Svagt bænkpress


larsmk
 Share

Recommended Posts

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dem jeg kender er ikke stærk i lockout øvelser grundet fart fra bunden. Så kan det jo ikke være en lockoutøvelse. :wink:

Det er et pinpress hvor kun den allersidste del af bevægelsen udføres.

Og står stadig ved at brystmusklen er den største prime mover :wink:

Så du påstår altså, at styrken i den allersidste del af lock-out hos disse mennesker ikke skyldes hverken kraften fra starten af løftet eller styrken i skuldre eller triceps, men deres stærke brystmuskler? Den påstand har jeg aldrig hørt før, og jeg ved ikke, hvad du bygger den på.

Puma>Nu er der vist tale om to forskellige diskussioner. Dels om brystmusklernes betydning ved smalt bænkpres. Her har du måske ret. Den anden del er, hvorvidt bænkpres primært er en brystøvelse eller om skuldre og triceps er ligeværdige deltagere i løftet. Her er f. eks. et klip fra Louis Simmons om, hvordan potentialet i triceps efter hans mening ikke udnyttes ordentligt. Måske fordi folk fokuserer for meget på brystmusklerne i en fejlagtig opfattelse af, at de kan løfte vægtstangen hele vejen op.

"The barbell will always seek the strongest muscle group; that's why most push the bar over the face. Their delts are stronger than their triceps. But it should be the reverse. One sees a lot of shoulder and pec injuries, but seldom do you see a triceps injury. Why? The triceps have never been pushed to their maximum, potential. "

Link to comment
Share on other sites

Så du påstår altså, at styrken i den allersidste del af lock-out hos disse mennesker ikke skyldes hverken kraften fra starten af løftet eller styrken i skuldre eller triceps, men deres stærke brystmuskler? Den påstand har jeg aldrig hørt før, og jeg ved ikke, hvad du bygger den på.
Ja, det er faktisk det jeg påstår. Selvfølgelig vil de også bruge skulder og triceps ligesom allemulige andre.

Prøv forestil dig en motor der sider på hver sin side af skulderleddet. Disse motorer drejer overarmen indad. (Ligesom brystmusklen gør)

Forestil dig så at der ikke er nogen moter over albueleddet men at dette led blot kan løbe frit. Motoren hen over skulderleddet ville kunne presse armene helt fra brystet og til lockout.

Hvis man forstilte sig at man lagde en høj klods ind under stangen ville indadrotationen i skulderleddet stadigvæk virke i den sidste del af bevægelsen.

Nu er lois Simmons store fokus på triceps også noget at gøre med deres Trippellayer Denim bænkprestrøjer, som overtager en stor del af brystmusklens arbejde.

I udstyrsløft kan triceps derfor godt være et svagt punkt som bør have ekstra fokus, men i et alm. bænkpres kan jeg slet ikke forstå den store triceps fokusering.

bruno J

du skulle vel ikk have et uddrag fra louis simmons, hvor han udtaler sig om hvordan man bedre kan komme til at aktivere tricepsen i bænkpres?

Forestil dig at du flår stangen fra hinanden når du bænkpresser. Derved vil du få bedre triceps aktivering.

Men brystet bruges stadigvæk :smile:

Link to comment
Share on other sites

bruno J

du skulle vel ikk have et uddrag fra louis simmons, hvor han udtaler sig om hvordan man bedre kan komme til at aktivere tricepsen i bænkpres?

Forestil dig at du flår stangen fra hinanden når du bænkpresser. Derved vil du få bedre triceps aktivering.

Men brystet bruges stadigvæk smile.gif

oki takker.. :smile: Så gør jeg det vist meget rigtigt

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er faktisk det jeg påstår. Selvfølgelig vil de også bruge skulder og triceps ligesom allemulige andre.

Prøv forestil dig en motor der sider på hver sin side af skulderleddet. Disse motorer drejer overarmen indad. (Ligesom brystmusklen gør)

Forestil dig så at der ikke er nogen moter over albueleddet men at dette led blot kan løbe frit. Motoren hen over skulderleddet ville kunne presse armene helt fra brystet og til lockout.

Hvis man forstilte sig at man lagde en høj klods ind under stangen ville indadrotationen i skulderleddet stadigvæk virke i den sidste del af bevægelsen.

Nu er lois Simmons store fokus på triceps også noget at gøre med deres Trippellayer Denim bænkprestrøjer, som overtager en stor del af brystmusklens arbejde.

I udstyrsløft kan triceps derfor godt være et svagt punkt som bør have ekstra fokus, men i et alm. bænkpres kan jeg slet ikke forstå den store triceps fokusering.

Udmærket eksempel, som jeg godt kan se sammenhængen i. Jeg er dog endnu ikke helt overbevist om, at brystmuskulaturen er den vigtigste i bænkpresset frem for skulder og triceps :wink: , og vil gå på jagt efter en gammel artikel fra Ricky Dale Cranes nyhedsbrev, som rigtig godt beskriver sammenhængen mellem bryst, skulder og triceps ved sticking points i bænkpresset. Desværre har jeg den ikke længere, men den må kunne findes igen.

