Endnu en skræk historie


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg synes diskussionen er gået i en lidt forkert retning. Diskussionen har ikke noget med frie vægte vs. maskiner at gøre. Diskussionen gik ud på at det er sørgeligt at flere og flere centre OVERHOVEDET ikke har en respektabel frivægtsafdeling. Det er fint nok at den almene motionist ikke ønsker at anvende frie vægte, men der skal også være plads til dem som er mere seriøse.

Desuden synes jeg du ser lidt snæversynet på tingene Lars. Du tager udgangspunkt i at alle træner for at forbedre deres fremtoning. Det kan godt være det gælder for de flestes vedkommende. Der er dog en stor skare som ønsker at blive stærkere og hurtigere, så de bliver bedre til deres sport. For dem vil det være spild af tid at sætte dem på et maskinprogram. De kan ligeså godt fra start af lærer at kører grundlæggende frivægtsøvelser, som har en overførselseffekt til deres sport. Maskiner kan ikke bruges til en disse hvad det angår.

Men som sagt, så drejer det sig om at et hvert center med respekt for sig selv, burde have et ordentligt frivægtsafsnit til dem som er klar til at tage det næste skridt. Dem som bare ville "trimme" lidt kan blive i maskinerne.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

mine kommentarer til lykkes påstande.

1) Stort set enig, desværre. Fri vægte tiltrækker ofte de lidt mere hardcore og smarte typer, som i forvejen ikke er alt for smarte. De kaster sig over vægtene, fordi det ser lidt sejere ud, osv.

2) Uanset ens mål her, at stramme lidt op eller ligne Ronnie-drengen, så burde ens træning inkludere de store basisøvelser med fri vægte. Hvis man nu alligel har begrænset tid og små ambitioner, så kan man lige så godt træne det er som mest effektivt, og det er ikke maskiner!

3) Mon ikke alm. mennesker synes det samme om maskiner?

4) Se 2.

Og mere generelt:

Selvfølgelig har maskiner deres berettelse som et supplement til de frie vægte, og det er alt hvad de burde betragtes som...

Da jeg først startede med at træne i sin tid, så havde jeg forstillet mig at de fordomme man typisk har om vægttrænende mennesker(dumme, lidt for smarte), blev afkræftet.

Men desværre synes jeg efterhånden at mine fordomme er blevet bekræftet. Det kan forholde sig anderledes andre steder, men jeg er generelt ikke imponeret af størstedelen af dem som render rundt i mit center. De fleste af dem lider af Bryst/Biceps syndromet og har aldrig squattet/dødløftet.

(Redigeret af xax ved 3:37 pm på Nov. 21, 2001)

Link to comment
Share on other sites

xax> giver følgende indlæg ikke udtryk for en lidt arrogant, fordømmende og bedrevidende holdning? :angry2:

,,Da jeg først startede med at træne i sin tid, så havde jeg forstillet mig at de fordomme man typisk har om vægttrænende mennesker(dumme, lidt for smarte), blev afkræftet.

Men desværre synes jeg efterhånden at mine fordomme er blevet bekræftet. Det kan forholde sig anderledes andre steder, men jeg er generelt ikke imponeret af størstedelen af dem som render rundt i mit center. De fleste af dem lider af Bryst/Biceps syndromet og har aldrig squattet/dødløftet."

Hvis folk nu ikke har lyst til at træne ben og eller squat, men ønsker at træne bryst og biceps, så er det da i orden. Som altid må det da komme an på hvad ens formål er med træningen, og hvis man ønsker stort bryst og store biceps, så er bænkpres altså mere relevant end fx dødløft!

Jeg er med på at ens træning optimeres hvis man inkluderer squat og dødløft, men man træner vel også fordi man kan lide det. Derfor mener jeg det er helt i orden at man vælger de øvelser man har lyst til at udføre.

Det svarer lidt til, at man fordømmer alle fodboldspillere som ikke dyrker intensiv konditionstræning sammen med fodboldtræningen. Intensiv konditionstræning vil sikkert gøre dem bedre til deres sport, men hvis man nu ikke har lyst til at spæne rundt med en puls på 80% af maks flere timer om ugen, så er det da i orden. Det samme må gælde med hensyn til vægttræning, så lade være med at kalde folk dumme, bare fordi de ikke ønsker at træne dødløft og squat :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Du har ret, jeg er arrogant. Du er bare den første som siger det direkte til mig.

