Godt interview


Morten D
 Share

Recommended Posts

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu er det konkrete program ikke interessant for mig for øjeblikket, men generelt er det rart, når der med et program følger en forklaring på HVORFOR, man skal gøre som det anbefales. Ikke kun HVORDAN man skal gøre. Som Cilius siger, så er det vigtigt, at man lærer noget om det man laver. Og ikke kun handler efter andres anvisninger med bind for øjnene.

Link to comment
Share on other sites

Hvem kan da også tænkes at være uenig i det??? Det handler vel også om på hvilket niveau man har lyst til (og forudsætninger for) at vide hvorfor et program virker. Viden er absolut at foretrække, og jeg synes fx at de forklaringer der følger med HST er gode. En oversættelse af HST programmet med tilhørende kommentarer og tilføjelser fra en kapacitet som MZ kan da også kun være en god ting. Og måske en dansk version/oversættelse ligefrem vil sprede kendskabet til "videnskabelig" vægttræning :)

Link to comment
Share on other sites

BK & Cilius>> Fakta er bare, der er mange der ikke interesseret sig synderligt for det bagvedliggende, som gerne vil have et færdiggstrikket program. De fleste her har styrketræning som hobby og elsker at lære om, HVORFOR programmet er skruet sammen som det er.

Vi må bare ikke blive blinde for, at det er ikke alle der har det sådan. Vi er freaks! :)

Et andet aspekt er, at man skal jo ikke holde pause mens man bliver klogere. Man lærer jo ikke alt om korrekt form, periodisering, programsammenstætning, failure etc etc på en uge - og noget skal man jo lave imens. :)

Link to comment
Share on other sites

Bliver det med dine egne tilføjelser/kommentarer, eller bliver det en meget BH tro oversættelse?

Jeg har diskuteret det med mig selv og kommet frem til at jeg vil præsentere HST så tæt på Bryan Haycocks oplæg som muligt. Jeg kunne også modificere det efter mine egne opfattelser, men så vil det jo lige pludselige ikke være HST længere, og ud over udelukkende at fokusere på optimal træning som man selv ser det, så er det jo altid interessant at afprøve andres gode forslag. Man kan ikke tænke sig til alt.

Det tilhørende Excelark giver desuden gode muligheder for at lave ændringer.

Jeg vil forklare de vigtigste af Haycocks argumenter for designet, men naturligvis udelade de dele som jeg finder for fantasifulde.

Link to comment
Share on other sites

Som en newbie inden for BB verden har jeg lige et par spørgsmål:

Hvad er forced Reps?

Hvad betyder det at træne til failure?

Jeg har også lidt svært ved at overskue sammensætningen af en 8 uger cycle. Er der nogen, der kender et godt link eller gider forklare, hvordan man sammensætter sådan en cycle og hvordan den næste cycle sammensættes.

Hvis denne metode virkelig er så effektiv, kommer der så ikke en komplet guide mm. på denne side, da den vil erstatte mange af de nuværende artikler?

Link to comment
Share on other sites

HST, hvordan skal jeg forstaa 'negatives' i slutning af cyklus ???
Du skal køre 5 negative/excentriske reps med din 2RM. Eksempelvis i bænkpres sænker du stangen langsomt (4-5 sec.), hvorefter din spotter hæver stangen (du skal bruges mindst mulig kræfter i den koncentriske fase). Dette gentages 5 gange.
Naar jeg de-loader traner jeg saa med ca 50% intensitet ell ???

Nej, når du deloader (strategic deconditioning) skal du overhovedet ikke vægttræne i 9-12 dage.

Link to comment
Share on other sites

Nej, på ingen måde!!! Ved forced reps køre man til (koncentrisk) failure, hvorefter ens spotter hjælper med en finger eller to, mens man presser det sidste saft ud. Ved ren excentrisk træning løfter din spotter hele vægten (eller så meget han kan) ved den koncentriske del. Du skal ikke træne til failure, hverken koncentrisk eller excentrisk, i HST.

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

HOLY MOTHER ! :w00t:

det er eddersprøjteme længe siden jeg er blevet SÅ inspireret af, at læse en artikel på MOL. Jeg er ikke engang nået til at læse selve artiklen om HST'en, da folk og deres saglige meninger blev ved med at komme blæsende i hidsig hast. Tonen er god og sagligheden er for alvor kommet op i folk i denne tråd.

w00h00 jeg kan på forhånd afsløre: Så snart Cilius er færdig med at ture land og rige rundt, så skal der nappes en 8 ugers bad ass havelåge af en cykel. (Cildemann kom SÅ hjem)

Psykotisk opstemt af det labre pust MOL har givet til at genoptage træningen.. phew..

keep up the good work ! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share