Multivitaminpille


Hansen0109
 Share

Recommended Posts

Hej. :wink:

1. BETACAROTEN:

Jeg ved ikke særlig meget om beta-caroten. Men for mange år siden var der meget debat om dette stof. Personligt synes jeg, at visse såkaldte eksperter udførte en skræmmekampagne mod dette stof. Det var - efter min mening - langt mere nuanceret end det billede, som modstanderne mod tilskud af store mængder antioxidanter påstod. Så på dette tidspunkt savnede jeg i den grad et slags alternativt ernæringsråd. Dette råd har vi heldigvis idag; nemlig Vitalrådet. ( Jeg er ikke nødvendigvis enig med Vitalrådet, men det giver den nødvendige faglige modvægt til myndighederne og deres lave ADT-værdier (Anbefalet Daglig Tilførsel).

Jeg har ikke nok viden til at anbefale eller fraråde beta-caroten. Men så vidt min senile hjerne husker, var der tale om meget store mængder beta-caroten i de daværende undersøgelser.

Personligt tager jeg beta-caroten, men kun i mindre mængder. Dette suppleres med flere kosttilskud, der tilsammen giver mig vel ca. 10 antioxidanter.

Min begrundelse for dette valg er, at flere stoffer samarbejder. Derfor vil jeg hellere have MANGE stoffer i SMÅ mængder end FÅ antioxidanter i STORE mængder. (Der er dog også nogle stoffer - ikke nødvendigvis antioxidanter - der modarbejder hindanden).

Det er denne tankegang, som jeg kalder "LIGHT". Dette er et lidt misvisende begreb. Men "Light" er alligevel rammende, da det signalerer, at der er tale om små mængder.

2. PRODUCENTEN BAG OMNIMIN:

Jeg har valgt at melde producenten bag produktet Omnimin for vildledning og misbrug af videnskabelige informationer. Denne påstår nemlig noget, som der endnu ikke er videnskabelig dokumentation for. Måske viser det sig, at tilskud, der indeholder antioxidanter i store mængder, er markant sundere end den almindelig multi-vitamin/mineral-pille, der kun indeholder 100 % af ADT (Anbefalet Daglig Tilførsel). Men det er alt for tidligt at skabe konklusioner på dette felt. Der er stadig MEGET stor uenighed om dette i fag/interesse-kredse. Så jeg mener, at producenten optræder utroværdigt, umoralsk og useriøst.

Personligt håber jeg, at det viser sig, at Omnimin er markant sundere end de almindelige multi-vitamin/mineral-piller. Det vil da være dejligt, hvis den viser sig at være så sund, som producenten påstår. Jeg forstår også godt de personer, der har valgt at tage Omnimin. Men det er for let at påstå, at Omnimin er sundere end piller med 100 % ADT.

Jeg viste engang fedtstof-forsker fra KVL-Landbohøjskolen Tine Tholstrup en reklame for et CLA-produkt. I denne reklame påstod producenten flere ting. Tine Tholstrup sagde meget rammende, at der er utroligt, at producenterne er klogere end forskerne. Jeg kan kun give hende ret. Producenterne har ikke altid den ydmyghed, der kræves. Fabrikanter er ikke altid forsigtige i deres udtalelser.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 6 months later...
Nej, selvfølgelig ved jeg godt, at kroppen har brug for antioxidanter, vitaminer og mineraler. Det siger da sig selv. Men jeg mener, at det i den grad er i strid med sandheden at påstå, at kosttilskud med store mængder antioxidanter - som f.eks Omnimin - er mere gavnlig/sundere end en almindelig multi-vitamin/mineral-pille, der kun indeholder 100 % af ADT (Anbefalet Daglig Tilførsel).

F.eks skriver producenten af Omnimin ordret: "Moderne livsstil øger behovet for mikronæringsstoffer langt udover det normale. Dette betyder i praksis, at de fleste mennesker har gavn af væsentligt højere dagsdoser af vitaminer, mineraler og sporstoffer end ADT (Anbefalet Daglig Tilførsel) foreskriver". Citat slut.

DETTE ER I DEN GRAD I DIREKTE STRID MED SANDHEDEN. DISSE PÅSTANDE SAVNER VIDENSKABELIG DOKUMENTATION. EFTER MIN MENING ER PRODUCENTEN DERFOR DYBT UTROVÆRDIG, USERIØS OG UMORALSK.

Derfor overvejer jeg, om jeg vil melde producenten for videnskabelig fusk.

Som du nok husker, blev jeg for nogle måneder siden kritiseret for at tale om skadelig overdosering i forbindelse med Omnimin. Den kritik har jeg taget til mig. Derfor er jeg idag mere omhyggelig med, hvordan jeg formulerer mig. På samme måde synes jeg, at tilhængerne af Omnimin bør være varsomme i deres formuleringer. Ellers får vi aldrig en frodig og fair debat. Alle kostvejledere bør derfor indrømme, at de ikke ved, om Omnimin eller en almindelig multi-vitamin/mineral-pille med 100 % af ADT (Anbefalet Daglig Tilførsel) er bedst. Ellers har de i den grad et alvorligt forklaringsproblem.

