Hvilket rugbrød spiser du?


gladiator
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg faldt lige over denne side fra Fødevarestyrelsen http://www.foedevarestyrelsen.dk/NR/exeres...ODE=Unpublished. Emnet er brød.

Uddrag:

Indholdet af fedt bør ligeledes være max. 5 gram fedt pr 100 gram. Her er det specielt brød med mange kerner, der indeholder et højt fedtindhold. I brød med færre kerner er der givet mere plads til fuldkornsmel og dermed også til kostfibrene.

Jeg spiser blandt andre solsikkerugbrød, som indeholder mere fedt end andre rugbrød. Der er eksempelvis anvendt hørfrø - hvis jeg ikke tager fejl findes dette også i Udo's - altså en sund form for fedt.

Det er naturligvis det samlede indtag vs det samlede forbrug der er afgørende, men jeg har svært ved at se, hvorfor Fødevarestyrelsen advarer mod rugbrød med højt fedtinhold - der er jo tale om sundt fedt.

Hvilket rugbrød spiser du, og det er ikke et af de sidste steder, man bør spare på fedtet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser næsten altid kondikarl, hvis de har det, der hvor jeg handler.

Ellers softkerne eller bagerens hørkernebrød

Det er alt sammen brød med rimelig mange frø i, men jeg synes at det er mere lækkert og som nævnt i første indlæg er det jo det sunde fedt

Men det skal nok også nævnes at jeg sjældent spiser meget mere end ca 3 skiver rugbrød på en dag, så det er begrænset hvor meget det betyder

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser som regel solsikkerugbrød.

Hvad fødevarestyrelsen nu disker op med, af mere eller mindre gode idéer tager jeg ikke så tungt. Mit nuværende rugbrød er ihvertfald fy-fy i følge dem, da det indeholder både mere end 5% fedt og er skive-skåret. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser den ekstra grove Skovmand fra Schulstad. Der er lidt hørfrø i, men ikke vildt meget fedt.

Den kan jeg også tilslutte mig. Den smager rigtig godt og er næsten så grov den rykker posen i stykker :laugh: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal 'forkæle' mig selv: Kernesund med mandler og figen.

For det meste køber jeg det groveste jeg kan finde og varierer gerne mellem forskellige slags.

Ser aldrig på fedtindholdet- men på hvilke ingredienser det er lavet af. Masser af kerner og få tilsætningsstoffer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg æder lidt forskelligt. Enten er det noget halløj fra Kohberg eller også er det fra den lokale bager eller bageren i Bilka/Føtex/Whatever. Tager det sgu egentlig ikke så tungt hvad det er for noget rugbrød, mit daglige indtag af rugbrød er alligevel begrænset til cirka 70-90g om dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Slettet bruger

Spiser lidt forskelligt, ser efter hvilke fordeling af fedt og kostfibre der er i :wink:

Skal jeg forkæle mig selv :w00t: , så er det forbi lagkagehuset og købe rugbrød :innocent: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share