Dødløft


Arhnold
 Share

Recommended Posts

Arhnold> Hvis du kigger på dit eget link under comments, så kan du også se at erector spinae bliver trænet statisk. Men ellers kan jeg anbefale at læse Onkel Troels post:

Hvad er det helt præcist mere du vil vide?

Kan godt se at den trænes statisk. Men hvis det primært er en rygøvelse er det da mærkeligt at balderne trænes dynamisk og ryggen statisk, så er det vel ikke en rygopbygger men primært en benopbygger

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan godt se at den trænes statisk. Men hvis det primært er en rygøvelse er det da mærkeligt at balderne trænes dynamisk og ryggen statisk, så er det vel ikke en rygopbygger men primært en benopbygger

Ryggen vil heller ikke arbejde fuldstændig statisk under et dødløft. Lændesvejet bør holdes under hele løftet, men man kan ikke undgå dynamisk arbejde med erector spinae når der kommer lidt kg på stangen.

Og Ja, dødløft er også en fremragende balle opbygger. Som sagt. En multiledsøvelse der træner en masse muskler.

Grunden til at jeg primært ville kalde den en rygøvelser er at stort set samtlige muskler i ryggen bliver ramt. Man kalder jo heller ikke squat for en Balleøvelse men en benøvelse, selvom squat i høj grad træner ballerne.

Men kald du den bare en benøvelse, men hvis du har trænet dødløft i noget tid, vil du også erfarer hvorfor man kalder det en rygøvelse. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men kald du den bare en benøvelse, men hvis du har trænet dødløft i noget tid, vil du også erfarer hvorfor man kalder det en rygøvelse.

Ja, eller opsnus nogle billeder af gamle styrkeløftere som stort set kun trænte squat, bænkpres og dødløft, og så hvor massive rygge de rendte rundt med :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er en OMMER!....Mester

Der er pænt mange mennesker som netop IKKE træner denne øvelse rigitgt... Det er det der er problemet.... jeg kan godt forstå at man ikke hører så meget om øvelsen ! Hvilket center er interesseret i, at folk får ryg-problemer og at det kommer ud ?

Jeg tror grunden til at Arnold ikke har øvelsen med i sin bog 'BB for mænd' er netop derfor !

Når det er sagt så ser jeg ofte at folk starter med pæn form og så bliver den værre og værre for hver gentagelse og sæt.... Det er lige så jeg krummer tæer når folk trækker i stangen og det giver et sæt inden den løfter sig fra jorden....

Nu er det jo sådan at ofte er der artikler som siger det ene og artikler som siger noget anden... det er ikke til at blive klog på ! Jeg har selvfølgeligt dårlige erfaringer med dødløft og synes det er rimeligt at folk gøres opmærksom på skades-potentialet ved øvelsen... specielt unge mennesker som ikke tænker så meget over det men bare klør på.

Og nej.... Der er desværre ingen OMMER hvis ryggen ryger sig en tur.... mester :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo sådan at ofte er der artikler som siger det ene og artikler som siger noget anden... det er ikke til at blive klog på ! Jeg har selvfølgeligt dårlige erfaringer med dødløft og synes det er rimeligt at folk gøres opmærksom på skades-potentialet ved øvelsen... specielt unge mennesker som ikke tænker så meget over det men bare klør på.

Og nej.... Der er desværre ingen OMMER hvis ryggen ryger sig en tur.... mester :wink:

Hvis det er skadespotentialet du har set dig sur på, så burde du da advokerer imod bænkpres istedet... Eller måske også squat da den, som ptpoul skrev i anden tråd, giver flere rygskader end dødløft gør? Det virker ikke særlig godt at du på baggrund af en bitter personlig erfaring forsøger at fratage sunde mennesker et fantastisk træningsredskab.....

Link to comment
Share on other sites

Tind<< Lige nøjagtig :4thumbup:

Strongman<< Nu er det heller ikke så underligt med den træning du laver hvor der bliver maxet et par gange om ugen :laugh:

Phoenix<<

Der er pænt mange mennesker som netop IKKE træner denne øvelse rigitgt... Det er det der er problemet.... jeg kan godt forstå at man ikke hører så meget om øvelsen ! Hvilket center er interesseret i, at folk får ryg-problemer og at det kommer ud ?

