Speed Bench


Johnny Bravo
 Share

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Der er da pænt fart på, men der er så heller ikke ret mange kg på stangen. Der er godt nok bands på, men de ser ikke specielt spændte ud, og når man kører med bands øges modstanden jo længere man løfter vægten, og når han ikke locker stangen helt ud, så er det begrænset, hvor mange kg han reelt løfter

Link to comment
Share on other sites

forklar lige det der med Bands? hvorfor gør det stangen tungere? :blink:

Et band et et stort elastik, når man strækker et elastik vil modstanden blive større. I øvelsen på videoen er elastikkerne løse i bunden, men jo mere stangen bliver løftet jo mere spændte bliver de.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

er det specielt optimalt at køre så hurtigt og ukontrolleret som han gør? Det primære er vel at eksplodere på den positive del af øvelsen og resten af tiden koncentrere sig om at køre øvelsen korrekt.. Kan man vel næppe sige at han gør der! Men er da et meget sjovt "gimmick" at kunne..

Link to comment
Share on other sites

Ja og nej. Det er klart at det er vigtigt at køre øvelsen i ok stil. Men derudover er det også vigtigt at køre med MAXIMAL eksplosivitet...dvs at accelerere vægten mest muligt. Når vægten er på vej hurtigt ned imod brystet og skal vendes og køres hurtigt op igen vil han skulle yde en større effekt på stangen end hvis den lå stille på hans bryst.

Link to comment
Share on other sites

Måden at kører bænkpres på med den hurtige eccentriske fase anbefales så vidt jeg ved af Louis Simmons og køres sådan af mange af WSB'erne.

Det er en slags Catch'n'press teknik, hvor man akivere strækkerefleksen i bunden af løftet. Ideen er også at man tænker løftet som en stor koncentrisk fase. Dvs. når man sænker vægten tænker man på at presse på vægten inden vægten overhovdet har rørt brystet endnu. Der er jo heller ingen ide i at bruge for mange kræfter på den koncentriske fase af løftet.

Personligt prøver jeg at variere mine måder at løfte på. Man skal nemlig være opmærksom på at overnævnte teknik godt kan være lidt hård ved skulderen og specielt brysttilhæfningen. :smile:

Ps. Har ikke set klippet og selvom jeg har VLC playeren kan jeg ikke afspille det. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Et band et et stort elastik, når man strækker et elastik vil modstanden blive større. I øvelsen på videoen er elastikkerne løse i bunden, men jo mere stangen bliver løftet jo mere spændte bliver de.

My bad :blush:

Havde slet ikk set de der Bands/elastikker så tænkte bare det var 100 kg normalt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ligner 10 x 170.

Er der nogen der har links eller lign. tilvidenskabelige undersøgelser der indikerer at speed-training overhovedet har nogen effekt på styrke?

Det er nu beskrevet i stort set alle lærebøger som omhandler træning for styrke. Du kan øge din styrke på 3 forskellige måder.

1. The Dynamic Effort Method

Her træner du med submaksimale vægte omkring 50-80 % af 1RM, og løfter vægten så eksplosivt som muligt. Folk som Louie Simmons anbefaler den nedre intensitets-range, og smider bands og chains oveni. Andre som Fred hatfield anbefaler den øvre range.

2. The Maximum Effort Method

Her træner man man med maksimale vægte omkring 90-100 % af 1RM. Det er absolut den bedste metode til øgning af styrken, men den har den negative effekt, at den samtidig er ekstremt belastende, og kræver lang restitution.

3. The Repetition Method

Her træner man ligesom ved The Dynamic Effort Method med submaksimale vægte, men fokus er her at lave gentagelser til failure eller deromkring.

Du kan læse mere om det i f.eks Science and Practice of Strength Training af Zatsiorsky.

Link to comment
Share on other sites

Det er nu beskrevet i stort set alle lærebøger som omhandler træning for styrke. Du kan øge din styrke på 3 forskellige måder.

1. The Dynamic Effort Method

Her træner du med submaksimale vægte omkring 50-80 % af 1RM, og løfter vægten så eksplosivt som muligt. Folk som Louie Simmons anbefaler den nedre intensitets-range, og smider bands og chains oveni. Andre som Fred hatfield anbefaler den øvre range.

2. The Maximum Effort Method

Her træner man man med maksimale vægte omkring 90-100 % af 1RM. Det er absolut den bedste metode til øgning af styrken, men den har den negative effekt, at den samtidig er ekstremt belastende, og kræver lang restitution.

3. The Repetition Method

Her træner man ligesom ved The Dynamic Effort Method med submaksimale vægte, men fokus er her at lave gentagelser til failure eller deromkring.

Du kan læse mere om det i f.eks Science and Practice of Strength Training af Zatsiorsky.

Mange tak. Jeg har læst samtlige dine artikler, men jeg er på udkig efter konkrete undersøgelser der med uomtvivleligt bevis på, at dynamisk træning udmunder i max-styrke.

Håber, at nogen ligger inde med noget af den slags? :)

PS:

Vil du ikke forklare dette her lidt nærmere?

"Folk som Louie Simmons anbefaler den nedre intensitets-range, og smider bands og chains oveni. Andre som Fred hatfield anbefaler den øvre range."

Mange tak. :)

Link to comment
Share on other sites

Mange tak. Jeg har læst samtlige dine artikler, men jeg er på udkig efter konkrete undersøgelser der med uomtvivleligt bevis på, at dynamisk træning udmunder i max-styrke.

Håber, at nogen ligger inde med noget af den slags? :)

PS:

Vil du ikke forklare dette her lidt nærmere?

"Folk som Louie Simmons anbefaler den nedre intensitets-range, og smider bands og chains oveni. Andre som Fred hatfield anbefaler den øvre range."

Mange tak. :)

Læs lige TJs indlæg igen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share