Jeg mener ikke at folk er dumme fordi de fravælger øvelser, men at de tror at de KUN skal træne Bryst/Biceps, og at bentræning ikke er nødvendig, jvf. de sædvanlige åndsvage undskyldninger "jeg løber for bentræning" etc. og de så samtidig beklager sig over, at de ikke vokser..!! :angry:

Det kalder jeg uvidenhed!

Vi ved jo godt alle sammen, at squat og dødløft gavner meget mere end henholdsvis ben og lænd, ikk?

At folk så ikke gør noget ved det, at de ikke prøver at opsøge viden om det de foretager sig. Så er de i mine øjne "dumme".

De er de samme mennesker render rundt med kyllingeben, og tror at kvinderne ikke kigger efter ben. De skulle bare vide... :evil smile:

Bare fordi man vægttræner, så er det ikke ensbetydende med at man må koble hjernen fra, vel???

:shakehead:

Og mht. dit eksempel: Jeg vender det om og siger: Folk som spiller fodbold, og som mangler kondition, vil da også begynde at løbetræne. Hvis de ikke gør dette, og stadig beklager sig over deres manglende kondition, så er de fandme da også dumme.

Link to comment
Share on other sites

lars> jeg syntes du er lidt galt på den. Når jeg siger at jeg mener det er forkert at nybegyndere kun bliver sat i maskiner, mener jeg naturligvis ikke, at de skal sættes til at lave dødløft og squat, uden korrekt instruktion!  Men der er altså masser af andre øvelser, med frie vægte, som ALLE kan have glæde, og de fleste har slet ikke samme risiko for skader, som de ovenstående. Jeg mener absolut, at et program kun indeholdende maskin øvelser, har en del tilbage at ønske, selv for en nybegynder, som ikke nødvendigvis træner for at blive kæmpe!!

 that`s my 2 cent

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun sige at i det center jeg træner går de megt op i basis øvelser.... og håndvægtene går til 65 kg så det er ok, ham der ejer det har osse trænet BB i 12 år... vi trænede sammen i et andet center for 2 år siden men så blev han træt af de nye maskiner og lavede sit ejet center, så det er kanon... men det er osse store drenge der træner der er 3 der nede der bænker ren 200 kg otte gange uden hjælp, det er lidt vildt....

Link to comment
Share on other sites

HMM los du har vidst fået det forkerete ben ud af kattebakken i dag hva.

Du skriver:

Fatter ikke, hvordan du kan læse Lykkes indlæg (pkt. 1) som et angreb mod etniske minoriteter! Der er altså andre end indvandrere, der går med store guldkæder og brød under armene. Læs dog indlægget ordentligt, før du sviner manden til.

Jeg skrev:

Det er noget fis. Det er tæt på et af de latterligste argumenter jeg har hørt. Du mener simpelthen at folk fra vælger vægt træning pga mennesker med en anden etnisk baggrund end os.Og så mener du at man løser problemet ved at træne i maskiner. HMMM

Hmm hvordan kan du ud fra det sige at jeg sviner manden til?

Lykke skrev:

1) Ingen frie vægte holde en hvis type mennesker væk. Det er disse typer med store guldhalskæder, og armene helt ud til siden - m.m. Folk gider ikke se på disse mindre begavede typer. De giver iøvrigt vægttræning et dårligt ry.

Du kan sige hvad du vil, men 9 ud af 10 gange når FOLk nævner folk mere store guldhalskæder så er der ikke tale om "danskere".

Nå men ud over det så gidder jeg faktisk ikke kommentere dit indlæg da jeg finder det dybt latterligt .Jeg kan ikke se at jeg siger at han angriber etniske minoriteter. Han får det blot til at lyde lidt som om at folk vil vælge frie vægte fra pga det, eller dem. Men lad det ligge.