Link to comment
Share on other sites

Går styrkeløft ikke bare ud på at løfte mest muligt - det kan jo pricipielt være lige gyldigt, hvem der kan de bedste teorier eller er der kommet en ny disciplin i styrkeløft, der gør, at man kan få godtskrevet nogle ekstra kilo, hvis man kan en rigtig teori? :superman:

Nu hedder det jo et diskussionsforum, Lars :wink:

Det er sådan et sted man fluekneppe sådan en masse småting. I centret bør man bare træne hårdt og diciplineret og ikke tænke så sindsygt meget over hvilken muskler der ligenøjagtig løfter mest lige nu.

Sad faktisk og tænkte på at bruge dig som et ekempel på en stærk brystmuskulatur løftede meget i dit tilfælde, da du selv siger dine arme ikke er mere end 41cm og du bænkpresser omkring 250kg i trøje når du er i topform så vidst jeg husker :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu hedder det jo et diskussionsforum, Lars :wink:

Det er sådan et sted man fluekneppe sådan en masse småting. I centret bør man bare træne hårdt og diciplineret og ikke tænke så sindsygt meget over hvilken muskler der ligenøjagtig løfter mest lige nu.

Sad faktisk og tænkte på at bruge dig som et ekempel på en stærk brystmuskulatur løftede meget i dit tilfælde, da du selv siger dine arme ikke er mere end 41cm og du bænkpresser omkring 250kg i trøje når du er i topform så vidst jeg husker :smile:

Sandt nok Troels, at dette er et diskussionsforum det vil jeg ikke bestride på nogen måde. Det bliver bare meget ofte herinde sådan at man trækker fronter op i forhold til hvem der har ret, det synes jeg er lidt kedeligt, fordi teorierne langt hen ad vejen kun er en værdi, man kan omsætte til reel træning. Så jeg blev grebet af den tanke om det er vigtigt, at alle overgiver sig til samme teori, det synes jeg diskussonen bærer præg af, og det synes jeg ophæver præmisserne for " den gode diskussion "

- Og jo jeg har tynde arme, men har dog altid trænet med relativt smalt greb i benchpress. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Sandt nok Troels, at dette er et diskussionsforum det vil jeg ikke bestride på nogen måde. Det bliver bare meget ofte herinde sådan at man trækker fronter op i forhold til hvem der har ret, det synes jeg er lidt kedeligt, fordi teorierne langt hen ad vejen kun er en værdi, man kan omsætte til reel træning. Så jeg blev grebet af den tanke om det er vigtigt, at alle overgiver sig til samme teori, det synes jeg diskussonen bærer præg af, og det synes jeg ophæver præmisserne for " den gode diskussion "

- Og jo jeg har tynde arme, men har dog altid trænet med relativt smalt greb i benchpress. :4thumbup:

Benchpress... :blink: hvad fabler du om?!?! det er bænkpres Lars, bænkpres. :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Nu kører Jan jo faktisk aldrig med stop uden trøjen -uanset om det er til klods eller ej.

Jeg kører med stop på alt der kommer til brystet.

Et touch and go løft skal jo heller ikke være med bounce :tongue:

Edit: Vi får jo begge en god slat kg ud af trøjen :wink:

Det passer nu ikke, men 90% af mine løft er uden pause

Fortæl fortæl :bigsmile: Er lutter ører hvis du kan fortælle mig hvordan jeg øger mit trøjebænkpres :w00t:

Nu tror jeg din største svaghed i trøje bænk, ligger i din teknik uden trøje :bigsmile:

hvis du prøver at lave din raw bænk, som du vil lave dine trøje bænk, tror jeg du kommer langt.

men du kan jo komme forbi en dag og få et kursus

Men generelt er der jo 100 forskellige måder at gøre det på.

Så det er jo bare at prøve sig frem, og lytte til dem der har noget erfaring

Selvom jeg er ked af at give moos ret, tror jeg også at en stærk ryg, har meget at sige for en bund styrke

er selv meget svag i ryggen, og har kunne mærker det på min raw bænk, i de perioder, jeg har opprioteret rygtræningen

men det har aldrig hjulpet på min trøje bænk

Edited by jfk
Link to comment
Share on other sites

Det passer nu ikke, men 90% af mine løft er uden pause

Nu tror jeg din største svaghed i trøje bænk, ligger i din teknik uden trøje :bigsmile:

hvis du prøver at lave din raw bænk, som du vil lave dine trøje bænk, tror jeg du kommer langt.

men du kan jo komme forbi en dag og få et kursus

Men generelt er der jo 100 forskellige måder at gøre det på.