Jeg tror grunden til at Arnold ikke har øvelsen med i sin bog 'BB for mænd' er netop derfor !

Hvis jeg skulle argumentere ligesom dig, så ville jeg da give dig noget krumme tæer over.

(Phoenix argumentation)...Jeg tror at alle ville få en sundere ryg ved at dødløfte lige nøjagtigt som jeg gør i denne video...

Denne argumentation er jo fuldstændig latterlig. JA, jeg har rent faktisk haft en stærkere og sundere ryg end nogensinde selvom jeg dødløfter på den måde jeg gør. (Hvilket passer :smile: )

Dette argument holder selvfølgelig ikke alligevel, da jeg er et bare er et enkeltstående tilfælde og at alt biomekanisk viden siger at man bør holde ryggen klar mere ret og bruge benene mere.

Det holder ikke..

Nu er det jo sådan at ofte er der artikler som siger det ene og artikler som siger noget anden... det er ikke til at blive klog på ! Jeg har selvfølgeligt dårlige erfaringer med dødløft og synes det er rimeligt at folk gøres opmærksom på skades-potentialet ved øvelsen... specielt unge mennesker som ikke tænker så meget over det men bare klør på.

Igen. Du har haft problemer med løftet. Synd for dig, da! Men som Tind siger kan du på ingen måder generalisere på den måde du gør.

Kan iøvrigt tilføje at det også er kendt viden at det er utrænede folk der primært får Diskusprolapser, og IKKE folk der træner hårdt i centret med de store basisøvelser.

Har aldrig hørt eller set en diskoprolaps i forbindelse med dødløft, men er noget som folk får når de den utrænede kontormand skal samle kuglepinden op fra gulvet eller skal i gang med havearbejdet som er det første fysiske vedkomne så laver efter en lang vinter foran fjernsynet og på kontoret. :wink:

Edited by Onkel Troels
Link to comment
Share on other sites

Pheonix, du er altså ude på dybt vand :smile:

ALLE øvelser med frie vægte repræsentere en større eller mindre risiko for akut skade, HVIS man træner med hovedet under armen.

Jeg kan nemt forestille mig fucked up skuldre hvis det lige går galt i siddende skulderpres, flyes eller db press. Jeg har set en brække armen/skulderen i bænkpres fordi han troede stangen lå på supporterne og gav slip - det gjorde den kun i den ene side. Rows, både med stang eller håndvægte kan være særdeles problematisk for ryggen. Jeg kan da huske at blackmoore på et tidspunkt kom lidt galt afsted med netop db-rows.

Så hvis du vil undgå alle akutte skader er der nok ingen anden vej end at spænde vores ofre fast til et maskin-helvede så snart de træder ind af døren og overvåge hver gentagelse til mindste detalje.

Du skriver at det ikke er til at vide hvordan øvelsen skal laves fordi der findes masser af artikler som modsiger hinanden? Er problemet at du så ikke ved hvordan dødløft skal laves eller er du bekymret på andres vejne?

De fleste kender forhåbentlig kildekritik. :smile: Der findes mange myter og skidt og lort indenfor dette felt, men det kræver altså ikke alverden at få navigeret uden om de værste af slagsen, HVIS man er nysgerrig.

Lige netop med dødløft kunne jeg godt tænke mig at se alle de artikler, der videregiver tvivlsomme råd. Jeg har da set forskelle i hvordan folk mener den skal planlægges rent programmæssigt, men jeg må indrømme jeg ikke kan huske jeg er stødt på hvad der virkede som troværdige artikler, der skrev BS om det rent tekniske i et dødløft.

Du kan ikke forhindre dumhed... hvis nogen vil løfte røven ud af bukserne med triumfbuedødløft, så vil de gøre det. Vi kan da håbe at de fleste tager det bare en smule seriøst og har hørt efter at man ikke skal løfte med krum ryg og alt det der.