Men det er ellers lidt af en debat vi har fået her.

jeg har ikke brug for, eller lyst til at træne i maskiner. Det kan godt være som mange nævner at nogen vil have glæde af dem. Jeg kan bare ikke se hvordan nybegyndere skal være bedre stillet med maskiner end med frie vægte. Jeg har aldrig haft instruktion, og jeg har aldrig haft en skade.

Jeg synes Crawdaddy`s indlæg beskriver min holdning meget godt.

Jeg er også ret enig med xax.

Men igen vil jeg også sige at denne tråd er kørt ret meget af sporet.

Link to comment
Share on other sites

Blackice>>

Jeg kan selvfølgelig ikke vide, om Lykke føler sig tilsvinet, når du kalder hans indlæg for dybt latterligt, men jeg gør i hvert fald. Tænk lidt over det...

Du kan sige hvad du vil, men 9 ud af 10 gange når FOLk nævner folk mere store guldhalskæder så er der ikke tale om "danskere". [...]Jeg kan ikke se at jeg siger at han angriber etniske minoriteter. Han får det blot til at lyde lidt som om at folk vil vælge frie vægte fra pga det, eller dem.

Den fortolkning må sq stå for din egen regning! Lykke nævner aldrig etniske minoriteter. Det er DIG, der sætter lighedstegn mellem folk med store guldhalskæder og "ikke-danskere". Det er da muligt, at Lykke er af samme overbevisning, men du har ikke en jordisk chance for at vide, om I deler de samme snæversynede fordomme.

...og hvad er det i øvrigt dit grundlag for at udtale dig om folk i motionscentre er? Hvor meget tid af dit liv er det lige du har tilbragt i et center? Jeg har brugt flere år, og hos os var det sq ikke indvandrerne, der kunne skræmme folk væk. Det var danske tågehorn, der var lidt for fucked op på krudt.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme jeg er enig med Los. Jeg har set masser af danske bodybuilding "wanna-be´s" rende rundt med store tykke guld og sølv kæder, og med armene ud til siden, som havde de Ronnie Coleman´s lats. Jeg læste umiddelbart ikke noget ind i Lykke´s indlæg, som ikke stod er. Jeg ved ikke hvad Lykke mente, men jeg fik ikke noget om indvandrere ud af det. Man skal være påpasselig når man læser indlæg, og ikke lægge mere i det end der står.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

BLACKICE....hvem taler om "at vælger vægt træning pga mennesker med en anden etnisk baggrund"

Jeg talte om de typer der har givet vægttræning et dårligt ry. Altså dem med armene helt ud til siden og tykke guld halskæder. Men der er åbenbart kun folk med en anden etnisk baggrund der gør det i din verden

Træning i maskiner er udemærket til manges behov. Jeg kritisere jo ikke selv "træning med frie vægte" som jeg i øvrig selv har trænet i mange år engang for mange år siden.

Min træningsmakker er tidligere danmarksmester i BB (du kan se ham på min hjemmeside), så jeg kender at til hvor meget man kan gaine på 6 måneder (har set folk gaine 10-15kg på 6 måneder), og det skaber absolut ikke den store interesse for sporten hos alm. mennesker

Du skriver "Vægt træning er netop et fint midel til at blive "lidt stram" i kødet."   Yeps - men mange mennesker gider ikke frie vægte, og i maskinerne kan du også nå lang i til husbehov.

Og du skriver "Jeg vil væde med at 75% af de fyre som træner gør det for at få et muskuløst look" - Yeps, men BB-look er out, fitness-look er in. desuden har man et andet mål med træningen når man er blevet voksen (læs: over 30år)

Du skriver "Hvis man kan finde ud af at træne i maskiner for "helbredets skyld" kan man også træne med frie vægte"    - Yeps, men det var heller ikke årsagen til at mange foretrækker maskiner. De gør det fordi der er nemt og bekvemt.

Desuden var mit indlæg kun et forsøg på at give en forklaring på maskinernes indtog, og de mange nye moderne og smarte motionscentre som er kommet inden for de seneste år.

