Bænkpres teknik


HomerS
 Share

Recommended Posts

Jep - hvis du har dine skuldre kære, så stopper du ca. 10 cm før du når brystet.

Skal folk så også kun lave halve squats fordi de pga. manglende smidighed krummer lænden? Det som så sker er at der kommer dobbelt så meget vægt på stangen i forhold til hvis de gik længere ned. Og dobbelt vægt giver dobbelt så store spændinger i muskulatur og led. Ikke ligefrem skadesforebyggende. Jeg anser at det samme gælder for bænkpres.

Hvor har du fra at skulderpres til brystet er så super farligt? Jeg kender mange som bænker helt ned til brystet uden at de har problemer. Ja, faktisk så kender jeg ingen som har ødelagt skuldrene ved at bænke til brystet. Hold op med at sprede sådanne tåbelige myter, det kommer da til at gøre ondt i øjnene hvis folk rundt omkring i centrene begynder at bænke 10 cm fra brystet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nævne tifold af grunde til folk får problemer med bænkpres "skuldre". At køre med fuld bevægelse er ikke een af dem.

En af grundende er at nogen lidt mister kontrollen med stangen under de 10 CM

og det fordi

1) man ikke kører med korrekt opspænd (99,9% ved ikke hvad dette er men ligger og triller rundt på bænken med benen oppe/krydsede og ligger på bænken flad som en pandekage)

2) ikke kører med pause på/over brystet (og dermed ikke opøver styrke/kontrol med stangen)

3) har forkert afstand mellem hænderne

4) har deciderede usmidige skuldre

Bænkpres med stang har yderligere den fordel i forhold til dumbells at man laver øvelsen inden for et veldefineret og velafgrænset bevæge-område (hver evig eneste rep) i modsætning til pres med håndvægte. Læs: ved bænkpres med stang stopper stangen altså på brystet.

Hvis man har sine skuldre kære er man nød til at skæve bare en anelse til hvordan der bænkpresses i styrkeløft kredse. Dermed ikke sagt at man behøves at gå "totalt i bro" i noget der ligner Yoga.

Jeg tror punkt 4 er mit problem. Hvad kan man eventuelt gøre for at få mere smidige skuldre?

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror punkt 4 er mit problem. Hvad kan man eventuelt gøre for at få mere smidige skuldre?

Peter :cooldance:

Jeg er selvfølgelig enig i at bænkpres skal køres helt ned uden bounce osv. Jeg tror osse det handler om at holde sin rotator cuff vedlige regelmæssigt, for at undgå skulderskader ved tung bænk. Men SAS, jeg kunne godt tænke mig en difinition på "..usmidige skuldre.." :smile:

Edited by pegasus
Link to comment
Share on other sites

Som du selv nævner i pkt. 4, så vil usmidige skuldre i forb. med fuld ROM kunne føre til skader, og ærligt talt tror jeg at ganske mange netop har disse usmidige skuldre...

Vrøvl ... med ordentlig opspænd og kontrol over stangen,så er der ingen undskyldning for at ligge og rode rundt halv vandring i bænkpres. Som michael S også påpeger, så bliver pointet ikke mindre absurd af at man med mindre vandring vil kunne putte endnu flere kg på stangen og det bliver skadespotentialtet i skulderne ihvertfald ikke mindre af ....

Link to comment
Share on other sites

Stangen SKAL helt ned..

Jeg har haft min andel af skulderproblemer og jeg er IKKE saerlig smidig i skulderne nu.

Alligevel kan jeg med rigtig teknik sagtens koere stangen helt ned til brystet.

HVIS man oplever skulderproblemer ved at goere dette er det med med 99,9% sandsynlighed fordi teknikken ikke er korrekt. Der er masser af gode beskrivelser af teknikken her paa boardet. Der hvor den ofte gaar galt er med opspaend, albuernes og skuldrenes placering.

