog proppet helt op til næsen og læser at jeg skal tage hviledage lige så seriøst som mine løbedage..

Eller er det bare mig der er pivet, med mine små 2,5- 5 km ture? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag den 3. juli

Løb 13,2 km

gns tempo: 5.06 min/km

tid: 1.07

Ok - har nu truffet en beslutning; nye indlæg virker ikke (mange kommentarer om de sko-indlæg, men det betyder ret meget, når man skal løbe på dem). Jeg bliver mere øm i svangen af dem og får ømme fødder - altså sådan lidt brændende. Så jeg må aflægge ham et besøg igen...han bliver sikkert glad for at se mig :laugh: Nu var vi endelig kommet af med vablerne :dry:

Jeg havde samme problem da jeg skulle starte op med mine super sole indlæg. Først havde jeg problemer med vabler og problemer med at de var ubehagelige at løbe med. Jeg gjorde derfor det at jeg startede ud med at gå i dem til dagligt og derefter langsomt og gradvist begyndte jeg at løbe i dem. Jeg vil dog mene at hvis problemet er stort skal du have justeret dine indlæg igen.

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 4. juli

Elipsetræner:

tid: 1.40

Mave- og rygøvelser

Fik slæbt mig ned i motionscentret i dag... :tongue:

Jeg havde samme problem da jeg skulle starte op med mine super sole indlæg. Først havde jeg problemer med vabler og problemer med at de var ubehagelige at løbe med. Jeg gjorde derfor det at jeg startede ud med at gå i dem til dagligt og derefter langsomt og gradvist begyndte jeg at løbe i dem. Jeg vil dog mene at hvis problemet er stort skal du have justeret dine indlæg igen.

Jeg løber allerede med indlæg, så jeg har været igennem proceduren før :tongue: Jeg var nede og få dem justeret igen i går, og han spurge om vi ikke bare kunne give mig nye fødder i stedet for :laugh:

Og her sidder jeg med en løbebog proppet helt op til næsen og læser at jeg skal tage hviledage lige så seriøst som mine løbedage..

Eller er det bare mig der er pivet, med mine små 2,5- 5 km ture?

Jo mere man træner, jo hurtigere restituerer man. Og det med at løbe meget er ikke noget jeg lige har fundet på, så jeg har jo brugt noget tid på at få mængden i vejret :smile:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag den 5. juli

Løb 15 km

gns tempo: 4.55 min/km

tid: 1.13

Jaaaahhhhh :bigsmile: Nu virker det som om vi har ramt rigtig med mine indlæg. Min svang forholdt sig helt i ro i dag, og jeg tror at det har været en kombi af at de nye indlæg ikke passede helt og at jeg manglede støtte i de gamle (de har virkelig udtjent deres værnepligt og er godt fladtrådte :tongue: ). Tror jeg har lært lektien denne gang og vil få lavet nogle nye allerede omkring jul i år, så jeg ikke skal efter det igen næste år midt i sæsonen. Ham, der laver mine indlæg, spurgte om det ikke var lettere om jeg fik nye fødder.... :tongue: Har lovet at give en melding, hvis de var gode nok - så ville han holde fest :laugh:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning søndag den 6. juli

Løb 22,2 km

gns tempo: 5.24 min/km

Tid: 1.59

Elipsetræner: 50 min

Mave- og rygøvelser

Løb ialt uge 27: 92 km

Alternativ træning: 2½ time

Så er touren jo startet :w00t: Man skal lige til at etablere sig et nyt favoritfelt, da de gode gamle kendinge efterhånden er ved at være væk af den ene eller anden grund, men jeg synes nu godt om denne årlige begivenhed med tynde mænd i uklædeligt tøj :tongue::laugh:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning mandag den 7. juli

Løb 13 km

gns tempo: 5.40 min/km

tid: 1.13

Restitutionstur i opfrisket luft efter en ordentlig skylle i går aftes og sikkert også i nat.

