Et godt råd


Edu
 Share

Recommended Posts

Var lidt i tvivl om hvor jeg skulle poste...

Men det her er en opfordring til alle de, især nystartede bodybuildere og styrkeløftere.

Som ny har jeg selv, og kunnet se på de mange posts herinde og andre steder, at man går efter programmer der ser meget indviklede ud, fyldt med masser af isolations og maskinøvelser.

Man har måske læst en lille smule, og mener selv at man kan lave programmer meget bedre end alle andre. Sådan havde jeg det i hvert fald til en vis grad selv. Og kosten, tjah... man prøver og holde det seriøst, men man får aldrig rigtig lagt en plan. Og det går hurtigt ned ad bakke.

Drop alt det fancy pis, som begynder ved man ingenting!, og det de fortæller en i centeret, eller det "ham den store sagde", er lige til at kyle ud af vinduet! Glem det.

Jeg havde droppet min egen træning fordi jeg ikke syntes jeg kom nogen vegne, og så begyndte jeg at sætte mig ind i tingene.

I løbet af november og halvdelen af december, ikke meget mere end en måned. Havde jeg fået mere ud af træningen, end alt det andet jeg havde gjort tidligere.

Hvad gjorde jeg?

Simpelt, lyttede til dem der havde mere erfaring end mig selv, arbejdede kun med basisøvelserne, løftede tungt. dvs 5x5 i squat, død og bænk, og 3X8 i de andre. Ingen isolationsøvelser eller noget som helst andet.

I løbet af den tid steg min 5 rm squat med 25 kg, plus formen blev bedre. Min dødløft 5rm steg også med 25 kg og bænkpres 5rm med 10( har også altid været min svageste side). Noget lignende i de samme øvelser, dog knapt så meget.

Fullbody tre gange om ugen, det var hårdt af helvede til! Kunne bruge tre kvarter bare på de første 3 øvelser (squat, død, bænk). Og jeg åd alt hvad jeg kunne komme i nærheden af. Dvs, jeg lavede om ikke en kostplan. Så noget der lignede.

Og så tog jeg 3 kg på, mine arme har næsten reageret bedst, på trods af at de ikke fik en eneste isolationsøvelse.

Jeg skriver ikke dette fordi jeg prøver at spille smart, eller være hellig. Jeg mener heller ikke at det er den optimale måde at træne på for en øvet træner. Men jeg skriver det fordi andre kan lære af mine fejl, nemlig at jeg kunne have fået så meget mere ud af min træning hvis bare jeg gjorde det ordentligt fra starten af.

Så kan man altid senere begynde at køre mere fancy programmer, men jer der skal til at starte, eller lige er startet. Træn tungt, træn hårdt, træn fullbody 3 x uge, i måske 2 - 3 gange sådan et program. Så er de største begyndergains overstået, men udnyt det!

Bare mine 0,02$

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt med? Det der er stort set hvad der bliver skrevet hver gang nogen spørger om råd for nybegyndere. Det er ikke noget nyt under solen.

Som ny har jeg selv, og kunnet se på de mange posts herinde og andre steder, at man går efter programmer der ser meget indviklede ud, fyldt med masser af isolations og maskinøvelser.

Og jeg ved ikke hvem 'man' er, men der er mange (læs: MANGE MANGE MANGE) herinde der har bygget deres træning op omkring basisøvelserne. Folk der har bygget deres træning op om isolations øvelser er i undertal her på MOL.

Link to comment
Share on other sites

Ganske fornuftigt hvad du siger, kunne selv godt have brugt det da jeg startede med at træne. Men som de andre siger er det jo nogenlunde hvad de fleste herinde anbefaler. Måske skulle du satse på at udbrede det i dit eget center eller andre steder, hvor du har en chance for at "fange" flere uindviede.

Link to comment
Share on other sites

--- lige et lille spørgsmål... hvornår er det for sent at udnytte sine muligheder som begynder. jeg har trænet sådan lidt on and off i 2005. diverse fullbody programmer der typisk har været 2-3 uger. hvor jeg så er skiftet. jeg ved godt det ska man ikke. men nu er jeg jo blevet meget klogere. ligesom EDU.

- så er det for sent at begynde at gøre det ´´rigtige´´

Link to comment
Share on other sites

--- lige et lille spørgsmål... hvornår er det for sent at udnytte sine muligheder som begynder. jeg har trænet sådan lidt on and off i 2005. diverse fullbody programmer der typisk har været 2-3 uger. hvor jeg så er skiftet. jeg ved godt det ska man ikke. men nu er jeg jo blevet meget klogere. ligesom EDU.

- så er det for sent at begynde at gøre det ´´rigtige´´

Det er aldrig for sent :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er begynderboost?

Hvis der menes, at man kan stige meget i styrke, hvis man ikke har trænet før, så kunne jeg måske tro på det.

Hvis der menes noget med, at begyndere skulle have særligt talent for at vokse, så må det da vist være en and?

Link to comment
Share on other sites

Hvad er begynderboost?

Hvis der menes, at man kan stige meget i styrke, hvis man ikke har trænet før, så kunne jeg måske tro på det.

Hvis der menes noget med, at begyndere skulle have særligt talent for at vokse, så må det da vist være en and?

Ah, vi kan vel godt blive enige om at udviklingen af muskelmasse ikke er lineær. De første 10 kg er nemmere at få smidt på kroppen end de næste 10. (Nu snakker vi ren muskel og ikke bare vægtforøgelse)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share