Link to comment
Share on other sites

Ok, selvfølgelig beklager jeg da så at jeg har misforstået dit indlæg sådan. Men igen selfølgelig med den vide om at det absolut ikke var det du mente, vil jeg stadig sige at 9 ud af 10 vil tænke i Etniske baner når man taler om folk med guld kæder. Det er efterhånden blevet en ståene Joke i flerekrede.

især efter tv2`s hit med Mujaffa spillet, og diverse danske film som bruge samme form for underholdning. Derfor opfattede jeg det på samme måde.

Men selvfølgelig må jeg da beklage at jeg lagde noget i dit indlæg som ikke var der.

Jeg har dog heller aldrig sagt at det var andet end min egen menning.

Dog giver mange år i et motionscenter dig ikke bedre viden om hvilke folk der færdes der. Du kender jo trods alt ikke til mine venne kreds eller til hvor mange forskellige centre jeg har været i. Men lad nu det ligge.

jeg vil samtidig våge og påstå at en person som ikke er grøn i BB/Styrke verdenen, som har trænet tidligere, og træner uden krudt, kan gaine mellem 10 og 15kg på seks måneder.

Sandt at er du kan nå det som mange vil i maskiner. Men spørgsmålet er måske om de ikke ville nå det MEGET hurtigere med frie vægte?

Hmm ja men et muskuløst look er heller ikke et BB look i mine øjne. et BB look er meget mere end blot muskuløst. De fleste i dag regner en fyr som David Backham som absolut ikke er stor på nogen måde, som muskuløs. Men jeg er slet ikke i tvivl om at de fleste får et andet mål med deres træning jo ældre de bliver. Sådan er det jo med det meste her i livet.

Ja det er nok rigtigt at mange træner i maskiner fordi det er nemt og bekvemt.  Men igen vil jeg så måske også mene at det er et sprøgsmål om dårlig informering. For et eller andet sted skulle man nok mene at en virkelig stor del af dem som træner ville vælge træning med frie vægte hvis de havde kendskab til fordelene ved den.

Jeg ved godt at det var det dit indlæg var ment som. Og det er nok også rigtigt. Debatten der egentlig også drejet i en forkert retning. For man burde måske i stedet tale om hvad man kan gøre for at optimere den information folk som kommer i motions centerne får af de ukompetente instruktører som desværre findes i mange af dem.

Link to comment
Share on other sites

Til Crawdaddy

Du skriver "At Lykke så siger at folk der træner med frie vægte er mindre begavede, må stå for hans/hendes regning, men jeg synes det er uoplyst, uigennemtænkt og diskriminerend"

Jeg skrev ikke at alle er småt begavet, men at mange mennesker har fået et dårligt indtryk p.g.a. visse personer.

Det er selvfølgelig ikke alle der er sådan, men de skader sporten for de fleste.

Jeg må indrømme at jeg gennem mange år og mange motionscentre (har selv drevet et mindre center) har haft nogle dårlige oplevelser. En blanding af personer der absolut ikke var raske i hovedt, personer der havde travlt med at sælge "medicin", personer der var kriminelle og brugte centeret til at afsætte tyvekoster, personer der var voldelige og så videre.

De nye centre fravælger fiee vægte bl.a. også p.g.a. at det kan tiltrække nogle typer som ikke ønskes.

Link to comment
Share on other sites

Lykke>Det er rigtigt at sådanne typer findes rundt oomkring i landet, men er det den rette løsning at fjerne de frie vægte?

Eftersom centrene selv bestemmer deres reglementer, burde det ikke være det store problem at indføre:

Dresscode, i en eller anden art, der forhinder at folk ligner/lugter som svin.

Måske indføre en dopingkontrol, som det beskrives her på MO, hvor man skriver under på at man som medlem kan blive testet.

Klare regler om bortvisning, så det er muligt at bortvise folk hvis de overtræder reglementet.

Desværre er der rigtig mange steder, som end ikke har et reglement. Når ikke der findes sådan et, er enhver form for bortvisnig eller afvisning af kunder et spørgsmål om diskrimination og måske ulovligt?

Jeg kan ikke se at løsningen skal være, at man fjerner det udstyr, som gør at man kan bevæge sig videre end begynderfasen.

Centrene kan åbenbart være ligeglade, så får de mindre krævende kunder, som er nemmere at manipulere.

