Center hjemme


Jonas
 Share

Recommended Posts

Min far har et lille murefirma med 6 ansatte. Nu er det her en ide som jeg har fået selvfølgelig :) men far lød ikke til at være helt negativ. For jeg er ved at være pisse træt af at først skal køre 40 min for at komme i center, og så passer centers plan og bus planen ikke sammen, og det vil sige at jeg max kan være der 40 min vær gang, og jeg skal jo også lige nå at komme i bad. Ellers er det center heller ikke det bedste i verden. Synes der er rimelig mange ting man mangler der er f. eks øvelsen dødløft. Den har jeg ikke mulighed for at lave. Og så var det jeg tænkte at hvad nu hvis far købte et "center" til dem der var ansat i hans firma. Han ville jo nok kunne trække noget fra, og så er der hvis også et eller andet med at danskerne er for fede så mon ikke man kunne få et eller andet tilskud til det. Nogen af jer der ved noget om det?

Det vil jo nok primært være mig der kommer til at bruge centeret :). Så der behøves slet ikke at være 2 ting af vær. Der vil jo nok max være en der træner ad gangen.

Far vil kun have det hvis han kunne få det til billige penge. (ved ikke hvor meget det er) For han siger at det ikke er noget han vil smide en hel masse penge i.

Men hvad skulle der være i det center for at man kunne få en rigtig flot, stærk og sund krop?

Hvor ville i mene jeg skulle købe alt det henne så jeg kunne få det rimelig billigt, men det skal også være noget man vil træne med selvfølgelig?

Hvor mange m2 tror i ca. der skal til det center?

Det skal lige siges at jeg ikke rigtig tror på at det bliver til noget med det center, men det kunne ellers være rigtig sejt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nej Ripper der er kun mig bag min profil, og jeg vil da sige at alle de spørgsmål jeg har tager jeg selv seriøs. Jeg stiller måske bare nogle lidt mærkelige spørgsmål og så stiller jeg dem nok også for mange gange, men håber i kan leve med det.

Link to comment
Share on other sites

Jonas. Det er umildbart en forholdvis dyr historie.

Det er korrekt at han kan trække det fra. Men man får ikke tilskud til det.

Men alene et squat rack, en bænk, et bænkpres stativ, et dipstativ, og en stang, en masse skiver, et par håndvægte, måske et træk tårn af en art, løber hurtigt op i 10-20000kr hvis det skal være bare ok kval. Og jeg vil sige det kræver mindst 20m2

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om det er mig der er gal på den, men jeg synes tit jeg har hørt herinde at man skal bruge en stang i stedet for alle de maskiner, og en stang og nogle skiver kan man vel holde nede på en god pris. Ved godt at der også skal mere til, men er det virkelig så dyrt.

Vil egentlig meget gerne have hvis der var nogen der gad at lave en liste over hvad der skal være i sådan et center. For så kan jeg jo også lige se efter om der er det i det center jeg går i nu :) men det er der nok ikke :(

Link to comment
Share on other sites

Ja det er da også rigtig nok. Men det er feks umuligt at udføre et squat, eller et bænkpres , uden et stativ. Hvis du bemærker det så er den eneste maskine jeg har nævnt et kabel tårn. Den er ikke meget nødvendig, men en god ting at have. Alternativt skal man ihvertfald have et sted at køre chins eller pull ups.

Man skal bruge et bænkpres stativ. Det er et must.

Man skal også have et squat stativ.

Man skal bruge en løs bænk.

et dip stativ, og et chin stativ. en stor stang, og to små dumbells.

Man skal minimum have 100kg i skiver.

Det er en god ting at have et bælte med kæde som man kan hænge vægte i.

Så ja det er dyrt. Hvis det skal være ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke lige hvor god kval det skal være det du skal have, men jeg har fået nogle ca. priser fra JFK.

En Eleiko stang koster 4000kr

25kg vægtskiver koster 950kr

En konkurrence bænk koster 15000kr.

Så helt billigt bliver det nok ikke.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror alså at man kan klare sig med forholdsvis lidt, men det skal jo være ordentligt, og det bliver hunde dyrt uanset hvordan du finder ud af det...

Jeg har på fornemmelsen at du kan nøjes med en Squat-rack, En bænk, en stang og en masse skiver... Så vidt jeg ved kan man sætte bænken under squat-stativet og lave bænkpress med det, og du kan lave chins ved at sætte stangen i øverste hak og trække dig op der, nok med benene bøjede, men det kan man jo overleve... ;) Lav dips mellem et par stole og et par vægtskiver i skødet...

Tag ikke fejl, det kommer til at koste knaster selvom jeg har skåret kraftigt ned!