Ja, dødløft har en større risiko end bicepscurl bl.a. fordi det er en mere kompleks bevægelse der involvere flere muskler. Men hvor godt synes du din skræmmekampagne virker?

Hvad med i stedet at lære folk at bruge hovedet mens de træner, så træningen gør dem stærkere og ikke nedbryder dem?

Jeg ville sådan set også helst kun foreslå f.eks. squat eller dødløft til folk, hvis jeg følte mig overbevist om at de var fornuftige nok til at søge information om korrekt udførsel og passede på sig selv, eller hvis jeg selv kunne vejlede dem. Netop fordi det er øvelser der indebærer en risiko, men til gengæld kan give så meget mere.

Håber du kan se at din ensidige tilgang til problemet ikke hjælper din "mission" :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men hvis man nu er forholdsvis harmonisk, så er det erector spinae der er primære target? Og hvad kommer så derefter? Gerne med referencer hvis I har...

Husk lige at dødløft kun er betegnelsen for et løft fra gulvet til udstrakt holdning.. ikke for i hvilken rækkefølge dine led udstrækkes i... Nogle "squat" dødløfter, andre går kun lidt ned i knæ og løfter det meste med ryggen.

Og nej.... Der er desværre ingen OMMER hvis ryggen ryger sig en tur.... mester :wink:

nu er der mange andre ting der kan være skyld i rygskaber, hvor en evt. træningsøvelse kan være udløseren... folk får diskus-prolapser af at rede seng, under rengøring og under andre aktiviteter hvor det kun er roppens egen vægt der belaster... Det kan ske når du rækker ned efter drikkedunken på gulvet i centeret eller lignende...

mange begår den fejl at de tror de dækker ryggen ind ved at træne diverse pulls i kabel tårne og row maskiner med støttepuder til brystet... Det kan godt være at lats og traps sidder på ryggen, men de bevæger altså armen og skulderbaldende og ikke ryggen (læs rygsøjlen)

EN SVAG RYG SKYLDES OFTE SVAGE ABS....

Link to comment
Share on other sites

Der er pænt mange mennesker som netop IKKE træner denne øvelse rigitgt... Det er det der er problemet.... jeg kan godt forstå at man ikke hører så meget om øvelsen ! Hvilket center er interesseret i, at folk får ryg-problemer og at det kommer ud ?

Jeg tror grunden til at Arnold ikke har øvelsen med i sin bog 'BB for mænd' er netop derfor !

Når det er sagt så ser jeg ofte at folk starter med pæn form og så bliver den værre og værre for hver gentagelse og sæt.... Det er lige så jeg krummer tæer når folk trækker i stangen og det giver et sæt inden den løfter sig fra jorden....

Nu er det jo sådan at ofte er der artikler som siger det ene og artikler som siger noget anden... det er ikke til at blive klog på ! Jeg har selvfølgeligt dårlige erfaringer med dødløft og synes det er rimeligt at folk gøres opmærksom på skades-potentialet ved øvelsen... specielt unge mennesker som ikke tænker så meget over det men bare klør på.

Og nej.... Der er desværre ingen OMMER hvis ryggen ryger sig en tur.... mester :wink:

1) Ingen artikler fra en kilde af væsentligt faglighed siger at dødløft som udgangspunkt er skadeligt, som du siger

2) Væsentligt flere mennesker får kroniske mén efter forkert udførte pressebevægelser end efter forkert udført dødløft, men det kan ikke udløse din vrede?

Hvis du med du med det udgangspunkt du indtil videre har præsenteret, fortsat klager over dødløfts farligehd UDEN at klage over bænkpres, så er du en af de største hyklere MOL har set. Og flertallet er iøvrigt PISSEfuckinghamrende ligeglade med om hvad hr. olympiaBB synes om skadespotentialet i øvelse X, fordi vedkommende givetvis aner krans om det. Hvis det kommer til helt ned til personlige erfaringer, så har jeg trænet i mange år (givetvis flere end dig og jeg tror faktisk også jeg kender mange flere i jernfaget end dig (vi snakker 100-vis) og guess what: jeg har ikke oplevet dødløft som en stor forårsager af skader....

