Hold i nakken - kiropraktor


Serious
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Har fået et ganske ukompliceret hold i nakken, dvs. at der ikke er problemer med udstråling af smerte eller hovedpine.

Mit spørgsmål er nu: Hvor mange behandlinger hos en kiropraktor skal man regne med at undergå, før problemet er løst?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det er en ukompliceret og relativ ny skade, så er 1 gang normalt nok. Kan dog være tilbagevendende, så du risikerer at skulle behandles et par gange. Men vær opmærksom på at langt de fleste kiropraktorer ikke vil røre dig med en ildtang uden forudgående røntgenbillede, - af sikkerhedsmæssige årsager, mest af hensyn til dig men også behandleren. Det koster ca. 500,- kr.

Fysioterapeuter med kurser i manuel terapi kan også manipulere med hvirvlerne :smile: - og en del forlanger ikke forudgående røntgen.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa...

Har fået et ganske ukompliceret hold i nakken, dvs. at der ikke er problemer med udstråling af smerte eller hovedpine.

Mit spørgsmål er nu: Hvor mange behandlinger hos en kiropraktor skal man regne med at undergå, før problemet er løst?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det er en ukompliceret og relativ ny skade, så er 1 gang normalt nok. Kan dog være tilbagevendende, så du risikerer at skulle behandles et par gange. Men vær opmærksom på at langt de fleste kiropraktorer ikke vil røre dig med en ildtang uden forudgående røntgenbillede, - af sikkerhedsmæssige årsager, mest af hensyn til dig men også behandleren. Det koster ca. 500,- kr.

Fysioterapeuter med kurser i manuel terapi kan også manipulere med hvirvlerne :smile: - og en del forlanger ikke forudgående røntgen.

<{POST_SNAPBACK}>

jeg ville vælge kiropraktoren 5+års øvelse med manipulation og dagligt arbejde med justeringer broger for en bedre kvalitet i denne form for behandliger :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa...

Har fået et ganske ukompliceret hold i nakken, dvs. at der ikke er problemer med udstråling af smerte eller hovedpine.

Mit spørgsmål er nu: Hvor mange behandlinger hos en kiropraktor skal man regne med at undergå, før problemet er løst?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det er en ukompliceret og relativ ny skade, så er 1 gang normalt nok. Kan dog være tilbagevendende, så du risikerer at skulle behandles et par gange. Men vær opmærksom på at langt de fleste kiropraktorer ikke vil røre dig med en ildtang uden forudgående røntgenbillede, - af sikkerhedsmæssige årsager, mest af hensyn til dig men også behandleren. Det koster ca. 500,- kr.

???? :blink:

Hvad belæg har du for at påstå det? Såfremt der er tale om dansk uddannede kiropraktorer bliver der kun foretaget røntgen undersøgelse, hvis der er indikation for det. Det vil primært sige:

-Patienten er under 20 eller over 55 år

-Har været udsat for traume

-Varighed over 5-6 uger

-Manglende effekt af anden konservativ behandling

-Klinisk mistanke om malignitet i knoglevævet

-Klinisk mistanke om ossøs misdannelse

-mm.

Mht. antallet af behandlinger, så vil 1 behandling sjældent være nok. Man kan ikke generalisere, men forvent minimum 2-5 behandlinger. Det tager tid at genoprette bevægelsen i din nakken. Kiropraktik er ingen mirakelkur, men kan helt klart afkorte forløbet af dit nakkehold.

God bedring :smile: .

Link to comment
Share on other sites

Hvad belæg har du for at påstå det? Såfremt der er tale om dansk uddannede kiropraktorer bliver der kun foretaget røntgen undersøgelse, hvis der er indikation for det. Det vil primært sige:

-Patienten er under 20 eller over 55 år

-Har været udsat for traume

-Varighed over 5-6 uger

-Manglende effekt af anden konservativ behandling

-Klinisk mistanke om malignitet i knoglevævet

-Klinisk mistanke om ossøs misdannelse

-mm.

