Godt interview


Morten D
 Share

Recommended Posts

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvad er det "inc" inde i den gul boks, hvor man kan sætte sin løft ind og så beregner den det hele for en.

"inc" er en forkortelse for "increase", altså hvor meget du vil øge fra gang til gang (5-10 lbs).

Hvor har du iøvrigt fundet en "beregner"? Nu har jeg siddet og bøvlet med et excel-ark, og så findes det på nettet :angry:

mvh SAB

P.S. Er der nogen der har en forklaring på mit ovenstående spørgsmål, ang. failure. Jeg kan ikke helt få det til at hænge sammen??

Link to comment
Share on other sites

Inc. står for Ink ....det er en stavefejl...det står altså for "blæk" og angiver hvilken farve kuglepen du udfylder skemaet med...du sætter blot en streg i feltet inc (Læs ink.) og så udfylder skemaet resten med samme farve...

:D

NEJ, Inc. betyder Increase og angiver hvor mange "pund"/kg du skal stige i hver øvelse fra eks. dag 1 i 15-rep-perioden indtil du når din 15rm max sidst i perioden...

It´s that simple...

Best regards

Lawman - Hilser Bjørnen hjem, fra Prag...

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til spørgsmålet om dødløft i HST programmet, så tror jeg det er et spørgsmål om, at det bliver et meget hårdt program, hvis man både skal køre squat og dødløft til tæt på failure, og så tre gange om ugen :( Jeg ved i hvert fald, at jeg ville have svært ved at gennemføre et sådan træningspas flere gange om ugen. Jeg mener der er tre forhold der taler imod at inkludere dødløft i HST rutinen.

1) I forhold til Morten Z´s indlæg hvor han taler om systemisk træthed/restitution, tror jeg det vil være svært at nå at restituere, da netop squat og dødløft er to øvelser der begge "tærer" hårdt på hele kroppen.

2) Her udover er det også en psykisk udfordring at skulle sætte sig selv op til både at træne squat og dødløft til tæt på failure tre gange om ugen.

3) Endelig er der tidsproblematikken. Dødløft kan efter min mening ikke erstatte nogle af de øvelser sampleprogrammet bestå af. Det betyder at dødløft skal trænes sammen med alle de andre øvelser, hvilket kommer til at tage længere tid.

Hvis man kan overkomme ovenstående er der da sikkert ikke noget i vejen for at inkludere dødløft. Jeg tvivler bare på, at der er mange der har energien/anlæggene/"modet" til at gøre det træningspas efter træningspas :)

Link to comment
Share on other sites

Thomas B:

Jamen så må jeg være supermand...;)...for jeg kører DL med...men husk...vægten er jo ikke mega tung...du kører jo kun til din 15 rm den sidste dag i 15 rep-cyklen.

MEN jo det er sgu hårdt :( men som det gælder med alt andet fysisk træning, så er energi noget man indtager og motivation noget man bruger til at bruge energien... :devil:

NB. Jeg kører dog ikke squat, men benpres, så jo...kører man alle de tre store vil det givetvis være ganske hårdt, men så kan du jo evt. i de øvelser lave din increase på 5-10 kg, du starter med en meget langt fra dit 15 rm...det er jo det BH også har gjort i eksemplerne.

Mvh.

Lawman

Link to comment
Share on other sites

Hvis du alligevel ikke kører squat (hvorfor må guderne vide), kan du sagtens inkludere dødløft. Problemet med dødløft er ømheden den ofte inducerer - hvis din lænd er konstant øm, vil du have problemer med at spænde ordentlig op i ALLE andre øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil have både squat og dødløft med i mit program!!!! Men, man behøver jo ikke træne dem begge tre gange i ugen. I hans program veksler han f.eks. mellem squat og benpres. Det samme kan jo gøres i dødløft, så man ikke køre dødløft og squat samme dag.

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Lawman - Det er da fint hvis du kan træne dødløft 3 gange om ugen, men nu følger du tilsyneladende også programmet slavisk, og starter dermed med en MEGET lav intensitet. Og så har du tilsyneladende udeladt squat... Det er selvfølgelig op til hver enkelt, men jeg ville foretrække squat frem for dødløft, hvis jeg skulle vælge. Og endnu en gang: jeg argumenterer ikke for at man ikke skal inkludere dødløft, jeg påpeger bare, at jeg tror det er svært at inkludere den, og få det optimale udbytte ud af det :)

Link to comment
Share on other sites

Thomas b:

Nej, jeg følger netop (desværre?) ikke programmet slavisk, for jeg kører ikke med specielt lav intensistet ift. hvad BH anbefaler man starter på - der ligger jeg faktisk noget højere. Men ok - hvis du mener at jeg følger det slavisk med 15 reps - så ja - men det tror jeg netop giver en god "grundform" for eks. lænden når jeg kommer til eks. 10rep-cyklen og de lidt tungere vægte.