Jeg har set dine hadske indlæg på flere fora, og har da heller ikke undladt at bemærke, at mange andre brugere/læsere på disse sider simpelthen står af overfor dine vanvittige og latterlige påstande, og dit korstog imod de stærke vitaminer-mineraler, og Omnimin i særdeleshed.

Jeg har også bemærket, at du ovenfor og flere andre steder nævner, at du mener, at producenten bag Omnimin forsøger at kvæle debatten. I samme åndedrag afslører du dig selv, nemlig at du overvejer at anmelde producenten til myndighederne. Vi lader den stå en øjeblik, Jan Smørhul – den taler for sig selv. Anmeldelse til myndighederne er da netop et udtryk for at ville KVÆLE debatten, så dine angreb imod producenten har forkert adresse, Jan Smørhul – de bør rettes imod dig selv!

Hvorfor går du ikke bare i dialog med producenten bag Omnimin, i stedet for dine sædvanlige back-fighter metoder, hvor du kværulerer på livet løs bagom producentens ryg. Har du overhovedet været i kontakt med producenten af Omnimin? Du påstår, at der ikke er dokumentation og beviser for producentens udtalelser omkring Omnimin og lignende produkter. Ja du påstår ligefrem, at det er i strid med sandheden. Har du overhovedet set producentens dokumentation (eller andre producenters for den sags skyld)?? Og har Du - Jan Smørhul - nu ophøjet dig selv til gud, og taget patent på SANDHEDEN??

Du argumenterer konsekvent – selvom du påstår det modsatte – udelukkende for Arne Astrup og Co’s holdninger til vitaminer og antioxidanter. Du gør meget ud af at nævne, at du er uafhængig af økonomiske interesser, hvilket er helt fint, men du gør samtidig meget lidt ud af at fortælle læserne hvem Jan Smørhul egentlig er for en størrelse. På Dagens Medicin, kan man se i et indlæg fra din hånd, at du er uddannet ernærings- og husholdningsøkonom. Ergo får vi altså her vished for, at du netop er ud af Arne Astrup og Co.s skole! Dette forklarer med andre ord dine holdninger, og hvis du havde et gran af troværdighed, burde du derfor have tonet rent flag for længst!

M.h.t. diskussionen omkring doseringen af vitaminer og mineraler – ADT vs. ODT (Optimal daglig tilførsel) – er det simpelthen ikke korrekt, når du påstår, at ODT er hentet ud af den blå luft. Der ligger mange, store og langvarige befolkningsundersøgelser bag ODT-værdierne, ligesom at man ud af den forskning, der foregår omkring antioxidanter, ser de bedste og mest lovende resultater i de forsøg, hvor man har anvendt ODT-værdierne i forsøgene.

Korrekt, du kan ikke fastlægge SPECIFIKT og 100 % korrekt hvad der er de optimale doseringer af vitaminer og mineraler for den enkelte person – de kan i sagens natur kun være vejledende, eftersom vi hver især immervæk er individuelt unikke, har forskellig livssituation osv.

Men, det er overvejende sandsynligt, ud fra den viden, som er tilgængelig i dag, at den optimale dosering ligger i nærheden af ODT-værdierne (som justeres løbende ud fra resultaterne af den massive forskning der heldigvis foregår), og dermed ligger langt over ADT. Selvom ADT-værdierne er blevet vurderet siden krigens tid, er de fortsat kun et udtryk for den mængde næringsstoffer man indtager ved en normal dansk kost, d.v.s. de er udtryk for en analyse af dansk normalkost (frikadeller, sovs og kartofler – og jo; så er der lige kommet det med 6 om dagen til…). Andet og mere er ADT ikke udtryk for, og derfor uanvendelig som rettesnor for en optimal dosering af vitaminer og mineraler.

Jeg synes, at du, Jan Smørhul, på alle de fora hvor du er aktiv, bør tone rent flag, og INDRØMME, at det du dybest set er ude på, IKKE er en fair og frodig debat, sådan som du så selvhøjtideligt påstår, (hvis man er uenig med Jan Smørhul kommer stokkene frem, og der trues med anmeldelse) men er et bevidst forsøg på at bombe ernæringsforskningen 30 år tilbage i tiden, og dermed se bort fra alle de undersøgelser, der har været i denne periode, som for en overvejende dels vedkommende viser, at antioxidanterne har langt kraftigere, positive, forebyggende og helbredende effekter i ODT-doseringerne kontra ADT.

Mr. Universe

Link to comment
Share on other sites

du er uddannet ernærings- og husholdningsøkonom. Ergo får vi altså her vished for, at du netop er ud af Arne Astrup og Co.s skole! Dette forklarer med andre ord dine holdninger, og hvis du havde et gran af troværdighed, burde du derfor have tonet rent flag for længst!

M.h.t. diskussionen omkring doseringen af vitaminer og mineraler – ADT vs. ODT (Optimal daglig tilførsel) – er det simpelthen ikke korrekt, når du påstår, at ODT er hentet ud af den blå luft. Der ligger mange, store og langvarige befolkningsundersøgelser bag ODT-værdierne, ligesom at man ud af den forskning, der foregår omkring antioxidanter, ser de bedste og mest lovende resultater i de forsøg, hvor man har anvendt ODT-værdierne i forsøgene.