Mht. antallet af behandlinger, så vil 1 behandling sjældent være nok. Man kan ikke generalisere, men forvent minimum 2-5 behandlinger. Det tager tid at genoprette bevægelsen i din nakken. Kiropraktik er ingen mirakelkur, men kan helt klart afkorte forløbet af dit nakkehold.

God bedring :smile: .

<{POST_SNAPBACK}>

Godt at høre du ikke er blevet helt kvaksalver Rall :poking:

Hvis jeg ikke husker forkert, så ligger landsgennemsnitet på 4,5 behandlinger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hold i nakken går som regel over af sig selv.

Spar pengene hvis ikke det går i orden af sig selv efter 1. behandling.

Kiropraktik er ingen mirakelkur, men kan helt klart afkorte forløbet af dit nakkehold
Findes der dokumentation for det?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej der findes ikke dokumentation for at kiropraktik ikke er en mirakelkur :wink: .

Findes der dokumentation for, at der kun skal én behandling til?

Jeg har ikke nævnt, at der er dokumentationen for, at kiropraktik kan afkorte forløbet af et akut nakkehold, men jeg skal undersøge sagen :smile: . Selv om der ikke skullde findes dokumentation, så er det jo ikke ensbetydende med, at det ikke forholder sig sådan. Det kan være mangel på gode kliniske undersøgelser eller måleparametre mm., som gør at der endnu ikke forligger dokumentation på området.

Edited by Rall
Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg hjælpe Rall lidt af vejen:

Man anbefaler Kiropraktik til akut hold i lænderyg, da det faktisk har en god effekt. Dette fremgik af en væsentlig rapport, nemlig en MTV rapport:

Manniche C, Biering-Sørensen F, Kryger-Baggesen P et al. Ondt i ryggen: Forekomst, behandling og forebyggelse i et MTV-perspektiv. Statens Institut for Medicinsk Teknologi Vurdering. København 1999;1(1):1-107.

De konstaterer, at ved nyopstået "ondt i ryggen" ses en spontan bedring hos 90% af patienterne i løbet af 12 uger. Heraf er halvdelen smertefri allerede efter 3 uger. Det typiske forløb er således en hurtigt indsættende spontan bedring hos 60-80% af patienterne uanset behandlingsindsats

Anbefalingerne

1. Manuel behandling kan anbefales ved mere end 2-3 dages

varende funktionsindskrænkende akut lænderygbesvær.

2. Manuel behandling kan anbefales som indledende

behandling ved aktuel opblussen af tilbagevendende/kronisk

funktionsindskrænkende rygbesvær.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg hjælpe Rall lidt af vejen:

Man anbefaler Kiropraktik til akut hold i lænderyg, da det faktisk har en god effekt. Dette fremgik af en væsentlig rapport, nemlig en MTV rapport:

Manniche C, Biering-Sørensen F, Kryger-Baggesen P et al. Ondt i ryggen: Forekomst, behandling og forebyggelse i et MTV-perspektiv. Statens Institut for Medicinsk Teknologi Vurdering. København 1999;1(1):1-107.

De konstaterer, at ved nyopstået "ondt i ryggen" ses en spontan bedring hos 90% af patienterne i løbet af 12 uger. Heraf er halvdelen smertefri allerede efter 3 uger. Det typiske forløb er således en hurtigt indsættende spontan bedring hos 60-80% af patienterne uanset behandlingsindsats

Anbefalingerne

1. Manuel behandling kan anbefales ved mere end 2-3 dages

varende funktionsindskrænkende akut lænderygbesvær.

2. Manuel behandling kan anbefales som indledende

behandling ved aktuel opblussen af tilbagevendende/kronisk

funktionsindskrænkende rygbesvær.