Jeg har ofte set folk koere baenk med skuldrene oppe omkring oerene, benene krydset, albuerne helt ude og saa saenke stangen til kravebenet... Saa SKAL det naesten ogsaa gaa galt

Link to comment
Share on other sites

Bogs og Serious i denne tråd er ganske udemærkede eksempler på, at folk ofte svar på ting de ikke har blot noget der minder om viden om. :wink:

Hvilket du ofte selv har bevist, i andre tråde - men fred være med det.

Jeg mener blot, at mange ikke har smidige skuldre, og for disse personer, vil det være en fordel at stoppe før stangen rammer brystet, dvs. før de når ud over grænsen for hvad deres skuldre kan holde til - om det så er 10 cm, 5 cm eller helt ned er vel individuelt.

At det så vil være en fordel at træne rotator cuff og samtidigt strække sig kontrolleret til større smidighed tror jeg ikke der er nogen der er uenige.

Jeg mener blot, at det er uforsvarligt, at bede folk sænke den til brystet, uden at gøre obs på ovenstående.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener blot, at det er uforsvarligt, at bede folk sænke den til brystet, uden at gøre obs på ovenstående.

Selv dem der IKKE har smidige skuldre kan med rigtig teknik sagtens saenke stangen helt til brystet. LANGT de fleste af dem der oplever skulder problemer i forbindelse med baenkpres koerer ikke oevelsen rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket du ofte selv har bevist, i andre tråde - men fred være med det.

Jeg mener blot, at mange ikke har smidige skuldre, og for disse personer, vil det være en fordel at stoppe før stangen rammer brystet, dvs. før de når ud over grænsen for hvad deres skuldre kan holde til - om det så er 10 cm, 5 cm eller helt ned er vel individuelt.

At det så vil være en fordel at træne rotator cuff og samtidigt strække sig kontrolleret til større smidighed tror jeg ikke der er nogen der er uenige.

Jeg mener blot, at det er uforsvarligt, at bede folk sænke den til brystet, uden at gøre obs på ovenstående.

Sikke noget pladder... Hvis man sørger for at lære teknik med opspænd og stangens bevægebane kan jeg ikke forestille mig der er nogen der ikke kan få stangen ned på kassen. Stangens vandring er jo ikke ret stor hvis man spænder op!?

I øvrigt er det min overbevisning at mange pådrager sig skulderskader i små ubetydelige disko-øvelser med al for meget vægt...

Link to comment
Share on other sites

Hvilket du ofte selv har bevist, i andre tråde - men fred være med det.

I hvilke træningsmæssigetråde har jeg lige gjort det? Jeg er udemærket klar over, at jeg ikke altid er enige med alle på boardet. Men jeg kommer nu aldrig med en gang vrøvl som det du har fremført i denne tråd. Jeg kan i det mindste altid komme med en ordenlig argumentation for mine holdninger og er ikke bange for at indrømme en fejl, såfremt andre har en bedre argumentation.

Jeg mener blot, at mange ikke har smidige skuldre, og for disse personer, vil det være en fordel at stoppe før stangen rammer brystet, dvs. før de når ud over grænsen for hvad deres skuldre kan holde til - om det så er 10 cm, 5 cm eller helt ned er vel individuelt.

At det så vil være en fordel at træne rotator cuff og samtidigt strække sig kontrolleret til større smidighed tror jeg ikke der er nogen der er uenige.

Jeg mener blot, at det er uforsvarligt, at bede folk sænke den til brystet, uden at gøre obs på ovenstående.

Jeg vil vove den påstand, at ALLE kan sænke stangen helt til brystet, uanset hvor lidt smidighed de har i skulderleddet. Det er blot et spørgsmål om at bruge den rette teknik. :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg vil i hvert fald sige at hvis man ikke kan få stangen ned og røre brystet i bænkpress pga skuldrene, så skulle man nok overveje meget kraftigt at besøge en kiropraktor eller fys. For så har man godt nok SERIØST stive skuldre da... :blink:

bevægelseshæmmet er det første ord der falder mig ind. hehe.. Ikke ment nedladende. Men burde man nok overveje om ikke man burde gøre noget ved.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror punkt 4 er mit problem. Hvad kan man eventuelt gøre for at få mere smidige skuldre?