Men, det er overvejende sandsynligt, ud fra den viden, som er tilgængelig i dag, at den optimale dosering ligger i nærheden af ODT-værdierne (som justeres løbende ud fra resultaterne af den massive forskning der heldigvis foregår), og dermed ligger langt over ADT. Selvom ADT-værdierne er blevet vurderet siden krigens tid, er de fortsat kun et udtryk for den mængde næringsstoffer man indtager ved en normal dansk kost, d.v.s. de er udtryk for en analyse af dansk normalkost (frikadeller, sovs og kartofler – og jo; så er der lige kommet det med 6 om dagen til…). Andet og mere er ADT ikke udtryk for, og derfor uanvendelig som rettesnor for en optimal dosering af vitaminer og mineraler.

Jeg synes, at du, Jan Smørhul, på alle de fora hvor du er aktiv, bør tone rent flag, og INDRØMME, at det du dybest set er ude på, IKKE er en fair og frodig debat, sådan som du så selvhøjtideligt påstår, (hvis man er uenig med Jan Smørhul kommer stokkene frem, og der trues med anmeldelse) men er et bevidst forsøg på at bombe ernæringsforskningen 30 år tilbage i tiden, og dermed se bort fra alle de undersøgelser, der har været i denne periode, som for en overvejende dels vedkommende viser, at antioxidanterne har langt kraftigere, positive, forebyggende og helbredende effekter i ODT-doseringerne kontra ADT.

Mr. Universe

Ernærings- og husholdningsøkonom kan man ikke karakterisere som Arne Astrups skole.

Jan Smørhul skriver konstant at han ikke har forstand på en lang række ting, men det holder ham ikke tilbage for at komme med en lang række kommentarer på rigtig mange debatsider m.m. Det er endvidere tydeligt, at han har en agenda som han endvidere har "plaget" en lang række myndighedspersoner og forskere med.

ODT er bare et smart begreb, som ser forholdvis ukritisk (sorterer) på de tilgængelige artikler og så kommer med deres anbefalinger. De burde skrive, at der er studier som peger på at mere end ADT kunne være gunstigt (meget afhængigt fra person til person). ODT er et godt initiativ, men som desværre ikke er så kritiske som man kunne ønske.

I modsatte grønt findes ADT, som er overkritiske og bygger på at hvis der spises en GOD varieret kost så får man alt hvad man skal ha' og så er anbefalingerne mere eller mindre sat efter det. De samme myndighedspersoner udtaler igen og igen i pressen, at de fleste får hvad de skal ha' selv om de samme personer nogle gange skriver noget helt andet i videnskabelige artikler og at det er galt med en lang række persongrupper. Det er en kendsgerning at langt de fleste ikke spiser efter anbefalingerne og får for lidt at en eller flere mikronæringsstoffer - bl.a. D-vitamin som er helt gal m.fl (her behøver man bare slå op i "Danskernes Kostvaner 2000-2002").

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

I al stilfærdighed vil jeg fremhæve det "pudsige" i at Mr Univers melder sig ind igår, og som sin første handling hiver en ½ år gammel tråd frem og kommenterer en specifik debatør her på sitet. Personligt sidder jeg med en fornemmelse af at der er flere som burde tone rent flag :wink:

Mvh,

AxBard

Link to comment
Share on other sites

I al stilfærdighed vil jeg fremhæve det "pudsige" i at Mr Univers melder sig ind igår, og som sin første handling hiver en ½ år gammel tråd frem og kommenterer en specifik debatør her på sitet. Personligt sidder jeg med en fornemmelse af at der er flere som burde tone rent flag :wink:

Mvh,

AxBard

Hej AxBard

Er det som ny på forummet her forkert at tage noget op af ældre dato, eller skal det kun være helt dugfriske ting der må tales om?

Jeg kommenterer gerne i ro og mag din undren:

Jeg er tilmeldt et lignende forum, hvor jeg til et spørgsmål vedr. det omtalte produkt svarede, at den kunne jeg godt anbefale. Det reagerede Jan Smørhul straks på med et indlæg, hvor han som vanlig kører et korstog mod selve produktet. Der er nok ingen der kan anbefale dette produkt uden Jan Smørhul protesterer kraftigt. Hvad siger det dig, AxBard?

Den promte reaktion blev jeg noget forundret over, og søgte så på Google under -Jan Smørhul og så produktets navn- og fik mange henvisninger. Det viser sig, at han ensidigt går efter dette ene produkt med navns nævnelse, han dokumenterer ikke hans kritik, han har ingen personlige erfaringer med produktet, han promoverer kun sig selv og sin ønskedrøm og at lave et såkaldt ”lightprodukt”, han bruger ord som ”utroværdig”, ”useriøs”, ”umoralsk” Og sådan kunne jeg blive ved…

Jeg ved ikke hvordan du har det, men hvis jeg anbefaler noget til andre mennesker, eller som i dette tilfælde en kollega, vil jeg også gerne forsvare, hvorfor jeg gør det, især når en bestemt person kører en ubegrundet hetz mod et bestemt produkt. Det er efter min mening ikke fair. Da jeg opdagede at han spreder usandheder på alle de fora, han er med i om dette bestemte produkt, også her i dette forum, tilmeldte jeg mig her og satte et indlæg ind.