<{POST_SNAPBACK}>

:4thumbup: Doc, ja på lændeområdet er evidensen for manuel behandling stor og god, mens den på nakke området er lidt mere vag.. Jeg går ud fra at der inden for de kommende år vil foreligge en række undersøgelser, der kan fortælle os noget mere om effekten af manuel behandling på akutte/subakutte/kroniske nakkegener :innocent: .

Edited by Rall
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvad jeg kan med mine fingre - men jeg har taget et kursus i kranio-sakral-terapi og lærte der et trick som kan fjerne det meste af et hold i nakken på 10 min. Og det gør ikke engang ondt.

Det er ikke fordi jeg vil gøre reklame for migselv - jeg har ikke nogen forretning eller andet... faktisk gør jeg det ganske gratis på min arbejdsplads (hvor der er flere som kan bekræfte min påstand).

Men jeg forstår bare ikke hvorfor man skal til kiropraktor for et hold i nakken? Kan ens knogler komme ud af led ved at man har fået træk? Eller sovet forkert?

Min teknik går ud på - sådan groft fortalt - at jeg løsner bindevævet omkring den muskel som er anspændt - dette får så musklen til at slappe af og "hold-i-nakken" smerterne forsvinder.

Simple as that

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for svarene. Jeg har nu været ved kiropraktoren 3 gange, og har på ingen måde hold i nakken mere - kun en smule ømhed. Han vil se mig igen på fredag, men jeg tror, jeg sparer pengene og håber på at ømheden fortager sig af sig selv.
Af ren nysgerrighed, hvilken kiropraktor tog du til? Det er altid selv en vurdering, om man synes man behøver de sidste behandlinger, men så har man ihvertfald også en stor del af ansvaret, hvis det skulle bliver værre igen :wink:
Doc, ja på lændeområdet er evidensen for manuel behandling stor og god, mens den på nakke området er lidt mere vag.. Jeg går ud fra at der inden for de kommende år vil foreligge en række undersøgelser, der kan fortælle os noget mere om effekten af manuel behandling på akutte/subakutte/kroniske nakkegener  .

Jep dokumentationen er god på lændryggen, men jeg mener også, at man må gå ud fra, at det samme gælder for nakkeområdet. Jeg er dog fuldstændig enig med dig om, at der kræves mere forskning på området. Det er på høje tide du kommer igang :innocent::devil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvad jeg kan med mine fingre - men jeg har taget et kursus i kranio-sakral-terapi og lærte der et trick som kan fjerne det meste af et hold i nakken på 10 min. Og det gør ikke engang ondt.

Det er ikke fordi jeg vil gøre reklame for migselv - jeg har ikke nogen forretning eller andet... faktisk gør jeg det ganske gratis på min arbejdsplads (hvor der er flere som kan bekræfte min påstand).

Men jeg forstår bare ikke hvorfor man skal til kiropraktor for et hold i nakken? Kan ens knogler komme ud af led ved at man har fået træk? Eller sovet forkert?

Min teknik går ud på - sådan groft fortalt - at jeg løsner bindevævet omkring den muskel som er anspændt - dette får så musklen til at slappe af og "hold-i-nakken" smerterne forsvinder.

Simple as that

<{POST_SNAPBACK}>

Det du beskriver du kan behandle, er simple hovedpiner udløst af muskelspændinger. De responderer fint på massage og man skal ikke undervurdere effekten af ganske simpelt bare at blive rørt ved og nusset for :smile:

Hovedpiner kan have mange udløsende faktorer:

Muskelspændinger, overdrevent brug af smertestillende (svært at overbevise patienter om!), små fejlstillinger i nakkeleddene (kiropraktorerne kommer ind her), udvidelse af hjernens blodkar (migræne), tumorer (primære og metastaser) indenfor kraniekassen, hjerneblødning, blodpror i hjernene, dem uden nogen umiddel etc.

Link to comment
Share on other sites

Nej det er altså også hold i nakken - der hvor man ikke kan dreje hovedet!