En bænk, selv uden stativ eller noget som helst koster altså forholdsvis meget, et squatrack er vildt dyrt og Eleiko stænger og skiver koster det hvide ud af øjnene...

Link to comment
Share on other sites

Tarantula det var i det center hvor jeg går nu for der er der ikke lavet plads til det.

Mette_Musen jeg tror dog ikke helt at min far som murer ville kunnne lave noget i metal, men ellers er min fætter smed ellers kender far nok også nogen der kan lave noget af det. Så hvad kan man selv lave af det så det bliver ordentlig, og i har vel ikke nogle gode tegninger?

Link to comment
Share on other sites

man kan nemt lave:

Squat stativ, Curl stativ, dip stativ, og chin stativ.

Så skal du bare bruge en bænk. Den koster en tusse. En stang, 100kg i skiver, og nogle dumbels. Så er du kørende.

At lave dips mellem stole er oK. men absolut ikke seriøst eller halvt så godt som den rigtige vare. Og ja jeg har prøvet. Har tænet hjemme og i "mini" center i 4år.

Link to comment
Share on other sites

Okay nu er det ved at lyde til at vi er ved at være nede i en pris der er til at overveje.

I har vel ikke nogle gode tegninger til hvordan man laver Squat stativ, Curl stativ, dip stativ, og chin stativ. På den bedste måde vel?

Altså lad os nu siger jeg for fat i alt det her. Så er der vel ikke rigtig nogen grunde til at gå i center eller er der? For jeg skal jo køre 40 min frem og tilbage, har kun 40 min der. Det korster 210 om måneden, jeg kan ikke lave alle de øvelser jeg vil.

Og i mit center skulle jeg da have til at træne hele kroppen ik? Jeg kan få support fra MO :) , og ellers har jeg to fættere der engang har styrketrænet.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig fint at have et center derhjemme, men du mangler nogle til at tjekke din teknik i øvleserne, ellers kan det gå helt galt. Jeg ville mene, at et hjemmecenter ville være mere egnet til en person som har trænet i et par år, da han/hun sandsynligvis har teknikken helt på plads.

Link to comment
Share on other sites

Ja xax har en god pointe der. Det er også rart at træne et sted hvor der er andre. Hvis man ligepludselig ligger med 150kg oven på sig og sidder fast. Det er ikke sjovt.

tror ikke du finder tegninger hos os. Men se på det udstyr vi har nævt, mange af dem må en smed lynhurtigt kunne lave en skitse af og bikse sammen. Det er jo stort set bare rør og huller det hele.

Link to comment
Share on other sites

Ja men vær gang jeg har været henne i mit center synes jeg faktisk heller ikke de har været gode til at rette på mine fejl. Alle de øvelser jeg lavet der henne var nogen her fra MO. For jeg fik nemlig ikke et program af dem :( Så jeg synes ligeså godt jeg kan træne her hjemme som der henne

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænkte på er der noget specielt jeg skal sige til ham smeden der skal lave de ting og har i nogle gode billeder af de ting så han er siker på hvad det er han skal lave?

Jeg har været ved at kigge ligt efter et rum her hjemme hvor jeg kunne smide det hele ind. Jeg tror jeg vil smide det der ind hvor nogen af min fars folk spiser. For det er et rigtig koldt rum. Gulvet er malet så det er noget rimelig hårdt gulv. Tror i det rum er fint nok? Kan man ikke godt nøjes med lidt mindre end 20m2? Hvad tror i der er det mindste man kan nøjes med i m2?

BLACKICE jeg har også spurgt dem mange gange, og har og altid fået i venlig svar, men synes der er nogle ting som de ikke mener det samme om som MO, men det er selvfølgelig også fint nok. Men det jeg er mest træt af ved at gå i center er at blive ved med at betale så meget, køre så langt i bus som også korster penge. Kan kun være der i 40 min ad gangen.

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt... Lænden hovedsagligt er MEGET vigtig for en murer, da han tit bliver nødt til at fx bøje sig forover eller lignene, og det kan nemt give rygproblemer... Omvendt, hvis man har en meget stærk lænd, men en usandsynlig svag mave så får man også rygproblemer, men mavetræning kræver ike noget, og dødløft er vist lændetræning nok mig bekendt...

Link to comment
Share on other sites

Yeps den er fin. Dødløft dækker det hele godt ind.

Til mave behøver man ik rigtig noget nej. Men det er nok en god ide at have en strimmel tæppe så man ikke skal ligge på gulvet når man laver forskellige øvelse.

Bænken kan man bruge til Pavel body raise, og så kan i købe en Abwheel til 250kr så skulle det være i orden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share