Når en person er så fordomsfuldt overfor noget, er det efter min mening helt på sin plads at reagere.

Dette i al sin korthed til din og andres information.

Og AxBard, hvorfor kommer du ikke direkte til sagen og fortæller ligeud, hvad du mener med ”at flere burde tone rent flag”?

God træning til alle!

Link to comment
Share on other sites

Lad os holde os til emnet, og diskutere for og imod de forskellige tilskud.

Personligt er jeg af den holdning, at der er alt for lidt der peger på det kan betale sig at indtage store mængder af vitamin/mineral/antioxidant tilskud, og indtil andet er bevist synes jeg ikke Jans "hetz" overhovedet er ude af proportioner. Han holder en venlig tone og argumenterer for hvorfor han mener at disse "ekstrem-vitamins" produkter "forfører" forbrugerne.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder mest af alt til at du blot har set dig sur på Jan Smørhul og derfor vil kritisere ham alle de steder han har skrevet noget. Ikke at jeg personligt er enig i alt hvad Jan siger, men din måde at gå efter manden er trist. Tag dig sammen, tør øjnene og kom med en faglig kritik af hvad der bliver sagt, i stedet for en lang negativ smøre af en person. Du gør det endda på dette forum efter du er kommet i debat med ham på et andet forum.

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Omnimin...øh, det kender jeg ikke. Hvad er det? Står det for en "Ommer" ligesom i Tuborgreklamerne? :blush:

Nej, spøg til side. Jeg bliver vist aldrig nogen Casper Christensen.

Jeg har ikke været inde på dette forum i lang tid. Så jeg har først lige opdaget, at jeg er blevet omtalt flere gange.

Mr. Universe , du skriver bl.a. :"Da jeg opdagede at han spreder usandheder på alle de fora, han er med i om dette bestemte produkt, også her i dette forum, tilmeldte jeg mig her og satte et indlæg ind".

Og du siger, at jeg ikke kan dokumentere min påstande!!!!!!

Tjah....hvad er det for usandheder, som jeg spreder? Og hvad er det for påstande, som jeg ikke kan dokumentere? Nej, du behøver ikke at svare; Mr. Universe. Eller det må du selvfølgelig godt. Men på nuværende tidspunkt orker jeg altså ikke at diskutere det. Du og jeg har jo lige haft en MEGET lang diskussion på et andet forum.

I denne diskussion forsvarede du producenten bag Omnimin og Vitalrådet til skyerne. Du skabte - mildt sagt - et meget ROSENRØDT billed af "Omnimin-tilhængerne". Og du så helt bort fra "100%ADT"-tilhængernes argumenter. (ADT er Anbefalet Daglig Tilførsel). Jeg synes, at det er en UFATTELIG ringe form for KILDEKRITIK. Du er - mildt sagt - ensidig og mangler nuancer. Man skulle ikke tro, at du har så meget erfaring med artikelsøgning, som du giver udtryk for. Har du lavet artikelsøgning i forbindelse med uddannelse eller arbejde? Eller er du selvlært inde for det felt?

Du forsøgte at skyde mig mange ting i skoene, som både mine klassekammerater og lærere på Ankerhus Seminarium ville blive overraskede over. Jeg tror ikke på, at de vil kunne kende det sort/hvide billede, som du forsøger at tegne af mig og mit afslappede fritidsforetagende Projekt Smørhul.

Og når jeg bad dig om at gå bare lidt i dybden med den Omnimin-reklame, som jeg bygger meget af min kritik på, siger du inddirekte, at det gider du ikke!!!!!!!!!! Hvad er det egentlig, at du vil???? Du forvirrer mig totalt!!!

Undskyld, men jeg kan - i den grad - ikke få dine mange indlæg til at hænge sammen. Jeg har lige læst hele vores lange debat igennem igen; mr. Universe. Og jeg synes, at du beskylder mig/Projekt Smørhul for dit og dat, mens jeg tilbageviser - stort set - det hele.

Jeg synes ikke, at du holder dig til sandheden. Jeg mener, at du - i den grad - mangler ydmyghed, beskedenhed og respekt overfor faget ernæring. Hvor er din USIKKERHED henne? Enhver, der ved noget om videnskab, vil føle sig USIKKER af og til. Har du aldrig prøvet det? Hvis nej, erkender du ikke dine - og dit eventuelle instituts - begrænsninger.

Jeg beundrer den forsker, der tør sige: "DET VED JEG IKKE". Jeg er på ingen måde forsker eller phd. Helst vil jeg blot kaldes ideudvikler. Men jeg - og nok også MANGE andre - har oplevet, at jo mere man sætter sig ind i et emne, jo mindre ved man. Forstået på den måde, at de finder ud af deres begrænsninger. Det er et smukt og sympatisk træk at turde INDRØMME, at det her ved jeg ikke.

Om det er at misbruge tilliden hos de folk, der ønsker at tage mod dine råd, vil jeg ikke tage stilling til. Og om det er uansvarligt, må du hellere selv svare på. Men en ting mener jeg ihvertfald. Det er - mild sagt - synd for dem, der ønsker råd af dem. Du overvurderer din ERFARING og undervurderer videnskab.