Og det er IKKE massage!

Jeg har lært tricket af Stanley Rosenberg - så du/I kan jo søge på ham og lære mere om det hvis I skulle ha interesse inden for dette.

Det er ikke alle som yder kranio-sakral-terapi der har lært det trick for det er kun Stanley som underviser i det - men det har været guld værd at lære den øvelse da jeg også har glæde af at gøre det på migselv.

Men nu skal du/I altså heller ikke forstå mig sådan at jeg tror jeg kan behandle alting. Jeg ved godt hvor mine grænser går og er der noget jeg ikke mener jeg har styr på eller hvor jeg er bange for at gøre noget galt/forkert - så henviser jeg selvf. til andre - kiropraktor, fyssen, lægen, skadestuen... Men jeg kan altså "noget" ;)

Edited by MissDumbell
Link to comment
Share on other sites

jeg giver ikke en skid for kiropraktorer.

kommer man een gang.....kommer man altid igen

herovre giver folk ikke saerlig meget "credit" for kiropraktor behandlinger, det er det samme paa den amerikanske oest samt vest kyst.

for nogle maaneder siden laeste jeg om hvorledes kiropraktor behandlinger var i fald.

jeg ville hellere see en osteopat (jeg ved ikke hvad de hedder paa dansk) eller faa akkupunktur, reflexology eller ligende.......men at gaa og faa hele sin krop twisted og misbrugt af en kiropraktor, nej tak.

Link to comment
Share on other sites

jeg giver ikke en skid for kiropraktorer.

kommer man een gang.....kommer man altid igen

herovre giver folk ikke saerlig meget "credit" for kiropraktor behandlinger, det er det samme paa den amerikanske oest samt vest kyst.

for nogle maaneder siden laeste jeg om hvorledes kiropraktor behandlinger var i fald.

jeg ville hellere see en osteopat (jeg ved ikke hvad de hedder paa dansk) eller faa akkupunktur, reflexology eller ligende.......men at gaa og faa hele sin krop twisted og misbrugt af en kiropraktor, nej tak.

<{POST_SNAPBACK}>

Kiropraktorerne i US er ikke at sammenligne med de danske. Der er stor forskel på kvaliteten af deres uddanelser og deres etik. De danske reguleres noget tættere og har 5+års uddanelse bag sig på højeste niveau.

Desuden twistes og misbruges kroppen ikke af en kiropraktor. Fart præcision og korrekt prætension er nøglen til gode behandliger, hvorimod nogle af de "alternative knækkere" derimod laver alt for generelle og uspecifikke behandliger ifht kiropraktorens behandling.

Dybest set tilstræber en kiropraktor at behandle så specifikt som muligt og med mindst mulig amplitude for netop at minimere belastningen på ledkapslerne.

Gode kiropraktorer vil også bruge muskelbehandlinger, som en del af deres behandlingsforløb hvis nødvendigt. Dette fylder også en del i den praktiske og teoretiske del af uddannelsen :smile:

Link to comment
Share on other sites

jeg giver ikke en skid for kiropraktorer.

kommer man een gang.....kommer man altid igen

herovre giver folk ikke saerlig meget "credit" for kiropraktor behandlinger, det er det samme paa den amerikanske oest samt vest kyst.

for nogle maaneder siden laeste jeg om hvorledes kiropraktor behandlinger var i fald.

jeg ville hellere see en osteopat (jeg ved ikke hvad de hedder paa dansk) eller faa akkupunktur, reflexology eller ligende.......men at gaa og faa hele sin krop twisted og misbrugt af en kiropraktor, nej tak.

<{POST_SNAPBACK}>

Kiropraktorerne i US er ikke at sammenligne med de danske. Der er stor forskel på kvaliteten af deres uddanelser og deres etik. De danske reguleres noget tættere og har 5+års uddanelse bag sig på højeste niveau.