Nå jeg lod vist champagnepropperne springe lidt for tidligt med de indlæg...nu har jeg fået et lille rødt mærke i svangen er det jo tegn på at de trykker lidt forkert :cry: Det skal åbenbart ikke være let :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Noget skidt med de indlæg, det er jo efterhånden en længere føljeton. Kan du ikke aflaste andetsteds istedet for at lave indlæggene om? altså putte plaster på eller noget, ligesom man også sætter plaster og bruger vaseline andre steder, når først du har fået støtten i svangen rigtig?

Link to comment
Share on other sites

Noget skidt med de indlæg, det er jo efterhånden en længere føljeton. Kan du ikke aflaste andetsteds istedet for at lave indlæggene om? altså putte plaster på eller noget, ligesom man også sætter plaster og bruger vaseline andre steder, når først du har fået støtten i svangen rigtig?

Nej det duer ikke. De skal altså passe og det er jo lykkes før, så det kan lykkes igen. En af grundene til at jeg får lavet indlæg er netop af undgå vabler. Skal jeg løbe længe nok skal de nok komme uanset plaster og vaseline. Det var også en længere føljeton sidst, så det er sådan set business as usual :tongue: Men nu har jeg omsider lært lektien; indlæg skal laves offseason - dvs i november-december eller noget i den stil. Så har man ligesom lidt bedre tid til det...

Link to comment
Share on other sites

Træning onsdag den 9. juli

Løb 13,8 km

gns tempo: 4.58 min/km

tid: 1.08

Mave- og rygøvelser

Så vågner jeg og tjekker min netbank og opdager at nogen, der ikke er mig, har brugt mit visa-kort (eller i hvert fald mit kortnummer). Sikke noget lort altså!

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag den 10. juli

Løb 14,7 km

gns tempo: 5.12 min/km

tid: 1.16

Mave- og rygøvelser

I dag opdager jeg så, at der godt kan blive ved med at gå penge ud fra et kort, der er spærret...det var jeg så ikke lige forberedt på. Det afhænger af, hvornår der er faktureret og på hvilken måde åbenbart. Jeg har råbt, skreget og tudet overfor banken, der - fra mit synspunkt - sidder og gør ingenting. Man skal jo nok få pengene igen, men der skal jo køres sag og alt muligt, så det kan jo tage tid. Plus at det altså føles lidt som at have indbrud. Her kommer de bare hver dag i stedet for en gang. Det er med andre ord ikke liiiige min dage for tiden :cry:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 11. juli

Løb 13,6 km

gns tempo: 5.16 min/km

tid: 1.11

Kors i hytten hvor det øsede i morges. Det stod virkelig ned i stænger, og det må det have gjort det meste af natten for der var vand überalles. Man kan lynbørge blive taknemmelig for lidt; jeg opdagede til min store glæde at i dag er der ikke nogen, der har stjålet noget fra mig (ikke endnu i det mindste... :laugh: )

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 11. juli

Løb 13,6 km

gns tempo: 5.16 min/km

tid: 1.11

Kors i hytten hvor det øsede i morges. Det stod virkelig ned i stænger, og det må det have gjort det meste af natten for der var vand überalles. Man kan lynbørge blive taknemmelig for lidt; jeg opdagede til min store glæde at i dag er der ikke nogen, der har stjålet noget fra mig (ikke endnu i det mindste... :laugh: )

Ja det var helt vildt. Det var ene alene den trommen på vinduerne og rislen af vand i ristene der fik mig op af sengen tidligt i morges for at træne. Elsker regnvejr :wub:

1:45 på en elipsetræner ... :crazy: Der var jeg godt nok faldet i søvn

Link to comment
Share on other sites

Ja det var helt vildt. Det var ene alene den trommen på vinduerne og rislen af vand i ristene der fik mig op af sengen tidligt i morges for at træne. Elsker regnvejr :wub:

1:45 på en elipsetræner ... :crazy: Der var jeg godt nok faldet i søvn

Jeg vil nu ikke ligefrem sige at jeg elsker regnvejr...jo hvis jeg ikke skal nogen steder gør det ikke så meget :laugh: Hvis det ikke er koldt generer det mig nu heller ikke så meget at løbe i regnvejr, men det behøver ikke regne så meget at det høvler ned.