:cool: DOG VIL JEG GIVE DIG RET I EN TING; nemlig at der nok er mange andre end dig, der mener, at jeg er ensidig. Og jeg blev meget overrasket over, da du sagde, at du var glad for, at jeg havde ændret mening i et af de senere indlæg. Jeg har faktisk overhovedet ikke ændret mening. Jeg vil faktisk blive ked af, hvis Omnimin bliver trukket ud af markedet. Og jeg har hele tiden været glad for, at producenten bag dette produkt eksisterer. Men det har jeg åbenbart ikke understreget nok, så på et eller andet tidspunkt vil jeg i alle relevante debatforum - d.v.s. 10-15 stykker - skrive et indlæg, der hedder noget i retning af "Overraskende nyt om Omnimin", så folk kan se, at det ikke er et korstog mod Omnimin, som jeg ønsker at lave. Jeg ønsker i og for sig blot 2 ting: Dels at producenten bag Omnimin ændre en MEGET lille smule i dens reklamer. Er det for meget at forlange? Dels at sige, at måske har BÅDE "Omnimin-tilhængerne" OG "100%ADT"-tilhængerne noget fornuftigt - og ufornuftigt - at sige. Så jeg vil sige dig TAK - :wink: - for at gøre mig opmærksom på, at mange mener, at jeg er ensidig. Det er jo en kritik, som jeg kan bruge til noget, når du siger, at flere er trætte af mig.

Du siger også:"Og AxBard, hvorfor kommer du ikke direkte til sagen og fortæller ligeud, hvad du mener med ”at flere burde tone rent flag”?".

Jeg tør godt gå direkte til sagen og fortælle lige ud, hvad jeg mener:

Jeg tror ikke på, at du er stik-i-rend-dreng for producenten bag Omnimin. Så nej, jeg tror på dig, når du siger, at du ikke har økonomiske interesser.

Men jeg er personligt overbevist om, at producenten bag Omnimin - og mange andre producenter - har lønnede medarbejdere inde på disse debat-fora. Det kan jeg på ingen måde bevise. Men jeg tror altså, at man er naiv, hvis man forsøger at afvise dette. Ihvertfald ved jeg, at producenten bag Omnimin følger med i disse debat-fora. MEN DET VIL JEG IKKE KRITISERE PRODUCENTEN BAG OMNIMIN FOR, DA JEG VIL BEGRÆNSE OG PRÆCISERE MIN KRITIK.

Jeg ved ikke, om man må henvise til andre debat-fora. Hvis man må, vil jeg gerne henvise til en tråd i et andet debat-forum. Jeg orker nemlig ikke - på nuværende tidspunkt - at debattere det igen. Det var jo en MEGET lang debat, som du og jeg havde. Vi begge synes, at den var enorm spændende, så tak for det. Men andre synes, at den var trættende.

Dog vil jeg sige, at hvis jeg føler mig "provokeret", ja så tager jeg Omnimin-reklamen op i denne tråd. OG SÅ MÅ VI SE, OM DU DENNE GANG GIDER TAGE STILLING TIL DENNE REKLAME!!!!!!

P.S: MÅ JEG HENVISE TIL EN TRÅD I ET ANDET DEBATFORUM?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej endnu engang. :wink:

Jeg vil og bør/"må" ikke starte en ny debat med dig, Mr. Universe, da flere folk på dette og andre fora - forståeligt nok - er blevet trætte af dit og mit " Svinen hinanden til". Vi bør vist begge lære at begrænse os. :blush:

Men jeg bliver nødt til at fortælle læserne af denne tråd, at dit og mit "slagsmål" nu har bredt sig til 3 forskellige debat-fora. Så sent som i dag har vi debateret i et andet forum.

I og for sig har jeg - i den grad - intet imod, at du fortsætter debatten i 3 fora. Jeg skulle være den sidste til at kritisere dig, da jeg har skrevet om mine kendte kæpheste på vel 10-15 forskellige debatfora. Så jeg har faktisk stor respekt for, at du er en ildsjæl, der - ligesom mig - brænder for nogle ting. Så kan du tro mig eller lade være, men det kan jeg faktisk godt lide ved dig. Selvom jeg måske kan virke fornærmet i dette og andre indlæg, har jeg faktisk intet imod vores debat. Så selvom jeg mener, at du i den grad forsøger at svine mig og mit Projekt Smørhul til, trætter det mig ikke at debattere med dig. OKAY, JEG ORKEDE IKKE AT TAGE ENDNU EN OMGANG PÅ ET TIDSPUNKT, MEN ELLERS HAR JEG INTET IMOD EN SPÆNDENDE DEBAT. :smile:

Så sent som den 5. april 2006 - DET VIL SIGE IGÅR - skriver du i et andet forum ordret: "Dine indlæg er helt i tråd med det faktum, at du plæderer for Astrup & Co.'s holdninger til ernæring; nemlig at kosttilskud helt bør forbydes, og at vi alle er bedst tjent med en "alsidig" kost, og så gå til lægen og få noget kemisk medicin, når dette "råd" viser sig selvfølgelig ikke at være godt nok". CITAT SLUT. :blink:

Disse LØGNAGTIGE formuleringer bliver jeg altså nødt til at reagere på. :dry:

Jeg har forklaret dig, hvad mine holdninger er. Og jeg tror, at STUBBE vil give mig ret i, at han er nærmere på myndighederne og deres "100%ADT"-værdier end jeg. Er det ikke rigtigt forstået, Stubbe?

