Hvordan med udstrækning


Nexus
 Share

Recommended Posts

Hva'så for i strukket ud eller er i ligeglade???

Grunde til at jeg spørger er, at efter jeg er startet med træne igen, efter længere tids pause, er jeg kommet i tvivl om hvorvidt det er nødvendigt.

Første dag jeg var nede og træne d. 6/6, havde jeg pludselig lidt travlt og så fik jeg ikke strukket ud. "Sh*t" tænkte jeg "nu smerter det sikkert om et par timer eller imorgen". Men nej, det gjorde det ikke, jeg begyndte først at blive lidt øm om aftenen på dagen efter jeg havde trænet. Om morgen da jeg vågnede var jeg til gengæld pænt smadret, og da jeg havde kørt mit ben split d. 10/6 var jeg jeg så moslet i benene d. 12/6 at jeg blev nød til at sygemelde mig :angry: Det er ikke en "smerte" smerte, det er nærmere den "søde" smerte hvor man ligesom føler sig meget pumpet :devil:

Hvordan kan det være muskel smerten først kommer så lang tid efter. Jeg forstår det ikke <_<

MVH

PS: jeg prøvede at starte en poll, men det kunne ikke lade sig gøre :huh: Skal man have en hvis mængde anciennitet før man kan starte en eller hvordan???

Link to comment
Share on other sites

Det har været diskuteret ret grundigt tidligere, prøv at søge på udstrækning. Der var ret vild uenighed. Mange mente de havde gode erfaringer med det, andre sagde det var ligegyldigt.

Prøv at søge på DOMS og udstrækning.

Personligt strækker jeg aldrig ud længere, men det er nu mest fordi jeg ikke gider plus jeg hælder mest til de der mente, det ikke mindsker ømheden.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det være muskel smerten først kommer så lang tid efter.

det du kan mærke er at kroppen er ved at reparerer sig selv. årsagen til at det ikke kan mærkes med det samme er at de kemiske stoffer der skal bruges til denne reparation/udrensning tager tid at samle, derfor går det ofte op til 48 timer før det kan mærkes.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er, at udstrækning ingen betydning har for muskelømhed med mindre jeg lige har krampe.

Jeg træner ikke, så det gør ondt, bortset fra når jeg dummer mig og får skader.

Det at jeg ikke strækker ud, har betydet, at jeg for tiden ikke kan bøje mig ned og sætte håndfladerne i gulvet med benene strakte, jeg kan kun sætte knoerne i gulvet nu.

Af samme grund overvejer jeg at begynde at strække ben i en periode, selvom jeg ikke lige ved, hvad jeg skal bruge det til.

Link to comment
Share on other sites

Strækker aldrig ud, jeg sørger tilgengæld for at få strukket ud ved hjælp af en fuld ROM. Kan ikke mærke forskel fra dengang hvor jeg lavede strækøvelser en masse. (Det eneste forskel er at nu kan jeg nå mine tæer takket være Stiff Leg Deadlift.)

Link to comment
Share on other sites

Så kan vi vist hurtige blive enige om at der er forskellige meninger omkring udstrækning. Jeg bruger det kun efter bryst og bentræning, og ellers lidt ind imellem sættene... ;)

Jeg har ikke kunne mærke den store forskel i smidighedsgraden!

Link to comment
Share on other sites

Jeg strækker som regel ud under opvarmningen til de første øvelser. Det er primært glutes, hams, quads, mave og ryg. Jeg føler det er lidt nemmere at komme i gang når man lige får strukket fibrene. Men der er også andre grunde til at jeg strækker ud. Som styrkeløfter ligger man i en såkaldt "bro" når man bænker, og derfor mener jeg at det har en betydning hvor fleksible mavemusklerne er. Jo mere fleksibilitet, jo nemmere er det at stå i bro. Hamstringsene mener jeg også har brug for lidt udstrækning, specielt hvis man bruger flere timer om dagen på at sidde ned. De har jo en tendens til at forkorte hvis de ikke bliver strukket ud.

Jeg strækker ikke ud efter træning, da jeg synes jeg har mere brug for det lige når jeg går i gang. Specielt i en øvelse som squat. Det kan være nasty at komme i bund under opvarmningen :)

Link to comment
Share on other sites

For mit vedkommende har det stor betydning om jeg strækker ud eller ej

Da jeg har fået et begyndende problem med min nedre ryg er jeg begyndt at strække ud både før og efter min rygtræning.... Det er min erfaring at smidige ben har en indvirkning på ryggen.

Ellers mener jeg ikke at det er nødvendigt at strække ud hvis man ellers strækker "lemmerne" nok ud i øvelserne (dette gælder dog kun for overkroppen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share