Når jeg træner andet end løb prøver jeg bare at lade være med at fokusere på, hvad jeg laver, og hvor lang tid der går. Sikkert meget god mentaltræning til ultraløb :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag den 12. juli

Elipsetræning: 1.40

Mave- og rygøvelser

Træning søndag den 13. juli

Spinning: 1.00

gns puls: 146

Elipsetræner: 40 min

gns puls: 133

Løb ialt uge 28: 55 km

Alternativ træning uge 28: 4½ time

Træning mandag den 14. juli

Løb 14 km

gns tempo: 5.11 min/km

tid: 1.12

Mave- og rygøvelser

Jeg løb slet ikke i weekenden, fordi jeg havde ondt på en underlig måde på oversiden at den ene fod...I dag tænkte jeg at jeg hellere måtte tjekke hvordan det føltes at løbe på, og jeg kunne slet ikke mærke det - heller ikke bagefter - så det har nok ikke så meget med løb at gøre. Ak ja hvor er man bundet af sin vante fortolkningshorisont :laugh: Måske har jeg slået mig eller noget i den stil.

Men så fik jeg da mulighed for at være en yderst sjælden gæst til spinning...det var nu ok. Mr. McDonald var på podiet. Det, der er sjovt, når jeg er løbetrænet men ikke cykeltrænet, er at jegt slet ikke kan udnytte pulsreserven overhovedet. Men sådan har det været hver gang jeg er startet på spinning; så går der noget tid før pulsen kan tæskes op. Jeg tror nu ikke man skal narre sig til at tro at jeg som sådan starter på spinning :wink: - vil jo helst løbe :smile:

Tillægsbemærkning; det burde være en slags helligdag i dag. Nu sidder man på sin pind mens de kører Tourmalet og Hautacam i touren. Hvad er det for noget :tongue:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag den 15. juli

Løb 15,2 km

gns tempo: 4.59 min/km

tid: 1.15

Det var altså en klasseetape af CSC Saxobank i går! Taktik lige efter bogen (og det var nok ikke efter bogen at de skulle tabe Andy Schleck men alligevel). Hvor må det være ærgerligt at være 1 sekund efter den gule trøje. Det sekund kunne man have hentet i et sving eller hvad ved jeg...

Link to comment
Share on other sites

Træning onsdag den 16. juli

Løb 12,8 km

gns tempo: 5.14 min/km

tid: 1.06

Stille og rolig tur til morgen på en dag, hvor vi kan glæde os til at touren kører igen :tongue:

Aften:

Spinning: 58 min

gns puls: 138

Mave- og rygtræning

Har igen anelse om, hvorfor jeg helt ekstraordinært skulle afsted til spinning om aftenen...men det skulle jeg altså :tongue: - sikkert fordi jeg ikke synes jeg får nok km i benene pt, og så må der jo kompenseres...

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 18. juli

Løb 14 km

gns tempo: 5.05 min/km

tid: 1.11

Mave- og rygøvelser

Fino tur i meget let regn i morges. Når det ikke styrter ned er regn helt ok :smile: Har ferie fra i dag og det bliver helt skønt. Har dog opdaget at jeg har arrangeret mine rejseplaner sådan, at jeg ikke kan se tour-etapen til alpe...ikke så godt :nonono::tongue:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag den 19. juli

Løb 11,8 km

gns tempo: 4.43 min/km

tid: 55 min

Mine fødder har det næsten godt igen. Det, der betyder noget er, hvor længe jeg er ude og ikke hvor hurtigt jeg løber. Så lige nu løber jeg bare kortere ture og håber det går i sig selv. Skal jo også løbe et marathon om en uges tid, så nedtrapning er sikkert fint nok :wink:

Jeg er ved at få nok af den massive pressedækning af doping i touren...kan de ikke bare lade testsystemet gå sin gang, kommentere når en rytter bliver suspenderet og så lade det være ved det...i stedet stiller den samlede verdenspresse med cirka 8 mio fotografer og journalister hver gang ordet doping nævnes, og så får de dopede mere omtale end dem, der faktisk har været ude og cykle :mad:

Link to comment
Share on other sites

Træning søndag den 20. juli

Spinning

Tid: 2.03

gns puls: 141

Mave- og rygøvelser

Kører med pulsur til spinning for at måle på et eller andet tror jeg... :tongue: Fine timer hvor kulturministeren var blandt deltagerne. Så har man også set ham i cykelshorts :tongue:

Løb ialt uge 29: 78 km

Alternativ træning: 3 timer

Link to comment
Share on other sites

Træning den 21. juli

Løb 13,5 km

gns tempo: 4.52 min/km

Tid: 1.05

Mave- og rygøvelser

Benene har det fint, og jeg holder træningen på et niveau, hvor jeg ikke hører noget til min svang.