Og squat har jeg problemer med grundet mit knæ - men jeg giver dig ret i at squat giver (mindst) lige så meget som dødløft.

Cilius: Guderne ved det er pga. mit knæ + teknikken sutter. ;)

Og ja - lænden bliver ganske øm - men ikke uudholdeligt i en sådan grad at man ikke kan spænde det, der kræves i de yderligere øvelser. Dog vil jeg give dig ret i, at jeg på 3.dagen gik bort fra bent-over lige efter DL og valgte en siddende kabeltræk istedet...så ens valg af øvelser skal naturligvis harmonere, så de kan køres med god form.

SAB: Netop - man kan jo netop vælge at køre squat/benpres og eks. DL/goodmornings - enester problem er bare at så er der endnu flere RM´s der skal findes og som progressivt skal forøges fornuftigt. Men jeg tror det er godt at gøre, da man så ikke løber sur i de samme øvelser.

MVH.

Lawman

Link to comment
Share on other sites

Et spørgsmål ang. vægtforøgelsen:

BH anbefaler en forøgelse på 2,5-10 kg (5-20 lbs) pr. gang. Dette er i visse øvelser alt for meget. En øvelse som rear laterals 15 rep, skal jeg starte uden vægt (faktisk med en negativ vægt :blink: ). Ville det ikke være en ide at bruge en procentsats istedet?? Eksempelvis kører fra 75-100% i hver 2 ugers cyklus??

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

jeg har sjusset mig til vægtforøgelsen i hver øvelse...for det er sandt, at nogle øvelser kan man ikke stige på den foreskrevne måde...

Så må du evt. køre med en af de lettere vægte og så evt. køre med den to gange og så tage en lidt tungere 3. gang...osv.

Lawman

Link to comment
Share on other sites

Træningsmaskinen:

JO, det allersidste sæt i hver 14 dages cykel køres med ens gamle, om man vil, 15 RM i to sæt så der skulle det da undre om man ikke nærmer sig failure...omvendt har man også på de 14 dage jo trænet 150 gentagelser (opv. ikke medregnet) i hver øvelse inden man starter på disse sidste 2 sæt, så mon ikke sættet bliver hårdt, men 1-2-3 reps fra failure alligevel - det bliver spændende at se.

Mvh.

Lawman

Link to comment
Share on other sites

Nej, men tilgengæld har man haft 2 ugers træning, hvor man gerne skulle have opbygget noget ekstra styrke. Så jeg tvivler på at det bliver failure sæt, når man rammer sin tidligere 15RM, 10RM etc. i slutningen af en mikrocyklus. Vi snakker 5 træningsrunder inden man rammer sin gamle RM.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er sandt - men det kan være, at den relativt store workload gør, at man har tilvænnet sig programmet.

Du må huske på, at man jo stiger lidt i kg. fra dag til dag - også i de øvelser der ligger sidst i programmet.

Jeg må dog indrømme, at den sidste øvelse - legcurl er mega bustet hver gang - meeeeeen lige den øvelse kan jeg så godt leve med, hvis det er den eneste der driller styrkemæssigt.

Glæder mig vildt til at se hvordan jeg reagerer på og udfører den negative træning i 2 uger.

Mvh.

Lawman

Link to comment
Share on other sites

Angående failure:

Nu har jeg læst artiklerne et par gange, og tror jeg har et bud på hvornår man rammer failure. I den første cyklus træner man ikke til failure. Hver gang man starter en nu cyklus øger man sine RMs med 5-20 lbs (hvilket så ikke er en reel RM), hvilket på et et andet tidspunkt vil ende med at man træner til failure. Er det mon det han mener??

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

ØV, jeg kan ellers godt lide når personer bliver tvunget til at sætte sig ind i tingene kontra bare at benytte et skræddersyet program... selvfølgelig er det altid lækkert med et færdigt program... men ikke just godt for forståelsen.

Anyway, håber det bliver med dine egne kommentarer...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share