Squat og fodtøj?


MASS
 Share

Recommended Posts

Er der nogle der kan anbefale en god sko at squatte i? Jeg har prøvet diverse løbesko, som syntes for høje/ustabile, alm sko der føles for løse/generende, basketstøvler der hæmmer bevægelsen osv. Jeg har set/hørt at en af de mere brugte, eftersigende skulle være Converse's model: Chuck Taylor. Jeg ved godt at den har en optimal flad sål, men overdelen er jo udført i kanvas materiale, hvilket hurtigt bliver løst med tiden. Derfor ville jeg gerne høre hvad i forskellige har på fødderne under jeres bentræning? :) :firebounce:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også gået og rumsteret med det samme spørgsmål i nogen tid. Jeg træner selv i løbesko lige nu, men de bliver slidt op i løbet af utrolig kort tid, samt affjedringsmaterialet er ikke glad for den store belastning. Jeg har også hørt mange anbefale converse basket støvler. Men det er jo ikke markedets mest populære model, så det er begrænset hvor mange steder de sælger dem (har dog hørt noget om at bilka skulle sælge dem).

er der nogen der ellers har kommentar til støvler? her tænker jeg på fx vandrestøvler, de er jo også lavet medhenblik på en god fodstøtte.

Link to comment
Share on other sites

Klaus> det er nu mest til dødløft jeg synes de er gode.

Hvis man vil have noget ordentligt til squat, så køb et par specielle squat sko ved jfk. Converse Chuck Taylor´s er også ganske glimrende hvis man skal tro Louie Simmons, men jeg har aldrig prøvet dem selv.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja det er rigtigt Thomas man kan jo bare købe et par rigtige squat sko. Men min SU synes det er lidt dyrt at købe sådanne specifikke sko :D

men hvad er der specielt ved sådanne sko? Umiddelbart ligner de jo nogle ganske almindelige sportssko. Sålen er vel nok lidt anderledes, den er vel lavet til store belastning.

Hvad med ankel støtte? dette er måske ikke så væsentligt?

Link to comment
Share on other sites

Til Klaus Jensen. Adidas Handball special, er kommet i en ny "forbedret" model, stadig flad, men med affjedring i forfoden, så er den lidt mere behagelig at have på. Grunden til dette spørgsmål er at jeg syntes at der er stor forskel på hvor god støtte forskellige sko giver, især hvis der skal køres tungt, i øjeblikket har jeg prøvet med et par gode løbesko med pronationskile der passer til min løbestil og hele pisset. Men jeg synes alligevel at de er meget ustabile, og vandrer meget.

Jeg har desværre endnu ikke fundet det perfekte sæt sko at træne i! :ugone2far:

:( :angry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører Arnoldstilen. Altså uden sko. Nu har jeg så heller ikke prøvet at squatte i en flad sko, så jeg kan ikke sige om en flad sko er bedre. Jeg har før squattet i en løbesko og det var ikke specielt behageligt.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke klar over hvor "trendy" i er, men all stars er noget nær numero uno, inden for fodtøj lige i øjeblikket! De kan købes stort set overalt: Magasin er et eksempel. Prøv en eller anden flashy, ung og smart forretning, så skal i nok finde et par! Har selv et par sorte...

Mass: Kyneb-mokasiner?????

Per Kyneb (Danmarks top Styrkeløfter) bruger de der Kina-sutter man kan købe i Irma, da de stort set ingen sål har, og derfor er meget stabile!

Link to comment
Share on other sites

"trendy".....eehh....øøøhhh.....en by i Rusland? :unsure:

Jamen så må jeg vel lige kigge mig lidt for næste gang jeg tager på ose tur i byen...

kyneb-mokasiner...lyder dejligt økonomisk :)

Er der forresten ingen der kan/vil knytte en kommentar til vandrestøvler eller andre kvalitetsstøvler, i forb. med squat/dødløft???

forresten mht. chuckies så yder de jo mildest talt ikke meget støtte. Hvor vigtigt er det? støttte altså.... eller er det mere vigtigt at have en tynd/flad sål?

