Speed Bench


Johnny Bravo
 Share

Recommended Posts

Du skrev

Et eksempel på plyometrisk træning kunne være hvis du sprang ned fra en kasse, og gik ned i knæ, og med det samme vendte bevægelsen til et kraftfuld hop.

Så jeg læste jeg det som aktivt at søge en dyb stilling, da jeg ellers ville tro at du bare havde udeladt "gå i knæ"-delen. Rent instinktivit vil de fleste, hvis de får besked på at afvikle et CM hop så hurtigt som muligt gøre det med ikke mere end 15 graders knæfleksion i landingstillingen. Kan godt være jeg har misforstået dig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du skrev

Så jeg læste jeg det som aktivt at søge en dyb stilling, da jeg ellers ville tro at du bare havde udeladt "gå i knæ"-delen. Rent instinktivit vil de fleste, hvis de får besked på at afvikle et CM hop så hurtigt som muligt gøre det med ikke mere end 15 graders knæfleksion i landingstillingen. Kan godt være jeg har misforstået dig.

Kan godt være jeg ikke har været tydelig nok. Det er selvfølgelig ikke meningen at man bevidst skal gå ned i en dyb squat. Men selve nedhopningsfasen indebærer vel, at ens kropsvægt i sammenhold med hastigheden i nedspringet, tvinger ens benmuskulatur ud i en belastet og hurtig eccentrisk fase, hvor man vil blive tvunget en smule ned i knæ, hvorefter man vender bevægelsen hurtigt og eksplosivt. Går udfra det er korrekt forstået ?

Edited by Thomas J
Link to comment
Share on other sites

Kan godt være jeg ikke har været tydelig nok. Det er selvfølgelig ikke meningen at man bevidst skal gå ned i en dyb squat. Men selve nedhopningsfasen indebærer vel, at ens kropsvægt i sammenhold med hastigheden i nedspringet, tvinger ens benmuskulatur ud i en belastet og hurtig eccentrisk fase, hvor man vil blive tvunget en smule ned i knæ, hvorefter man vender bevægelsen hurtigt og eksplosivt. Går udfra det er korrekt forstået ?

jow.. så var det bare en misforståelse

Incoq> iøvrigt var der for år tilbage en snak om at plyometrisk træning kunne sænke golgi-sene organets sensitivitet. Ved du om det har noget på sig ?

nej, det ved jeg ikke...

Link to comment
Share on other sites

Hvad betyder det? :o

Jeg er for doven til at skrive det hele fra bunden igen, så jeg copy/paster lige noget fra en artikel jeg har skrevet engang........

- golgi-sene organet

Golgi-sene organet er et lille organel som sidder ved overgangen fra sene til muskel. Dette lille organel registrerer spænding. Når spændingsniveauet bliver for højt, så er der et feed-back loop som sender inhibitive signaler til motorneuronerne, og beder dem om at ”slukke”. Når det sker, så falder kraftudviklingen drastisk, og man kan ikke længere styre vægten. Dette er en sikkerhedsmekanisme som beskytter musklerne og senerne imod for store spændingsniveauer, og dermed overrivninger. Desværre er tærsklen sat alt, ALT for konservativt. Dette er godt hvis ens primære objektiv er at undgå skader. Men skidt, hvis ens primære objektiv er at løfte så tunge vægte som muligt. Nogle teoretikere mener i øvrigt at dette er forklaringen på de ”overmenneskelige” krafter man får i livstruende situationer. Man forestiller sig at der helt slukkes for de inhibitive signaler fra golgi-sene organet, så kraftudviklingen kører for fulde gardiner. Det som er interessant, men som dog kun er en teori i styrkekredse, er at man mener at golgi-organet har en form for hukommelse. Jo flere gange du misser en vægt, jo mere tilbøjelig er du til at misse den igen. Dette taler i sig selv imod at køre til failure konstant.

Du kan iøvrigt finde svar på mange af de ting du spurgte om tidligere i den artikel.

Stærk som en Superhelt

Link to comment
Share on other sites

Nu kan det jo tænkes at forholdet ændre sig lidt, i takt med at man bliver stærkere. 60 % for en som bænker 300 kg raw er jo alt andet lige en anden vægt, end 60 % for en som bænker 150 kg RAW. Jeg ved godt det teoretisk set burde være det samme. Men det kan jo godt tænkes at 8 sæt x 3 reps med 180 kg (udregnet fra max på 300 kg) har en lidt anden træningseffekt end 8 sæt x 3 reps med 90 kg (udregnet fra max på 150 kg).

Thomas

Her tror jeg du har ramt hovedet på sømmet. Der er meget stor forskel mhp hvor lang tids restitution er krævet med henblik på de 2 eksempler ovenfor, nu kan jeg ikke stemme 300 raw, kun 220 men jeg kan tydeligt mærke forskel på hvilken del af de 60-80 % jeg har trænet på når det kommer ned til skulder ømhed.

Link to comment
Share on other sites

Husk på de procenter der angives nu er ud fra udstyrsmax.

Dvs det er 45% af hvad man kan løfte i multiply udstyr. Læg kæder/bands til og så er der minimal forskel på de nye procenter og de gamle. Det er ikke decideret Hatfield procenter, men ikke vildt langt fra.

Læg også mærke til at speed træning nu ikke anbefales til n00bs længere. Der er mange fra elitefts crew'et der selv har droppet det eller kun bruger det cyklisk eller i et enkelt løft.

Måske er de lave procenter også et udtryk for at denne dag ikke må være for hård for en avanceret løfter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share