Bænkpres teknik


CA8
 Share

Recommended Posts

Hej folk,

Gider I venligst kigge på følgende billede, og fortælle om mit svar (1, ved slutningen af brystet, soleus plexus) eller min vens svar (2, starten af brystet) er korrekt:

bench.jpg

:smile:

Mvh,

Christian

I flad bænk vil jeg sige 1, ved bryst vorterne.

I inc. bænk kan du godt komme lidt højere op på brystet.

Link to comment
Share on other sites

Hej folk,

Gider I venligst kigge på følgende billede, og fortælle om mit svar (1, ved slutningen af brystet) eller min vens svar (2, starten af brystet) er korrekt:

bench.jpg

:smile:

Mvh,

Christian

Jeg kan presse mere ved at presse til 1, grundet kortere ROM grundet opspænd

Tror også det er bedre for skuldrene at presse til 1.

Link to comment
Share on other sites

Gider I venligst kigge på følgende billede, og fortælle om mit svar (1, ved slutningen af brystet, soleus plexus) eller min vens svar (2, starten af brystet) er korrekt:
Mange sænker stangen til de mest mærkelige steder på brystet. Mange tror at man kan ændre stresset på brystmusklen, ved at sænke stangen til forskellige steder. Det eneste man opnår ved dette, er en overbelastning af rotator manchetten. Det er f.eks en ekstrem belastningen på skulderen at sænke den til kravebensniveau. Det rigtige sted at sænke stangen til, er det højeste punkt på brystet. Det svarer cirka til det sted hvor brystbenet slutter, omkring soleus plexus.

Taget fra Getbig.dk

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg også vist min ven (eller han viste faktisk mig, og mente det var 2). Men er du enig i det er 1 så? :wink:

hvor mener din ven soleus/solar plexus sidder?

citatet forklarer også meget fint hvorfor de fleste af de "prikker" til diverse steder på pectoralis med øvelsesnavne for enden af stregerne er noget vrøvl.

Link to comment
Share on other sites

hvor mener din ven soleus/solar plexus sidder?

citatet forklarer også meget fint hvorfor de fleste af de "prikker" til diverse steder på pectoralis med øvelsesnavne for enden af stregerne er noget vrøvl.

Min ven mener at soleus plexus er ved starten af brystet. Er du enig i mit svar, 1?

Link to comment
Share on other sites

Min ven mener at soleus plexus er ved starten af brystet. Er du enig i mit svar, 1?

ja, naturligvis er det rigtige svar 1.

Forvirringen opstår måske pga formuleringen "det højeste punkt på brystet". Det skal selvfølgelig forståes som det højeste sted når man ligger ned.

Hvor har du forresten tegningen fra?

Jeg kan kun gå ud fra at solar plexus og Soleus plexus er det samme, og det sted sidder altså ved starten af brystet nedefra - sådan cirkus

Link to comment
Share on other sites

ja, naturligvis er det rigtige svar 1.

Forvirringen opstår måske pga formuleringen "det højeste punkt på brystet". Det skal selvfølgelig forståes som det højeste sted når man ligger ned.

Hvor har du forresten tegningen fra?

Det var en min ven sendte mig, hvor han havde tegnet sit punkt ind, og jeg derefter tegnede mit ind :smile:

Link to comment
Share on other sites

Min ven mener at soleus plexus er ved starten af brystet. Er du enig i mit svar, 1?

Hvordan definerer du starten på brystet?

Men ja, undersiden af sternum(brystbenet) eller "processus xiphoideus/solar plexus" - området svarer til nr 1

Link to comment
Share on other sites

solar plexus sidder i området mellem de øverste sæt mavemuskler og den nedereste del(hvis man står op) af brystmusklen.

plexus.jpg

gogus3.jpg

solarplexus.jpg

nu bør der vist ikke være nogen tvivl :smile:

det er samme sted getbig siger stangen skal lægges. så du har ret. den anden "variant" virker da også unaturligt (hvertfald for mig)

Link to comment
Share on other sites

solar plexus sidder i området mellem de øverste sæt mavemuskler og den nedereste del(hvis man står op) af brystmusklen.

plexus.jpg

gogus3.jpg

solarplexus.jpg

nu bør der vist ikke være nogen tvivl :smile:

det er samme sted getbig siger stangen skal lægges. så du har ret. den anden "variant" virker da også unaturligt (hvertfald for mig)

Yeeeeha! Tak for de billeder, kanon! Havde selv ledt efter noget lignende :smile:

Link to comment
Share on other sites

det er samme sted getbig siger stangen skal lægges. så du har ret. den anden "variant" virker da også unaturligt (hvertfald for mig)

Nu er der som sådan ikke noget forkert i at køre den til den øverste del af brystet, men den kan have en tendens til at overbelaste albuerne.

Jeg synes også at det helt klart er at foretrække at køre den til under brystvorterne, da den er mere skånsom overfor albuer og man får et mere "naturligt" drive i sit løft

Link to comment
Share on other sites

Nu er der som sådan ikke noget forkert i at køre den til den øverste del af brystet, men den kan have en tendens til at overbelaste albuerne.

Jeg synes også at det helt klart er at foretrække at køre den til under brystvorterne, da den er mere skånsom overfor albuer og man får et mere "naturligt" drive i sit løft

Så du mener også, at svaret er 1? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget rigtigt eller forkert i dette spørgsmål. Det afhænger primært af, hvor langt man vil holde sine albuer ud fra kroppen. Hvis man holder overarmene i en vinkel på 90 grader i forhold til kroppen vil "træfpunktet" automatisk komme til at ligge højere, end hvis man holder armene mere ind til kroppen.