Desuden twistes og misbruges kroppen ikke af en kiropraktor. Fart præcision og korrekt prætension er nøglen til gode behandliger, hvorimod nogle af de "alternative knækkere" derimod laver alt for generelle og uspecifikke behandliger ifht kiropraktorens behandling.

Dybest set tilstræber en kiropraktor at behandle så specifikt som muligt og med mindst mulig amplitude for netop at minimere belastningen på ledkapslerne.

Gode kiropraktorer vil også bruge muskelbehandlinger, som en del af deres behandlingsforløb hvis nødvendigt. Dette fylder også en del i den praktiske og teoretiske del af uddannelsen :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Præcis. ptpoul har ret. Der er stor forskel på baggrunden bag de forskellige landes uddannelser. Den danske blev startet i 1992 og bygger på et evidens baseret grundlag, og er en 5 årig kandidat uddannelse fra universitet i Odense efterfulgt af et års turnus. De første 3 år af universitets uddannelsen er magen til medicin uddannelsen, dog med den forskel, at de kiropraktor studerende også har fysik, biomekanik samt undervisning i manuel behandling.

Men inden for alle grene er der jo brådne kar. Og kiropraktikken går heller ikke forbi. Der er da historier om at nogle amerikansk uddannede kiropraktor for en del år tilbage hævdede, at de kunne behandle alt fra blindhed over barnløshed til nedgroede tånegle :dry: : Det er da dybt uetisk, og jeg kan godt forstå, at folk, inklusiv de alment praktiserende læger, har set skævt til kiropraktorerne, hvis de har haft sådanne oplevelser. Heldigvis er der sket en holdningsændring i takt med at der er kommet flere og flere dansk uddannede kiropraktorer ud :smile: .

Link to comment
Share on other sites

jeg giver ikke en skid for kiropraktorer.

kommer man een gang.....kommer man altid igen

herovre giver folk ikke saerlig meget "credit" for kiropraktor behandlinger, det er det samme paa den amerikanske oest samt vest kyst.

for nogle maaneder siden laeste jeg om hvorledes kiropraktor behandlinger var i fald.

jeg ville hellere see en osteopat (jeg ved ikke hvad de hedder paa dansk) eller faa akkupunktur, reflexology eller ligende.......men at gaa og faa hele sin krop twisted og misbrugt af en kiropraktor, nej tak.

<{POST_SNAPBACK}>

Kiropraktorerne i US er ikke at sammenligne med de danske. Der er stor forskel på kvaliteten af deres uddanelser og deres etik. De danske reguleres noget tættere og har 5+års uddanelse bag sig på højeste niveau.

Desuden twistes og misbruges kroppen ikke af en kiropraktor. Fart præcision og korrekt prætension er nøglen til gode behandliger, hvorimod nogle af de "alternative knækkere" derimod laver alt for generelle og uspecifikke behandliger ifht kiropraktorens behandling.

Dybest set tilstræber en kiropraktor at behandle så specifikt som muligt og med mindst mulig amplitude for netop at minimere belastningen på ledkapslerne.

Gode kiropraktorer vil også bruge muskelbehandlinger, som en del af deres behandlingsforløb hvis nødvendigt. Dette fylder også en del i den praktiske og teoretiske del af uddannelsen :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

hvor pragtfuldt - men jeg skifter stadigvaek ikke mening. :poking:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det handler om, hvad den enkelte vil bruge sine penge på, må det afhænge af, hvad man selv har det bedst med.

Skal det handle om, hvad samfundet skal punge ud til, må det være et krav med evidensbaseret behandling. Der er kiropraktik nok det behandlingstilbud, der halter mindst bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det handler om, hvad den enkelte vil bruge sine penge på, må det afhænge af, hvad man selv har det bedst med.

Skal det handle om, hvad samfundet skal punge ud til, må det være et krav med evidensbaseret behandling. Der er kiropraktik nok det behandlingstilbud, der halter mindst bagefter.

