dødløft-reps - do or don´t?


Yetti
 Share

Recommended Posts

Ok... nu har jeg læst flere steder, at min dødløftsrutine er helt hen i vejret, fordi jeg laver 3-4 reps i streg, når jeg dødløfter!!

Mange stedet skriver de, at teknikken ryger ret hurtigt, hvad jeg er meget enig i, men har hverken tid eller lyst til at laver singles i DL... så hva nu??

Nej, der er garanteret nogle af jer, der har erfaring i DL... hva gør i..!?

hygge, jac

ps. de steder jeg har læst, er primært fora for styrkeløftere, så det er lidt farvet viden...!! No offense :w00t:

Edited by Jac
Link to comment
Share on other sites

jeg har lavet så meget som 10-reppere i dødløft for at smide noget Maaa på bagsiden, uden at formen gik helt i skoven. Det er vel bare noget med at være lidt selvdiciplineret og smide den, når kranen træder til? Jeg vil til gengæld ikke tro at det er en fordel at gøre mere end hver 5-6 dag...

Link to comment
Share on other sites

ok.... har nu heller ikke følt , det var noget problem!!

Jeg går normalt ned, så stangen hviler på gulvet hver gang, da det jo er et dødløft :blush:, men jeg har overvejet en anden variation, fordi det er meget hårdt for ryggen...

Har I nogle andre varianter, eller er det også sådan i gør..!?

Link to comment
Share on other sites

Så længe du lader stangen ligge død mellem hver rep og sørger for at køre med god stil kan du sagtens reppe løs.

Hvad gør det godt for?

Skadepotentialet bliver da en del større, hvis man modsat at køre "touch-n'-go", ligger stangen død på gulvet, lader musklerne slappe af og starter næste rep med et "ryk", ligesom man er tilbøjelig til at gøre på første rep.

Men touch-n'-go bevarer man muskelspændingerne, og nedsætter derfor skadespotentialet.

Edited by ATP
Link to comment
Share on other sites

Hvad gør det godt for?

Skadepotentialet bliver da en del større, hvis man modsat at køre "touch-n'-go", ligger stangen død på gulvet, lader musklerne slappe af og starter næste rep med et "ryk", ligesom man er tilbøjelig til at gøre på første rep.

Men touch-n'-go bevarer man muskelspændingerne, og nedsætter derfor skadespotentialet.

Jeg kan ikke se hvorfor en bevaring af muskelspændingen skulle nedsætte skadespotentialet, eller hvorfor man skulle starte dødløft med et ryk, det gør jeg i hvert fald ikke. Grunden til jeg gør sådan er for at jeg kan holde god form i alle reps, det synes jeg er svært hvis man kun lige dunker skiverne på gulvet mellem reps.

Link to comment
Share on other sites

Hvad gør det godt for?

Skadepotentialet bliver da en del større, hvis man modsat at køre "touch-n'-go", ligger stangen død på gulvet, lader musklerne slappe af og starter næste rep med et "ryk", ligesom man er tilbøjelig til at gøre på første rep.

Men touch-n'-go bevarer man muskelspændingerne, og nedsætter derfor skadespotentialet.

Problemet er at enkelte mennesker lader formen ryge af helvede til og banker den ned i gulvet imellem hver rep ved touch and go... jeg ser intet problem i at lave begge dødløft varianter blot man har styr på sin form og teknik... men som Søren W har jeg også bedst erfaring med at kunne holde formen ved at ligge den død imellem hver rep

Link to comment
Share on other sites

Og er man bare det mindste interesseret i styrke i dødløft, så er det meget dumt IKKE at lade den ligge død mellem hver rep. Man opbygger en enormt god bund- og startstyrke, ved at lade den ligge død mellem hver rep. Mange af dem som jeg kender, som kører touch and go reps, har en underlig tendens til at kunne tage 3-4 reps med deres max, netop fordi de altid kører touch and go. Tager de mere vægt på, så kan de ikke få den fra gulvet. Så selvom touch and go selvfølgelig kan bruges til opbygning af masse i rygmuskulaturen, så snyder man sig selv, hvis man er det mindste interesseret i ens dødløft max.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lader dit ego blive i omklædningsrummet og træner med en vægt du kan løfte med korrekt teknik, er der ingen grund til ikke at lave flere reps i dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lader dit ego blive i omklædningsrummet og træner med en vægt du kan løfte med korrekt teknik, er der ingen grund til ikke at lave flere reps i dødløft.

ok, der tabte du mig lige... kan vi få en forklaring??

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede det var meningen man skulle lave reps i dødløft?

selv laver jeg 5x5 i øvelsen 3 gange om ugen, og har ikke mærket noget til skader, men det kan være jeg er helt galt på den? :blink:

Nej det er fint, men gør dig selv den tjeneste at lægge den død mellem hver rep.

Link to comment
Share on other sites

Ronnie Coleman kører "touch 'n go".

Jeg kører også selv touch 'n go, men ser ingen forskel på at ligge den død eller ej, at ligge den død er sikkert bare hårde, men sikkert også mere skadeligt.

Hvad pro-BB*ere pumpet fulde af 'roids og med eneste formål at være så store som muligt gør er MEGET SJÆLDENT det rigtige for helt almindelige folk som os, der styrketræner mere eller mindre seriøst. I øvrigt ikke et ondt ord om Ronnie-drengen.

Hvis du ikke kan se nogen forskel på at lade den ligge død eller køre touch'n'go, så har du tydeligvis ikke læst alle indlæg i denne tråd :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører også selv touch 'n go, men ser ingen forskel på at ligge den død eller ej, at ligge den død er sikkert bare hårde, men sikkert også mere skadeligt.

Det er så netop ikke mere skadeligt. Tværtimod er det slet ikke skadeligt, og det forhindrer risikoen for at starte bevægelsen 'skævt', som man risikerer, hvis ikke skiverne i hver ende af stangen rammer gulvet på præcis samme tid.

Link to comment
Share on other sites

Hvad pro-BB*ere pumpet fulde af 'roids og med eneste formål at være så store som muligt gør er MEGET SJÆLDENT det rigtige for helt almindelige folk som os, der styrketræner mere eller mindre seriøst. I øvrigt ikke et ondt ord om Ronnie-drengen.

Hvis du ikke kan se nogen forskel på at lade den ligge død eller køre touch'n'go, så har du tydeligvis ikke læst alle indlæg i denne tråd :smile:

Ikke? :blink: Jeg har altid troet på at hvad dem til mr. olympic gjorde var rigtig? Du ødelagge lige min barndoms drøm der :unhappy:

Har faktisk læst hele tråden :cool:

Men tror stadigvæk på at hvad, dem som stiller op til mr. olympic, gøre er det eneste rigtigt :tongue:

Ronnie power :superman::superman::superman:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv kørt Hst princippet i dødløft dvs.10rep-8rep-6rep+3rep til en peaking cycle hvilket fungerede uovertruffet.M. 2gange dødløft om ugen 14 dage på hver cycle.

Ang. touch and go.

Hvis det er til en god max du træner på så lav dem med stop.

Vil du imponere vennerne så lav touch and go.Brug altid bælte på arb.vægte.

Vh 007

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører med pause i bunden på alle mine dødløft. Jeg mener, at det er den eneste rigtige måde at gøre det på, da øvelsen netop hedder dødløft. Det er selvfølgelig fedt nok, at man kan smide flere kg på stangen ved at bounce vægten. Men hvorfor gøre det i dødløft, når det er 'forkert' i bænkpres?

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share