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Onkel Troels beskriver dødløftets kvaliteter glimrende. Faktisk vil jeg kalde dødløft et værktøj MOD rygskader. Jeg havde i mange år rygsmerter, som til tider var så kraftige, at jeg stort set ikke kunne gå. Men en kombination af McKenzie Push-ups (udbedrer opståede skader) og Dødløft (forebygger skader ved at øge rygstyrken) har holdt min ryg skadesfri i årevis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde flere rygskader, (nu ikke på grund af styrketræning) inden jeg begyndte at lave dødløft for 4-5 år siden men har ikke haft det siden. Jeg tror at gode rygmuskler er det bedste værn imod dårlig ryg. Det mener fagfolk (læger og kiropraktorer) vel også.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal du jo ikke lade din egen bitterhed gå ud over andre menneker mester. Jeg kan fornemme at du selv er blevet skadet ved at køre dødløft, men det er jo ikke nødvendigvis øvelsens skyld. Det kunne jo være dig som har kørt for tungt inden du har lagt et fundament.

Nøjagtigt det samme ville ske hvis man maxede i bænkpres før man havde bygget et fundament. Da jeg startede med at træne prøvede jeg efter 2 måneders træning at se hvor meget jeg kunne løfte i bænkpres. Det resulterede i en skulderskade som forfulgte mig det næste års tid. Skulle jeg så have startet en propaganda kampagne imod bænkpres, og advare alle om hvor farlig øvelsen er ? Næppe, for problemet lå ikke i selve øvelsen, men min egen dumhed.

Der er også den mulighed at du simpelthen er en stor gang byggesjusk. Der findes jo immervæk folk med så svage rygge, at det er direkte uforsvarligt at sætte dem til at dødløfte, ganske ligesom det ville være uforsvarligt at sætte en person med ustabilitet i skulderleddet, til at bænkpresse med tunge vægte.

Personligt startede jeg med at træne fordi jeg havde dårlig ryg. Faktisk så dårlig, at jeg jævnligt måtte ligge i sengen flere dage på grund af kraftige smerter, efter en forkert bevægelse. Da jeg for mange år siden læste hvor god en rygøvelse dødløft var, havde jeg også mine betænkeligheder, men jeg gik alligevel igang, og allerede efter kort tids dødløft træning forsvandt mine gener totalt. Jeg har ikke mærket til min dårlige ryg i næsten 14 år nu. Og efter alle de års dødløft træning har jeg ikke haft et eneste problem med ryggen, som kan relateres til dødløft.

Og jeg kender iøvrigt mange andre, som har samme positive oplevelser med dødløft.

Det står for mig ret tydeligt, at din skræmmekampagne imod dødløft, bunder i personlig bitterhed over at du er blevet skadet i forbindelse med dødløft. Desværre har det samtidig haft en kraftigt dæmpende effekt på din evne til at tænke klart og rationelt. Og det er jo uheldigt, når det reelt ikke er øvelsens skyld. Iøvrigt så har Incognito en ganske god pointe. Hvis dødløft var så farlig en øvelse, hvorfor er der så ikke dokumenteret en masse problemer ved øvelsen. Der findes ingen undersøgelser som viser at dødløft har et større skadespotentiale end så mange andre øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må tilslutte mig de der er positive over for dødløft, min egen erfaring er at jeg har fået en klart bedre ryg end før jeg kørte dødløft.

Jeg har døjet meget med smerter i lænden, men det gør jeg slet ikke mere.

Som sagt der er mange måde at køre øvelsen på, det vigtigste er efter min mening at lytte til kroppen og stoppe hvis man kan mærke decideret smerter i ryggen under og efter løftet.

Link to comment
Share on other sites

Der er nok en grund til at den øvelse ikke er med i hans bog mester :wink:

Forkert, både stifflegged og alm dødløft er med i bogen. Der er 2 billder af Franco i bogen hvor han dødløfter. Desuden, er Arnold din ultimative reference? :laugh:

Har ikke bogen her. Men dette billde er f.eks. med i bogen (Arnolds encyclopedia of modern bodybuilding, 1 udgave):

franco%20deadlift.jpg

Trist du selv er kommet til skade, men jeg kender folk der har ødelagt deres ryg ved at snørre snørrebånd... So what...

