Bænkpres teknik


CA8
 Share

Recommended Posts

Den med at stangen skal sænkes til solar plexus holder ikke da per defination er "Ikke godkendt" bænkpres hvis man sænker stangen lavere end til det nederste af brystbenet.

Hvor stangen lige præcis sænkes afhænger både af individuelle styrker og opspænd. Et større opspænd vil betyde at stangen vil lande længere nede på brystet hvis det følger sin naturlige bane.

Men generelt råder jeg nybegyndere og andre der spørger mig om teknik i centret til at sænke stangen omkring "brystvorte" niveau. Synes det virker meget fornuftigt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Sludder og vrøvl, I våser allesammen, stangen skal sænkes til halsen da det ellers ikke går optimalt i patværket. Prøv at holde hænderne som hvis I sænkede stangen til halsen, se armene står vinkelret ud fra kroppen, damn det ryger lige i kasserne. Desuden får man et extra kick hvis man er ved at faile når alle kiloene er lige over halsen, det er næsten lige så godt som fåårced.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Sludder og vrøvl, I våser allesammen, stangen skal sænkes til halsen da det ellers ikke går optimalt i patværket. Prøv at holde hænderne som hvis I sænkede stangen til halsen, se armene står vinkelret ud fra kroppen, damn det ryger lige i kasserne. Desuden får man et extra kick hvis man er ved at faile når alle kiloene er lige over halsen, det er næsten lige så godt som fåårced.

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tro det eller ej, men det var faktisk ikke et forsøg på at drille dig. Det kunne jeg i så fald have gjort bedre :wink: .

Pointen var, at du i dit indlæg gør dig til modstander af J-stilen, og som du sikkert er bekendt med, er diskussionen af J-stil kontra Lodret løft en klassiker, når det gælder bænkpres. Derfor påpegede jeg, at du ikke både kan være modstander af J-stilen og samtidig anbefale sænkning af vægtstangen til solar plexus (eller deromkring). Ikke med mindre man har et opspænd, som grænser til det slangemenneskeagtige.

Men med din uddybning ovenfor er vi nok enige alligevel. Stangen skal naturligvis ikke ind over hovedet. Men J-stilen er efter min mening en nødvendighed, hvis man vil sænke lavt.

Godt ord igen... men vi er nok mere enige end uenige :wink::tongue:

Sludder og vrøvl, I våser allesammen, stangen skal sænkes til halsen da det ellers ikke går optimalt i patværket. Prøv at holde hænderne som hvis I sænkede stangen til halsen, se armene står vinkelret ud fra kroppen, damn det ryger lige i kasserne. Desuden får man et extra kick hvis man er ved at faile når alle kiloene er lige over halsen, det er næsten lige så godt som fåårced.

:4thumbup: min nye bænkpres-guru

Link to comment
Share on other sites

Godt ord igen... men vi er nok mere enige end uenige :wink::tongue:

:4thumbup: min nye bænkpres-guru

Tak

Se her

BBBenchPressGuillotine.gif

Han har forstand på at pakke masse på chest. Prøv lige at se hvor mange reps han tager, han bliver VED, tror han har den onde markering. Husk nu også at få fødderne op på bænken som ham her folkens, enten det eller læg anklerne over kors sådan de er parallelle med gulvet.

Link to comment
Share on other sites

Tak

Se her

BBBenchPressGuillotine.gif

Han har forstand på at pakke masse på chest. Prøv lige at se hvor mange reps han tager, han bliver VED, tror han har den onde markering. Husk nu også at få fødderne op på bænken som ham her folkens, enten det eller læg anklerne over kors sådan de er parallelle med gulvet.

Han har faktisk en SEPERAT (!!!) bænk til sine fødder. Det er sgu da sejt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Han har forstand på at pakke masse på chest. Prøv lige at se hvor mange reps han tager, han bliver VED, tror han har den onde markering. Husk nu også at få fødderne op på bænken som ham her folkens, enten det eller læg anklerne over kors sådan de er parallelle med gulvet.

Jep jep! Du har helt ret men vil lige påminde dig om at man SKAL huske at kører med thumbless grip, altså sådan har man har alle fingrene på den samme side af stangen. På den måde kan man presse meget bedre med brystet og får også bedre markeringer. Det gør det også noget mere spændende at træne bænkpres, da man hele tiden er spændt på om stangen ryger ned over halsen på en, og det vil bare gøre en mere aggressiv i træningslokalet :devil:

:w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jep jep! Du har helt ret men vil lige påminde dig om at man SKAL huske at kører med thumbless grip, altså sådan har man har alle fingrene på den samme side af stangen. På den måde kan man presse meget bedre med brystet og får også bedre markeringer. Det gør det også noget mere spændende at træne bænkpres, da man hele tiden er spændt på om stangen ryger ned over halsen på en, og det vil bare gøre en mere aggressiv i træningslokalet :devil:

:w00t:

Det er bare så sandt det der mand!

Link to comment
Share on other sites

Nu er der jo ikke noget der pr. definition er rigtigt eller forkert. Men hvis man vil undgå skulderskader, så bør man IKKE sænke stangen højt på brystet. Jo højere du sænker stangen på brystet, jo mere skal armene holdes ud til siden. Og det belaster rotator machetten meget mere, når armen holdes i en 90 graders vinkel til kroppen. Så set med skuldersundhedsmæssige øjne er det tåbeligt at vælge nr. 2. Den kloge bænker vil altid vælge nummer 1. Og det er efter min mening både hvis man ønsker styrke og hvis man ønsker hypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Jep jep! Du har helt ret men vil lige påminde dig om at man SKAL huske at kører med thumbless grip, altså sådan har man har alle fingrene på den samme side af stangen. På den måde kan man presse meget bedre med brystet og får også bedre markeringer. Det gør det også noget mere spændende at træne bænkpres, da man hele tiden er spændt på om stangen ryger ned over halsen på en, og det vil bare gøre en mere aggressiv i træningslokalet :devil:

:w00t:

Det er også meget lettere at bænkpresse med klap, når man ikke har tommelfingeren til at hænge fast i stangen. Og bænkpres med klap er en nødvendighed, hvis man vil være stærk. Ligesom dødløft med klap. Bare spørg Klaus Jensen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jag har den vestlige verdens næstdårligeste opspænd, kun ovegået af Moos "the pancake" Andersen.

Han bilder sig selv ind at han er SHW, og bugen på ham vejer for meget til at han kan lve et opspænd.

Selv med mit elendige opspænd er det ikke det store problem at minimere J presse stilen i en sådan grad, at der næsten ingen vandring er i cranial retning.

HVis man prioriterer pectoralis major skulle man måske vælge andre bevægelser end patpressen?

Hvordan folks muskulatur reagerer er ganske individuel. For nogen giver en ganske almindelig bænkpres fremragende pectralis masse, for andre er declines og andre alternative bevægelser bedre masse på denne muskel.

Der er i mine øjne ingen rationelle argumenter for at tilpasse en øvelse i en sådan grad at den bliver potentielt skadelig, istedet for blot at vælge andre øvelser hvor målet sikkert og mere effektivt kan opnås.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share