Så jeg kan kun konkludere, at du forsøger at svine mig og Projekt Smørhul til med dine LØGNAGTIGE påstande om, hvad jeg mener. Du ved udmærket godt, at jeg ikke vil forbyde kosttilskud. Du burde også vide, at jeg synes, at det er en god ide at tage et kosttilskud, selvom man spiser en alsidig kost.

Så please, Mister Universe. Jeg har en bøn til dig. Vil du ikke godt lade være med at kritisere mig for noget, som jeg IKKE har sagt? Det ville klæde dig ikke at komme med disse LØGNE. :dry:

Du er så yderliggående i dine synspunkter, at du ikke kan se, at jeg er "rimelig tæt ved midten" mellem Omnimin-tilhængerne og "100%ADT-tilhængerne" (Anbefalet Daglig Tilførsel) og de kostvejledere/eksperter, der er helt imod kosttilskud. Faktisk er det et kompromi - den gyldne middelvej - som jeg har givet udtryk for.

Indrømmet, min "LIGHT"-ide er endnu ikke helt gennemtænkt - og har sine svagheder. :blush: Disse problemer har læsere da også gjort mig opmærksomme på. Derfor holder jeg lav profil med min "LIGHT"-ide i øjeblikket, indtil jeg finder ud af, hvordan jeg egentlig bør formulere mig. Tak for denne konstruktive kritik. :wink:

Men i min "LIGHT"-ide lægger jeg mig midt mellem de forskellige grupper af eksperter. det er faktisk det, som er en del af pointen i min LIGHT-ide. Jeg er faktisk et "MIDTER-PARTI" lige som Det Radikale Venstre. Jeg er hverken ude på højrefløjen eller "medlem af Enhedslisten". Jeg har da også bemærket, at jeg ikke er alene, men at flere læsere har taget afstand fra dig.

Det er helt i orden, at du er uenig med mig og kritiserer mig utrolig meget. Det er jeg jo selv uden om, når jeg selv kritiserer og "generer" visse produkter og producenter. Jeg er jo ikke ligefrem diplomatisk i mine indlæg, så jeg har ikke noget imod at få igen af samme skuffe. Jeg kan jo selv være udiplomatisk og meget hård i tonen. Personligt har jeg da også for længst tørret øjnene over, at du forsøger at svine mig og mit Projekt Smørhul til. Nogle læsere vil jo mene, at jeg selv sviner Omnimin og Udos Choice til, så fair nok at jeg får meget hård kritik. Det er jeg - i den grad - selv uden om. Og jo, jeg går ind for ytringsfrihed. Du skal have lov til at skrive, hvad du mener. :smile:

Men må jeg ikke bede dig om, at du fremover kun forholder dig til de ting, som jeg har sagt? Jeg bryder mig ikke om de LØGNE, hvor du skyder mig ting i skoene, som jeg IKKE har givet udtryk for. :dry:

Jeg kan kun tage størst mulig afstand fra dig og dine LØGNAGTIGE beskyldninger, hvor du forsøger at skyde mig ting i skoene, som jeg ikke har sagt. Hvorfor behøver du egentlig at "opfinde" sådanne ting om mig og min tankegang? Hvorfor ikke blot forholde dig til, hvad jeg egentlig siger? :dry:

Og du gider heller ikke svare mig, om du fornylig bevidst forsøgte at give mig et slag under bæltestedet som en desperat politiker i en snavset og beskidt amerikansk valgkamp. :dry:

Men okay, fortsæt du bare dit korstog mod mig og mit Projekt Smørhul, hvis du har lyst. Det er du velkommen til. Jeg er jo selv en person, der ikke er bleg for at kritisere Omnimin og Udos Choice. Så fint nok med dine indlæg. :wink:

Men jeg håber, at nogle af læserne kan gennemskue det. Der er da også nogle læsere, der har taget afstand fra dig. Og at du direkte LYVER, forstår jeg ikke. Er det virkelig nødvendigt? Er emnet ikke for alvorligt til bevidst at lyve? :dry:

Du ved udmærket godt, at jeg har fortalt dig de fleste af de efterfølgende punkter, som jeg har skrevet med stort. Nemlig at:

JEG OG PROJEKT SMØRHUL VIL FAKTISK BLIVE MEGET KED AF DET, HVIS OMNIMIN BLIVER TAGET UD AF MARKEDET. JEG VIL TIL ENHVER TID KÆMPE FOR, AT OMNIMIN BLIVER PÅ MARKEDET. DET ER 100 % ÆRLIG MENT.

JEG MENER, AT EU BURDE GIVE EN MASSE PENGE - MÅSKE FLERE MILLIARDER KRONER - TIL AT LAVE ET LANGT OG GODT FORSØG, SOM KAN VISE, OM OMNIMIN VIRKELIG ER SÅ REVOLUTIONERENDE, SOM NOGET TYDER PÅ. DET VIL JO VÆRE UTROLIG DEJLIGT, HVIS OMNIMIN KAN BESKYTTE MOD KRÆFT, HJERTE/KAR-SYGDOMME M.M. OG SÅ VIL JEG MED GLÆDE KØBE OMNIMIN.