Jeg farutallige gange stifflegged 180+ fra gulvet. Det eneste der giver mig lændesmerter er squats (med dårlig teknik)..

Link to comment
Share on other sites

Forkert, både stifflegged og alm dødløft er med i bogen. Der er 2 billder af Franco i bogen hvor han dødløfter. Desuden, er Arnold din ultimative reference? :laugh:

Har ikke bogen her. Men dette billde er f.eks. med i bogen (Arnolds encyclopedia of modern bodybuilding, 1 udgave):

franco%20deadlift.jpg

Den køber Phonix ikke. Det er jo ikke den samme bog du henviser til. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

For at komme tilbage on-topic. Har jeg på et andet board set hvordan en kvindelig bodybuilder forberedte sig til konkurrence. Den eneste rygtræning hun lavede var dødløft. Nej hun manglede ikke lats :wink:

Hvad der arbejder dynamisk i dødløft og statisk er ikke så vigtigt som i så manga andre øvelser fordi belastningen og dermed muskelspændingen er så uhyggeligt høj.

Alt på bagsiden arbejder, og abs får også en gedigen omgang tæsk.

Min kæreste har f.eks. fået traps, dybde i ryggen, baller, baglår og inderlårs hypertrofi (sumo'en har givet hende strækmærker på inderlårene) af dødløft. Såå skidtet funker.

Hvis jeg skulle rådgive ud fra egen erfaring ville jeg anbefale seated goodmornings med 100-120 kg for reps for at løsne op for lændesmerter. Den hjælper mig!

men der er andre ting der også hjælper på en mere sikker måde, så det er ikke noget jeg anbefaler nogen :wink:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Den køber Phonix ikke. Det er jo ikke den samme bog du henviser til. :laugh:

Hvor angiver Phoenix hvilken bog han henviser til?

Btw. Arnold er måske ikke den bedste at bruge som kilde, han har jo røget pot engang, jeg er sikker på han røg pot for at dulme smerterne fra hans kroniske dødløft skader!

Link to comment
Share on other sites

Man behøves ikke meget vægt for at skade ryggen i den øvelse... I tidernes morgen undrede jeg mig også over hvorfor jeg aldrig havde hørt om den øvelse og hvorfor den f.eks ikke er med i Arnolds 'BB for mænd' bog.... men der er jo en logisk forklaring på det meste.
Jeg tror grunden til at Arnold ikke har øvelsen med i sin bog 'BB for mænd' er netop derfor !

Du vrøvler lystigt løs :blink::crazy::laugh:

måske skulle du læse bogen engang til,

for hvis du slår op på side 138-139 i Arnolds BB for mænd bog, så er dødløft beskrevet og Arnold anbefaler øvelsen :wink:

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Du vrøvler lystigt løs

måske skulle du læse bogen engang til,

for hvis du slår op på side 138-139 i Arnolds BB for mænd bog, så er dødløft beskrevet og Arnold anbefaler øvelsen

Aaaarrrrjjjj kan det nu passe? :wink:

Du må have en special edition af bogen! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Der er nok en grund til at den øvelse ikke er med i hans bog mester :wink:

At en øvelse ikke står med i en bog for BB´ers er ikke nødvændigtvis fordi at skaderisikoen for givne øvelse er høj. (Selv om man måske godt kunne mene det som et godt argument, hvis man tænker på hvor funktionell(?) styrke de har og status af sener og ligament hos nogle af dem :wink: )

Hvis du er bodybuilder går det hovedsageligt ud på at forme kroppen og hvis man så sætter sig ned og skriver en bog i æmnet, vælger man måske at ta øvelser der giver god figur med. Og til den slags øvelser regner man ikke DL i første hånd.

En ven til mig er konsult for fitness-og BB-folk og bruger nogen gang DL som del af opværmning i sine programmer. Han er meget glad for øvelsen og bruger den også selv nogen gang, men da mer som en "bonus" At han ikke bruger den i det primære program, er for ik at ta tid og energi fra de mer "pumpede" øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share