Så det er jo bare at prøve sig frem, og lytte til dem der har noget erfaring

Selvom jeg er ked af at give moos ret, tror jeg også at en stærk ryg, har meget at sige for en bund styrke

er selv meget svag i ryggen, og har kunne mærker det på min raw bænk, i de perioder, jeg har opprioteret rygtræningen

men det har aldrig hjulpet på min trøje bænk

Hvorfor skal du nu være ked af det, din stodder?!?! :laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jeg din største svaghed i trøje bænk, ligger i din teknik uden trøje

hvis du prøver at lave din raw bænk, som du vil lave dine trøje bænk, tror jeg du kommer langt.

men du kan jo komme forbi en dag og få et kursus

Men generelt er der jo 100 forskellige måder at gøre det på.

Så det er jo bare at prøve sig frem, og lytte til dem der har noget erfaring

Selvom jeg er ked af at give moos ret, tror jeg også at en stærk ryg, har meget at sige for en bund styrke

er selv meget svag i ryggen, og har kunne mærker det på min raw bænk, i de perioder, jeg har opprioteret rygtræningen

men det har aldrig hjulpet på min trøje bænk

Tak, for dine råd :smile: Du har ret med hensyn til teknikken. Har også arbejdet længe efterhånden på at bænke mere som i trøjen. Det tager bare tid sådan noget. Men der er da stille og roligt begyndt at ske lidt. Når jeg bliver presset har jeg det bare med at gå tilbage til min gamle stil.

Men det er da allerede blevet lidt bedre :smile:

Og det med ryggen er rigtigt nok. Mit relativt ok Raw bænkpres kontra mit ikke særligt imponerede trøjebænkpres skyldes også at jeg er ret rygstærk, og i virkeligheden slet ikke er så presstærk igen.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Lars M> Har du nogen forklaring på hvorfor du kan bænke me det forholdsvist smalle greb (med trøje) - altså hvorfor din styrke er bedst med det smalle greb? Jeg troede at man skulle holde bredt eller forhldsvist bredt for at udnytte trøjen i bunden? - Gør det ikke løftet ret svært når man skal balancere med stangen med det smalle greb? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Udmærket eksempel, som jeg godt kan se sammenhængen i. Jeg er dog endnu ikke helt overbevist om, at brystmuskulaturen er den vigtigste i bænkpresset frem for skulder og triceps :wink: , og vil gå på jagt efter en gammel artikel fra Ricky Dale Cranes nyhedsbrev, som rigtig godt beskriver sammenhængen mellem bryst, skulder og triceps ved sticking points i bænkpresset. Desværre har jeg den ikke længere, men den må kunne findes igen.

Hej Bruno ang. din tvivl om hvad der er prime mover og hvad der ikke er, så vil jeg henlede opmærksomheden til det faktum, at pec major er langt den største muskel af de 3 vi snakker om. Og hvis man primært trænede skuldre og triceps ved bænkpres, så er jeg overbevist om, at man ville se en hel del flere med kæmpe skuldre, arme og små tarvelige pecs, hvilket jeg så absolut ikke synes er tilfældet. Ang din reference til Louie Simmons, så synes jeg ikke at du formår at underbygge din påstand. Faktum er at den sammenhæng, som dit citat er taget fra er en diskussion om banen i bænkpres. Louie ser at mange kører stangen ind over hovedet, hvilket han tager som en indikation for svage triceps og stærke skuldre. Kørte man derimod stangen i en vertikal bane, bliver afstanden som stangen skal bevæges mindre. Man undgår det problem som Louie kalder for delt rotation. Man er også i en position, hvor Latisimus dorsi har bedre forhold som synergist. Louies pointe, som jeg ser der, er at du skal bruge hele komplekset af Pectoralis, latissimus, deltoideus og triceps til at presse med og i en position hvor brystet og lats har mest muligt at skulle have sagt. Men jeg er til en hver tid klar til at tage diskussionen i klubben over en kop kaffe, da det her skriveri ikke lige er min favorit diciplin.

Jeg synes bare PUMAEN er rigtig klog :superman::bowdown::smilerock:
Og så ser han også pisse sød ud.

Moos og Vagn i er sgu et par dejlige drenge :laugh:

Edited by Baggårdspumaen
Link to comment
Share on other sites

Lars M> Har du nogen forklaring på hvorfor du kan bænke me det forholdsvist smalle greb (med trøje) - altså hvorfor din styrke er bedst med det smalle greb? Jeg troede at man skulle holde bredt eller forhldsvist bredt for at udnytte trøjen i bunden? - Gør det ikke løftet ret svært når man skal balancere med stangen med det smalle greb? :smile:

Lige nu er jeg skadet i skulderen og bænker derfor ikke så meget, men når jeg træner raw har jeg altid relativ smalt ved. I udstyr har jeg også forsøgt mig med et smaller greb, langefingeren på ringen, hvilket for mig giver ret meget mere fart i løftet, men jeg har haft svært ved at styre vægten i toppen, fordi der ofte var for meget fart i løftet.

Det seneste år har jeg i konkurrencer haft bredt greb, hvilket også har været ok, men det har givet nogle mere langsomme løft.

:cool::cool::cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share