JEG KAN GODT FORSTÅ DE PERSONER, DER VÆLGER AT GÅ PÅ ANTIOXIDANT-TOGET. DET VIRKER LIGE SÅ RIGTIGT SOM MYNDIGHEDERNES "100%ADT"-VOGN.

MIN BEGRUNDELSE FOR AT KALDE PRODUCENTEN BAG OMNIMIN UTROVÆRDIG BYGGER UDELUKKENDE PÅ DERES OMTALE AF OMNIMIN. JEG HAR IKKE GRUND TIL AT KRITISERE PRODUCENTS ANDRE PRODUKTER, DA JEG IKKE KENDER DEM SÆRLIG GODT.

PRODUCENTEN ER IKKE NØDVENDIGVIS MINDRE - ELLER MERE - MORALSK END FLERE ANDRE FIRMAER. JEG VIL VÆRE MEGET KED AF DET, HVIS PRODUCENT BLIVER NØDT TIL AT LUKKE, DA JEG SYNES, AT DE LAVER NOGLE SPÆNDENDE PRODUKTER. JEG SPISER SELV TING FRA DENNE ELLER ANDRE PRODUCENTER.

DET ER NOGLE MEGET FÅ OG SMÅ ÆNDRINGER I PRODUCENTS OMTALE AF OMNIMIN, SOM JEG ØNSKER. JEG HAR MELDT DEM TIL LÆGEMIDDELSTYRELSEN. SAGEN ER MIG BEKENDT ENDNU IKKE AFSLUTTET.

PERSONLIGT TROR JEG, AT OMNIMIN ER LIGE SÅ GODT - ELLER DÅRLIGT - DOKUMENTERET SOM DE ALMINDELIGE "100 %ADT"-PILLER (ANBEFALET DAGLIG TILFØRSEL).

JEG HAR HELE TIDEN MENT, AT VITALRÅDET ER LIGE SÅ TROVÆRDIGT SOM MYNDIGHEDERNE OG DERES "100 %-ADT"- VÆRDIER.

De fleste af disse overraskende "selvmodsigelser" kender DU - Mr. Universe - udmærket godt. Det er en af grundene til, at jeg mener, at du tegner et alt for unuanceret billed af mig. Ja, i indlægget fra igår LYVER du direkte de andre læsere op i deres ansigter. Jeg kan i og for sig være ligeglad, men jeg synes, at der er synd for læserne, da du på den måde bevidst forsøger at forvirre læserne. Det er i den grad uværdigt af dig at behandle den travle forbruger uden fagviden - som også er blandt vores læsere - på. Har du virkelig ikke respekt for disse personer? Kalder du det en fair debat? :dry:

Jeg vil, bør og "må" ikke starte en ny debat med dig, da der skal være plads til andre læsere. Så afslutningsvis vil jeg sige til dig i denne tråd, at jeg og mit Projekt Smørhul tager størst mulig afstand fra dine holdninger, dine påstande og - IKKE MINDST - dine LØGNE, Mr. Universe. :dry:

Men jeg vil gerne sige dig "TAK" for at gøre opmærksom på, at jeg ikke har understreget overstående nuancer tydelig nok. Så TAK for det, Mr. Universe. Det må jeg se at blive dygtigere til. Det er din fortjeneste, at jeg på et tidspunkt i samtlige 10-15 debatfora - som jeg er medlem af - vil præcisere mine synspunkter. :smile:

Godt forår til os alle. Og det med eller uden Omnimin. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej TJR. :wink:

Undskyld at jeg først for svaret dig nu. Du spørger, hvad Projekt Smørhul (PS) er. Jeg kan godt forstå dit spørgsmål.

PS er en bred vifte eller paraply dækkende MANGE og MEGET forskellige områder. Det drejer sig om behandling af angst, fedtstoffer, vitaminer/mineraler, en kombisødet cola og en lille en-persons-bil med dobbeltskrog til højst 30-35.000 kroner med moms.

PS er et afslappet fritidsforetagende. Jeg "arbejder" kun - eller rettere "er aktiv" - indenfor PS i ny og næ.

PS har ingen økonomiske interesser. Højst sandsynlig får jeg aldrig økonomiske motiver. Hvis jeg gør, vil jeg selvfølgelig nævne dem.

MIN TEORETISKE BAGGRUND:

Jeg læste lidt anatomi og fysiologi i forbindelse med uddannelsen til afspændingspædagog. Men jeg sprang fra uddannelsen efter 1½ år, da jeg bl.a. ikke syntes, den var videnskabelig nok.

Zoneterapeut: Jeg er uddannet FDZ-zoneterapeut. Denne alternative uddannelse har givet mig lidt viden om principperne i kinesisk medicin, meridianer samt anatomi og fysiologi. Ligeledes var der lidt alternativ ernæringslære.

Ernærings- og husholdningsøkonom: Denne 3½-årige, SU-berettetigede, etablerede uddannelse indeholder bl.a. fysiologi, biokemi og ernæring.

Kurser: Jeg har taget 3 kurser på Danmarks Tekniske Universitet og KVL-Landbohøjskolen. Kurserne var i fysiologi, biokemi og ernæring.