Link to comment
Share on other sites

Lykke>>  "- Yeps, men det var heller ikke årsagen til at mange foretrækker maskiner. De gør det fordi der er nemt og bekvemt"

  Hvis du vil have at din træning skal være nem og bekvem, må du sku købe dig et "tv-shop" apperat, og vente på et mirakel!!  Man kan ikke komme ifor (bb ell fitness) "nemt og bekvemt"!!!   Fitness look kræver sku også en del arbejde, ellers boede vi sku nok i et land hvor alle så trænede ud!!!!!

  Og om det er yt eller ej, må stå for egen regning!  og lige en tilføjelse til en debat vi har haft før, så er "BB" et udtryk for at man vil "bygge sin krop", og om det så betyder at du vil være markeret, men lille, eller om du vil have overarme, så store som lår, så er selve udtrykket det samme, for BB, betyder ikke kun "kæmpe stor"........

Link to comment
Share on other sites

Jeg er såmænd enig i mange af jeres argumenter. Men man må være klar over, at et stort centers primære opgave er at tjene penge. De har brug for mange medlemmer og derfor er deres målgruppe hr. og fru Jensen der der har dårlig ryk eller andet.

Crawdaddy skriver "Jeg kan ikke se at løsningen skal være, at man fjerner det udstyr, som gør at man kan bevæge sig videre end begynderfasen".

SVAR: Ønsker man at træne med frie vægte kan man jo bare vælge en sådan center, som har en anden målgruppe. Her i Randers hvor jeg bor findens der flere typer centre. Byen har et center med masser af frie vægte som oven i købet får kommunal støtte. De har ca. 300 medlemmer primært mænd i alderen 14-25år og måske 3 kvindelige medlemmer. Derudover er der 2 store centre bl.a. FinForm med ca. 2300 medlemmer, som er ca. halvt af hver køn i alderesgruppen 20-60år.

Jeg træner efterhånden selv udelukkende i maskiner 2 gange ugentlig og syntes at det er udemærket. Her i august måned prøvede jeg at bænpresse. Det var over et år siden jeg sidst havde trænet med "rigtige" vægte, men jeg kunne da stadig bænkpresse 150kg selv om jeg kun har trænet i maskiner det sidtse års tid.

Selvfølgelig er frie vægte det bedste til at opnå gode resultater med, men maskinerne er gode til fru Jensen.

"Johnny Bøf" kan jo træne et andet sted,- ikk ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke helt følge det.

Hvis et center vil være stort, og tjene penge hvorfor så ikke satse på en så stor målgruppe som nødvendigt?

Dem med dårlig ryg osv vil samtidig kunne få god gavn af dette. Mange læger anbefaler endda vægt træning med frie vægte.

Hvis et center nu har udstyr til alle mellem 14 og 60 år både mænd og kvinder, så er alle glade.

Samtidig tror jeg helt sikkert at mange ville skippe træningen i maskiner hvis de fik den rette information om instruktion om dette.

Jeg synes da det er cool at du kan bænke med 150kg. Men hvad kunne du bænke med før? og hvilke maskiner træner du i?

Det er jo lidt vigtigt for at vide om det er flot eller ej.

Link to comment
Share on other sites

>> lykke

Du siger at du stadig kan bænke 150 kg efter 1 år med maskiner. Men prøv at forestille dig hvor meget du ville kunne bænke nu, hvis du havde kørt med frie vægte det sidste års tid..........men du er jo også selv klar over at frie vægte er det man opnår de bedste resultater med.

Hvad er så grunden til at du udelukkende har kørt i maskiner det sidste års tid???

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke det er helt korrekt at man kan øge sin kundekreds ved også at havde frie vægte. Måske i nogle centre kan det lade sig at gøre. Jeg tror at det er vigtig at fokusere på sin målgruppe.

Der hvor jeg træner nu, har man bevidst valgt ikke at havde tunge håndvægte, for at undgå at tiltrække de dårlige elementer (og dem er der nogle stykker af i Randers). Det er selvfølgelig træls for vi andre, der godt kan finde ud af at opføre os ordentlig. Men det nytter jo ikke at 5-10 vægttrænere skræmmer 500 medlemmer væk,- det er klart. Man kan så altid diskutere om det er den rigtige måde at holde disse typer væk på,- men den virker.