Har lige konstateret at berlingske har brugt agurketiden til at kaste sig vil over alle mulige 'sundhedslidelser', som det nærmest hedder; spiseforstyrrelser, motionsforstyrrelse, stress og den får hele armen. Nu har man også sat navn på det at folk kan være sygeligt optaget af at spise sundt. Kan næsten regne ud på antallet af diagnoser og det antal, man anslår der lider af det ene eller andet, at der må være cirka 5 danskere, som ikke har et skævt forhold til et eller andet.... :tongue: Der er sikkert ikke mangel på kunder i butikken hos diverse behandlere...Normalområdet er tilsyneladende næsten forsvundet.

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter-ferie-opdatering

Godt så. Har været i Davos. Skulle deltage på et marathon. Og det gik mildest talt ad helvede til. Opfandt til lejligheden en 36 km distance. Den skarpe læser vil nok kunne gennemskue at det betød at jeg udgik. Der var flere ting, der gik galt - både fysisk og psykisk. Jeg havde problemer med mellemrummet mellem ørene helt fra starten. Allerede da jeg havde løbet 10 km begyndte jeg at kigge på uret og synes der var langt mellem km-skiltene. Der var altså lagt i kakkelovnen til et meeeeget langt løb :laugh: Allerede omkring 15-20 km kunne jeg mærke at jeg begyndte at få kuldegysninger og fryse indefra - altså hvor man kan mærke at man ikke fryser, fordi det er koldt i vejret. Det er typisk tegn på begyndende dehydring eller begyndende sukkerkold-hed. Efter nogle stejle nedløb holdt mine lår nærmest op med at virke. Det kan være fordi jeg slet ikke har trænet bakker eller noget, der ligner, i år. Jeg har jo været halv-ufokuseret på, hvilke store mål jeg havde - især efter det gik så godt til 6 timers løbet på Bornholm. Pludselig meldte der sig en masse mulige mål, jeg kunne forfølge. Og så ender man jo ofte med ikke at ramme nogen af dem. Så har jeg lært det. Nå men efter 30 km begyndte det at smuldre for mig. Jeg havde løbet et pænt tempo i starten, men er ret sikker på at jeg ikke løb for hurtigt - var ikke presset på vejrtrækning overhovedet. Jeg var ved 36 km-depotet omkring en tid på godt og vel 3.30 (så vidt jeg husker), og da havde jeg gået ret meget mellem 30 og 35. Ok i et bjergløb. Ved 36 smed jeg mig bare i græsset og kunne ikke mere. Det føltes som om jeg havde fået banket blodsukkeret helt i bund. I depotet fik jeg medlidenhed, varme tæpper, noget over hovedet så jeg ikke fik for meget sol, cola og muslibarer :smile: De troede ikke rigtig på at jeg virkelig ikke havde tænkt mig at løbe videre, og blev ved med at sige at jeg havde stadig havde flere timer til rådighed inden jeg ramte tidsgrænsen (som var 7 timer), men på det tidspunkt kunne jeg ikke finde mit ellers udmærkede tysk frem til at forklare, at jeg ikke var interesseret i at løbe i mål i en skodtid. Efter at have ligget/siddet i depotet i godt og vel en time blev jeg fragtet til målområdet i bil. En samarit lavede nogle basale undersøgelser af mig, og tog bla mit blodsukker som var ok på det tidspunkt, men såååå højt var det heller ikke, og da havde jeg jo drukket cola og spist noget sukkerholdigt i en time, så det skal nok passe at det har været lidt lavt.

