Vigtigheden af at bruge sko til squat/dødløft


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Jeg er kommet i den situation at jeg ingen ordentlige sko har til træning, og siden jeg er gået i gang med en Sheiko hvor der er meget squat og dødløft ville jeg lige høre hvor vigtigt det er.

Stiger skadesrisikoen når man squatter i strømpefødder, og udsætter man sine knæ for unødvendige spændinger? De gange jeg har gennemført mine træninger uden sko har jeg ikke mærket noget dagen efter eller i løbet af træningen.

Har godt på fornemmelsen at det er vigtigt men ville lige tjekke, for så skal jeg ud og finde nogen til en fornuftig pris.

-LaMotta :4boxing:

Link to comment
Share on other sites

I squat ville jeg anbefale nogen sko, af den ene eller den anden slags så man ikke skrider, det sammen i dødløft..

Men dødløft er det en fordel med en så lille sål som muligt, evt bare bar tæer da man ikke glider så let så. Det gælder jo om at mindske ROM i dødløftet..

Omvendt med squat kan det være end fordel med sko da det som sagt nedsætter chancen for at skride og at man i visse tilfælde kan løfte mere i de rigtige sko..

Link to comment
Share on other sites

For styrke- og vægtløftere burde man anbefale specielle sko. For andre synte jeg det er fløjtende ligegyldigt, om man har sko på eller ej. Det kommer selvfølgelig an på underlaget. Ingen bør squatte i strømpesokker på glat gulv, men f.eks. gulvtæplignende gulv er det vel ok.

Link to comment
Share on other sites

For styrke- og vægtløftere burde man anbefale specielle sko. For andre synte jeg det er fløjtende ligegyldigt, om man har sko på eller ej

Hvorfor synes du det? Hvis man som alm. motionist løber marathon, bør man da også løbe på strømpesokker eller bare fødder?

Squat i bade-ferie-sandaler og bare fødder - det holder ikke IMO :laugh: Noget andet er så at der i stort set samtlige centre er PÅBUD om at man SKAL være iført fodtøj. Desuden er det også klamt for os andre at lugte til jeres svedige fødder, og den sved i efterlader i gulvtæppet.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share