Det er et område, hvor der er behov for mere forskning ja, men der findes allerede en del, som er fuldt tilstrækkeligt. Desuden findes der flere områder inden for lægevidenskaben, som ikke er evidensbaseret viden, men nærmere tradition og "fordi det virker".

Link to comment
Share on other sites

Hvis det handler om, hvad den enkelte vil bruge sine penge på, må det afhænge af, hvad man selv har det bedst med.

Skal det handle om, hvad samfundet skal punge ud til, må det være et krav med evidensbaseret behandling. Der er kiropraktik nok det behandlingstilbud, der halter mindst bagefter.

Det er et område, hvor der er behov for mere forskning ja, men der findes allerede en del, som er fuldt tilstrækkeligt. Desuden findes der flere områder inden for lægevidenskaben, som ikke er evidensbaseret viden, men nærmere tradition og "fordi det virker".

<{POST_SNAPBACK}>

Der er helt sikkert områder indenfor medicinen, hvor evidensen er bedre end andre. Det område, hvor der er bedst evidens er faktisk psykiatrien :smile:

Meen, derfra og så til at sidestille evidensen indenfor medicinen,med de flere hundrede år på bagen og med milliarder og atter milliarder i budgettet og så kiropraktikken er at strække den, tror jeg vist godt man kan blive enige om.

Og hvilke områder er det så, hvor evidensen er "fuldt tilstrækkeligt"? Det ville jeg gerne vide :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa...

Har fået et ganske ukompliceret hold i nakken, dvs. at der ikke er problemer med udstråling af smerte eller hovedpine.

Mit spørgsmål er nu: Hvor mange behandlinger hos en kiropraktor skal man regne med at undergå, før problemet er løst?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det er en ukompliceret og relativ ny skade, så er 1 gang normalt nok. Kan dog være tilbagevendende, så du risikerer at skulle behandles et par gange. Men vær opmærksom på at langt de fleste kiropraktorer ikke vil røre dig med en ildtang uden forudgående røntgenbillede, - af sikkerhedsmæssige årsager, mest af hensyn til dig men også behandleren. Det koster ca. 500,- kr.

Fysioterapeuter med kurser i manuel terapi kan også manipulere med hvirvlerne :smile: - og en del forlanger ikke forudgående røntgen.

<{POST_SNAPBACK}>

jeg ville vælge kiropraktoren 5+års øvelse med manipulation og dagligt arbejde med justeringer broger for en bedre kvalitet i denne form for behandliger :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh: Inden tråden går helt i kiropraktor selvsving, har jeg lige et par kommentarer :smile:

Det er med behandlere som med så meget andet: Det er den enkelte behandler i højere grad end længden af uddannelsen som afgør om du får et godt resultat. Der er i øvrigt ingen dokumentation for effekten af manuel terapi - jeg vil anbefale at du kontakter nogle af dine kommende kolleger som forsker bl.a. på Ringe rygcenter :wink: (Jeg har tidligere i min log refereret fra rygsymposium, som blev afholdt i Aalborg for nogle måneder siden. Her fortalte kiropraktorer og læger om problemerne med at dokumentere effekten)

Mht. de uger som omtales: Der ses spontan bedring - altså bedring uden behandler - i min. 80% af alle nyopståede lænderygbesvær inden for 47 uger. Man kunne altså lige så vel pendulere en tånegl over en kop morgenurin, som gå til kiropraktor :tongue:

Når det så er sagt, vil jeg selvf. tilføje, at jeg bestemt mener at kiropraktorer har deres berettigelse. Ved akut låsning ville jeg nok også vælge (en erfaren) kiropraktor. Ved længerevarende besvær, ville jeg helt klart vælge fys.

En dygtig rygbehandler kan både manipulere og arbejde med McKenzie på højt plan imo :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share