Gradvist opøve smidigheden ved at bænkpresse med brug af et bræt/klos på brystet. Og gå fra en tykkere klods til en tyndere.

Har du en brystpres eller bryst fly lign. maskine til rådighed med indstillingsmuligheder i form af "hakker"/stop der kan begrænse bevægeudslaget er det også en god mulighed. Kunsten er så at finde et område der er behagelig at udføre øvelsen i. Når du igennem et eller to måneder har kørt øvelsen og det stadig føles behageligt flytter du hakket så du får større område at bevæge dig i. osv osv. Men det skal ikke ske for hurtigt.

Ellers udspænding - men ikke for agressivt da nærmest kan forværre tingene i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Gradvist opøve smidigheden ved at bænkpresse med brug af et bræt/klos på brystet. Og gå fra en tykkere klods til en tyndere.

Har du en brystpres eller bryst fly lign. maskine til rådighed med indstillingsmuligheder i form af "hakker"/stop der kan begrænse bevægeudslaget er det også en god mulighed. Kunsten er så at finde et område der er behagelig at udføre øvelsen i. Når du igennem et eller to måneder har kørt øvelsen og det stadig føles behageligt flytter du hakket så du får større område at bevæge dig i. osv osv. Men det skal ikke ske for hurtigt.

Ellers udspænding - men ikke for agressivt da nærmest kan forværre tingene i stedet.

Tak for svaret. :smile:

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

For det første skal stangen selvfølgelig helt ned til brystet, for det andet vil jeg mene at kun nærmest handicappede personer ikke kan få stangen ned uden det er forsvarligt, hvis man ikke kan det skal man, som tidligers skrevet i tråden, søge lægehjælp.

Jeg har gennem tiden set en del der ikke tog stangen helt til brystet i bænken, og det er jo uden tvivl fordi de så ikke kan have nær så mange kg på så. Hver eneste gang har jeg lyst til at spørge hvorfor den ikke skal helt ned, men jeg gider blande mig, det må folk sgu selv ligge og rode med, forsøg på hjælp bliver alligevel ofte opfattet negativt. Se bare Serious, straks kaster han om sig med mudder uden den mindste substans i sine udtalelser, Vorherre bevares.

Link to comment
Share on other sites

Har efter min tilbagevenden til fitness centre efterhånden set flere der stopper 5-10 cm over brystet, det er oftest de selvsamme mennesker der ligger med fødderne oppe på bænken er 100% ustabile i armene og resten af kroppen eller pumpebæsterne der ikke prøver at styrke og træne andet end deres ego.

Begge dele er lige fejlagtigt.

Skulderbladene skal samles, brystet skal holdes højt og fødderne skal være placeret solidt på jorden. Det giver bedst stabilitet - samlede skulderblade mere kompakt overkrop + fødder til at stabilisere - bedst aktivation af pectoralis muskulaturen - større stræk i musklen ved at holde brystet højst - og bedst mulig beskyttelse af skuldrene - holde dem fikseret tilbage ved at holde skulderbladene stramt samlet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
For der er os en del der bruger lænden/benene til lige at presse stangen det sidste stykke....

Jeg laver opspænd ligesom der er forklaret på siden, og presser også røven ned (hele tiden). Samtidig holder jeg da også lænden spændt. Vil du ikke lige uddybe hvad du mener med at nogle bruger lænden/benene til at presse vægten op? Er det ikke reelt nok? Det er vel blot et opspænd?

Jeg har da set nogle stykker det nærmest bøjer maven op i loftet, og løfter røven lidt, er det det du mener??

mvh.

Edited by mr_jake
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share