Et plus ved situationen var at jeg havde tid til at sidde i målområdet og se også de hurtige på den lange distance komme i mål. Så jeg fik også længere og kortere snakke med de danskere, der kom hurtigt i mål. Jeg kunne så konstatere at Swiss Alpine kan tage pusten var selv meget garvede og dygtige ultraløbere :tongue:

Hvad kan jeg så lære af det?

1) Er jeg i Schweiz vil jeg løbe den lange distance. Det er den, der er sjov og er bedst stemning omkring. Det er den, jeg kan sætte mig op til og betragte som så stor en udfordring at jeg går til sagen på en helt anden måde.

2) Dette løb var tænkt som et træningsløb. Nu har jeg efterhånden brugt noget tid på at finde ud af, hvad der er vigtigt for mig i løbssammenhænge. Jeg er dårlig til at bruge officielle løb som træningsløb; når alt kommer til alt er jeg formentlig for meget konkurrencemenneske. Det, der rykker for mig, er at blive bedre. Det interesserer mig ikke specielt meget 'bare' at gennemføre længere (ikke på kendte distancer i det mindste).

3) Energiindtag frøken Rasmussen! Når jeg er fokuseret på at skynde mig i mål bliver jeg ved at skyde det at få noget i hovedet; bliver ved at tænke næste depot. Og på et tidspunkt er det gået lang tid :laugh: Havde heller ikke fået top-meget at spise om morgenen, og hvis jeg kigger nøgternt på det, havde jeg nok ikke fået nok dagen før :dry: Opdagede også i morges, at jeg umiddelbart har tabt 1½ kg (måske - min vægt svinger noget fra dag til dag afhængigt af væskebalance osv) på de fem dage selvom jeg jo ikke har været specielt aktiv - har gået nogle hyggeture og løbet 2x30 min i dagene op til løbet, og ellers læst bøger og hygget med nogle af the usual suspects.

De 100 km i Holland i midten af septemer ryger. Jeg har jo faktisk ikke løbet langt siden Bornholm, og der er 1½ måned til midt september, hvilket betyder omkring 4 ugers effektiv træning (hvis jeg starter nu) og så nedtrapning. Det er ikke nok. Og jeg kan med stor sikkerhed sige at jeg ikke starter nu :laugh: Tror aldrig jeg har haft så ondt i lårene som efter dette løb. Ikke engang de gange jeg har løbet de 78 km i Schweiz tror jeg. Så det er ikke helt løgn når jeg siger, at mine lår holdt op med at virke undervejs.

Næste mål bliver formentlig Frankfurt marathon i slutningen af oktober. Her har jeg formentlig også en, der gerne vil løbe sammen med mig og holde lidt tempo for mig. Det burde også give mig tid nok til at komme mig, få strammet træningen og få styr på mellemrummet mellem ørene :tongue: Sjovt nok har jeg fået det meget svært med marathon efter jeg er begyndt at løbe langt. På en måde virker det ikke længere langt i min bevidsthed, men når jeg er derude går det op for mig at det faktisk er langt, og så kan jeg godt tabe hovedet undervejs. Jeg har faktisk heller ikke lavet noget fornuftigt på marathon i flere år selvom jeg faktisk er i rigtig god form og også kan løbe ret fornuftigt på halvmarathon. Vil forsøge at lave om på det i Frankfurt :devil:

Men bortset fra løbet var det en rigtig hyggelig tur med godt selskab og vildt godt vejr. Davos er et fedt sted, hvor man kan lade op, sidde helt stille og kigge på bjergene og få højfjeldssol til den store guldmedalje. Jeg hører til den mere mørklødede del af den danske befolkning og selv med solfaktor høj skalder jeg nu lidt på næsen :tongue: Så jeg vælger at betragte det som en tur, hvor jeg er blevet klogere, brunere og har fået slappet af :wink:

Tillægsbemærkning: Ok der kan altid findes grunde til at ærgre sig; nu ser jeg på resultatlisten at havde jeg holdt i nogenlunde form til mål var jeg helt sikkert kommet i top 10....og havde jeg løbet bare lidt hurtigere i top 5...Nå men sådan er det :wink:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share