Årsagen er, at man altid skal holde underarmene lodret, så hvis albuerne flytter ud fra kroppen (og dermed opad), så flytter vægtstangen automatisk med opad.

Hvordan man vil placere albuerne er vist mest en smagssag. Nogen sværger til en vinkel på 90 grader i forhold til kroppen, mens andre foretrækker noget som mere ligner 45 grader. Trøjeløftere foretrækker vist de 90 grader.

Personligt føles det bedst for mig med en vinkel på ca. 45 grader, et godt opspænd og så stangen ned omkring solar plexus. Som er for enden af brystbenet (den lille spidse tap midt mellem ribbenene).

Link to comment
Share on other sites

Hmm nu er jeg ikke endvidere ekspert i bænkpres teknik, imidlertid ved jeg der ikke er noget der hedder plexus soleus. Rent anatomisk kaldte man i gamle dage plexus coeliacus for plexus solaris (fordi nervegrene fra plexet stråler ud som en lille sol), det man i folkemunde kalder solar plexus (og som rent anatomisk ikke er noget nerveplex) er regio epigastrica som apprenti's billede #2 (den med den grønne klat) ret godt illustrerer.

Imidlertid synes jeg at dette er ret langt nede, det kan da umuligt være de kloge styrkehoveders mening herinde, at almindelig bænkpres skal køres her - centrum for regio epigastrica ligger (som nævnt af cat) lige under proc. xiphoideus (brystbenets nedre slutning)... det er et godt stykke under den nederste del af selve brystmusklen, m. pectoralis major, jeg kører dårligt så langt ned når jeg kører close grip bench press for triceps.

Så, enten kører jeg min bænkpres helt forkert (suk), eller også bør vi lige definere det optimale niveau at køre bænk på som værende med en stang kørt ned ca. i niveau med brystets areolae (det mørke rundt omkring brystvorten) - med andre ord det højeste punkt på kroppen i liggende tilstand.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Problemet med at køre stangen højt oppe på patten nær ved clavicula (kravebenet) er at man får en stor rotation i skulderleddet... grundet skulderleddets opbygning (stor mobilitet på bekostning af stabilitet) er det ikke særlig hensigtsmæssigt at lave den voldsomme rotation... Som Cat er inde på er det en god ide at patte til proc. xiphoideus (brusktap der sidder for enden af Sternum), på Sternum (brystbenet)... samtidig skal man så vidt muligt prøve at bænke lige op istedet for indover hovedet... begge dele vil mindske rotationen i skulderleddet og derved stresset på et af de mest udsatte steder for skader i bænkpres :smile:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med at køre stangen højt oppe på patten nær ved clavicula (kravebenet) er at man får en stor rotation i skulderleddet... grundet skulderleddets opbygning (stor mobilitet på bekostning af stabilitet) er det ikke særlig hensigtsmæssigt at lave den voldsomme rotation... Som Cat er inde på er det en god ide at patte til proc. xiphoideus (brusktap der sidder for enden af Sternum), på Sternum (brystbenet)... samtidig skal man så vidt muligt prøve at bænke lige op istedet for indover hovedet... begge dele vil mindske rotationen i skulderleddet og derved stresset på et af de mest udsatte steder for skader i bænkpres :smile:

Modsiger du ikke dig selv her?

Vi er vel enige om, at bænkpresset afsluttes med vægtstangen løftet over kroppen i strakte arme, som holdes lodret. Dermed er vægtstangen 5-10 cm. over brystvorterne. Hvis man skal starte løftet ved brysttappen, som ligger 5-10 cm. under brystvorterne, kan løftet pr. definition ikke gennemføres ved at bænke lige op.

Link to comment
Share on other sites

Modsiger du ikke dig selv her?

Vi er vel enige om, at bænkpresset afsluttes med vægtstangen løftet over kroppen i strakte arme, som holdes lodret. Dermed er vægtstangen 5-10 cm. over brystvorterne. Hvis man skal starte løftet ved brysttappen, som ligger 5-10 cm. under brystvorterne, kan løftet pr. definition ikke gennemføres ved at bænke lige op.

Som du dog elsker at fluekneppe Bruno... jeg skrev "så vidt muligt"... problemet er at mange bænker på en sådan måde at stangen kommer indover hovedet hvilket vil skabe unødig stor rotation i skulderleddet... det skal man så vidt mulig prøve at undgå... du læser det skrevne som fanden læser biblen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som du dog elsker at fluekneppe Bruno... jeg skrev "så vidt muligt"... problemet er at mange bænker på en sådan måde at stangen kommer indover hovedet hvilket vil skabe unødig stor rotation i skulderleddet... det skal man så vidt mulig prøve at undgå... du læser det skrevne som fanden læser biblen :wink:

Tro det eller ej, men det var faktisk ikke et forsøg på at drille dig. Det kunne jeg i så fald have gjort bedre :wink: .

Pointen var, at du i dit indlæg gør dig til modstander af J-stilen, og som du sikkert er bekendt med, er diskussionen af J-stil kontra Lodret løft en klassiker, når det gælder bænkpres. Derfor påpegede jeg, at du ikke både kan være modstander af J-stilen og samtidig anbefale sænkning af vægtstangen til solar plexus (eller deromkring). Ikke med mindre man har et opspænd, som grænser til det slangemenneskeagtige.

Men med din uddybning ovenfor er vi nok enige alligevel. Stangen skal naturligvis ikke ind over hovedet. Men J-stilen er efter min mening en nødvendighed, hvis man vil sænke lavt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share