Kom sovende til muskler


Deluxe
 Share

Recommended Posts

Efter at have holdt en seriøs pause fra min træning på 2 uger (Disse 2 VAR tiltænkt) har jeg opdaget noget underligt:

Min BF er mindsket samtidig med at jeg har fået nye strækmærker ved det yderste af brystet/starten på biceps.

Jeg tabte et kilo i slutningen af første uge, men det blev gainet i slutningen af uge 2 hvor kosten blev ændret.

Jeg forstår ikke helt hvordan det kan ske?

Jeg har flittigt brugt Helosan, kan det ha' været skyld i noget? Indtil videre har det hjulpet mig til ikke at tydliggøre strækmærker samtidig med at mine muskler fik nemmere ved at udvidde/vokse.

Diæeten var til for at bringe mig i et mindre kcal underskud og samtidig bibeholde min masse - havde ikke troet at jeg kunne komme til yderligere masse ved blot at dovne den af og æde.

Hvad skyldes mærkerne??

Skyldes det bare at mine muskler havde meget brug for 2 ugers pause med ret kost?

Link to comment
Share on other sites

Man får ikke strækmærker af at ligge forkert :D

strækmærker er normalt i "generne" og også hormonelt, man får dem uanset hvad, selvom flere påstår at babyolie og fugtige creme hjælper...det gør de også til en vis grad. Dog har man en chance for at strækmærkerne forsvinder eller bliver pænere og mere skjulte, ved at bruge tretinoin creme (a-vitamin syre creme) som er receptpligtig og kører over minimum et halvt år. Cremen hjælper huden med at genopbygge sig selv og bleger, og derved næsten fjerne mærkerne eller i hvert fald gøre dem "flottere".

Dog siges det at cremen virker bedst, når mærkerne stadig er røde (altså rimlig nye), men jeg skal til at i gang med den behandling, selvom mine strækmærker er et år gamle efterhånden.

Min egen teori er at muskeløgning måske også vgør mærkerne pænere ved at strække huden ud, og samtidig mærkerne. Måske har nogle gode erfaringer med enten cremen eller muskeløgning, som vil dele lidt info.

og måske ved morten også lidt om cremen, hvem ved :D

Link to comment
Share on other sites

Min egen teori bygger nu mest på, at jeg fik godt med overload, forced reps og et par failures med på vejen inden at jeg holdte ferie.

Musklerne har så fået den meget nødvendige hvile, imens maden har givet dem det optimale fundament for at kunne restituere og udvikle sig.

Processen med at udvikle sig, er så blevet gjort nemmere ved at huden har været fugtig/blødgjort og uden at måtte "strække sig". Selvom dette alligevel er sket.

Nej, mærkerne stammer ikke fra at have sovet forkert :D

Link to comment
Share on other sites

Min egen teori bygger nu mest på, at jeg fik godt med overload, forced reps og et par failures med på vejen inden at jeg holdte ferie.

Den superkompensation som har haft mulighed for at forløbe ved træningsstop, er forløbet allerede inden den første uge er omme. Så i løbet af størstedelen af de 2 uger du har holdt pause, har musklerne enten nået et restitueret niveau, eller er i værste fald så smut begyndt at dekompensere. Du kan med 100 % sikkerhed ikke vokse i 2 uger, bare fordi du har trænet hårdt i ugerne op til, da muskler restituerer meget hurtigt. Ja, det skulle da lige være hvis du er på AS eller sådan noget. Så din teori holder kun en meget lille del af vejen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Litopsi> det er nu meget simpelt. Når musklerne vokser i et tempo højere end huden kan følge med, så får man strækmærker. Its that simple. Der skal dog noget hurtigere vækst til end det 1 kg udsving deluxe snakker om. Så det strækmærke han har fået har sikkert været under opbygning længe, og har med 100 % sikkerhed IKKE noget med hans 2 ugers pause at gøre.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg misforstået sætningen:

Processen med at udvikle sig, er så blevet gjort nemmere ved at huden har været fugtig/blødgjort og uden at måtte "strække sig".

Jeg troede han mente at han fik større muskelvækst fordi hans hun var blød... silly me :bblush: men det var jo også det jeg ikke kunne forstå...

Link to comment
Share on other sites

TJ: Jep, jeg ville også mene at den 1. uge var den som hjalp musklerne mest. Jeg er dog stadig i tvivl om hvorfor mærkerne først er kommet/blevet tydlige nu? Men jeg tror nu godt på at denne her plan lykkedes over min forventning. Hvis jeg belyser det sådan her, håber jeg at det kan hjælpe?

Fordeling på 3 måneder:

måned 1 uge 1-4 = Træning hver 2. dag 90-100% af 1RM

Måned 2 uge 1-4 = - || -

Måned 3 uge 1-4 = Træning hver dag - pause i weekenden, split program og med 80-90% af 1RM.

Hjalp dette? :(

Jeg mener at hermed at musklerne fik den nødvendige overbelastning for at "retfærdiggøre" 2 ugers hvile.

TJ tror du at det har noget med den mindskede BF% at gøre, samtidig med bibeholdelsen af muskelmasse?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har kørt det ovennævnte program, så vil jeg også mene 2 ugers pause var hårdt tiltrængt.

TJ tror du at det har noget med den mindskede BF% at gøre, samtidig med bibeholdelsen af muskelmasse?

Tænker du på strækmærkerne ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share