IDEUDVIKLER:

Da jeg kun arbejder indenfor min faglige baggrund i min fritid - og det er 7 år siden, at jeg blev uddannet ernærings- og husholdningsøkonom - synes jeg, at det vil være pral at benytte mig af mine fagtitler. Andre læsere i de forskellige debat-fora/forummer har også gjort mig opmærksom på, at jeg droppe mine fagtitler. Derfor kalder jeg mig blot for "Ideudvikler". Det er jo en langt mere uforpligtigende titel. Vi er jo alle ideudviklere i større eller mindre grad.

Jeg blev derfor meget overrasket, da en læser mente, at min titel "Ideudvikler " var utroværdig. Det forstår jeg ikke. Det er jo netop en titel, der viser ydmyghed og beskedenhed. Faktisk kunne jeg også kalde mig opfinder, de jeg har nogle opfindelser i skuffen, men det synes jeg er lidt pral. Så ideudvikler er for mig det rigtige udtryk.

ILDSJÆL:

Jeg er - i den grad - en ildsjæl, der brænder for de emner/kæpheste, som jeg har.

Jeg er vel formentlig den eneste person, der har valgt at gemme en 5-10-15 årig gammel æske/pakke af Maximum-pillen. Ikke fordi at jeg tør spise disse "problemartiske" piller - men af den ene og simple grund, at jeg synes, at pakken/æsken er helt utrolig flot. Rent følelsesmæssigt tænder dette mig lige så meget som at se en flot ferrari-bil. Jeg har da også taget et billede af denne og andre æsker/pakker. På et tidspunkt kunne jeg priserne pr. pille på Maximum og nogle andre multi-vitamin/mineral-piller.

Og min kæreste kan kun konkludere, at jeg er gift med mit Projekt Smørhul. Det er mit barn.

Jeg har tit blandet Kærgården, rapsolie, sheabutter, lecithin, smør-aroma med mere hjemme hos mig selv, når jeg fik en ny ide til en olie eller et sundere blandingsprodukt.

Og som mange læsere af debat-fora med rette har gjort mig opmærksom på, kan jeg godt trætte læserne med min mange og lange indlæg, hvor jeg ofte gentager mig selv.

Jeg er nok også den eneste, der kan finde på at sende fedtstof-forsker Tine Tholstrup fra Forskningsinstitut på Human Ernæring på KVL-Landbohøjskolen ca. 135-140 håndskrevne, enkeltsidede A4-ark, som hjælp til ajourføring af hendes bog om fedtstoffer.

Mine venner har tit synes, at jeg er skør, når jeg på restaurant beder om en blanding af halvt sukkerfri cola og halvt cola Light. At jeg er speciel, når jeg har sendt utallige breve og emails til kostvejledere, producenter og medier om en kombisødet cola med 50 % sukkersødet sodavand og 50 % LIGHT-cola.

Jeg har taget fotos af min lille en-persons-bil med dobbeltskrog, som jeg havde lavet i ler.

Folk må gerne mene, at jeg er lidt skør. At jeg er bedrevidende og selvhøjtidelig. Men i sidste ende er jeg blot en stædig ildsjæl, der brænder for nogle bestemte emner/kæpheste. Jeg tror meget på de ting, som jeg beskæftiger mig med.

Indenfor producenterne af Omnimin og Udos Choice er der højst sandsynlig også ildsjæle, der brænder for deres ideer/kæpheste. De tror - i den grad - på de ting, som de fremstiller. Det synes jeg er helt fint. Det har jeg faktisk stor respekt for. Jeg vil blot have love til at kritisere deres ideer. På samme måde er andre velkomne til at kritisere mine ideer.

God påske til os alle - og det med eller uden Omnimin og Udos Choice. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej. :wink:

Der skrives om beta-caroten: "Eller med andre ord, det er ikke risikoen værd at tage det".

Deri er jeg ikke nødvendigvis enig. Jeg tager nemlig selv beta-caroten. Men jeg vil understrege, at jeg her udtaler mig som privatperson og ikke som kostvejleder. Jeg vil henvise til Sortariaus og min løbende debat om bl.a. beta-caroten i tråden "Poll : Kosttilskud". Hvis jeg skal være enig i overstående, kræver det ihvertfald, at jeg får svar på de spørgsmål, som der står i den anden tråd. Ellers vil jeg som privatperson fortsætte med at tage en mindre mængde betacaroten. Men som kostvejleder vil jeg ikke anbefale andre til at gøre det samme.

Edited by Jan Projekt Smørhul
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Der skrives om beta-caroten: "Eller med andre ord, det er ikke risikoen værd at tage det".

Deri er jeg ikke nødvendigvis enig. Jeg tager nemlig selv beta-caroten. Men jeg vil understrege, at jeg her udtaler mig som privatperson og ikke som kostvejleder. Jeg vil henvise til Sortariaus og min løbende debat om bl.a. beta-caroten i tråden "Poll : Kosttilskud". Hvis jeg skal være enig i overstående, kræver det ihvertfald, at jeg får svar på de spørgsmål, som der står i den anden tråd. Ellers vil jeg som privatperson fortsætte med at tage en mindre mængde betacaroten. Men som kostvejleder vil jeg ikke anbefale andre til at gøre det samme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share