Hvilke kriterier er der egentlig når man skal vælge et godt fodtøj. De skal have en flad sål, og heller ikke en for tyk sål. hvad ellers?

Link to comment
Share on other sites

Kyneb bruger nu squatstøvler til squat og mokkasiner til dødløft.

Bilka i Århus har haft tilbud på Team Handball Hi til først 200kr. og nu 100kr. Jeg ved ikke om de har flere tilbage. Jeg bruger dem til squat (har købt 2 par) og de er fortrinlige.

Gode sko er stabile sko, som sidder tæt og med stærke sider man kan presse imod. Prøv dem på, hop op i luften og land med spredte ben.

Føles de stabile kan de bruges til squat.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

til /Niels:

squatstøvler? dem tror jeg ikke jeg har hørt om før. Hvordan se sådan nogen ud?

Gode sko er stabile sko, som sidder tæt og med stærke sider man kan presse imod.
Det var også det jeg forventede, men jeg synes mildest talt ikke at de nok så populære chuckies falder ind under denne kategori, det er egentlig det jeg undrer meget meget over.
Link to comment
Share on other sites

til /Niels igen:

....jeg var lige en smut ovre i Bilka. De havde nogle adidas w.team II Hi til 100 kroner, er det dem du tænker på?

For det er sgu støvler!! :blink: ......tsk...tsk....er der nogen der har hørt om håndboldstøvler før!?!? :)

nå men jeg købte et par :D , under alle omstændigheder trængte jeg til lidt nyt i skotøjsafdelingen, men jeg synes da ikke stabiliteten er noget specielt i forhold til så meget andet hvis man tænker på selve sålen. men den lader til at have nogle rimelige stive/kraftige sider og vrist.

Link to comment
Share on other sites

Valget af fodtøj til benbøjninger kommer i høj grad an på, hvilken form for benbøjninger man laver....

Ved Power-squats (bredstående styrkeløfts-benbøjninger) kan eg godt se fordelen i at minimere sålen så meget så muligt - men jeg ville nok stadig foretrække en sko/støvle med lidt skaft...

Ved vægtløfts-benbøjninger (dybe benbøjninger med knap så bred benstilling) er vægtløftersko næsten et must! - Den lille hæl gør underværker til at holde overkroppen lodret. Vægtløftersko er også en stor fordel hvis man kører benbøjninger foran (frontsquats) eller træk benbøjninger (overhead squats).

Jeg har købt et par gode solide vægtløftersko fra Eleiko i Sverige (via nettet) - de kostede mig ca. 600 kr. og har været alle pengene værd.

Eleiko forhandler også de noget dyrere Adidas modeller, men hvis man ikke dyrker vægtløftning i stor stil er der IMO ingen grund til at ofre de ekstra penge.

hej...

Link to comment
Share on other sites

Gutterne i LVK som Ol løfter. Bruger Addidas sko.

Jeg bruger selv et par flade badminton sko fra Puma. Til 200kr. Virker fint.

Converce All star som ligner alle de andre vildt meget er Ekstremt populære og alle "flippere" med respekt for sig selv har mindst et eller to par.

Link to comment
Share on other sites

Til Jast

Jo, det er dem jeg mener.

De er ikke specialbygget til at løfte i, men til prisen får man en stærk sko med rimelig flad sål.

Det bliver svært at finde noget bedre medmindre du ikke er heldig, eller vil punge ud til et par løftesko.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

til /Niels:

jeg var nede og prøve dem i weekenden, i forbindelse med let/eksplosiv squat. Jeg bøjer mig.....de er dælme gode :D , man mærker slet ikke noget under knæhøjde, det står bare som det skal så man lægger slet ikke mærke til det, vildt fed fornemmelse.

man skal lige vænne sig til at de kan snørres så højt op. men det er faktisk meget rart med den ekstra støtte.....

takker for den gode anbefaling. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er begyndt at squatte i mine timberland støvler, og selvom de er forholdsvis tunge, så syntes jeg de er noget af det bedste jeg har squattet i længe... :) De giver god støttet/stabilitet til hele foden! :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share