Jeg selv har skiftet center og træner i maskiner, fordi jeg er træt af at se på disse højtråbende typer, som syntes at man er en rigtige "motherfucker" hvis man kan smide vægtstangen fra 1 meters højde på gulvet med et ordentlig brag, når man er færdig med at træne Biceps Curl.

Mit mål med træningen er nu (i en alder af 34år) at holde en vis muskelmasse ved lige, og det kan godt lade sig at gøre i maskinerne. Faktisk er jeg overrasket over hvor lidt træning der skal til for at holde en "rimelig" form. Men det skyldes selvfølgelig at man har trænet i mange år. Jeg er også overbevist om, at en nybegynder kan nå et rimeligt nivaue i maskinerne. Det kræver bare at man træner "intelligent".

Det højeste jeg har løftet i bænkpress er 167,5kg med en kropsvægt på 89kg (jeg er 178 høj), så det kom selvfølgelig bag på mig, at jeg stadig kunne løfte 150kg. Det skal dog sige, at løftet nok ikke vil kunne godkendes ved en bænkpress konkurrence. Desuden var styrken i mine ben faldet drastisk efter en års træning i maskiner. Men nu har mine ben heller aldrig være noget at skrive hjem om.

Nå,- jeg må tilbage til arbejdet. Min arbejdsgiver syntes nok ikke jeg skal sidde her og diskutere den måde ejerne af motionscentre driver deres forretning på i arbejdstiden.

(Redigeret af lykke ved 3:10 pm på Nov. 23, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Lykke> løsningen med at fjerne alle frie vægte fungerer for dig, fordi du ikke har noget synderligt ønske om fremgang.

Du skal dog ikke bilde mig ind at ALLE de 2300 medlemmer er godt tilfredse med at være begyndere.

Det forekommer ret formynderisk at sige, at folk med andre mål end dig ikke må træne i dit center, fordi de skræmmer folk væk. Vi er enige om at de typer du beskriver er nogle narrerøve der hverken gør sig selv eller andre udøvere en tjeneste, ved at opføre sig så stupidt.

Der hvor vi er uenige er, hvordan dette skal gøres.

Det er da fint at der findes andre alternativer i Randers, men i Århus er de sgu' svære at få øje på.

Det eneste sted er der hvor jeg træner, men det ville da være langt bedre at træne et sted hvor det ikke er koldt om vinteren og hvor de maskiner der findes, ikke er bygget af en smed for 20 år siden.

Det er rigtigt at det er et spørgsmål om målgruppe, men hvorfor ikke have så bred en målgruppe som muligt, som Blackice siger.

Ville sportsstjerner og berømtheder også skræmme folk væk, hvis de løftede tungt?

Det der skal til er en kundepolitik der ikke diskriminerer andre.

Der er ingen der gider se folk smidde med vægtene og råbe, men det må da være muligt på andre måder end at fjerne vægtene fra vægttræning!

Link to comment
Share on other sites

lykke> Jeg kender ikke de centre du træner i, men vil bruge det jeg bruger som eksempel.

Jeg træner i GVK i Jyllinge. Det er et center der får støtte af komunen, og alle instrktører er ulønnede. Vi betaler 500kr/ halvårligt. Vi har alle mulige maskiner, men vi har også virkelig mange frie vægte, og selvfølgelig både div. bænkpress og squat stativer (og fx. håndvægte op til 65Kg).

Vi er ca. 1500 medlemmer (så vidt jeg husker) og har altid 200-300 på venteliste. Vi er mellem 15 og 80 (eller gamle ihvertfald), og brugerene spænder fra seriøse hardcore follk, til pensionister. Vi fungerer fint sammen!  Der er ingen der bliver skræmt væk af dem der vejer 130 Kg. Tværtimod, alle er hjælpsomme, hvis nogle skulle spørge om noget. Vi er et levende eksempel, på at løsningen IKKE er bare at fjerne frie vægte, for de har absolut sin rettighed i alle centre, uanset om man er hardcore eller ej........ :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share